خجسته نماینده مجلس خبر داد:
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس با اشاره به تصویب بودجه سال 98 توسط نمایندگان ملت، توجه دولت به مطالبات و خواسته های جامعه ایثارگری را خواستار شد.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهدای ایران؛ عضو فراکسیون ایثارگران مجلس با اشاره به تصویب بودجه سال 98 توسط نمایندگان ملت، توجه دولت به مطالبات و خواسته های جامعه ایثارگری را خواستار شد.
امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بررسی لایحه بودجه سال 98 در خانه ملت که شورای نگهبان به برخی از بندهای آن ایراد گرفته بود، اظهار داشت: درخصوص لایحه بودجه، آنچه که دولت برای جامعه ایثارگری برای سال 98 پیش بینی کرده بود، به تصویب نمایندگان مجلس رسید، اما بودجه بنیاد شهید در شان ایثارگران نیست.
وی اضافه کرد: دلیل آن نادیده گرفتن برخی موارد از جمله بهداشت و درمان، بیمه تکمیلی و معیشت ایثارگران در لایحه بودجه سال 98 است. متاسفانه ایثارگران، اعم از جانبازان و خانواده های معظم شهدا در سخت ترین شرایط معیشتی به سر می برند و کسی هم پاسخگو نیست.
عضو مجمع نمایندگان استان همدان خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و بیمه دی جوابگوی مشکلات ایثارگران نیستند، آنچه که به عنوان بودجه برای ایثارگران در مجلس تصویب شد، یکی دو بند پیشنهادی دولت بودجه است، اما سوال اینجاست که آیا این شان ایثارگران است؟!
خجسته یادآور شد: هر چه به ایام آخر سال نزدیک تر می شویم، هزینه های درمانی، بهداشتی و معیشتی جامعه ایثارگری افزایش می یابد، اما در مقابل، توان آنها برای مقابله با گرانی ها بسیار کاهش یافته است.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا راه حلی پیشنهاد می کند متذکر شد: به نظر من مسئولان بنیاد شهید و در راس آنها آقای شهیدی باید با طرح مطالبات و نیازهای ایثارگران، از دولت بخواهند که پاسخگو باشد.
به طور مثال مسئولان کمیته امداد و یا بهزیستی با مطالبه گری، بسیاری از نیازهای جامعه هدف خود را برآورده کرده است. رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: برای رفع پاره ای از مشکلات ایثارگران می توان از بودجه ای که در اختیار دولت، مجلس، ملی و سرگردان می توان برای این منظور استفاده کرد، درحالی که وضعیت ایثارگران روز به روز سخت تر می شود.
امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بررسی لایحه بودجه سال 98 در خانه ملت که شورای نگهبان به برخی از بندهای آن ایراد گرفته بود، اظهار داشت: درخصوص لایحه بودجه، آنچه که دولت برای جامعه ایثارگری برای سال 98 پیش بینی کرده بود، به تصویب نمایندگان مجلس رسید، اما بودجه بنیاد شهید در شان ایثارگران نیست.
وی اضافه کرد: دلیل آن نادیده گرفتن برخی موارد از جمله بهداشت و درمان، بیمه تکمیلی و معیشت ایثارگران در لایحه بودجه سال 98 است. متاسفانه ایثارگران، اعم از جانبازان و خانواده های معظم شهدا در سخت ترین شرایط معیشتی به سر می برند و کسی هم پاسخگو نیست.
عضو مجمع نمایندگان استان همدان خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و بیمه دی جوابگوی مشکلات ایثارگران نیستند، آنچه که به عنوان بودجه برای ایثارگران در مجلس تصویب شد، یکی دو بند پیشنهادی دولت بودجه است، اما سوال اینجاست که آیا این شان ایثارگران است؟!
خجسته یادآور شد: هر چه به ایام آخر سال نزدیک تر می شویم، هزینه های درمانی، بهداشتی و معیشتی جامعه ایثارگری افزایش می یابد، اما در مقابل، توان آنها برای مقابله با گرانی ها بسیار کاهش یافته است.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا راه حلی پیشنهاد می کند متذکر شد: به نظر من مسئولان بنیاد شهید و در راس آنها آقای شهیدی باید با طرح مطالبات و نیازهای ایثارگران، از دولت بخواهند که پاسخگو باشد.
به طور مثال مسئولان کمیته امداد و یا بهزیستی با مطالبه گری، بسیاری از نیازهای جامعه هدف خود را برآورده کرده است. رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: برای رفع پاره ای از مشکلات ایثارگران می توان از بودجه ای که در اختیار دولت، مجلس، ملی و سرگردان می توان برای این منظور استفاده کرد، درحالی که وضعیت ایثارگران روز به روز سخت تر می شود.
نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهور قانع نشدند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 5 پاسخ رئیس جمهور، تنها به یک پاسخ قانع شدند.
تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
پس از جلسه طرح سوال از رئیس جمهور و توضیحات آقای روحانی در پاسخ به پرسش های 5 گانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی از نمایندگان درباره پاسخهای رئیس جمهور رای گیری شد.
در خصوص پاسخ رئیس جمهور به پرسش مربوط به کنترل قاچاق که با حضور 271 نفر رای گیری شد، نمایندگان رای مخالف دادند که به معنی قانع نشدن آنان است.
در ادامه از 271 نماینده حاضر در صحن علنی درباره توضیحات رئیس جمهور در خصوص استمرار تحریم های بانکی با گذشت بیش از دو سال رای گیری شد که نمایندگان مردم از پاسخ آقای روحانی به این پرسش قانع شدند.
همچنین درباره پرسش سوم مبنی بر اینکه در دولت تدبیر و امید برای کاهش بیکاری اقدام شایسته ای انجام نشده است با حضور 273 نماینده به طور مجزا رای گیری شد که نمایندگان رای مخالف دادند و از پاسخ رئیس جمهور قانع نشدند.
همچنین درباره علت رکود اقتصادی شدید و چندین ساله در دولت های یازدهم و دوازدهم با وجود وعده های مکرر در خصوص عبور از رکود رای گیری شد که نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور در این باره نیز قانع نشدند.
پنجمین پرسش از رئیس جمهور درباره افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بود که از 272 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس درباره توضیحات آقای روحانی رای گیری شد که نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور به این پرسش نیز قانع نشدند .
آقایان دهقان، فرهنگی، نقوی حسینی، فولادگر و کرم پور به نمایندگی از نمایندگان سوال کننده پرسش ها رئیس جمهور را مطرح کردند .
رئیس جمهور پس از طرح سوالات گفت: سوالات امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی از من در حقیقت سوالات ملت ایران هم هست.
آقای روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش من بر این بوده است که میان دولت و مجلس ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.
رئیس جمهور در خانه ملت
وی گفت: بسیاری از نمایندگانی که الان در برابرشان سخن می گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند و در کابینه دولت دوازدهم، نمایندگان عزیز در موضوع لوایح و طرح ها در کنار هم بودیم.
رئیس جمهور افزود: ممکن است شما گله ای از دولت داشته باشید یا ما گله ای از شما داشته باشیم اما گله ها دوستانه و برادرانه است .
وی گفت : اما به نظر من سوال نمایندگان محترم که در پنج بند تدوین شده است و بسیاری از سوالات دیگر مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران هم هست؛ نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی، این سوالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوالات را دارند که چرا بیکاری و چرا وضع بانک این چنین و چرا قاچاق آن چنان است و چرا رکود و رونق شرایطی را طی می کند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز این چنین است.
آقای روحانی افزود: شما به هر کوچه و خیابانی بروید شاید بخشی از سوالات مردم هم همین گونه سوالات باشد و مردم حق دارند بپرسند؛ مردمی که در دولت یازدهم در طول چهار سال و در ماههای اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، و مسائل اجتماعی و در امنیت ملی و در سیاست داخلی و خارجی بوده اند، امروز برایشان این سوال مهم مطرح شده که چه شده است که مردم ما باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند؟ این سوال اصلی است.
وی گفت : سوال اصلی این است که چرا در طول چهار سال و نیم، حرکت ما به سرعت رو به جلو بود و در رشد اقتصادی ، تورم ، اشتغال، در تعادل قیمت ارز و در رونق اقتصادی همه آمار و ارقام وجود دارد و چیزی مخفی نیست اما در این هفت هشت ماهه اخیر چرا ناگهان شرایط نویی آغاز شد؟ شما ممکن است بفرمائید که این شرایط نو از اشتغال ، ارز ، رکود ، قاچاق و از نظام بانکی بود به نظر بنده حقیر ، اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران درباره آینده ایران بود.
رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود هم گفت: امروز روز مردم سالاری دینی در کشور است و هیچ کس فکر نکند پاسخگو بودن نقطه ضعف است.
آقای روحانی با اشاره به حضورش برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مجلس افزود: این بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولان را در سطوح مختلف و طبق قانون و وظایفی که بر عهده دارند موظف به پاسخگویی می کند.
وی تأکید کرد: هیچ کس از مردم، دوستان و حتی دشمنان فکر نکنند امروز آغاز شکاف دولت و مجلس است زیرا چنین تصوری کاملاً اشتباه است بلکه مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی دارند تا با همکاری همدیگر آن را به مقصد برسانند.
رئیس جمهور در ادامه ضمن تبریک سالروز میلاد مسعود امام هادی (ع)، عید سعید قربان ، عید بزرگ غدیر به ملت بزرگ ایران و نمایندگان افزود :امیدوارم سخنان من در چارچوب آیه ای باشدکه تلاوت کردم و همه باید بهترین کلام و سخن و نیکوترین جملات را برای هم به کار ببریم .
وی گفت: امیدوارم با توجه به توصیه هایی که مقام معظم رهبری درباره این جلسه به من فرمودند بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم .
اشکال از تصور مردم و تفسیر ملت ایران از آینده است
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من اشکال از تصور مردم و تفسیر ملت ایران از آینده است.
آقای روحانی افزود: ناگهان تصور مردم از آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگی است.
رئیس جمهور گفت: اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بسیار بزرگی است، نابسامانی مشکل است و من قبول دارم و مسأله رونق نیز مهم است، قیمت ارز هم مهم است اما همه اینها در برابر اعتقاد مردم و امید مردم ناچیز است.
آقای روحانی با طرح این سوال که چرا امید مردم تغییر کرده است تصریح کرد: چرا درباره آینده ایران دچار تردید شده اید؟ حتی بالاتر عده ای درمورد عظمت و قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده اند و ما باید این شک را درمان کنیم.
رئیس جمهور گفت: ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چند ماهه زودگذر است و کلید مسأله فقط در همین است.
آقای روحانی افزود: ما باید برای مردم توضیح دهیم که از این مشکلات به یاری خدا، با هدایت مقام معظم رهبری، با هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.
رئیس جمهور گفت: ما باید به ملت بزرگ ایران عرض کنیم ملت مطمئن باشید ما نخواهیم گذاشت توطئه های امریکا پیروز شود، ما نمی گذاریم یک مشت ضدایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده اند بخواهند علیه ما توطئه کنند.
آقای روحانی تاکید کرد: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد شد بلکه باید بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوهبار خواهد شد.
رئیس جمهور گفت: چون پایان این جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت، بین دو قوه و قوه قضاییه، بین هر سه و نیروهای مسلح، بین هر چهار و نظارت راهبری مقام معظم رهبری است.
آقای روحانی افزود: نه ترسی داریم از امریکا، نه ترسی داریم از مشکلات، از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.
کاهش میزان قاچاق از 25 به 12 و نیم میلیارد دلار در بیش از چهار سال
رئیس جمهور کاهش میزان قاچاق از 25 به 12 و نیم میلیارد دلار در بیش از چهار سال را تحولی بزرگ دانست و بر افزایش کیفیت کالاهای داخلی و جلوگیری از قاچاق تأکید کرد.
آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در پاسخ به پرسش های نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: من در فرصت نخست به پنج پرسش مطرح شده به طور خلاصه اشاره می کنم و از دستگاه های ذیربط گزارش های لازم را دریافت کردم که اگر تمایل داشته باشید در اختیار نمایندگان قرار می گیرد.
رئیس جمهور مباحث مربوط به قاچاق کالا را مربوط به وزارت کشور، موضوع مربوط به اشتغال را مربوط به وزارت کار، مباحث مرتبط با برجام را مربوط به وزارت امورخارجه و مسائل بانکی را مرتبط با وزارت اقتصاد و دارایی دانست که گزارش آن آماده شده است.
آقای روحانی با اشاره به مباحث مرتبط با قاچاق کالا و ارز به طرح این پرسش پرداخت که چرا دولت در زمینه مبارزه با آن موفق نبوده است؟ گفت: همه می دانید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 81 به فرمان مقام معظم رهبری آغاز شد و پس از آن نمایندگان مجلس در سال 92 قانون مربوط به آن را نوشتند و ابلاغ کردند.
رئیس جمهور افزود: آیین نامه های متعدد مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در دولت تدوین و ابلاغ شد و 600 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل سامانه های لازم و اتصال آنها به یکدیگر اختصاص یافت.
آقای روحانی با طرح این پرسش که چرا قاچاق ایجاد می شود اظهار داشت: کالاها از خارج به کشور می آید و کالاهای ما به بیرون منتقل می شود، وقتی ما برای کالاهایی در داخل یارانه می دهیم و قیمت ها یارانه ای است خود به خود کالاها به خارج تمایل می یابد چون قیمت داخل و خارج نامتعادل می شود.
رئیس جمهور گفت: هر چه قیمت ارز پایین می آید واردات قاچاق بیشتر می شود و بالعکس.
آقای روحانی تأکید کرد: برای جلوگیری از قاچاق، کیفیت تولید داخلی باید افزایش یابد و همه باید برای افزایش کیفیت تولیدات و خدمات داخلی کمک کنند.
رئیس جمهور گفت: اگر اینها را از نظر کیفیت، کمیت و قیمت محقق کنیم، معنی ندارد که کالای قاچاق وارد کشور شود، اگر برخی افراد تقاضای اجناسی را کنند که از نظر فرهنگی به سمت آن نمی رویم موضوع متفاوتی است.
آشوب های دی 96 را منشأ تغییر و ناآرامی ها در کشور
رئیس جمهور آشوب های دی 96 را منشأ تغییر و ناآرامی ها در کشور دانست که ترامپ را برای خروج از برجام به طمع واداشت.
آقای روحانی در بخش دوم اظهاراتش در پاسخ به پرسشهای نمایندگان در صحن علنی مجلس با طرح این پرسش که چه شد کشوری که در مسیری کاملا آرام حرکت می کرد فضایش دچار تغییر شد افزود: همین ترامپ که سر کار آمده بود و به منطقه خلیج فارس و عربستان سفر کرد، مردم در انتخابات حماسه بزرگی آفریدند و ضربه بسیار محکمی به او و کشورهای کوچک اطرافش زدند .
وی گفت : تاریخ این تغییر 5 دی 96 است و هر کس تاریخ دیگری بدهد، آدرس غلط به مردم داده است 5 دی 96 بود که مردم ناگهان دیدند در خیابان ها عده ای شعار سر دادند و شعارهایشان کم کم به شعارهای هنجار شکنانه و غیر قابل قبول برای مردم تبدیل شد به نحوی که دچار حیرت شدند.
رئیس جمهور افزود : اگر چه مردم در راهپیمایی هایشان پاسخ قاطعی به هنجار شکنان دادند اما این حادثه ای کم نظیر بود که در سال های گذشته مشابه آن را نداشتیم حادثه ای که آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی همان سال اعلام کرد که در برجام نمی ماند مگر آنکه اروپا و دیگران با او درباره "مسائل منطقه" ، "غروب هسته ای " و "برنامه های موشکی ایران " همراه شوند و الا بطور یکجانبه از برجام خارج می شود.
آقای روحانی گفت: پس از این تهدید می بینیم با تلفیق ناآرامی های داخلی و تهدیدات بیرونی، مردم نگران شدند.
رئیس جمهور تصریح کرد: بدانید که تخریب خرابی به بار می آورد و سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد فقط کلام، اجتماع و سر دادن شعار در گوشه و کنار نیست، البته اگر شعار علیه فردی مثل حسن روحانی باشد که اهمیتی ندارد زیرا به هرحال نوکری از نوکرهای مردم و سربازی از سربازهاست من دلم برای اینها نمی سوزد، من اگر تهدید به ترور شوم مهم نیست زیرا همه در ادعیه ماه رمضان خوانده ایم که آرزوی ماست که این را داشته باشیم.
آقای روحانی با طرح این پرسش که چه شد که عده ای جرات کردند رئیس جمهور را تهدید به مرگ کنند؟ اظهار داشت: چون حس کردند میان ما و شما فاصله است و به غلط فکر کردند میان قوای سه گانه فاصله وجود دارد .
راهی جز اعتدال، دوستی، برادری و وحدت نداریم
رئیس جمهور گفت: همچنان معتقدم ما راهی جز اعتدال، دوستی، برادری و وحدت در دنیای امروز نداریم و تندروی چه از چپ باشد چه از راست، به جایی نخواهد رسید.
آقای روحانی افزود: اینکه کسانی مخالف دولت باشند حق آنان است اما باید برای منافع ملی کنار هم باشیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه قانون اساسی، رئیس جمهور را مجری قانون اساسی می داند، گفت: باید یک بار دیگر اصل 44 را مرور کنیم که در عین حال که مجری قانون اساسی هستیم نمی توانیم منافع ملی را نادیده بگیریم چرا که اصل، منافع ملی است.
آقای روحانی افزود: همه باید کاری کنیم که مردم درباره آینده آرامش داشته باشند، اکنون برخی می گویند اقداماتی که برای رفاه مردم انجام شده ایدئال و مطلوب نیست که این سخن درستی است اما آیا در طول مجموع چند سال اگر تورم حداکثر 60 درصد شد مگر حقوق ها به دو برابر افزایش پیدا نکرد؟ آیا در مبارزه با فقر مطلق، پرداخت مستمری بگیران به 3.4 برابر و گاهی اوقات به چهار برابر افزایش پیدا نکرد؟
رئیس جمهور با اشاره به دغدغه نمایندگان درباره آمار اشتغال و نامحسوس بودن آن در میان خانوارها گفت: آنچه از اشتغال گفته می شود منظور اشتغال خالص است که این را مراجع رسمی کشور یعنی مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کرده است.
آقای روحانی افزود: دولت هم حتماً نقص دارد، بالاخره ما هم مثل همه دولت ها هستیم اما تلاش کردیم بهترین ها را دور هم جمع کنیم و این حق نمایندگان است که وزیری باشد یا نباشد اما آنچه مهم است این است که تلاش بیشتری برای حل مشکلات مردم انجام دهیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: آمارها درباره اشتغال، تورم و گرانی و مشکلات معیشتی را همه مردم حتی بهتر از ما می دانند و به صورت روزمره در اتوبوس و تاکسی و مغازه ها آن را لمس می کنند و مشخص است که زندگی مردم با سختی و مشکل توأم شده است اما ما برای حل مشکل نباید به فکر درمان موقت باشیم.
آقای روحانی تأکید کرد: مردم درمان دائم را از ما می خواهند که این با کار و تلاش بیشتر و در کنار هم بودن همه قوا و دستگاه ها امکان پذیر است.
رئیس جمهور گفت: ما اگر وحدت و اتحاد یکپارچه داشته باشیم فیضیه مرکز انقلاب به جایی که عده ای آب به آسیاب دشمن بریزند ، تبدیل نمی شود.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید با هم متحد شویم و همه باید دست به دست هم بدهیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم.
رئیس جمهور گفت: شما می گویید چرا قیمت ارز بالا رفت؟ برخی می فرمایند که چرا همه جای برجام اجرا نشد؟ ما هم قبول داریم که طرف ما به ویژه امریکایی ها در برجام تخلفاتی انجام داده اند؛ ما هیچ شکی در این نداریم و بارها هم اعلام کردیم.
آقای روحانی افزود: البته بیاییم همه منصفانه قضاوت کنیم؛ اگر برجام، هیچ بود پس غصه ای امروز داریم؟ امریکا بیرون رفت، بقیه هم بیرون بروند و ما هم بیرون می رویم؛ چه مشکلی دارد؟ هیچ است دیگر؛ از هیچ که نباید ترسید؛ عدم که ترس ندارد؛ شما گفتید هیچ شرکتی به ایران نیامده است پس چرا می گویید چرا شرکت ها بیرون می روند؟ شما که گفتید نیامده اند؛ شما گفتید هیچ هواپیمایی نیامده و هواپیما کاغذی است؛ حالا می گویید چرا هواپیما نمی آید؟ هواپیما که نیامده بود و به قول شما کاغذی بوده است.
رئیس جمهور ادامه داد: شما اعلام کردید که این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد و حتی وقتی ما گفتیم سوئیفت برقرار شده است ناچار شدیم خبرنگاران را در بانک مرکزی ببریم تا با چشم ببینند؛ اصلا می گفتند امکان ندارد؛ یک آقایی که متخصص این امور هم بود به یکی از بزرگان نوشته بود که هرچه بشود سوئیفت امکان ندارد؛ خب این شد.
آقای روحانی گفت: البته ما به صددرصد اهدافمان نرسیدیم و در برخی زمینه ها صددرصد، در برخی زمینه ها هشتاد درصد و در برخی زمینه ها به شصت درصد اهدافمان رسیدیم؛ بله صددرصد نرسیدیم؛ درست است اما ما در بسیاری از زمینه ها به صددرصد رسیدیم.
رئیس جمهور افزود: حل پی ام دی چیزی بود که همه کارشناسان می گفتند از محالات است؛ خب پی ام دی حل شد؛ تمام شد.
آقای روحانی گفت: قطعنامه ها علیه ایران برچیده و تمام شد؛ تحریم نظامی بلندمدت به پنج ساله تبدیل شد و دو سال و نیم دیگر برداشته می شود؛ در زمینه اقتصادی هم خیلی قدم ها برداشته شد اما در این زمینه عمدتا تخلف امریکا بود.
برخی دستاوردهای برجام هیچگاه از بین نمی رود
رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: برخی از این دستاوردها مانند دستاوردهای بین المللی ، سیاسی، اخلاقی و حل موضوع PMD هیچگاه از بین نمی رود.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس افزود: یکی از نمایندگان محترم فرمودند برجام که اجرا شده پس چرا تحریم ها باقی مانده است؟ البته وزیر امور خارجه پاسخ این سؤال را به صورت مفصل نوشته اند و اگر خواستید آن را دراختیار شما قرار می دهند.
رئیس جمهور افزود:? من از شما می پرسم که برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح آمیز هسته ای داریم که آنها به دروغ می گفتند غیرصلح آمیز است و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه های فراوانی علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رساندند که برنامه هسته ایران خطری برای صلح و امنیت جهانی است و ما را به فصل هفت منشور ملل متحد بردند ، برجام آمد تا بگوید برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی کند.
آقای روحانی با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم باید بگوید تشویق، اظهار داشت: باید همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند و باید بگویم ما به همین جا رسیدیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: قطعنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می کند اما بعد از برجام قطعنامه 2231 شورای امنیت می گوید ایران حق دارد فعالیت هسته ای داشته باشد و از دنیا نیز می خواهد که در کنار ایران باشند و به ایران کمک کنند، این می شود برجام.
آقای روحانی افزود: در برجام ما دستاوردهایی داشتیم که هیچگاه از بین نمی رود مانند دستاوردهای بین المللی ، سیاسی، اخلاقی و از بین بردن PMD که اینها از بین نمی رود، ما تحریم تسلیحاتی کشور را که براساس آن ایران حق خرید و فروش سلاح را نداشت به 5 سال تقلیل دادیم که 2 سال و نیم آن گذشته و 2 سال و نیم دیگر آزاد می شود، این کار برجام است.
رئیس جمهور با بیان اینکه کار برجام روشن است اظهار داشت: برجام در زمینه اقتصادی نیز گشایش هایی بوجود آورد، همه شما می دانید که اگر برخی شرکت ها درحال خروج از ایران هستند مشخص است که آنها یک روزی به ایران آمده اند که حالا دارند می روند، یعنی نیامده می روند؟ اگر می گویید فلان بانک از دیروز با ما کار نمی کند، معلوم است که قبلاً با ما کار می کرده است زیرا اگر کار نمی کرده باید ادبیات و عبارت های فارسی را از نو عوض کنیم و از نو بنویسیم.
آقای روحانی افزود: برجام آمده و بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را نیز حل کرده، بعد از امضا و اجرایی شدن برجام تحریم های مربوط به برنامه هسته ای لغو شد اما بخشی از تحریم های ما هسته ای، بخشی مربوط به تحریم های اول امریکا و بخشی مربوط به نظام بانکی و تحولاتی است که نظام بانکی به آن نیاز دارد.
رئیس جمهور گفت: علی رغم این، امروز ما با حدود 287 بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک های خارجی انجام داده ایم.
آقای روحانی اظهار داشت: براساس گزارش بانک مرکزی در این مدت حدود 70 میلیارد دلار پول، در سال های 94 ، 95،? 96 و تا امروز از طریق نظام بانکی تبادل شده است.
رئیس جمهور افزود: اساس بانک این است که روابط اولیه برقرار شده اما در زمینه بانک ما 4 لایحه خدمت شما تقدیم کردیم که این 4 لایحه برای بانک ، اساسی است. البته نه تنها برای بانک بلکه برای حیثیت ایران اساسی است.
آقای روحانی با بیان اینکه ما کشوری ضدپولشویی و تروریسم هستیم اظهار داشت: بنابراین این لوایح می تواند در زمینه روابط بانکی بسیار به ما کمک کند، یکی از این 4 لایحه تصویب شده و 3 لایحه دیگر باقی مانده است و من از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم درخواست می کنم تصویب این لوایح را تسریع بفرمایند زیرا تصویب آنها در زمینه روابط بانکی ما می تواند بسیار تأثیرگذار باشد و شما می دانید که ما سرمایه و فاینانس زیادی در این مدت از کشورهای خارجی گرفته ایم که آن میزان فاینانس های اجرا شده بیش از 22 میلیارد دلار است.
رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی که امریکا تحریم را آغاز کرده مشکلات جدیدی برای ما بوجود آورده که باید از آن مشکلات عبور کنیم.
اگر متحد باشیم به سرعت از مشکلات عبور می کنیم
رئیس جمهور گفت: این همه تلاشی که امسال در زمینه برق انجام و موفقیت حاصل شد، به علت این بود که مردم همکاری کردند.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال نمایندگان افزود: اگر مردم با دولت و با وزارت نیرو همکاری نمی کردند، ما در تابستان دچار مشکل بزرگی در زمینه برق می شدیم.
وی با بیان اینکه همه با هم و با همکاری هم از این مشکل عبور کردیم گفت: اگر ما در زمینه گاز همکاری کنیم، در زمستان صادرات گاز ما بیشتر خواهد شد.
آقای روحانی با بیان اینکه دشمن درصدد کم کردن صادرات نفت ماست افزود:? اگر صرفه جویی کنیم نفت و یا فرآورده های آن بیشتر صادر می شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه دوران تحریم دراختیار من و شما و ملت ایران است، گفت: اگر ما با هم متحد و در کنار مردم باشیم و مردم نیز با ما باشند از این مشکلات به سرعت عبور خواهیم کرد.
آقای روحانی اضافه کرد: اگر با هم نباشیم و از هم فاصله بگیریم زمان عبور از این مشکلات طولانی خواهد شد.
وی خطاب به نمایندگان و ملت ایران گفت:? مسئله اول مردم این است که ما با هم اختلاف نداشته باشیم.
آقای روحانی با بیان اینکه مردم از امریکا، تحریم و تهدیدهای خارجی نمی ترسند، افزود:? مردم از دعوای میان خودمان می ترسند.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر همه ما ، تمام جناح ها، تمام گروه ها، تمام احزاب و تمام نمایندگان شورای اسلامی برای رفع مشکلات مردم با هم متحد باشیم، معضلات رفع خواهد شد گفت:? اگر مردم ببینند که ما با هم هستیم متوجه می شوند که مشکل حل می شود.
وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری درخصوص تشکیل شورایی با حضور رؤسای سه قوه و شورای عالی هماهنگی اقتصادی افزود: یکی از دلایل تشکیل این شورا این بود که به مردم علامت دهد که سه قوه با هم و متحدند و با هم تصمیم می گیرند.
رئیس جمهور گفت: ما امروز یکبار دیگر می خواهیم این علامت را به جامعه و دنیا بدهیم که ما یکی و متحد هستیم.
آقای روحانی افزود: شما نمایندگان برای دلسوزی سؤال کردید و من در چارچوب وظیفه پاسخ دادم و نتیجه آن اگر قانع شدن عده ای از مردم باشد، ما از کار امروز موفق شدیم.
رئیس جمهور با اشاره به چهلمین سال انقلاب گفت:? اگر نتیجه جلسه امروز ما این باشد که اگر اختلاف نظری میان دولت و مجلس است، برادرانه و در کمال اخلاق با صراحت این اختلاف نظر را مطرح می کنند و پاسخ می شنوند این به معنای بالاترین هدیه در هفته دولت به ملت بزرگ ایران است.
وی اضافه کرد: این کاری است که روح شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، مطهری و روح امام راحل(ره) را راضی می کند.
رئیس جمهور تأکید کرد: ما راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف خود نداریم و این هدف را دنبال می کنیم.
وی درخصوص قیمت ارز گفت: مردم بدانند که تلاش دولت بر این است که قیمت ارز را متعادل تر کند.
آقای روحانی با بیان اینکه در روزهای اخیر نسبت به هفته گذشته قیمت ارز مقداری متعادل شده است افزود: در هفته های بعد این قیمت متعادل تر خواهد شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: همه تلاش ما این است که مردم احساس نگرانی نکنند.
وی با بیان اینکه ما درحال افزایش ذخایر ارزی هستیم گفت: یکی از نمایندگان اظهار کرد که در این روزها ارز کم نشده که این مطلب درست است.
رئیس جمهور افزود: صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کرده و صادرات غیرنفتی غیرمیعانات گازی سه ماهه نخست امسال 19 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: ما در حال افزایش ذخایر در داخل بانک مرکزی و در بانک های دنیا هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما کار احتیاطی برای ماه های آینده و سال آینده انجام می دهیم، افزود: ما اگر بخواهیم ارز را همانند سال گذشته و شهریور پارسال عمل کنیم در عرض دو هفته قیمت ارز همانند قیمت پارسال خواهد شد.
آقای روحانی تصریح کرد: من به رئیس بانک مرکزی تأکید کرده ام که حق استفاده از ذخایر این بانک را ندارد.
وی با اشاره به اینکه ما می توانستیم مقداری طلا به جامعه وارد کنیم، گفت: اما دست ما باز نیست و در جاهایی طلا پشتوانه اسکناس است و ما حق نداریم به آن دست بزنیم.
رئیس جمهور گفت: ما در مسیر تعادلیم و قدم به قدم کار را پیش خواهیم برد و بدون تردید موفق خواهیم شد.
دچار بحران نیستیم
رئیس جمهور در ادامه پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی تاکید کرد: ما دچار بحران نیستیم.
آقای روحانی گفت: اول مسأله است بعد تبدیل به آسیب، سپس به تهدید و در نهایت به بحران تبدیل می شود. الان ما در مرحله آسیب هستیم و در برخی موارد در لبه مورد تهدید قرار گرفته ایم؛ چرا می گوییم بحران؟
رئیس جمهور افزود: ما مشکل داریم، مردم ما مشکل دارند، همه مواردی که شما در سوالاتتان گفتید بی مشکل نیست ما باید همه دست به دست هم دهیم حتی ممکن است ما کاری کردیم که دقیق نباشد بفرمایید ما اصلاح کنیم. ما معصوم نیستیم.
آقای روحانی گفت: اما من به شما قول می دهم به ملت ایران قول می دهم هیچ گاه کاری بدون مشورت جمعی انجام نداده ام من تمام دولت و کارشناسان را به شهادت می طلبم، هیچ وقت من حتی تصمیم قاطع صددرصد در موضوعی داشتم وقتی در جلسه آمدم و دیدم همه نظر مخالف دارند نظر آنها را قبول کردم، من قبول ندارم این کار نادرست است، اینکه خودسری است به معنای استبداد رأی است حتما ما اشتباه داشته و داریم و اشتباه را باید با هم جبران کنیم.
رئیس جمهور در ادامه افزود: در مسأله ارز نیز آنهایی که ارز گرفتند تا کالا وارد کنند اما وارد نکردند وزارت صمت، بازرگانی و بانک مرکزی ما موظف است پرونده آنها را به قوه قضاییه بدهد و این قوه نیز باید با آنها برخورد کند.
آقای روحانی اضافه کرد: حتی اگر کسی کالایی کم آورده است و باید برخورد شود و اگر کسی ارز 4200 تومانی قبلا دریافت کرده و کالایش در گمرک مانده است ما به التفاوت را از آن می گیریم.
رئیس جمهور گفت: رانت نیز در برخی موارد بوده است اما نه به آن وسعت؛ باید مسأله را در حد خودش ببینیم، وقتی مشکل را به آن اضافه می کنیم همه ما در حلش عاجز می شویم.
آقای روحانی تاکید کرد: ما مشکل داریم، مشکل را حل می کنیم چرا نتوانیم حل کنیم شما ممکن است بگویید که رابطه مجلس و دولت ضعیف است ممکن است این حرف شما درست باشد اگر رابطه وزرای ما با شما کم است؛ من هر زمان وزرا را کار داشتم می گویند وزرا در کمیسیون های مختلف مجلس هستند.
وی با تأکید بر اینکه باید روابط را قوی تر و نزدیک تر کنیم، گفت: برای اینکه مسائلمان را حل و فصل کنیم شما می فرمایید دو راه حل بیشتر نداریم یا باید در برجام بمانیم یا خارج شویم، در ظاهر دو راه حل داریم اما راه حل سومی هم وجود دارد.
رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات تلفنی روز گذشته خود با رئیس جمهور فرانسه افزود: به رئیس جمهور فرانسه نیز گفتم اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند ما شیوه دیگری را داریم که آن راه سوم است و اگر لازم شد در زمان خودش خدمت شما و همه نمایندگان آن را اعلام می کنیم و همه نمایندگان مطلع می شوند.
آقای روحانی در ادامه پاسخ به سوالات نمایندگان خطاب به ملت ایران نیز گفت: در اینجا چند نکته به ملت شریف ایران خطاب می کنم، ملت عزیز و بزرگوار، مشکلات اقتصادی ما قابل حل است ما همه توان را به کار گرفتیم تا کالاهای ضروری شما با قیمت مناسب در اختیار شما قرار بگیرد و همه تلاش را انجام می دهیم تا تولید به مسیر خودش ادامه دهد.
رئیس جمهور تاکید کرد: همه تلاش ما این است که محصولات داخلی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و ما بسیاری از قیمت های آب، برق، نفت، گاز و سوخت و در بسیاری از موارد حمل و نقل و? آنچه را مربوط به دولت بوده است دست نزدیم به خاطر اینکه مردم در رفاه و شرایط بهتر باشند.
آقای روحانی گفت: این همه تلاشی که امسال در زمینه برق انجام دادیم چرا موفق شدیم؟ چون مردم همکاری کردند اگر مردم با وزارت نیرو همکاری نمی کردند ما دچار مشکل بزرگ تری می شدیم.
برخی از اعضای هیئت دولت رئیس جمهور را که برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر شده است، همراهی کردند.
معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور، وزرای ارتباطات و نیرو، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس سازمان محیط زیست ازجمله اعضای هیأت دولت بودند که صبح امروز با آقای روحانی وارد مجلس شدند.
{$sepehr_media_144034_400_300}
{$sepehr_media_144038_400_300}
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سؤالات و دغدغه نمایندگان مردم نشان دهنده پاسخگویی عالی ترین مقامات نظام به مردم و منتخبان آنان است.
رئیس جمهور در خانه ملت
آقای لاریجانی در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست نمایندگان از رئیس جمهور طبق اصل 88 قانون اساسی افزود: محتوای قانون اساسی در این باره نشان دهنده عمیق بودن تفکر دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی است که همه مقامات کشور را موظف به پاسخگویی می کند.
وی گفت: برای ملت ما که دوره طولانی سلطنت وابسته را که در برابر قدرت های بیگانه مطیع بود گذرانده است این پاسخگویی مقامات خود یک ارزش بزرگی است که با مجاهدت های بسیاری به دست آمده است به ویژه اکنون بسیاری از کشورهای منطقه که گرفتار نزاع های استبدادی و قبیله ای وابسته هستند با نظام جمهوری اسلامی ایران فاصله بسیاری دارند.
رئیس مجلس همچنین گفت : جلسه امروز می تواند در نوع خود کمال سیاست ورزی در کشور و همچنین شرافت در حکمرانی را به نمایش بگذارد .
آقای لاریجانی در عین حال از نمایندگان خواست با رعایت انصاف و حد کلام فاخر و با حسن ظن مطالبات خود را بیان کنند .
وی همچنین هفته دولت را به رئیس جمهور، اعضای کابینه و نمایندگان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد سفینه انقلاب اسلامی در دوره کنونی که همراه با هجمه های رذیلانه زیادی از جانب امریکایی هاست، با صلابت، آنچه مد نظر امام راحل بود و مقام معظم رهبری هست به مقصد برسد.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، محور سؤالات 82 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور را در جلسه علنی قرائت کرد.
سؤالات نمایندگان مجلس از رئیس جمهور به این شرح است:
1 - چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج کننده تولید ملی است موفق نبوده است؟
2 - علت استمرار تحریم های بانکی باوجود گذشت دو سال و به رغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟
3 - چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط، اقدام شایسته ای نداشته است؟
4 - علت رکود اقتصادی چندین ساله در دولت جنابعالی به رغم وعده های اعلام شده مکرر شما مبنی بر عبور از رکود چیست؟
5 - علت افزایش شتابان نرخ های ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟
دهقان: چرا دهها میلیارد دلار ارز کشور بدون برنامه برای واردات کالای لوکس و غیرضرور اختصاص یافت
نماینده چناران و طرقبه خطاب به رئیس جمهور گفت : کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی در این دو سه سال گذشته به ویژه در این چندماهه اخیر دهها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد.
رئیس جمهور در خانه ملت
محمد دهقان به عنوان اولین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور با یادکردی از شهیدان رجایی و باهنر و تبریک به رئیس جمهور و اعضای هیات وزیران به مناسبت هفته دولت افزود: جناب آقای رئیس جمهور جنابعالی بارها در بیانات و برنامه های خودتان تاکید فرمودید که امور کشور باید با کارشناسی و توجه به خردجمعی انجام گیرد. من به عنوان نماینده ای از نمایندگان سوال کننده و به وکالت از بخش مهمی از ملت بزرگ ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده است از جنابعالی می پرسم کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی در این دو سه سال گذشته به ویژه در این چندماهه اخیر دهها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد.
نماینده چناران و طرقبه گفت: جناب آقای رئیس جمهور زمانی که برادر عزیزمان جناب آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی را اعلام کرد و گفت هرکه هرچه می خواهد بیاید بگیرد عمده کارشناسان در همان زمان بر اشتباه بودن این تصمیم غیرقانونی دولت تاکید کردند.
وی با اشاره به اینکه مجلس در این زمینه طرح دوفوریتی آماده کرد تا جلوی آن را بگیرد، افزود: ولی دولت جنابعالی مقاومت کرد و سه و نیم ماه طول کشید که نظر کارشناسان و نظر مجلس را بپذیرید و در این سه ماه و نیم چه خسارت ها که به کشور وارد نشد.
دهقان تصریح کرد: آقای رئیس جمهور همه مردم و همه مقامات و نمایندگان مجلس از جنابعالی و دولت خواستند که فهرست گیرندگان ارز را منتشر کنید تا کالاهای واردشده با ارز چهار هزار و دویست تومان را در بازار به قیمت 10 هزار تومان نفروشند.
وی افزود: شما چند شب پیش فرمودید که باید این کار بشود، شما رئیس جمهور هستید چه کسی باید انجام بدهد؟بعضی از دولتمردان از چه می ترسند چرا لیست دریافت کنندگان ارز را منتشر نمی کنند؟
نماینده چناران و طرقبه در مجلس گفت: اگر کسی رانتی نخورده و اگر فسادی نبوده است چرا در برابر خواست قانونی مردم مقاومت می شود.
دهقان افزود: جناب آقای روحانی دولت جنابعالی در زمانی که مردم تحت تاثیر فشار سنگین گرانی و تورم قرار داشتند و دارند و نگران وضعیت اقتصادی خودشان و فرزندانشان بودند صدها میلیون دلار ارز کشور را برای سفرهای غیرضرور خارجی اختصاص داد تا افرادی به صورت رایگان آنتالیا و مالزی و غیره بروند و برگردند و متاسفانه مدیریت کشور را به تمسخر بگیرند.
وی گفت: واقعا تشخیص این مساله سخت بود که دولت جنابعالی چهار ماه بعد از آنکه صدای همه درآمده بود متوجه این موضوع شد و ارز سفرهای تفریحی را قطع کرد.
دهقان افزود: از این تاسف بارتر این بود که در زمان تحریک تقاضا و دعوت دلالان برای خرید ارز دولتی، عملا با بی توجهی جلوی ارز و توزیع دلار و یورو را گرفتند که در بازار توزیع نشود هر طوری برنامه ریزی شد که ارز ناشی از صادرات در بازار توزیع نشود و اگر کسی هم می خواست 10 هزار دلار ارز خود را در بازار بفروشد با او به عنوان قاچاقچی برخورد می کردند و هم همه صرافی ها را با یک چوب زدند و بستند.
وی گفت: وقتی تقاضا زیاد می شود و آقای جهانگیری می گوید هر کسی هر قدر ارز می خواهد بیاید و بگیرد و از آن طرف جلوی عرضه گرفته می شود و فضا امنیتی می شود معلوم است ارز از سه هزار و 500 تومان به حدود 11 هزار تومان افزایش پیدا می کند.
نماینده چناران و طرقبه با بیان اینکه این خیلی هوش و علم بالا نمی خواهد، افزود: جناب آقای رئیس جمهور ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت های شبه دولتی و به اصطلاح خصوصی تاسی می شود حدودا براساس نظر کارشناسان هر سه ماه حدودا 9 تا 10 میلیارد دلار است متاسفانه در این مدت کمتر از دو میلیارد دلار به بازار توزیع شد این شرکت ها که مدیریت آنها تحت تاثیر پنج وزارتخانه است وزارتخانه نفت و صنعت و اقتصاد و رفاه و دفاع یا ارز را احتکار کرده اند یا برخلاف قانون آن را صرف جاهای دیگر کرده اند.
دهقان گفت: شما بعد از این همه خساراتی که به کشور وارد شد جدیدا وزیر نفت را مامور کردید که با شرکت های شبه دولتی و خصوصی که ارز را به بازار ثانویه نمی فروشند برخورد کنند چرا این کار را چهار پنج ماه پیش نکردید که این همه خسارت به کشور وارد شده است.
وی افزود: جناب آقای رئیس جمهور اگر شما توان نداشتید چرا دولت شما آمد بازار را تحریک کرد و مردم را برای خرید سکه به صف کرد و بیش از 61 تن سکه را به کمتر از نصف قیمت به تعداد معدودی فروخت و هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم را به جیب تعدادی دلال و سودجو واریز کرد.
دهقان گفت: اگر ذخایر طلای شما به اندازه کافی بود چرا فروش آن را قطع کردید که سکه از یک و نیم میلیون تومان به حدود 4 میلیون تومان افزایش پیدا کند.
وی افزود: مگر شما و دولت ارزیابی از ذخایر طلای خودتان نداشتید؟ یک آدم بازاری با پنج کلاس سواد حساب انبار و حساب مدیریت کار خودش را دارد چطور دولت با این همه ژنرال و این همه مدیر و این همه کارشناس این مسایل ضروری را یا تشخیص نداد و یا حداقل دیر تشخیص داد.
این نماینده مجلس گفت: این بی تدبیری ها موجب شد ارزش پول ملی به یک سوم تا یک چهارم کاهش پیدا کند به قیمت خالی کردن جیب مردم خالی کردن سفره مردم دهها هزار میلیارد تومان بعضی کارشناسان معتقدند بیش از 80 تا 90 هزار میلیارد تومان پول به جیب تعدادی آدم مفت خور و درصدی اندک از ثروتمندان واریز شد.
دهقان افزود: ماده 598 قانون مجازات اسلامی می گوید هر کس با اهمال موجب تضییع حقوق دولتی شود علاوه بر مجازات کیفری باید خسارت آن را هم بدهد جنابعالی بفرمایید چه کسانی این خسارت را به کشور وارد کردند و چطور می خواهند جبران کنند.
نقوی حسینی: اشتغال و بیکاری، ام الفساد همه مسائل کشور است
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا با اشاره به وظایف رئیس جمهور در قانون اساسی گفت: آقای رئیس جمهور اصول 28، 29 و 34 قانون اساسی از شما خواسته است که برای ملت اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی ایجاد کنید، به نمایندگان ملت بگویید که شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری شغل در این کشور است در طول پنج سال دولت شما، چند بار تشکیل شده است؟
رئیس جمهور در خانه ملت
سیدحسین نقوی حسینی ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: امروز روز ملت، دولت و مجلس است، همه ما می دانیم که اشتغال و بیکاری، ام الفساد همه مسائل کشور است.
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا ادامه داد: آقای رئیس جمهور خانواده ای را در نظر بگیرید که بین یک تا پنج فرزند تحصیلکرده با مدارک عالی و با سن 20 تا 40 سال دارند که به جهت عدم اشتغال مجرد هستند و در خانه پدری با دستمزد پایین زندگی می کنند، آیا شب خوابتان می برد؟
وی افزود: آقای رئیس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید اصول 28، 29 و 34 قانون اساسی از شما خواسته است که برای ملت اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی ایجاد کنید، آقای رئیس جمهور به نمایندگان ملت بگویید که شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری شغل در این کشور است در طول پنج سال دولت شما، چند بار تشکیل شده است؟
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت: بانک اطلاعات بیکاران و اشتغال که وعده دو دوره انتخاباتی شما بود، به کجا رسید و سرنوشت آن چه شد؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید و باید پاسخگوی ملت باشید.
نقوی حسینی ادامه داد: آقای رئیس جمهور به دشمنانمان اعلام می کنیم ما امریکا را له می کنیم، ما تحریم ها را نابود می کنیم، ما پشت سر شما و در کنار شما هستیم، همه بدانند آن کسانی که فکر می کنند در نظام جمهوری اسلامی می توانند اختلاف ایجاد کنند، کور خوانده اند.
وی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور، دولت محترم پشت سر رهبری حرکت کنید، همه ما در کنار شما هستیم و از شما حمایت می کنیم، در کنار هم و با هم حرکت بکنیم.
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا با اشاره به بهره گیری از ظرفیت های داخلی افزود: آقای رئیس جمهور از ظرفیت های داخلی کشور استفاده کنید و به درون، سرمایه گذاران و نخبگان داخلی توجه کنید.
نقوی حسینی با بیان اینکه می توانیم تحریم ها را دور بزنیم اظهار داشت: اینقدر مرعوب تحریم نباشیم، نقدینگی در کشور هست اما در منازل مردم دلار به اندازه کافی وجود دارد باید اعتماد ملت را جلب کنید.
وی با بیان اینکه اشتغال امروز مصیبت کشور است ادامه داد: ظرفیت های اشتغال مهم تر از شغل است،? به این اندازه روی بودجه و اعتبار برای ایجاد شغل مانور ندهید، بر روی ایجاد ظرفیت اشتغال فکر کنیم،? بخش مسکن را راه بیندازیم زیرا 300 نوع شغل در حوزه مسکن نهفته است.
نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا تاکید کرد: بر اساس آماری که خود شما اعلام کردید بیش از 5000 مرکز تولیدی و خدماتی که منشا ظرفیت شغل است تعطیل شده است، کمک کنید این مراکز فعال شوند.
نقوی حسینی گفت: آقای رئیس جمهور ما اختلاف سیاسی داریم ولی امروز روز منافع ملی کشور، روز عزت ملت ایران و به تعبیر شما امروز روز سخت کشور است، مرد کسی است که روز سخت کشور پای نظام بایستد.
وی تاکید کرد: ما برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران پای دولت شما می ایستیم.
فولادگر: علت رکود اقتصادی چندین ساله در دولت چیست؟
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دولت به طرح های پیشنهادی خود در دوره های یازدهم و دوازدهم هم پایبند نیست.
رئیس جمهور در خانه ملت
حمیدرضا فولادگر در جلسه سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس افزود: من در معرفی اعضای کابینه از مدافعان برنامه ها و وزیر پیشنهادی اقتصاد بودم اما سوال اینجاست که چرا به همان برنامه هایی که پیشنهاد کرده بودید پایبند نبودید .
وی گفت: امروز بیش از همه مردم، تولیدکنندگان و پیمانکاران از مشکلات معیشتی، نقدینگی و ارزی رنج می برند در حالی که شما در سال 92 گفته بودید مشکل اصلی کشور در ساختارهای اقتصادی است نه تحریم ها، اما سوال اینجاست که آیا همچنان به همان گفته های خود پایبند هستید که اگر چنین است چرا برای وضعیت فعلی از آن زمان تاکنون برنامه ای نداشتید؟
فولادگر افزود: چرا به وعده های خود در زمینه ساماندهی وضعیت بانکی و پولی و ارزی عمل نکردید؟ از سوی دیگر برای بهبود وضعیت کسب و کار تاکیدات فراوانی داشتید اما بیش از نیمی از احکام مربوط به این قانون اجرا نشده است.
وی عملی کردن قانون رفع موانع تولید را هم از ضروریات بهبود وضعیت اقتصاد کشور دانست و گفت : متاسفانه به این مهم هم آنچنانکه باید عمل نشد این در حالی است که جنابعالی خود درباره موارد گوناگون تصمیم گیری های اقتصادی دولت قبل از خود ایراد می گرفتید اما خودتان هم به آن مبتلا شدید.
نماینده مردم اصفهان راهکار اصلی برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد را تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: سه سال قبل درباره تحقق اقتصاد مقاومتی هیأتی مرکب از سه قوه تشکیل شد اما متاسفانه در عمل خروجی مورد نظر را نداشت که اگر در آن هیأت اقدامات جدی صورت می گرفت دیگر کار به اینجا نمی کشید که مقام معظم رهبری دوباره شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را تشکیل دهند.
کرم پور: علت افزایش شتابان نرخ های ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟
نماینده مردم فراشبند، فیروزآباد، قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی عدم برخورد با معضل قاچاق را یکی از سؤالات نمایندگان از رئیس جمهور و از دغدغه های کشور دانست.
رئیس جمهور در خانه ملت
کوروش کرم پور حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی را برگ زرینی از پاسخگویی مسئولان نظام به مردم دانست و با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر مبارزه با قاچاقچیان سازمان یافته گفت: آیا پس از این جملات و تأکیدات باز حرفی برای مبارزه با قاچاق باقی می ماند؟
وی افزود: آقای رئیس جمهور، موانع پیشروی عدم برخورد با قاچاق و قاچاقچیان چیست؟
کرم پور با اشاره به اینکه خطر بسیار جدی است و باید با موضوع قاچاق با جدیت برخورد کرد گفت: لطفاً در پاسخ های خود نفرمایید که نمی شود و نمی گذارند.
وی افزود: چگونه می توانیم با قاچاق مبارزه جدی کنیم درحالی که صدها کانتینر قاچاق می شود و کسی آن را نمی بیند؟
کرم پور همچنین معضل بیکاری و نیز دغدغه ایجاد اشتغال برای جوانان را یکی از موضوعات اصلی در کشور دانست و گفت: اگر در مبارزه با قاچاق حرکت جدی صورت نگیرد برای ایجاد اشتغال نیز نمی توان موفق بود.
طرح سؤال از رئیس جمهور دهم مرداد در پنج محور با امضا
خوب بود رئیسجمهور به جای آنکه به وزیر جوانش دستور میداد به قانون تمکین نکند به او درس میداد که مانند رهبر جوان 35 ساله کره شمالی با همین امکانات، شیطان بزرگ را در عرصه فضای مجازی زیرپا میگذاشت و به جای آن به فکر شبکه ملی اطلاعات بود.
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۰۱:۳۱
رئیسجمهور در گیلان گفت آمریکا در تحریم ایران تنهاست! ولی آنچه کاملا مشهود است این است که اروپا بدون اجازه شیطان بزرگ آب هم نمیخورد و در تحریم کشورمان متحد آمریکاست، چرا که بانکهای مهم اروپایی حاضر به برقراری هیچگونه رابطه مبادلاتی با کشورمان نیستند
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۰۱:۳۳
از اینکه سران دور از اخلاق اروپا بدون انجام تعهدات خود در برجام به دولت ایران برای باقی ماندن در این چاه امر و نهی میکنند به جای آنها خجالت میکشم و شرم میکنم! واقعا چرا باید دولتمردان این دولت تا این حد در برابر چنین انسانهای منحطی کوتاه بیایند؟
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۰۱:۳۳
اگر جناب معاون اول و دولت در این 5 سال و اندی روزی 5 دقیقه روی بهبودی اقتصادی تامل و از اقتصاددانان فهیم غیرغربگرا نظر میخواستند شاهد این وضع امروز جامعه اقتصادی و افول پول ملی نبودیم! لطفا از نجابت مردم و بردباری آنها سوءاستفاده نکنید. به جای عذرخواهی طلبکار هم هستید؟!
20 اسفند 1397 ساعت 8:47
سال گذشته در حوالی نیمه اسفند ماه اخباری برای تعیین دستمزد به گوش می رسید که حکایت از پیگیری های متعدد نمایندگان کارگران و کارفرمایان دارد. در نهایت این جلسات به روزهای آخر کشید و روز 28 اسفند ماه در واپسین دقایق کاری سال خبر رسید شورا به توافق رسیده است و دستمزد کارگران نزدیک به 20 درصد افزایش یافت.
به گزارزش جهان نیوز، تعیین دستمزد کارگران هر ساله در نیمه دوم اسفند ماه عملیاتی می شد،اما امسال وضعیت بدتری پیدا کرد، با وجود اینکه حدود ۱۰ روز تا پایان سال باقی مانده است تنها یک جلسه شورای عالی کار به صورت رسمی برگزار شده است.
سال گذشته در حوالی نیمه اسفند ماه اخباری برای تعیین دستمزد به گوش می رسید که حکایت از پیگیری های متعدد نمایندگان کارگران و کارفرمایان دارد. در نهایت این جلسات به روزهای آخر کشید و روز 28 اسفند ماه در واپسین دقایق کاری سال خبر رسید شورا به توافق رسیده است و دستمزد کارگران نزدیک به 20 درصد افزایش یافت.
اما داستان جلسات امسال کارگران به دلیل استیضاح وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی دیرتر از همیشه شروع شد،یکی از دلایل این موضوع به خاطر این بود که دیدگاه های نمایندگان کارفرمایان و کارگران بیشتر از همیشه با هم فاصله داشتند، چرا که نوسانات نرخ ارز باعث عقب ماندگی دستمزد کارگران شد و حقوق فعلی تنها 25 دستمزد هزینه ها را پاسخگو هست.
افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران به اندازه ای نبود که جوابگوی هزینه های زندگی باشد، دستمزدی که هر بار با بالارفتن نرخ ارز ارزش خود را از دست داد و در نهایت به مقدار ناچیز افزایش یافت و زندگی کارگران و خانواده هایشان را دشوار کرد. این روند هنوز هم متوقف نشده است. امسال نیز ماجرا وضعیت بدتری دارد،با وجود اینکه حدود 10 روز تا پایان سال باقی مانده است تنها یک جلسه شورای عالی کار به صورت رسمی برگزار شده است.
علی خدایی،عضو کمیته مزد شورای عالی کار گفت: تصمیم برای حفظ قدرت خرید و ترمیم دستمزد98 کارگران به جلسات آتی موکول شد.«بررسی حداقل دستمزد سال98» 5اسفند ماه ساعت 16 در محل سالن اجتماعات طبقه دهم این وزارتخانه تشکیل شد،اما بدون عدد و رقم پایان یافت. دومین جلسه رسمی شورای عالی کار برای بررسی دستمزد 98روز سه شنبه 21 اسفند ماه برگزار می شود.
با توجه به عقب ماندگی های مزدی ،کارگران به دنبال این هستند که قدرت خرید جامعه کارگری حفظ شود. با توجه به اینکه سبد هزینه های جامعه کارگری یک میلیون و 80 هزار تومان گران شده است. مطالبه کارگران جبران این مبلغ در دستمزد سال آینده است.
در دورانی که به نظر میرسید افزایش قیمتها زندگی بسیاری از کارگران را به دشوارترین وضع ممکن مبتلا کرده، حتی نشستهای روتین و ماهانه شورای عالی کار طی چند ماهه گذشته تشکیل نمیشد چراکه وزارت خانه وزیر نداشت و سرپرست آن هم به دغدغههای دیگر سرگرم بود. وضعیتی که انتظار میرفت با مشخص شدن وزیر پایان بیابد، اما هنوز این گونه نشده است.
مدت زمان کوتاهی است که محمد شریعتمداری، عهده دار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اما در این بازه نیز اقدامی جز برگزاری یک نشست شورای عالی کار صورت گرفته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهی تا پایان سال باقی مانده است، بعید است که اتفاق مهمی در بحث دستمزد کارگران بروز کند.
با توجه به اینکه افزایش دستمزد کارگران باید با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت خانوار کارگری تعیین شود، اما قرار بود تنها مطابق نرخ تورم افزایش یابد، این رقم برای میزان افزایش چشمگیر نبود. اما با توجه به ترمیم نشدن دستمزد کارگران به نظر می رسد که افزایش نهایی برای سال بعد، عدد چشمگیری باشد.
*تذکر یک نماینده درباره بیتوجهی شورای عالی کار به افزایش حقوق کارگران
نادر قاضیپور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی یکشنبه، 19 اسفند پارلمان، در تذکری شفاهی، گفت: امروز 19 اسفند است و هنوز دستمزد کارگران در شورایعالی کار تعیین نشده است.
وی تصریح کرد: کارگران انسان هستند و شرافت و زندگی دارند؛ لذا مجلس به دولت تذکر دهد تا هر چه سریعتر شورای عالی حقوق و دستمزد تشکیل شده و دستمزد کارگران را تعیین کند.
منبع: تسنیم
20 اسفند 1397 ساعت 11:19
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده در خاش را تشریح کرد.
به گزارش جهان نیوز، سردار قاسم رضایی در گفتوگویی، درباره هماهنگی بین مرزبانی و سپاه پاسداران در تأمین امنیت مرزها، گفت: هماهنگی بین سپاه پاسداران و مرزبانی بسیار بالا است، هیچ عدم هماهنگی بین گروههای سپاه و مرزبانی وجود ندارد، ما در اصل به صورت مشترک موضوعات را دنبال میکنیم.
وی تصریح کرد: عقبماندگی زیرساختها در منطقه شرق و جنوب شرق با ارتفاعات بالا و درههای عمیق اجازه نداده تا انسداد به مفهوم کامل صورت بگیرد.
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران افزود: بخشی از مرزهای جنوبشرقی کشور، جاده، ابنیه و پاسگاه ندارد، لذا نیروهای مرزبانی بعضا 30 تا 50 کیلومتر راه را طی کنند تا از منطقه مراقبت کنند.
سردار رضایی یادآور شد: طرحی از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده که با پشتیبانی دولت به تکمیل انسداد مرزی کمک شایان خواهد کرد، در حقیقت اقدامات زیرساختی به منابع لازم و کافی نیاز دارد تا بتوان امنیت مرزها را ارتقاء داد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت امنیتی مرزهای کشور، تصریح کرد: بخشی از جذبهای مرزبانی از نیروهای محلی است، مرزبانی نیروهای مردمی را برای کادر رسمی جذب کرده و در حال حاضر هم به آموزش آنها پرداخته است، اینکه از نیروهای مردمی برای کمک امنیتی استفاده شود در حوزه وظایف سپاه است.
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران که با خبرگزاری خانه ملت گفتوگو کرده است، در توضیح آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده در منطقه خاش، واقع در سیستان و بلوچستان، گفت: پیگیریها در حوزه دیپلماسی و اعزام سر طایفهها به پاکستان صورت گرفته است، ارتباط مرزبانی با پاکستانیها ادامه دارد، منتهی منطقهای که مرزبانان در آنجا نگهداری میشوند در خاک پاکستان است، لذا مسئولان پاکستانی وعده پیگیری دادند.
سردار رضایی تأکید کرد: وضعیت امنیتی مرزهای شرق و غرب کشور متفاوت است، در مرزهای شرقی، آنچه بیشتر از سایر مسائل مرز را تحتالشعاع قرار داده، قاچاق موادمخدر است. مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در یازده ماه گذشته سال جاری از ورود 57 تن موادمخدر به کشور که عمدتا با شرارت همراه بوده، جلوگیری کرده است.
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطرنشان کرد: در بعضی موارد هم درگیری با گروههای تروریستی صورت میگیرد که از عقبه خاص برخوردارند، این افراد عمدتا جانیان فراری یا تحت تعقیب قضایی هستند که به کشور همسایه پناه بردند و در نقش مزدور کشورهای منطقه دست به اقدامات از جمله اقدامات تروریستی اخیر علیه کشور میزنند، مرزبانی برای تأمین امنیت مرز به مقابله با این گروههای مختلف پرداخته است.
گفتنی است، 24 مهرماه امسال تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه به دست اعضای گروه تروریستی ربوده شدند که گروهک جیشالعدل مسئولیت ربایش آنها را به عهده گرفته است.
منبع:تسنیم