شهید سپهبد موسوی فرمانده مؤمن و سرباز فداکار ملت ایران
شهدای ایران:بازدارندگی «جمهوری اسلامی ایران» به واسطه هماهنگیهای نیروهای مسلح شکل گرفته است. سربازان «امامین انقلاب» و حضرت آیت الله سید مجتبی خامنهای با اقتدار و با چشمهای باز تحرکات و اقدامات دشمن را رصد میکنند. فرمانده و سرباز در یک جبهه دیده میشوند؛ دفاع و حراست از سرزمین کهن مادری ما.

سپهبد سید عبدالرحیم موسوی، یکی از برجستهترین فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۳۹ در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود.این فرمانده رشید ایرانی از سال ۱۳۵۸ به صف نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.
سرلشکر موسوی در دوران هشت ساله دفاع مقدس، در رسته توپخانه ارتش، حضوری فعال و مؤثر در جبهههای غرب کشور، بهویژه در منطقه کردستان با لشکر ۲۸ و نیز در جنوب غربی کشور در گروه ۳۳ توپخانه مستقر در استان خوزستان داشت. او در عملیاتهای بزرگ و سرنوشتسازی چون والفجر ۴، والفجر ۹، بیتالمقدس ۵، قادر، نصر و چندین عملیات دیگر حضور مستقیم داشت.
پس از پایان جنگ تحمیلی، امیر موسوی در سال ۱۳۷۶ دوره دافوس را گذراند و سپس دوره نظری دکترای مدیریت دفاعی را در دانشگاه عالی دفاع ملی به پایان رساند. از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ ریاست ستاد مشترک ارتش را برعهده داشت و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ به عنوان جانشین فرماندهی کل ارتش فعالیت کرد. در ادامه، از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شد.
در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، بنا به حکم رهبر شهید انقلاب، امیر موسوی به درجه سرلشکری و سمت فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا ۲۳خرداد ۱۴۰۴ مسئولیت این جایگاه خطیر را برعهده داشت.
هشدار سرلشکر موسوی به صهیونیستها در عملیات وعده صادق-۱
شهید عزیر سرلشکر موسوی از زمانی که لباس رزم را برتن کرد، فقط به دنبال تحقق منویات فرمانده معظم کل قوا و دفاع و پاسداری از خاک مقدس کشورمان بود، از این رو وقتی رژیم نامشروع اسرائیل به سرکنسولی ایران در دمشق حمله کرد در مقام فرمانده کل ارتش با صلابت مقابل دوربین رسانه ملی قرار گرفت و به صهیونیستها هشدار داد: «اگر بخواهید به اقدامات تجاوزکارنه خود اصرار بورزید، این بار با مجازاتِ سنگینتر و سختتر مواجه میشوید.»
نکته دیگر آنکه قائد شهید در جریان تمامی فعالیتهای فرماندهان نیروهای مسلح قرار میگرفتند و میدانستند فرزندانشان «برای ایران» تا میتوانند فداکاری میکنند، سرلشکر موسوی یکی از این فرماندهان بود، براین اساس در سال ۱۴۰۲ طی مراسمی نشان فتح را به سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی و سرلشکر حسین سلامی اعطا کردند. اعطای این نشان به دلیل عملکرد آنان در ارتقای توان دفاعی و رزمی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح، انجام شد.
نشان فتح، بهعنوان نماد عملیاتهای پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیاتها انتخاب شده بود.
یک سرباز هرجا باشد چشم و گوشهایش یک چیز را میبیند و میشوند و آن فرمایشات رهبر و مقتدایش است. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ برای ایرانیان روز تلخ و ناگواری بود، به دلیل آنکه رژیم صهیونی با هدایت و حمایت «دونالد ترامپ» به کشورمان تجاوز کرد و تعدادی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و دانشمندان هستهای را ترور و به شهادت رساند. سرلشکر محمد باقری یادگار دوران دفاع مقدس و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از عمری جهاد به آرزوی دیرینهاش دست یافت و به جمع شهدای دفاع مقدس پیوست.
دشمن خیال میکرد با حذف او خللی در فعالیتهای نیروهای مسلح ایجاد میشود، اما نه تنها بازدارندگی دفاعی ما کُند نشد بلکه با شتاب و قدرت بیشتری ادامه یافت؛ این بار سرلشکر موسوی با حکم فرمانده کل قوا رئیس ستاد کل شد.
سپهبد موسوی در یکی از مصاحبههای خود در ایام جنگ ۱۲ روزه در مقام شخص اول نیروهای مسلح در گفت و گویی تلویزیونی با شور و ایمان گفت: «این حرارت عشق به ملت، به دست باکفایت رزمندگان ما تبدیل به سجیلهای آتشینی خواهد شد که ریشههای دشمن را میسوزاند. ملت ایران از صمیم قلب دوستتان دارم من به عنوان یک سرباز ایرانی اگر هزار بار برای این مردم و اعتقاداتشان کشته شوم، باز هم دوست دارم زنده شوم و با دشمنان این ملت بجنگم.»
نقش شهید موسوی در ارتقا توان نظامی ایران
وی در مدت کوتاه حضورش در ستاد کل نیروهای مسلح با حضور و بازدید از ستادهای ارتش، سپاه و فراجا و پوشیدن لباس فرم آنها،موجب انسجام و وحدت بیشتر نیروهای نظامی شد و تمام تلاش و هم و غم خود را صرف ارتقاء توان نیروهای مسلح کرد .
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در روز هوا فضای سپاه، در اقدام معنادار و همدلانه لباس فرم سپاه را بر تن داشت و در بازدید از نیروی هوافضای سپاه گفت: «این شمشیر بران نیروی هوافضا بود که به یاری خدا موفق شد گردن دشمنان را بزند و دستان آنان را قطع کند. دشمنان اگر دوباره مرتکب خطایی شوند، رزمندگان ما کاملاً آمادهاند تا پاسخی پشیمان کننده و محکمتر از قبل به او بدهند.»
رحمت و رضوان خدا بر حاج قاسم عزیز. او چه زیبا گفته بود:«شرط شهید شدن، شهید بودن است» هم رزم فرمانده شهید نیروی قدس سپاه همانند شهدا زندگی میکرد و باور داشت شهدا زنده هستند و بر امور نظارت میکنند. وقتی از ارتش به ستاد کل رفت، در یک جلسه یادی از سرلشکر باقری کرد و گفت که معتقدم شهید باقری همچنان ستادکل را فرماندهی میکند؛ هنوز صندلی و میز سردار باقری سرجایش هست و کسی رویش نمینشیند و تا حالا هم ننشسته است.
سرانجام، این فرمانده نستوه و عاشق ملت ایران، در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۴ در جنگ تحمیلی سوم، در کنار جمعی از همرزمانش، در بمباران محل جلسه شورای دفاع توسط دشمنان آمریکایی-صهیونیستی به خیل شهیدان راه حق و آزادی پیوست.
رونمایی همسر شهید از محرمانههای ۴۰ ساله
شاید گمان شود یک نظامی آن هم در سطوح بسیار بالا در کانون گرم خانواده وقت کمی را اختصاص میدهد، اما سرلشکر موسوی همواره به خانواده اهمیت میداد و جالبتر آنکه نامههای عاشقانهای نیز خطاب به رفیق زندگیاش(همسرش) مینوشت. هسمر وی پس از شهادت این سرباز مردم و رهبری در گفتوگویی از محرمانههای ۴۰ سالهاش رونمایی کرد و گفت: او در نامههای خود، من را همسر عزیز و عزیزتر از جانم خطاب میکرد.
۲۹ فروردین، سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسهآفرینیهای نیروی زمینی، فرصتی را فراهم کرد که امیر سرلشکر امیر حاتمی، فرمانده کل ارتش، با حضور در منزل شهید امیر سپهبد سید عبدالرحیم موسوی از مقام این فرمانده شهید تجلیل و از تلاشهای همسر او در دوران همراهی با این شهید قدردانی شد.
سرلشکر حاتمی در این دیدار گفت: شهادت امیر سپهبد موسوی برای کارکنان نیروهای مسلح حادثهای سنگین بود. وی او را فرماندهای شجاع، مومن و مورد اعتماد میدانست که سالها در مسیر ارتقای توان دفاعی کشور تلاش کرده است.
در ادامه همسر و فرزند شهید موسوی با بیان ویژگیهای اخلاقی و رفتاری او، ولایتمداری، ایمان، وطندوستی و صلابت را از مهمترین خصوصیات وی برشمردند و افزودند که شهادت آرزوی دیرینه او بوده است.
در این دیدار که با حضور برخی مسئولان ارتش همراه بود، نشان فداکاری اعطایی فرمانده کل قوا نیز به خانواده شهید اهدا شد. این نشان، که پیشتر در سال ۱۳۹۹ به دانشگاه افسری امام علی(ع) و ارتش جمهوری اسلامی ایران اعطا شده بود، یادآور ایثار ۱۱۸۴ شهید این مرکز آموزشی است.
سید علی موسوی پسر شهید در دیدار نمایندههای رهبر انقلاب با خانواده درباره پدرش به یک نکته مهم اشاره کرد و به نقل از پدر شهیدش گفت: وی میگفت که به عنوان یک فرمانده کسر شان است که او باشد خدایی نکرده آسیبی به فرمانده کل قوا برسد.
نتیجه گیری...
حضرت آیت الله سید علی خامنهای(ره) و برخی از فرماندهان بلند پایه نیروهای مسلح دیگر در بین ما حضور ندارند، اما قطعا راه و روش آنها استمرار دارد و همین راه باعث شد بعد از ۴۰ روز مقاومت و ایستادگی، آمریکا خواهان برقرار آتش بس شود. سرلشکر باقری شهید شد، پرچم را سرلشکر موسوی در دست گرفت و پس از شهادت او(موسوی عزیز) فرماندهان رشیدی هستند که با فرماندهی و هدایتهای داهیانه آیت الله سید مجتبی خامنهای نمیگذارند پرچم زمین بماند.
سرلشکر موسوی در ۴۵ سالی که لباس رزم بر تن داشت خود را یک سرباز رهبر و مردم میدید. روحش شاد و نامش گرامی باد
*منبع:ایرنا