شهدای ایران shohadayeiran.com

کد خبر: ۱۷۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبیعی است که استکبار جهانی با انقلابی که استکبار ستیزی، ظلم ستیزی و توجه به محرومان را دنبال می کند، مشکل داشته باشد.
به گزارش  شهدای ایران، محمّدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ما به دنبال دشمن تراشی برای خود نیستیم بلکه به دنبال صراط مستقیم قرآن و اسلام هستیم و این ذات انقلاب اسلامی است، و وقتی چنین نگاهی داشته باشیم، حتماً تهدید و تحریم هست تا ما را از صراط مستقیم دور کنند.

وی افزود: ما به دنبال یک حیات معنوی برخاسته از فرهنگ اسلامی هستیم و امروز می‌بینیم که در دو عرصه با ما می‌جنگند؛ یکی اقتصادی و دوم عرصه رسانه ای و جنگ روانی. هدفشان هم منصرف کردن ما از آرمانهای انقلاب است.

قالیباف با بیان اینکه دشمن می‌خواهد با دستاویز قرار دادن برخی ناکارامدی‌ها ما را از آرمان‌های انقلاب دور کنند، اظهار داشت: امروز با افتخار باید از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کنیم. چرا باید در برخی محیط‌ها و نشست‌ها بشنویم که ما نسبت به آرمان‌طلبی خود و استقلال و عزّت امروز خود پاسخی نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز در همین کشورهای اطراف، دولتها با یک اخم و بالا و پایین کردن عوارض تغییر می‌کنند. امروز با یک توییت استقلال کشورها در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

وی افزود: کجای دنیا این گونه است که افراد در هر سطحی هر حرفی بخواهند بگویند، حتی برخی تهمت می‌زنند و دروغ می‌گویند به گونه ای که به نظر می‌رسد گاهی آزادی در ایران به هرج و مرج نزدیک می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه اسلام سیاسی امام راحل، امت اسلامی را آنچنان انسجامی بخشید که در جنگ‌های ۳۳روزه و حوادث عراق و سوریه ، برنامه‌های آمریکا را بر هم زدند، تصریح کرد: امام راحل می‌گفتند که دور کردن غربزده ها از کشور کار سختی است. چرا در چهل سالگی با افتخار کارنامه خود را بالا نبریم و نگوییم که در این حوزه‌ها عالی بوده‌ایم؟

وی ادامه داد: هر چالشی که امروز در کشور داریم در حوزه کارکردهاست و ربطی به آرمان‌های انقلاب ندارد.

شهردار اسبق تهران با بیان اینکه دشمن برای وارد کردن فشار روحی- روانی می‌کوشد از این ناکارآمدی‌ها بهانه تراشی کند و مردم را ناامید کند، اظهار داشت: این شعار «پوشک،موشک» یک جنگ روانی است که بگویند مردم اینها پول برای موشک دیگران را دارند اما برای پوشک کودکان شما ندارند.

قالیباف ادامه داد: ما در این چهل سال هم به تکلیف عمل کردیم و هم نتیجه محور بودیم، اما در مرحله دولت‌سازی درجا زده ایم، منظورم هر سه قوه است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه عملکردی دو ضعف جدی داریم؛ یک ضعف ساختاری و دو ضعف مدیریتی که دومی در اولویت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز گرفتار جنگ اقتصادی هستیم و ارز هر روز یک قیمت دارد، تصریح کرد: اگر مقایسه ای با دهه اول انقلاب انجام دهیم می‌بینیم که آن زمان هم خیلی شرایط قابل پیش‌بینی نبود.

قالیباف ادامه داد: مشکلات کشور راه‌حل‌های روشن دارد؛ راه‌حل‌هایی که وعده نمی‌دهد که سه سال بعد آثارش مشخص شود بلکه راه‌حل‌هایی که سه ماه بعد مردم تاثیر آن را ببینند.

وی تصریح کرد: می‌توان کاری کرد که قیمت ارز در یک نقطه متوقف شود. آیا واقعاً تأمین کالاهای مورد نیاز مردم شدنی نیست؟ آیا پوشک مورد نیاز را نمی‌توان تأمین کرد؟ آیا در کوتاه مدت نمی‌توان راهی برای جلوگیری از له شدن خانواده های ضعیف تدوین کرد؟

قالیباف افزود: البته که می‌شود نهایتاً تا آخر همین امسال حداکثر راه‌حل‌هایی برای سامان دادن وضع موجود تدوین کرد.

وی با بیان اینکه در بانکها بیش از ۴۰۰ میلیون حساب وجود دارد در حالی که جمعیت ما ۸۰ میلیون است، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد سودهای سپرده های بانکی به ۴ درصد از مردم صاحبان حسابها تعلق می‌گیرد.

قالیباف ادامه داد: از یک جوان تولیدکننده مالیات می‌گیریم اما از سودهای لجام گسیخته به چند درصد مالیات اخذ نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در مالیات، صادرات، واردات، قاچاق کالا و... تا آخر عمر همین دولت می‌توان ساماندهی انجام داد.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه ۴ درصدی‌ها هم قادرند قانون بنویسند و هم مصوبه تصویب کنند، تصریح کرد: آن‌ها می‌توانند ۲۵۶ میلیون یورو ارز دولتی بگیرند و در بازار آزاد بفروشند و به هیچکس هم پاسخگو نباشند.

قالیباف ادامه داد: همه اینها در کوتاه مدت قابل اصلاح است. یکی از راه‌ها سوق دادن نقدینگی به سمت طرح‌های نیمه تمام مزیت‌دار است.

وی افزود: با همه فشارها و تحریم‌ها قادریم که در سال ۱۴۰۰ یک ثبات ایجاد کنیم. من این بحث را مکتوب کرده ام و برای دوستانی که لازم بود فرستادم.
انتشار یافته: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
چرا محمد جواد ظریف با پول بیت المال در حرم حضرت زینب (س) + عکس
سفر محمد جواد ظریف با پول بیت المال در حرم حضرت زینب (س) + عکس
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
دولت روحانی اعتراف کرده است که مشکلات کشور 100 سال دیگر حل نمی شود.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
دولت روحانی اعتراف کرده است که مشکلات کشور 100 سال دیگر حل نمی شود.
روحانی در نشستخبری:
نگفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می کنم؛ تا صد سال دیگر هم نمی شود/ من نگفتم کلید حل مشکلات توافق هسته ای است/ زندگی مردم در سال ۹۵ بهتر از پیش بینی ما بود

روحانی گفت: این دولت شاید اولین دولتی باشد که همه ساله اضافه حقوق کارگران و کارمندان را بیش از میزان تورم در نظر گرفته است.
به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز در نشست خبری با رسانههای داخلی و خارجی که در مجلس نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در سخنان ابتدایی خود، اظهار داشت: در آغاز ایام سال جدید عید نوروز که اکنون اولین فرصتی است که ما خدمت شما رسیدیم، ایام مبارک ماه رجب مخصوصاً میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) را خدمت همه شما تبریک و تهنیت عرض میکنم.
وی افزود: دولت یازدهم در طول تلاشهایش در بیش از 3 سال و نیم گذشته و به ویژه در سال 95 موفقیتهایی داشته که به برخی از آن اشاره میکنم و احتمالاً در ضمن سؤال و پاسخ هم اگر فرصتی بود به برخی دیگر از آنها اشاره خواهم کرد.
روحانی تصریح کرد: در مجموع احساس میکنیم با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت مردم دولت به اهدافی که داشته در برخی از آن اهداف به حمدالله موفق بوده، در سال 95 ما شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولت و اقتصادی طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیشبینی میکردیم.
رئیس جمهور، گفت: اولاً خوشحالم که به ملت ایران بگویم اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوقبگیرانی که حقوق آنها حداقلی است، بازنشستگان و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی هستند در مجموع 4 سال دولت یازدهم دریافتیشان به 2 برابر و یا به بیش از 2 برابر افزایش پیدا کرده و در سال 96 هم برای مستمریبگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه خواهد شد که رقمی بین 180 تا 200 هزار تومان میشود و در مجموع 4 سال حقوق همه افراد کمدرآمد حداقل به دو برابر افزایش پیدا کرده است، گاهی 2.3 و 2.5 و گاهی بیشتر مثل معلمین و یا کارمندانی که حقوق بالایی ندارند، این یک نکته حائز اهمیت است که دولت اولین دغدغهاش زندگی افراد کمدرآمد این جامعه بوده و این دولت شاید اولین دولت در مقایسه با دولتهای گذشته باشد که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت میکنند شامل کارمندان و کارگران اضافه حقوقشان بیش از تورم سالانه بوده در حالی که در گذشته هیچ وقت این گونه نبوده که اگر تورم سالانه 10 یا 12 درصد است، حقوق و مستمریشان 15 درصد اضافه شود و این به طور عام از آغاز این دولت یعنی از سال 93 که بودجه را تقدیم کردیم تا 96 به طور منظم این کار را انجام دادیم.
وی با اشاره به موضوع کشاورزی، گفت: در سال 95 اعتباری بالغ بر نزدیک 15 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخت کردیم که این عدد در قبال 860 میلیارد قبل از این دولت مقایسه کنید و ببینید چند برابر شده است لذا کشاورزان همان اقشار زحمتکش جامعه ما هستند که بزرگترین خدمت را به جامعه میکنند و امنیت غذایی جامعه را تأمین میکنند، همچنین به این آمار توجه کنید که تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال 92 حدود 8.1- بوده، صادرات و واردات ما در مجموع ترازش منفی و 8.1- بوده و این در حالی است که در سال 95 تراز تجاری ما به 2.6- رسید. هر چند تراز همچنان منفی است اما نسبت به 8.1- ببینید چه فاصلهای وجود دارد و در واقع این فاصله نشاندهنده تولید بیشتر و تلاش بیشتر و خوداتکایی بیشتر بوده و از نظر آمار شما میدانید که در سال 92 تولیدات کشاورزی حدود 97 میلیون تن بوده و در سال 95 به 118 میلیون تن یعنی مجموعاً 21 میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش پیدا کرده است.
روحانی ادامه داد: افزایش تولید مواد غذایی هم به معنای بهتر شدن زندگی باغداران و کشاورزان است و هم به معنی خودکفایی و خوداتکایی بیشتر و اقتصاد مقاومتی است.
رئیس جمهور بیان کرد: همچنین در زمینه بهداشت و درمان که بخشی از زندگی مردم هنگامی که بیمار میشوند و فشار زیادی به آنها وارد میشود برای تأمین مخارج درمانی لذا شما توجه دارید که این دولت بیشترین توجهاش را به مسأله درمان و محیط زیست قرار داده، سلامت و محیط زیست که با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی هم دارند جزو اولویتهای این دولت بوده است.
وی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ ایران تمام مردم تحت پوشش بیمه درمانی و همچنین برای اولین بار تمام حاشیهنشینها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفتند، این دولت دولتی است که به فکر محرومین و مستضعفان و به فکر حاشیهنشینان بوده لذا طبق آمار و ارقام تختهای بیمارستانی که برای رفاه بیماران در این دولت اضافه شده 21 هزار تخت بیمارستانی است البته وزیر بهداشت خیلی با صدای بلند نگفت اما با صدای متوسط به من گفت که این رقم تا آخر دولت نیز بیشتر خواهد شد. به او گفتم چقدر افزایش مییابد و او در پاسخ گفت تلاش ما این است که به 23 تا 24 هزار برسد لذا برای اینکه مردم عزیزمان بهتر توجه کنند که معنای این رقم چیست باید تأکید کنم 21 هزار تخت بیمارستانی یعنی یک چهارم کل تخت بیمارستانی کشور در طول تاریخ. یعنی آنچه تخت بیمارستانی در ایران بوده حدود 80 هزار بوده و الان نیز به آن 21 هزار تخت دیگر اضافه شده و این به معنای توسعه امکانات کشور برای درمان بیماران است.
روحانی با اشاره به توجه این دولت به روستاها، گفت: روستاییان به طور کلی اقشاری هستند که درآمد کمتر و مشکلات بیشتری دارند، بنابراین نیاز به توجه بیشتری هستند، کاری که این دولت برای روستاها انجام داده بنده خواهش میکنم آنهایی که با آمار و ارقام، مطبوعات و رسانهها مقایسهای داشته باشند، تمام روستاهایی که از قبل انقلاب تا بعد انقلاب گازرسانی شده تا سال 92 تعداد 14 هزار روستا بوده در حالی که در این دولت 9 هزار روستا گازرسانی شده است.
رئیس جمهور، اضافه کرد: در این دولت تمام روستاهایی که از 10 خانوار بیشتر هستند امروز دارای برق هستند، بنده از وزیر نیرو پرسیدم که آیا این موضوع استثناء ندارد که وی گفت تنها 8 روستا را به خاطر تخلفاتی که داشتهاند اگر آنها را استثناء کنیم تمام روستاهای 10 خانوار دارای برق هستند.
وی با بیان اینکه در زمینه آبرسانی به روستاها اقدامات بزرگی انجام گرفته، افزود: تعداد 5200 روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند که این موضوع به معنای کمک به اقشار کم درآمد جامعه و توجه به آنها است، همچنین 25 هزار روستا در کشور به اینترنت وصل شدند و یکی از افتخارات دولت این است که اینترنت را توسعه داده و شبکه ملی اطلاعات را دارد نهایی میکند همچنین یکی دیگر از افتخارات این دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برده و توأمان قیمت آن را افزایش نداده همچنین این دولت، جامعه، فضا، خیابانها، مدارس و دانشگاههای ما کمتر این فضاها امنیتی شده است.
روحانی، تأکید کرد: تمام تلاش این دولت این بوده که فضاها، فضای دوستانه، محبت، برادری باشد، بنده از همه مردم خواهش میکنم زیرا دو انتخابات بزرگ پیشرو داریم، در این دو انتخابات بزرگ حواسمان باشد، انتخابات برای نزدیکتر شدن ما است. باید جناحها، احزاب و گروهها، اشکالی ندارد حرفهایشان را بزنند؛ اولاً آمار و ارقام دقیق باشد همچنین سخن دقیق بگوییم، به مردم دروغ گفته نشود و این بالاترین خیانت به یک ملت است که کسی به مردم دروغ بگوید یا حرف و آمار دروغ بگوید، مخصوصاً دروغی که باعث یأس و ناامیدی خدای ناکرده مردم شود، مردم بگویند پس چه شد؟ ما این همه 39 سال و بعد از انقلاب این همه فراز و نشیب داشتیم و این همه خون داده شد و فداکاری کردیم پس چه شد؟ لذا ملت ما همواره امیدوار بوده و شرایط منطقه و جهانی را میداند.
رئیس جمهور، ادامه داد: مردم ما به خوبی میدانند که طی مسیرهای پرافتخارتر برای این کشور در سایه وحدت، اتحاد و همدلی امکانپذیر است، بنده دیروز در افتتاح پروژههای متعدد انرژی صلحآمیز هستهای بسیار خوشحال شدم که در سال 95، 42 پروژه مهم به ثمر رسید و دیروز پروژههای مهم آن اعلام و افتتاح شد و این به معنای آن است که ما در همه فناوریهای پیشرفته و از جمله در زمینه فناوری صلحآمیز هستهای در مسیر پیشرفت هستیم مخصوصاً بعد از برجام، به نظر من بعد از برجام نسبت به قبل از برجام در هر زمینهای که ما بخواهیم مقایسه کنیم آمار به ما خواهد گفت که فضا برای تحرک و پیشرفت ما بیشتر شده و من از همه ارگانها و دستگاههایی که دارند از این فضا استفاده میکنند تشکر میکنم.
وی، خاطرنشان کرد: ما باید این فضا را فضای بهتری قرار دهیم و ایام انتخابات باید نتیجهاش وحدت، اتحاد، دوستی بیشتر و شکاف کمتر باشد، همچنین باید نتیجهاش ترس بیشتر دشمن از ما و امید بیشتر دوستان نسبت به ما باشد. حتماً انشاءالله مردم ما انتخاباتی قانونی، رقابتی، اخلاقی خلق خواهند کرد با یک حماسه بزرگ و 96 سالی است که برای تولید ملی و اشتغال بیش از گذشته تلاش کنیم.
روحانی، خاطرنشان کرد: بنده خوشحالم که به اطلاع شما و ملت ایران برسانم که روز گذشته ابلاغیههایی به تمام دستگاههای اجرایی تهیه شد و دیروز امضا کردم و این ابلاغیهها امروز به تمام دستگاهها واصل خواهد شد، برنامه امسال برای تولید ملی و اشتغال مشخص شده و همه دستگاهها کارهایی که از امروز باید آغاز کنند و برای همه آنها زمانبندی شده که باید در چه زمانی آن برنامه را تدوین و در چه تاریخی به سازمان برنامه و بودجه و ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کرده و چه زمانی آنها را عملی کنند مشخص شده، انشاءالله امیدوارم پایان سال 96 دولت بتواند آمار افتخارآمیزی از کارهایی که در زمینه تولید ملی و اشتغال بوده به ملت ایران ارائه کند و آنچه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده انشاءالله همه موفق به اجرای آن باشند.
رئیسجمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وجه تمایز اولویتهای اقتصادی دولت در صورت پیروزی در انتخابات با دولت کنونی چه خواهد بود، از جمله در پرداخت یارانه نقدی و تسریع رونق اقتصادی گفت: در این جلسه نمیخواهیم اصلاً راجع به بحثهای انتخاباتی صحبت کنیم، اما اینکه دولت به طور کلی برای آینده چه برنامهای دارد، میتوان توجه داشت.
یارانه اقشار آسیب پذیر باید بیشتر شود
وی افزود: مسئله یارانه برای کمک به اقشار آسیبپذیر جامعه ما و در چارچوب قانون میبایست اجرا میشد. این دولت تلاش کرده برنامه یارانه را در چارچوب قانون اجرا کند. بخشی از یارانه را نیز در بخشهایی برده که اهمیت داشته است.
روحانی ادامه داد: برای مثال در کشاورزی پولی که برای گندم میدهیم با قیمت گندم در بازار بینالمللی متفاوت است حدود دو برابر است، گندم بینالمللی 700 تومان است، ما 1300 تومان میخریم؛ یعنی داریم به کشاورز یارانه میدهیم. یارانهای که دولت میدهد به کشاورز و یا درمان که مردم باید در بیمارستان 37 درصد پول میدادند، الان 6 درصد میدهند و در روستاها 3 درصد است، این به معنی استفاده صحیح از یارانه است.
وی پیرامون پرداخت یارانه نقدی نیز گفت: دولت باید تابع قانون باشد، در چارچوب آنچه که مجلس تصویب کرده، این دولت آن را اجرا خواهد کرد. دولت بعدی هم در چارچوب مصوبات مجلس آن را اجرا خواهد کرد. نظر شخصی من این است و مدتی است که به دوستان اقتصادی گفتهام از اینکه یکسری اقشاری در جامعه داریم که آسیبپذیرتر هستند و بیشتر تحت فشار هستند، اینکه یک یارانه یکسان به همه داده شود معلوم نیست که مطلوب باشد، باید اقشار آسیبپذیر یارانه بیشتری بگیرند.
رئیسجمهور تصریح کرد: برای این کار ما در حال برنامهریزی هستیم، انشاالله یارانه نقدی اقشار کمدرآمد طبق برنامهای که دولت دارد اضافه خواهد شد.
باید روزی برسد که هیچکس نیاز به یارانه نداشته باشد
روحانی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری که یکی از وعده های انتخاباتی شما مبنی بر این بود که وضعیت اقتصادی مردم را به نحوی بهبود میبخشید که نیاز به یارانه نقدی نداشته باشند، آیا محقق شده یا نه؟ و همچنین در بخش نظام بانکی، از منتقدان اصلی اصلاح نظام بانکی کشور بودیم، مردم و مراجع تقلید نیز نسبت به این وضعیت انتقاد دارند، چرا این موضوع ریشهای اصلاح نمیشود، گفت: ما باید به جایی برسیم که مردم ما نیازمند به یارانه نقدی نباشند و این حرف درستی است.
وی افزود: اما آیا این کار در ظرف چهار سال ما به نتیجه میرسیم؟ کاری که ما در دولت یازدهم کردیم این بوده که به جای اینکه یارانه نقدی را اضافه کنیم، به بخشهای تولیدی و سایر بخشها ببریم. باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که مردم نیاز نداشته باشند، که این حرف درستی است. اینکه چگونه این کار صورت بگیرد مهم است. همه مردم باید مشغول به کار شوند، یعنی بیکار نباید داشته باشیم. همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، اینها چگونه امکانپذیر است؟ اگر میخواهیم همه شغل داشته باشند، بدون فناوری و سرمایهگذاری و امنیت، امکانپذیر هست؟
رئیسجمهور تصریح کرد: ما باید سرمایه زیادی را بیاوریم، باید سرمایهگذاران و کارآفرینان دلشان قرص باشد. آینده را سیاه و تاریک کردن خوب نیست. نمیدانم چرا برخی ماشین دودی هستند؟ همین که حرف میزنند دود پخش میکنند و فضا را سیاه میکنند، برای چه این کار را میکنید؟ ما یک فضای روشنی داریم و ایران ابادی داریم و حتماً ایران بهتری خواهیم داشت. برای چی فضا را دودآلود میکنید و مردم را به تردید میاندازید؟ برای چی عدم قطعیت را القا میکنید؟
روحانی خاطرنشان کرد: ما باید فضا را امیدوارانه کنیم، باید سرمایه جذب شود و بیاید. مثلاً یک تعداد هواپیما آمد و خریداری شد. بعضیها نمیدانم که چطور شد که به آنها برخورد، یعنی هواپیمای نو به آنها برخورد. هنوز نتوانستم بفهمم که این از کجا پیش آمد، که گفتند ما برای چی هواپیمای نو سوار شویم، کهنه را داریم. آنهایی که میخواهند کهنه سوار شوند بروند کهنه سوار شوند. ما که در سال بیش از 4 میلیارد دلار مردم ما به شرکتهای خارجی میدهند برای صندلیهایی که میخواهند برای سفر بگیرند، اشکال دارد که این 4 میلیارد دلار را خودمان از مردم بگیریم و شرکتهای داخلی خودمان آن را بگیرند و به شرکتهای خارجی ندهیم؟ بعضیها میگویند نه ما این را به شرکتهای خارجی بدهیم. ما باید صنعت گردشگری را پیش ببریم.
وی ادامه داد: باز هم تأکید میکنم کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد، در اینجا راه طولانی پیش روی ماست. وقتی ما میگوییم این کار باید بشود شما فکر میکنید یعنی دستگاه اجرایی، مگر دستگاه اجرایی به تنهایی میتواند؟ باید دیگر دستگاهها بیایند. این کاری است که رسالت همه ماست.
روحانی در ادامه پیرامون بحث نظام بانکی با بیان اینکه هنوز میگویم البانک و ما ادراک ما البانک، گفت: بانک خیلی نیاز به اصلاحات دارد، البته میخواهم از بانکهای کشور به خاطر کاری که در سال 95 کردند تشکر کنم. بانکهای ما در سال 95، 43 درصد بیشتر از سال قبل تسهیلات به مردم دادند، این رقم بسیار خوبی است. بیش از 430 هزار میلیارد تومان تسهیلات به مردم داده شد. در بخشهای مختلف، 24 هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک از بانکها تسهیلات گرفتند. بانک ها در سال گذشته کار خوبی انجام دادند و از آنها تشکر میکنم و برخی هم نسبت به برخی مدیران بانکها ظلم کردند و بیانصافی کردند در قضاوت، اما آن را هم کنار میگذاریم.
رئیسجمهور ادامه داد: بانک های ما نیاز به تحول دارند و این درست است. این دولت اولین دولتی است که دارد بدهی خود را پرداخت میکند، همه دولتها بدهی درست میکردند و میرفتند. این دولت دارد بدهیاش را پرداخت میکند آن هم برای اولینبار و سرمایه بانکهای دولتی تقریباً دو برابر شده است و این کار بزرگی است که دولت انجام داده است. سال گذشته یک دستورالعملی را ابلاغ کردم که بخشی از آن مربوط به بانکها بود. معاون اول در این زمینه کارهای بسیاری کردند. مشکل بانکها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است.
وی با بیان اینکه ما در دولت یازدهم مسیرهایی را شروع کردیم، گفت: در بعضی مسیرها پیشرفت خیلی بود، حتی سرعت بیش از حدی که فکر میکردیم بود. در بعضی جاها سرعت کم بود و در بعضیها جاها حرکت ما بسیار بسیار کند بود. در مبارزه با فساد ما یک حرکت بزرگی را دنبال میکردیم، اما همه میبایست میآمدند. این دولت در مبارزه با قاچاق کار بزرگی کرد. از 25 میلیارد به 15 میلیارد رسید.
روحانی افزود: آخرین آماری که از ستاد مبارزه با قاچاق کالا گرفتم گفت رقم پایین تر از این آمده، قرار شد محاسبه کنند و به من بدهند که هنوز به من ندادهاند، من احتمال میدهم که این رقم بین 15 تا 10 میلیارد باشد. این معنیاش این است که قاچاق نصف شده، اما این کار باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. در بحث بانکها قدمهایی برداشته شده و قدمهای بیشتری باید برداشته شود.
لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حمله شیمیایی به «خان شیخون»
خبرنگار یورو نیوز پرسید: با توجه به حضور نظامی ایران در سوریه و حمله موشکی اخیر آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه جنگ 6 ساله در این کشور وارد مرحله تازهای شده به خصوص در موضع ایران در حمایت از آقای بشار اسد که این موضع را حساستر کرده، میخواستم از جنابعالی بپرسم که آیا ممکن است ایران سیاستهای خود را در سوریه تعدیل کند و یا برای تغییر آن برنامهای داشته باشد؟ همچنین بحث افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح است میخواستم نظر جنابعالی را در این خصوص جویا شوم، روحانی در پاسخ گفت: موضوع بسیار مهم و حساسی در منطقه ما وجود دارد، ما از ابتدای ماجرای سوریه که مربوط به 6 سال قبل میشود، نظر ما این بود که کشورهای دیگر در حمایت از تروریسم دخالت نکند، متأسفانه برخی کشورهای منطقه و غربی به تروریستها کمک کردهاند، بنده در همان اولین سفرم به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رؤسای اروپایی که بسیاری از آنها را ملاقات کردم گفتم که حمایت شما از تروریستها چقدر میتواند برای خودتان خطرناک باشد و این موضوع عین حرف بنده در آن جلسات به این رؤسا است که شما اگر این کمکها را ادامه دهید به زودی این ناامنیها را در پایتختهای خودتان شاهد خواهید بود و این مسأله در سال 92 به آنها گفته شد.
وی افزود: به نظر من یک خطا و اشتباهی در این زمینه رخ داد، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که تروریستهایی که از سراسر کشورهای منطقه و غیرمنطقه در سوریه جمع شدهاند و دارند با مردم به وحشیانهترین شکل میجنگند باید به تروریسم خاتمه داده شود و البته در خود سوریه و حکومت سوریه باید اصلاحاتی صورت بگیرد، همانطور که ما میگوییم تنها راهحل صندوق رأی است، صندوق رأی فقط برای تهران، اصفهان و ایران توصیه نمیکنیم زیرا این صندوق رأی را برای همه منطقه توصیه میکنیم، همه منطقه اگر مثل ایران اتکایشان به صندوق آرا باشد مشکلاتشان کم و در نهایت تمام میشود و انشاءالله امیدواریم در نهایت اصلاحاتی در سوریه تحقق پیدا کند که حتماً ضرورت دارد.
رئیس جمهور یادآور شد: در حادثه اخیر اولاً آمریکاییها به یک بهانهای حمله را انجام دادند که این بهانه نه مستند و نه معلوم است، یک مقداری گاز شیمیایی در خانشیخون انتشار پیدا کرده و عدهای مصدوم و کشته شدند، اینکه این از کجا و چه بود، پیشنهاد ما این بوده که دیروز هم به آقای بشار اسد و پوتین در مکالمه تلفنی گفتم کمیته حقیقتیاب بینالمللی تشکیل شود و عازم منطقه شوند و نگاه کنند که موضوع چیست، لذا آسان است تشخیص اینکه این گاز از کجا بوده، خود آقای پوتین هم در این مکالمه تلفنی گفت که تشخیص این موضوع از نظر ما آسان است لذا اگر یک هیأت و کمیته حقیقتیاب به آن منطقه برود و بیطرف باشد و موضوع را علمی بررسی کند موضوع مشخص خواهد شد.
روحانی ادامه داد: اگر این اتفاق افتاد و معلوم شد این کار از سوی تروریستها بوده آن وقت آمریکا چه جوابی خواهد داد؟ همچنین اگر تروریستها بفهمند که هر وقت یک گازی را در جایی منتشر کنند و آمریکا نیز به حمایت از آنها به پا میخیزد آن وقت وضعیت سوریه و منطقه چه میشود؟ مگر آمریکا یکبار این کار را کرد؟، مگر در دفعات بعد بیپاسخ و بیجواب میماند؟ خود مقامات روسی گفتند تا درگیری فقط چند اینچ فاصله داشتیم درست هم میگویند زیرا اگر این موشکها چند صد متر بالای یا پایین اصابت میکردند ممکن بود به یک درگیری بزرگ منجر شود لذا به نظر من کاری که آمریکاییها انجام دادند نه با حقوق بینالملل و نه با منطق و نه با منافع کشورها و منطقه سازگار است لذا آن کشورهایی که آمریکا را تشویق میکنند که تروریستها تقویت شوند اشتباه میکنند لذا تروریستها دو شکست بسیار بزرگ خوردند یکی در حلب و دیگری در حملات هفتههای اخیر که در منطقه حما انجام شد. شکست بزرگی خوردند و این اقدام اخیر شاید برای جبران شکست تروریستها بود لذا به هر دلیلی این کار از نظر ما ناپسند و نادرست است و البته کاربرد سلاح شیمیایی صرفنظر اینکه عاملانش که باشند به طور کلی محکوم و غلط است، ما کشور و ملتی هستیم که قربانی سلاح شیمیایی هستیم و هنگامی میگویند خانشیخون ما یاد سردشت میافتیم، وقتی میگویند خانشیخون ما به یاد حلبچه میافتیم، ما در این منطقه سالها در برابر سلاح شیمیایی ملت ما زجر کشیدند و به هیچ عنوان نباید در منطقه ما اجازه داده شود هیچ گروه تروریستی و هیچ کسی از سلاح شیمیایی مخرب استفاده کند.
روحانی همچنین در مورد سؤال دوم این خبرنگار در رابطه با تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران تأکید کرد: وزارت خارجه این کار را دنبال میکند و در چارچوب مقررات کشور انجام خواهد شد.
نگفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می کنم!
خبرنگار روزنامه همشهری پرسید: شما در سال 92 از رفع مشکلات اقتصادی به مدت صد روز سخن گفتید اما 30 اسفند سال گذشته بعد از 4 سال گفتید 10 دولت بعدی هم نخواهند توانست مشکلات را حل کنند، آقای روحانی چه اتفاقی افتاده که نظر شما تغییر کرد و حل مشکلات از صد روز به 40 سال تبدیل شد که روحانی در پاسخ گفت: سؤال خوبی کردید بنده از شما ممنونم چون دروغ بزرگی در برخی روزنامهها و سایتها پخش میشود و شما این را اشاره کردید و خیلی مهم است، بنده چه زمانی گفتم صد روزه حل میکنم؟ آن جملهای که بنده گفتم این است که بنده اگر موفق شوم در انتخابات، پایان صد روز اول کارهایی که در این صد روز انجام دادم اعلام میکنم و عین صحبتهای بنده را بیاورید و ببینید، بعد از این عدهای مخرب آمدند و گفتند ایشان گفته صد روزه مشکلات را حل میکنم، آن کسی که یک شبه حل میکرد ما نیستیم کس دیگری است.
وی افزود: بنابراین دولت یک کارهایی در صد روز اول داشت، پایان صد روز هم آمد و اعلام کرد که کارهایی که انجام دادهام اینها بود، در صد روز نیز یکسری برنامههایی از جمله برای موانعی که برای پیشرفت اقتصادی وجود داشته در همان 15 روز اول به دولت بردیم، 19 ماده بود که تصویب و ابلاغ کردیم و شروع به اجرا شد، شما فکر میکنید که تورم از 40 درصد یک دفعه در سال 93 به 25 درصد رسید و یک دفعه از آسمان هفتم این کار نازل شد لذا ما از روز اول نشستیم برنامهریزی کرده و کار کردیم که تورم به 25 درصد، 15 و در نهایت تکرقمی شد. برنامه من این بود و از اول اعلام کردم در سال 96 تلاش من این است که تورم را تکرقمی کنم که من در سال 95 تورم را تکرقمی کردم، شما باید ببینید که برنامه من دقیق بوده و کار ما دقیقتر از برنامهمان بوده که توانستیم یک سال زودتر به آن هدفمان برسیم.
وی یادآور شد: بنده در برنامه گفتم رشد منفی را مثبت میکنم، رشد منفی در سال 91، 6.8- بود که این رشد در سال 93 را مثبت کردیم و در سال 94 و 95 این روند ادامه داشت و برای نخستین بار بعد از ابلاغ سند چشمانداز توسط رهبری ما امسال رشد اقتصادی را به بالای 8 درصد رساندیم پس برنامه اقتصادی و کار ما روشن است، ما در گندم و گازوئیل خودکفا شدیم و امسال نیز در بنزین هم خودکفا خواهیم شد همچنین ما در گاز خودکفا شدهایم و در زمینه ریل، جاده، راهآهن و ... هم همین روال ادامه داشته است.
رئیس جمهور تأکید کرد: نکته شما بسیار مهم بود چون بنده 4 سال منتظر این سؤال بودم که کسی این را از من بپرسد و من جواب این دروغ را بدهم. بنده دقیقاً میدانم چه گفتهام، بنده گفتهام دولتی هستم که در برنامه صد روزهام اعلام میکنم که در پایان صد روز چه کاری انجام دادهام. من که نگفتم در صد روز حل میکنم مگر اینکه آدمی عقل نداشته باشد این حرف را بزند مگر میشود مشکلات را در صد روز حل کرد لذا مگر میشود مشکلات را در 40 سال حل کرد، این سوال شما هم درست نیست زیرا تا صد دیگر مشکلات وجود دارد لذا مشکلات باید قدم به قدم حل شود و قدم به قدم آن این است که تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی افزایش یابد و سرمایهگذاری انجام بگیرد تا به پیشرفت برسیم بنابراین به نظر من کار دولت درست بوده و طبق برنامه پیش رفته و بنده هم از شما ممنونم که آن دروغ را یک بار دیگر مطرح کردید که من توضیح بدهم و این دروغ بزرگی که برخی آدمهای مخرب آن را تکرار میکنند.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تیم هماهنگی اقتصادی ریاست جمهوری شما برای پایین آوردن نرخ تورم که بزرگترین دستاورد اقتصادی شما محسوب میشود، پیشنهاد داد نرخ سود سپرده بانکی بالا نگه داشته شود تا پول مردم در بانکها فریز شود و وارد بازارهای دیگر نشود و با کاهش سرعت گردش نقدینگی تورم کاهش پیدا کند، فارغ از تعمیق رکود ناشی از اجرای این طرح، اجرای آن و رها کردن بازار بانکی توسط بانک مرکزی باعث رقابت شدید بانکها در جذب سپرده و مسابقه در بالا بردن نرخ سود شد، انهم در شرایط رکود شدید که امکان دادن تسهیلات با نرخهای بالا به هیچکدام از بخشهای اقتصاد اعم از تولید و تجارت وجود نداشت، در حال حاضر وضعیت بانکها ناشی از این سیاست کاملاً بحرانی است، چند مؤسسه حتی آنهایی که مجوز بانک مرکزی را داشتند، ورشکست شدند و صورتهای مالی منتشرشده بانکها نشان میدهد تعداد قابل توجهی از بانکها عملاً ورشکسته هستند یا در مرز ورشکستگی حرکت میکنند. حال سیاست کنترل تورم شما اگرچه باعث کاهش نسبی تورم شد ولی بحرانی را در نظام بانکی و اقتصادی ایران ایجاد کرد که تا پیش از این هرگز سابقه نداشته و تبعات وحشتناکی خواهد داشت، آیا شما خود مسئولیت ایجاد این بحران و هزینه اصلاح این شرایط را میپذیرید یا قصد دارید آن را برای دولت بعدی به ارث بگذارید؟ گفت: من کلمه بحران را قبول ندارم که شما به کار میبرید. هیچ بحرانی وجود ندارد. یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تکرقمی کرده، چیزی که از ابتدا دنبال آن بود و بعد از 26 سال تورم کشور تکرقمی شد و این یکی از افتخارات بزرگ ما است.
شرایط بانک ها بهتر از پارسال است
وی افزود: یکی از افتخارات دیگر ما این است که شرایط امروز بانکها بهتر از پارسال است. بانک ملی ما را بروید بپرسید که سرمایه امسالش نسبت به پارسال چه وضعیتی دارد. خود رئیس بانک ملی به من گفت کاری که در سال گذشته نسبت به بانک ملی انجام شد، در تاریخ بانک ملی از روز تأسیس تا سال گذشته سابقه نداشته است. وضع امروز بانکهای ما از دیروز خیلی بهتر است. حال یک مورد خاص که شما اشاره میکنید که آن مورد هم تفصیل آن را رئیس بانک مرکزی گفته است، چند موسسه اعتباری بوده که بعد ادغام شدند و در موسسه جدید شکل گرفتند. برخی از آنها باید میآمدند و وارد میشدند، قبل از آنکه ورود کنند یک قاضی دستور داد تابلوی آن بانکها را عوض کنند که حالا من به رئیس بانک مرکزی گفتم از دست آن قاضی به دستگاه قضایی شکایت کنند چرا که دخالت کرده در امری که به او مربوط نبود.
وی گفت: اگر مشکلی در گوشهای به وجود آمده قابل حل است آنچه که شما به آن اشاره کردید به دنبال پایین اوردن تورم خواست ما از بانکها این بود که تسهیلاتی که داده میشود با نرخ سود کمتری داده شود. برای اینکه بانکها بتوانند نرخ سود تسهیلات را کمتر کنند، خودبه خود سود سپرده را هم باید پایین بیاورند بانک نمیتواند پولی را از یک آقایی بگیرد به آن 20 درصد سود دهد بعد بخواهد آن پول را به دیگری بدهد با 15 درصد سود. در اینجا بانک آن 5 درصد را از کجا بیاورد.
رئیس جمهور ادامه داد: در دولت قبل آزمایش شد هر چیزی که به بانکها به صورت دستوری گفته شد عملیاتی نشد با بانکها هماهنگ شد و کاری که بانک مرکزی ما انجام داد، سود بین بانکی بود و آن را پایین آورد و این باعث شد سود تسهیلات هم پایین آمد. نسبت به اول دولت هم سود تسهیلات پایین آمده هم سود بین بانکی پایین آمده که حدود 28 درصد بود که به 19 درصد رسید.
روحانی خاطرنشان کرد: پس در این وضعیت در بانکها یک نظمی پیدا شد و علت اینکه تورم پایین آمد فقط نظامی بود که این دولت پیگیری کرد. ما کاری نکردیم چرا تورم آمد پایین؟ برای اینکه از بانک مرکزی مرتب پول و وام نگرفتیم. علت اینکه در آن دولت تورم 45 درصدی ایجاد شد به این خاطر بود که بانک مرکزی را مجبور کردند 43 هزار میلیارد تومان پول به مسکن مهر دادند که باعث شد تورم 45 درصد شود. یعنی خطایی که آنها کردند دخالت کردن در جیب مردم و برداشتن کردن از پول بانک مرکزی بود. ما از پول بانک مرکزی برداشت نکردیم. این دولت برای اولین بار دارد بدهی به بانکها را پرداخت میکند بنابراین وضعیت بانک ها نسبت به دولت قبل بسیار بهتر است. وضع تسهیلات نسبت به اول دولت بسیار بهتر است اما این حرف درست است. ما باید سود تسهیلات را پایین بیاوریم واین یک اشکال در کشور ما است.
وی افزود: وقتی سود تسهیلات بالا است، طرفی که میخواهد از بانک وام بگیرد مگر چقدر برایش سود دارد، که بعد می شود معوقه و بعد مشکلات به وجود میآید. پس حتماً یکی از تحولاتی که باید رخ دهد پایین آمدن سود تسهیلات بانکی مخصوصاً در بخش تولید و برای تولید است، لذا دولت در بعضی زمینههای تولیدی سوبسید پرداخت میکند. یعنی به طرف میگوید وام بگیر در بخش تولید، یک مقدار سود را خود دولت به عنوان یارانه به بانک پرداخت میکند برای اینکه سود تسهیلات پایین بیاید، در صندوق ملی هم ما این کار را کردیم و سود تسهیلات را خیلی پایین آوردیم تا کسانی که از این صندوق استفاده میکنند بتوانند کار تولیدی خود را انجام بدهند.
از وزرا خواسته ام گزارش بازداشت مدیران تلگرامی را تهیه کنند
خبرنگار روزنامه اعتماد از روحانی پرسید: آقای رئیس جمهور تعدادی از مدیران کانالهای تلگرامی مدتی است که در بازداشت به سر میبرند و هر چند جنابعالی در این زمینه دستوراتی برای پیگیری صادر کردید اما این موضوع همچنان یکی از دغدغههای جامعه رسانه کشور است، به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و به عنوان فردی که برای رعایت حقوق شهروندی اصرار دارید چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و با توجه به اینکه به زمان انتخابات نزدیک میشویم چه تضمینی وجود دارد که این بازداشتها بیشتر نشود که روحانی در پاسخ، گفت: به نظر بنده سؤال بسیار مهمی است برای جوانان و جامعه ما، یکی از قولهای این دولت این بوده که آزادی را مردم بهتر لمس و حس کنند، برخی میگویند فقط اقتصاد را باید حفظ کرد لذا آزادی را هم باید لمس کرد.
وی افزود: به هر حال همه باید احساس کنند که این کشور که کشوری مردمسالار و دینی است به خاطر اینکه یک نظر، یک حزب و یک جناحی حمایت کرده معنا ندارد آن فرد به زندان برود به خاطر این کار لذا بنده در آخرین روزهای سال قبل بود و معمولاً یکی از شیوههایی که برخی به کار میگیرند انشاءالله در قوه قضاییه ما دیگر دیده نشود، یکی را مثلاً میخواهند شنبه صبح احضار کنند شنبه احضار نمیکنند چون شنبه احضار کنند مثلاً آن طرف باید یک وثیقه بگذارد تا ظهر و آن وقت تلفن میکند و اقوام میآیند و روز شنبه وی آزاد میشود. بنابراین آن فرد را پنجشنبه میبرند که نیمهتعطیل است و جمعه هم تعطیل است که با این کار دو شبی آنجا باشد و برخی میگویند آب خنک خوردن در زندان مستحق است، اینها درست در شب تعطیلات آمدند یک عده جوان را دستگیر کردند، بنده همان وقت به وزیر کشور دستور دادم که این مسأله را دنبال کنند همچنین به وزیر اطلاعات هم دستور داردم این موضوع را دنبال کنند و به بنده گزارش دهند.
وی یادآور شد: گزارش وزیر اطلاعات بر اساس اطلاعاتی که او داشت این بود که اینها جرمی مرتکب نشدهاند و این را ایشان به صراحت در دولت گفت و وزیر کشور به من گفت که دارم این موضوع را دنبال میکنم و همان روزهای اول عید هم به من گفت که امیدوارم این مسأله حل شود و بعد از تعطیلات عید هم در اولین فرصت بنده تکرار کردم و الان هم تأکید میکنم که وزیر کشور و اطلاعات و دادگستری باید این موضوع را دنبال کند و به من گزارش کتبی دقیق بدهند که ببینیم برای چه آنها دستگیر شده و نگهداری شدهاند، آنچه که به بنده در گزارش اولیه داده شده امیدوارم درست نباشد زیرا اگر درست باشد من آن را به اطلاع مردم میرسانم.
روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دولت آمریکا به کنگره اعلام کرده ممکن است حمله به سوریه تکرار شود، چه سیاستی میتواند تجاوزکاریهای شیطان بزرگ را بگیرد؟ گفت: آمریکاییها از گذشته نیز اینگونه بودهاند و هیچ وقت در چارچوب مقررات بینالمللی عمل نکردهاند. تحریم هایی که علیه ما داشته و اکنون نیز دارند هم منطبق با چارچوبهای بین المللی نیست. آمریکاییها یکجانبهگرایی که همیشه داشتهاند و بیجهت خود را رهبر دنیا تصور میکنند.
رئیسجمهوری افزود: اساس حمله به سوریه کاملاً اشتباه و نادرست است و به نفع تروریسم تمام شد. اینها که در دولت جدید آمریکا ادعا میکردند ما با تروریست بجنگیم، الان تروریست را تشویق کردند. این وضع نمیتواند ادامه پیدا کند، البته آمریکاییها در گذشته نیز دخالت هایی در سوریه داشتند، اما نه به این صورت واضح و آشکار. آن زمان هم بعضی مکانها را بمباران میکردند، اما اینکه مستقیماً به یک پایگاه هوایی حمله کنند بیسابقه است و تکرار این کار میتواند برای منطقه بسیار خطرناک باشد.
وی با بیان اینکه پاسخ آمریکا را باید مردم و ارتش سوریه در میدان جنگ در برابر تروریست ها دهند، گفت: اینان باید پاسخی دهند که برای آمریکاییها روشن شود که اینگونه امور نمیتواند مشوقی برای تروریستها باشد و وسیلهای بشود برای ادامه حضور تروریستها و باید ضربههایی که به تروریستها وارد میشود، آمریکاییها را از این کار پشیمان کند که احساس کنند کارشان سودی به حال منطقه نداشته است.
روحانی با بیان اینکه تروریستها به نفع هیچ کشوری نخواهند بود، گفت: ولو کشورهایی که این تروریستها را به وجود آوردهاند و حمایت میکنند، باید بدانند تروریستها یک روزی برای خود اینها دردسر میشوند. امیدوارم پاسخ آمریکا در میدان مبارزه با تروریست داده شود.
چند روز صبر کنید تا متوجه شوید چه کسانی نامزد ریاست جمهوری می شوند
خبرنگار خبرگزاری کیوتوی ژاپن پرسید: که یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و برخی شخصیتهای سیاسی اعلام کردند که در دور دیگر انتخابات حضور خواهد داشت و لذا سؤال بنده از شما این است که آیا جنابعالی تصمیم نهایی خود را برای شرکت در این انتخابات گرفتهاید یا خیر، که روحانی در پاسخ گفت: این جایی است که آدم باید دو، سه روز دیگر صبر کند، همانطور که شما میدانید از فردا ثبتنام افرادی که متقاضی هستند شروع میشود و 5 روز این فرصت برای ثبتنام وجود دارد و اگر 5 روز دیگر صبر کنیم معلوم میشود که چه کسانی ثبتنام میکنند و خود به خود همه مطلع خواهند شد که چه کسانی هستند ولی آنچه که بنده دلم میخواهد آن است که یک انتخابات بسیار پرشور با حضور مردم و حضور حداکثری آنها برگزار شود و هر کسی که مردم تشخیص دادند مسئولیت را برای 4 سال بعد بر عهده بگیرد.
توافق هستهای کلید حل همه مشکلات نیست
خبرنگار CCTV چین پرسید: آقای روحانی همه ما یاد داریم که 4 سال پیش در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرمودید که توافق هستهای کلید اصلی حل مشکلات کشور خواهد بود و اگر امروز تصمیم بگیرید در انتخابات آتی شرکت کنید به نظر جنابعالی کلید اصلی برای حل مشکلات کشور چه خواهد بود؟ همچنین سؤال دوم من این است که آقای صالحی اخیراً اعلام کردند که اگر ایران بخواهد به برنامه هستهای خود برگردد همه جهان را متعجب خواهد کرد، این برنامهها چه است؟
روحانی در پاسخ، گفت: اولاً بنده نگفتهام کلید همه مشکلات کشور حل موضوع هستهای است، کلید حل مشکلات کشور عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که داشتیم مسأله هستهای بود که آن را بنده کلیدش را مذاکره میدانستم، در مسأله هستهای کلیدش مذاکره با دنیا و تعامل با جهان بود، یک تعامل شجاعانه و عزتمندانه که این کار انجام گرفت و مسأله هستهای به توافقی به نام برجام رسید و سپس مراحلی را طی کرد و اجرایی و عملیاتی شد.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز هم ما مشکلات فراوانی در داخل و منطقه داریم که همه آنها راهحل دارد و باید راهحلش را پیدا و عمل کنیم، برخی از آنها به نتیجه رسیده و برخی در نیمه راه است و باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه نهایی برسد. ما در سال اجرای توافق هستهای همانطور که رهبر انقلاب فرمودند هیچگاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. ما تعهد و توافقی کردهایم و لذا همیشه ایران وقتی تعهدی میکند پای تعهد خود میایستد به شرطی که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند بنابراین ما ناقض توافق نخواهیم بود، در زمینه هستهای مشارکتهای خوبی با دنیا شروع کردهایم و این مشارکت برای ما بسیار ارزشمند است.
وی تأکید کرد: ما اکنون با کشور چین برای بازسازی شرایط جدید در نیروگاه اراک مشارکت میکنیم، نیروگاه اراک بازطراحی و مدرنتر ساخته میشود، ما همچنین در زمینه ایزوتوپهای پایدار در فردو با روسیه همکاری میکنیم از سوی دیگر در زمینه ساخت سوخت با روسیه همکاری میکنیم همچنین در ساخت راکتور قدرت و دیگر امور از جمله آب سنگین و کیک زرد که در حال خرید و فروش هستیم بنابراین تمام این تجارتها و معاملاتی که در حال انجامش هستیم و طرحهایی که دیروز افتتاح شد برخی از آنها با مشارکت برخی از کشورها بود که انجام گرفت مثلاً رادیوداروهایی که برای پتاسکن دیروز افتتاح شد این با مشارکت برخی کشورها انجام گرفت بنابراین در زمینه هستهای با دنیا در حال مشارکت هستیم و میخواهیم این مشارکت ادامه یابد و بر سر تعهدات خود ایستادهایم اما اگر مطلبی گفته میشود برای این است که اگر یک روزی طرف مقابل بخواهد تعهدات را زیر پا بگذارد و بخواهد این توافق را بر هم بزند آن وقت شاهد خواهد بود که این کار، کار نادرستی است و پشیمان میشود و اعجابی که ایشان (صالحی) گفتهاند وابسته به فکر دانشمندان ما است و وابسته به تلاش جوانان اندیشمند ما است که همیشه در همه زمینههای علمی جهانیان را متعجب کردند و باز هم متعجب خواهند کرد.
باید مراقب تکرار حوادث شبیه پلاسکو بود
روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش هیأت بررسی حادثه پلاسکو و مواضع منتقدان نسبت به آن گفت: این حادثه برای مردم مهم بود که چرا اتفاق افتاد ما به این نتیجه رسیدیم که در اینگونه حوادث نیاز به یک گزارش ملی داریم آن هم نه از جانب دستگاههای حکومتی بلکه عدهای کارشناس بدون هیچ نظر سیاسی گزارش را ارائه کنند و موضوع را بیطرفانه بررسی کنند و نتیجه را به ملت گزارش دهند و کارهایی که برای پیشگیری و تغییرات مدیریتی لازم است از طریق آن گزارش صورت گیرد.
وی افزود: بنده بعد از عید وقت مفصلی را برای استماع این گزارش گذاشتم مسئولینی که مورد نقد همین گزارش بودند نیز در جلسه حضور داشتند البته برخی مسئولین نیامدند.
روحانی تصریح کرد: گزارش خوبی بود امیدوارم از این به بعد در مسائل مهم این شیوه را اتخاد کنیم تا دولت دخالتی نکند و عدهای کارشناس نظر دهند البته بنده نمیدانم انتقاد منتقدین چیست تهیه این گزارش ملی کار درستی است من حتی گفتم اگر نیاز به لایحه باشد آمادهایم آن را تقدیم مجلس کنیم تا تبدیل به قانون شود تا از ضمانت اجرایی برخوردار شود.
رئیسجمهور خاطر نشان کرد: آنچه که آن هیأت راجع به دولت پیشنهاد کرد را حتما دنبال میکنیم و امیدواریم آن بخشی که مربوط به دولت نیست نیز توسط حوزههای مربوطه دنبال شود. یکی از مواردی بود که منشور حقوق شهروندی اجرا شد همین که یک هیأتی تشکیل شد و گزارشی را تهیه کرد، بر اساس اطلاعات شفاف و بر مبنای این بود که مراکز عمومی باید برای همه مردم امن باشد. امیدوارم صدا و سیما این را هم منتشر کند یک کار تحقیقات علمی است خوب است مردم از آن مطلع و آگاه شوند ما نمیخواهیم بحث سیاسی کنیم یک حادثهای رخ داده بایدببییم اشکالات چه بوده آن را رفع کنیم تا دیگر شاهد تکرار این حوادث نباشیم. چرا که باز هم از این ساختمانهای آسیبپذیر هستند.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
یک دروغ دیگر دولت روحانی
۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۱۲:۵۴ ۳ A
روحانی: هیچ کس نباید به یارانه نقدی نیاز داشته باشد/ صد سال دیگر هم مشکلات اقتصادی حل نمیشود/ نگفتم کلید همه مشکلات برجام است
رئیس جمهور گفت: من گفتم در پایان 100 روز اعلام میکنم، چکار کردم. مگر مشکلات در 100 روز حل میشود.کسی این را میگوید که عقل نداشته باشد. مشکلات اقتصادی 100 سال دیگر هم حل نمیشود.

به گزارش افکارنیوز، نشستخبری حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور کشورمان صبح امروز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در نهاد ریاستجمهوری آغاز شد.
مهمترین محورهای سخنان رئیسجمهور به شرح ذیل است:
دولت یازدهم در طی سه سال و نیم گذشته موفقیتهایی داشته است. در مجموع با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت به برخی اهداف مدنظر خود رسیده است. در سال 95 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق آمار مراکز داخلی و بینالمللی بهتر از حدی بود که پیشبینی میکردیم.
سال 96 برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی حقوق آنها اضافه میشود که حدود 180 تا 200 هزار تومان است. به گزارش تسنیم، در مجموع 4 سال حقوق همه افراد کم درآمد 2 برابر میشود.
این دولت شاید اولین دولتی باشد که همه ساله اضافه حقوق کارگران و کارمندان را بیش از میزان تورم در نظر گرفته است.
در سال 92 تولیدات کشاورزی 97 میلیون تن بود در سال 95 به 118 میلیون تن رسیده است. یعنی تولید مواد غذایی 21 میلیون تن در این دولت افزایش یافته است.
تعداد تختهای بیمارستانی به اندازه یک چهارم تعداد قبلی اضافه شده که این به معنای توسعه امکانات کشور در بخش درمانی است.
در این دولت 9 هزار روستا گازکشی شده است. همه روستاهایی که بالای 10 خانوار جمعیت دارد، دارای برق هستند. برای آبرسانی به روستاها کار زیادی انجام گرفت.
25 هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است که یکی از افتخارات دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برده اما قیمت را بالا نبرده است.
یکی از افتخارات دولت این است که فضای کشور، خیابانها، دبیرستانها، دانشگاهها و... کمتر امنیتی شده است. همه تلاش دولت این بوده که فضاها، فضاهای محبت و دوستانه و برادری شود.
در این دو انتخابات بزرگ حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیکتر شدن ما است و جناحها، احزاب و گروهها باید حرفهایشان را بزنند اما دروغ به مردم گفته نشود. این بزرگترین خیانت است. مخصوصا دروغی که باعث ناامیدی و یاس در مردم شود.
آمار به ما میگوید بعد از برجام در هر زمینهای، فضا برای پیشرفت بیشتر شده است.
طرح سوال خبرنگاران از رئیسجمهور آغاز شد.
یارانه برای کمک به اقشار آسیبپذیر جامعه بوده. در زمینه یارانه نقدی دولت باید تابع قانون باشد و هم این دولت و هم در دولت بعدی، در چارچوب مصوبات مجلس موضوع یارانه را اجرا خواهیم کرد. برخی از اقشار آسیبپذیرتر هستند. پرداخت یارانه نقدی به صورت یکسان به همه چندان جالب نیست. باید به اقشار آسیبپذیر بیشتر توجه شود. دولت از سال گذشته آمادگی دارد، این اقدام را انجام دهد.
برخی ماشین دودی هستند و فقط فضا را تیره و دودآلود میکنند و مردم را به تردید میاندازند.
هواپیما نو وارد کشور شد اما به برخی برخورد. آنهایی که میخواهند هواپیمای کهنه سوار شوند، بروند سوار شوند.
کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد.
تکرار میکنم، البانک و ماادراک ما البانک!
بانک نیاز بسیاری به اصلاح دارد. مشکل بانکها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است.
در دولت یازدهم در برخی جاها حرکت کم بود. در مبارزه با فساد یک حرکت بزرگ انجام دادیم و میزان قاچاق از 25 میلیارد به کمتر 15 میلیارد رسیده است.
در مسئله سوریه، نظر ما این بود که کشورهای دیگر از تروریست حمایت نکنند اما برخی کشورهای غربی و منطقهای به تروریست کمک کردند.
بهانه آمریکا برای حمله به سوریه مستند نبود. باید "کمیته حقیقتیاب بینالمللی" تشکیل شود.
در حکومت سوریه باید اصلاحاتی صورت بگیرد. همه منطقه اگر مثل ایران اتکایشان به صندوق آرا باشد، مشکلاتشان کم میشود. امیدواریم اصلاحاتی در سوریه انجام شود که ضرورت دارد.
یک دروغ بزرگی در برخی روزنامهها و سایتها پخش میشود که دروغ است. من کی گفتم مشکلات را صدروزه حل میکنم؟ من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در صد روز حل کردم، اعلام میکنم. کسی که میگفت مشکلات را یک شبه حل میکنم، یکی دیگر بود، نه من!
من حافظهام کم نیست. من میدانم چه گفتم. من گفتم در پایان 100 روز اعلام میکنم، چکار کردم. مگر مشکلات در 100 روز حل میشود.کسی این را میگوید که عقل نداشته باشد. مشکلات اقتصادی 100 سال دیگر هم حل نمیشود.
آزادی را هم باید لمس کرد. فقط نباید اقتصاد را لمس کرد.
کلمه بحران را برای وضعیت بانکها قبول ندارم. یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده. پس از 26 سال تورم کشور تک رقمی شد. افتخارات ما این است شرایط بانکها بهتر از پارسال است. یک مورد خاص (موسسه کاسپین) بود، که چندتا موسسه اعتباری بود که ادغام شدند. یک قاضی در این امر دخالت کرد که من به رئیس بانک مرکزی گفتم از این قاضی شکایت کند. خواسته ما از بانکها این بود که تسهیلات با نرخ سود کمتر داده شود.
پس از حادثه پلاسکو، در دولت مشورت کردیم که در اینگونه حوادث در این سطح نیاز به گزارش ملی داریم. در این گزارش عدهای کارشناس بدون اینکه نظر سیاسی داشته باشند، به بررسی حادثه پرداختند. اصل تهیه گزارش ملی کار درستی است. آمادهاین لایحهای به مجلس بدهیم تا گزارش ملی قانون شود. امیدوارم صداوسیما گزارش ملی را پخش کند، چون در این گزارش کار علمی شد. کار حزبی و گروهی و سیاسی نیست.
من نگفتم کلید حل مشکلات کشور مسائل هستهای است. کلید حل مشکلات کشور عقل و تدبیر است. ما هیچگاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. ایران اگر تعهدی میدهد پای تعهدش میماند به شرط اینکه طرف مقابل هم پایند باشد.
دوران انتخابات همه باید خود را برای فضای خاصی آماده کنیم. حرفای زیاد حق و ناحق و انتقادات منصفانه و غیرمنصفانه انجام میشود. باید تلاش کنیم فضا را سالم و اخلاقی نگه داریم. مردم فریبی و کارهای پوپولیستی در شان مردم و کشور ما نیست.
کسی نمیتواند بگوید من فلان مقدار یارانه میدهم. مگر مزایده است. کشور قانون دارد و منابع پرداخت یارانه مشخص شده است. باید حساب و کتاب شود. هرکه میگوید من یارانه بیشتر میدهم، باید بگوید از چه محلی تامین میکند تا شفاف شود.
درست است، بیکاری در این دولت بیشتر شده است. این مشکل را در سال 96 هم خواهیم داشت. برنامه ما این است که امسال بیش از 700هزار شغل ایجاد کنیم.
مسئله اشتغال مسئله مهمی است. تلاش دولت این بود که اشتغال خالص را بالا ببرد. باید در دوره قبل برای اشتغال خالص کار میشده و زمینههای ایجاد ان مهیا میشد.
رئیس خزانه و رئیس مرکز آمار افرادی هستند که در دولت قبل هم همین سمتها را داشتند.
در صنعت بالای 5 درصد رشد داشتیم. در معدن که رشد منفی داشت، در حال حاضر رشد مثبت 11 دارد. دولت تلاشهای زیادی برای زندگی مردم داشته اما تا رسیدن به فاصله مطلوب هنوز فاصله داریم.
روابط ما با بیشتر کشورهای همسایه و منطقه بهتر از گذشته است. البته مشکلاتی هم مانند داعش، عراق و یمن داشتیم ولی به استثنای یکی دو کشور روابط ایران با همسایگان بهتر شده است که علت آن هم خود این کشورها هستند.
نمونه آن عربستان است که مشکلاتی مثل فاجعه منا و اعدام شیخ نمر بود. ماجرایی برای کنسولگری این کشور به وجود آمد که عدهای خودسر اقدامی کردند و همه دستگاهها کار آنها را محکوم کردند و پس از آن عربستان خود را برای برخورد ناصحیح با ایران آماده کرده بود. آمادگی داریم روابط خود با عربستان هم بهتر کنیم، امیدوارم این کشور دست از حملات خود به یمن بردارد تا به سوی بهبود روابط پیش برویم.
باید از اصحاب فرهنگ پرسید چقدر از دولت یازدهم رضایت دارند. تلاش ما این بود، خانه آنها بسته نشود، مجوز فیلم و کتاب سریعتر داده شود. فضای دانشگاهها بازتر شود. دنبال این بودیم دانشجوی ستارهدار به تاریخ بپیوندد و دیگر دانشجوی ستارهدار نداشته باشیم. من به صورت متوسط راضی هستم. به طور کافی راضی نیستم. چون همه کارها دست ما نبود.
مردم اگر مسائلی را که میبینند، مورد رضایت آنها نیست و با فکر و نظر و آزادی مورد نظرشان همخوانی ندارد، باید باصدای رسایی حرف بزنند که بقیه بفهمند که مردم را رضایت ندارند. اگر تلاش رئیسجمهور و دولت نبود، شما شبکهای را نمیدیدید که زنده باشد؛ همه را قربانی میکردند.


مردم قضاوت کنند؛
روحانی چگونه وعده ۱۰۰ روزه را انکار کرد؟ + فیلم

روحانی مدعی شد چهار سال منتظر بوده تا به مردم بگوید وعده ۱۰۰ روزه دروغ است.
سرویس سیاست مشرق - حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی درباره وعده صد روزه خود که یکی از مهمترین و به یادماندنی‌ترین وعده‌های وی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود را دروغ بزرگ خواند و بیان کرد که مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم.
رئیس جمهور در این باره بیان داشت:‌ «من نگفتم مشکلات را صد روزه حل می‌کنم، من گفتم اگر به دولت برسم گزارش صد روزه‌ای از کارهایی که کردم به مردم ارائه می‌دهم. کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد رفته است. من چهارسال منتظر این سؤال بودم که این دروغ را آشکار کنم.»
وی درپاسخ به خبرنگاری که قصد داشت صحبت‌های چند سال پیش وی را تکرار کند با بیان اینکه من یادم هست چه گفتم، تاکید کرد:‌ «مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم. این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند.»
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4
دانلود
حسن روحانی چهار سال پیش چه گفت؟
حسن روحانی سال ۹۲ درباره وعده صد روزه جهت حل مشکلات کشور گفت: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و ا مید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»[۱]
وی ادامه داد:‌ «با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آن‌ها را در یک مدت کوتاه حل و فصل کنند.»
حسن روحانی در گزارش صد روزه به مردم چه گفت؟
حسن روحانی درحالی وعده "تحول" صد روزه را "گزارش" صد روزه اعلام کرد و گفت «بنده وعده نداده بودم و قرار بود گزارش به مردم بدهم» که در ششم آذر ۱۳۹۲ در ارائه گزارش ۱۰۰ روزه به مردم گفت:‌ «من در ایام تبلیغات انتخاباتی، به مردم بزرگ ایران وعده داده بودم که علاوه بر برنامه چهارساله دولت تدبیر و امید، برنامه کوتاهی هم برای یک دوره ۱۰۰ روزه داشته باشم و در پایان ۱۰۰ روز کار دولت، عملکرد دولت را در طول آن ۱۰۰ روز، به ملت عزیز گزارش دهم.»[۲]
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4
دانلود
روحانی مدعی است که چهار سال منتظر بوده است تا به مردم بگوید وعده ۱۰۰ روزه دروغ است ولی پاسخی نمی‌دهد چرا برای تکذیب دروغ بزرگ، چهارسال مردم را معطل گذاشته و حالا به دنبال تصحیح این دروغ است.
این دو فیلم به خوبی نشان می‌دهد که اظهارات روحانی در تبلیغات انتخابات سال ۹۲ چه گفته است و چه چیزی در این میان به عنوان وعده مطرح شده است؛
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
آقای روحانی فقط مخالفت با دولت شما از روی بی عقلی است؟
امروز هم بر همه فعالان سیاسی از راست و چپ، از اصلاح طلب و اصولگراست که در مقابل تمایل به رشد آرام تک صدایی در کشور، علم مخالفت را بردارند. اصلاح طلبان نباید سکوت اصولگرایان را در مقابل احمدی نژاد فراموش کنند؛ سکوتی که تبعاتش دامن خود اصولگرایان را هم گرفت. امروز هم اگر اصلاح طلبان در مقابل تشویق به تک صدایی، جانانه ایستادگی نکنند، روزی که اقتدارگرایی در کشور نهادینه گشت، آنان نیز از امواج بنیان برانداز اقتدارگرایی در امان نخواهند ماند.
کد خبر: ۷۷۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ 04 March 2018
هر چقدر هم استاد بازی با کلمات باشیم، مخالفت با دولت یا هر نهاد دیگری، بر بستری از انتقاداتی صورت می گیرد که مورد توجه دولت یا نهادهای دیگر قرار نگرفته است. وقتی فردی یا جریانی سیاست دولت یا هر نهاد دیگری را نقد می کند و آن انتقادات از سوی دولت وارد دانسته نمی شود، منتقدان به مخالفان آن سیاست های کذایی تبدیل می شوند؛ اما آیا می توان حق مخالفت را از افراد گرفت؟ آیا می توان مخالفان را بی عقل دانست؟ آیا این دولت تنها دولتی است که از او انتقاد یا با سیاست هایش در بخش های مخالفت می شود؟
به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور امروز در سخنرانی خود در مجمع سالانه بانک مرکزی گفت: ما امروز به تورم تک رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم، بیخبر نیستم از افرادی که تلاش میکنند، این دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کمعقلی است. وقتی حساب میکنم، میبینم کسانی که با دولت مخالفت میکنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مخالفت با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و ضربه زدن به اعتماد مردم است.
سخنانی که مانند سخنان گذشته رئیس جمهور، نمی توان به راحتی از مقابل آن گذشت، چون این سخنان به شدت تمایل به اقتدارگرایی و ایجاد تک صدایی در کشور را در اذهان متبلور می کند. رئیس جمهوری که خود تا کنون در مخالفت با خیلی از نهادها سخنرانی کرده، در مخالفت با شورای نگهبان، با سپاه، با قوه قضائیه و حتی بالاتر از این نهادها هم صحبت کرده است! اگر از بازی با کلمات پرهیز کنیم، همه متوجه می شویم که مخالفت با دولت، مخالفت با موجودیت دولت نیست، مخالفت با سیاست های دولت است. همچنان که مخالفت رئیس جمهور با اصل سپاه یا اصل صدا و سیما نیست، بلکه مخالفت با سیاست های این نهادهاست. آیا همه این نهادها هم می توانند مدعی شوند که مخالفت ها با آنان، از روی کم عقلی و یا کمبود عقل است؟
آیا اگر فردی یا جریانی چنین صحبتی را بکند؛ مثلا بگوید:
مخالفت با رهبری معنا ندارد؛ مخالفت با رهبری از روی بی عقلی است،
یا مخالفت با شورای نگهبان معنا ندارد؛ مخالفت با شورای نگهبان از روی بی عقلی است،
یا مخالفت با سپاه معنا ندارد؛ مخالفت با سپاه از روی بی عقلی است،
یا مخالفت با قوه قضائیه معنا ندارد؛ مخالفت با قوه قضائیه از روی بی عقلی است،
یا مخالفت با صدا و سیما معنا ندارد،مخالفت با صدا و سیما از روی بی عقلی است،
آن وقت تکلیف انتقادات و مخالفت های رئیس جمهور با این سخنان شبیه سخنان خودش چگونه خواهد بود؟ آیا تقویت چنین جریانی حرکت آشکار به سوی ایجاد اقتدارگرایی در کشور نیست؟ آیا این تقویت تک صدایی و بستن دهان ها و شکستن قلم ها نیست؟
همه می دانیم مرز روشنی بین مخالفت و انتقاد وجود ندارد، چه بسا کسی موافق دولت، اما مخالف برخی از اقدامات باشد. اینکه رئیس جمهور از همان روزهای اول دولتش انتظار دارد که دولتش مخالف نداشته باشد و اگر دارد آنان کمبود عقل دارند، ناشی از نگاهی است که با هر چه بخواند با آزاد اندیشی و آزاد منشی سازگاری ندارد. از همان ابتدا هم مشخص بود، شاید افرادی بتوانند در کوتاه مدت نقش سید محمد خاتمی را بازی کنند، ولی نمی توان بلند مدت در نقش ماند. گذشت زمان نقش های ساختگی را از انسان ها می گیرد و خود واقعی آنان را به مردم می نمایاند!
امروز هم بر همه فعالان سیاسی از راست و چپ، از اصلاح طلب و اصولگراست که در مقابل تمایل به رشد آرام تک صدایی در کشور، علم مخالفت را بردارند. اصلاح طلبان نباید سکوت اصولگرایان را در مقابل احمدی نژاد فراموش کنند؛ سکوتی که تبعاتش دامن خود اصولگرایان را هم گرفت. امروز هم اگر اصلاح طلبان در مقابل تشویق به تک صدایی، جانانه ایستادگی نکنند، روزی که اقتدارگرایی در کشور نهادینه گشت، آنان نیز از امواج بنیان برانداز اقتدارگرایی در امان نخواهند ماند.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
روحاني: مشكل اقتصادي نداريم توقع مردم را بالا نبريد!
حاشيه اي بر اعتراض رئيس جمهور بر توقعات مردم


انتقاد حسن روحاني به توقعات و مطالبات اقتصادي مردم همزمان با نابه ساماني هاي بازار سکه و ارز و مسکن همچون نمکي روي زخم هاي عميق اقتصادي مردم بود.
در روزهايي که بازار کشور با انفجار قيمت سکه و ارز آشفته شده است و تنها توقع مردم از دولتمردان مديريت اين نابساماني ها و جلوگيري از سرايت آن به سايرحوزه هاي اقتصادي است، رئيس دولت از توقعات بالاي مردم انتقاد کرد.
به گزارش رجانيوز؛ حسن روحاني در مراسم افطاري اصحاب رسانه با بيان اينکه ما مشکل اقتصادي نداريم بلکه مشکل جنگ رواني داريم از رسانه ها خواست تا توقعات اقتصادي مردم را بالا نبرند!
روحاني که حالا به جاي پاسخگويي درباره وضعيت اقتصاد کشور طلبکار شده است تاکنون هيچ توضيحي درخصوص چرايي اين مشکلات نداده است، مشکلاتي که تا پيش از خروج آمريکا از برجام به شدت سطح رفاه مردم را تحت الشعاع قرار داده و نقدينگي کشور را از 480 هزارميليارد به بيش از يک تريليارد و 500هزارميليارد رسانده است، ولي امروز در بازي جديد غرب گراها اين مشکلات و نوسانات بازار سکه و ارز به عنوان نتيجه خروج آمريکا از برجام معرفي مي شود تا براي برجام هاي ديگر زمينه سازي کنند.
درحالي حسن روحاني در مقابل مطالبات به حق مردم اينگونه واکنش نشان مي دهد که شخص وي و دولت مردان تنها کساني بودند که توقعات مردم را دامن مي زدند.
خرداد 94 رئيس دولت براي توجيه پذيرش برجام اينگونه سخنراني کرده است: «تحريم هاي ظالمانه بايد از بين برود تا سرمايه بيايد و مشکل محيط زيست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبي زياد شده و بانک ها احيا شوند.» وي که مشکل آب خوردن مردم را هم بعد از برجام حل شده مي دانست حالا به توقعات مردم اعتراض دارد.
جهانگيري معاون اول روحاني هم در وعده هاي انتخاباتي خود مدعي شده بود که اگر دولتي ها در انتخابات96 هم پيروز شوند با اجراي برنامه هايشان ديگر هيچ کسي در ايران سر گرسنه زمين نخواهد گذاشت، هيچ کارتن خوابي ديگر نخواهد بودو هيچ کودک کاري نخواهيم داشت!
نوبخت سخنگوي دولت در سال 94 وعده داده بود با امضاي برجام و رفع تحريم ها 100ميليارد دلار به اقتصاد کشور تزريق مي شود، مبلغي که وعده يک انقلاب اقتصادي را به مردم مي داد و توقعات مردم را به شکل فزاينده اي بالا برده بود. (لازم به ذکر است ۱۰۰ ميليارد دلار يعني ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۳۵۰ تومان، مبلغي که يا نوبخت نمي دانست چقدر است و يا يک ادعاي دروغ سياسي بود.)
يونسي مشاور رئيس جمهور هم در همان خرداد 94 برداشته شدن تحريم ها به واسطه برجام را راه حل مشکل ازدواج جوانان معرفي کرده بود: وي گفت: «دولت روحاني وظيفه خود مي داند که خدمت کند، اکنون کشور از بيکاري رنج مي برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالي براي ازدواج دارند و دولت وظيفه دارد اين مشکلات را برطرف کند و اميدوارم با لغو تحريم ها اين مشکلات برطرف شده و کارهاي عمراني نيز با سرعت بيشتري انجام شود.»
انتظارات از برجام توسط دولتي ها آنقدر بالابرده شد که عراقچي در26 دي95 در پاسخ به اينکه چرا برجام هيچ دستاوردي نداشته است مدعي شد برجام کار خودش را کرده و به تدريج ثمرات آن ديده مي شود: «برجام کار خود را کرده. اينکه سياست هاي (اقتصادي) دولت چه زماني به ثمر مي رسد وبرکات آن را مردم در زندگي خود احساس ميکنند به تدريج خودش را نشان خواهد داد.»
همه اين حرف و حديث ها را بايد در کنار صحبت هاي روحاني در سال 92 گذاشت که براي حل کردن مشکلات کشور با کليد خود قسم جلاله خورد و گفت: «والله العلي العظيم اگر مشکلات اين کشور راه حل نداشت من کانديد نمي شدم.»
حسن روحاني و تيم اقتصادي دولت که سالهاست زلف هاي اقتصادي داخلي را به برجام گره زده اند و امروز نتيجه تيم سالخورده و ناکارآمد اقتصادي خود را مي بينند کار را به جايي رسانده اند که صداي کواکبيان نماينده حامي دولت را هم درآورده اند.
هفته گذشته کواکبيان در صحن علني مجلس به نوعي پشيماني خود از حمايت هاي بي حد وحصرش از روحاني را اعلام کرد و با انتقاد از وضعيت اقتصادي کشور گفت: «خجالت مي کشم بگويم از اين دولت با چنين وضعيت اقتصادي حمايت کردم...شب مي خوابيم و صبح بلند مي شويم مي بينيم قيمت ها از اين رو به آن رو شده است.»
با توجه به توضيحات داده شده به جرات مي توان گفت توقعات امروز مردم نتيجه بزرگ نمايي از توافق ناکارآمد برجام و معرفي کردن آن به عنوان «فتح الفتوح» و وعده هاي نجومي انتخاباتي است، و دولتي ها به جاي دستور دادن به رسانه ها بايد به اشتباهات خود در مقابل مردم اعتراف کنند
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
فقط دولت روحای شعار می دهد ونه کسی دیگر
روحانی: مشکلات جامعه با شعار حل نمی شود / قالیباف: در دولت من دیگر مردم فقیر نخواهند بود

حسن روحانی در نخستین برنامه انتخاباتی خود گفت، مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمیشود و در مقابل محمدباقر قالیباف وعده داد که در دولت وی فقر ریشه کن خواهد شد.
به گزارش پارس تودی، حسن روحانی عصر روز پنجشنبه در گفتگو با رادیو ایران تصریح کرد، با کلام و سخن شغل ایجاد نمی‌شود بلکه به امنیت نیاز است مردم باید نسبت به آیندشان مطمئن باشند تا سرمایه‌گذاری کنند و برای اشتغال هم باید زمینه و شرایط برای سرمایه‌گذاری چه برای مردم داخل و چه برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شود.
روحانی افزود، اشتغال جوانان دغدغه به حقی است، در سال های ۹۴ و ۹۵ اشتغال خالص ما حدود ۶۴۰ هزار نفر بود که اگر در سال‌های قبل هم همین قدر اشتغال ایجاد میشد مشکل اشتغال نداشتیم.
روحانی خاطر نشان کرد: برای فناوری به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان نیاز داریم که در این دولت سه هزار شرکت دانش بنیان شروع به کار کرد که درآمد این شرکت ها پارسال سی هزار میلیارد تومان بود.
وی گفت: چهار سال پیش به مردم قول نجات اقتصاد احیا اخلاق و تعامل سازنده با جهان را دادم و الان به ملت عرض می‌کنم که برای افزایش اشتغال به برنامه ریزی نیاز داریم و از پارسال برنامه ریزی خوبی را شروع کردیم.
برای افزایش اشتغال به برنامه ریزی نیاز داریم
روحانی اضافه کرد: چهار سال پیش به مردم قول نجات اقتصاد احیا اخلاق و تعامل سازنده با جهان را دادم و الان به ملت عرض می‌کنم که برای افزایش اشتغال به برنامه ریزی نیاز داریم و از پارسال برنامه ریزی خوبی را شروع کردیم.
حسن روحانی در گفتگو با رادیو ایران تصریح کرد: طرح کارورزی اولین اقدام دولت دوازدهم خواهد بود در شورای اشتغال این طرح را تصویب کردیم که در دو استان به صورت نمونه در حال اجرا است و از طریق این طرح 70 درصد جوانانی که آموزش می بینند جذب بنگاه ها می‌شوند.
رئیس دولت فعلی در پایان گفت: از مردم عزیز ایران می‌خواهم در 29 اردیبهشت سرنوشت خود را بسازند ما نشان دادیم در کنار هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم ادعا نمی‌کنیم همه مشکلات را حل کردیم اما امیدواریم در کنار مردم مشکلات را ریشه کن کنیم.
محمد باقر قالیباف نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود شامگاه پنج شنبه در سخنانی گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم و ذخایر و ظرفیتهای زیادی داریم؛ به طور نمونه امروز ایران عزیز ما در بعد انرژی‌های فسیلی اعم از گاز و نفت، رتبه اول را در جهان دارد. آمارها نشان می‌دهد اگر ما یک درصد جمعیت جهان را داریم ولی 5 درصد ظرفیت های بزرگ را در این کشور داریم.
وی اضافه کرد: ما کشوری هستیم جوان، و نیروی جوانی و فعال، جوانان تحصیل کرده، با اراده که دیگر کشورها حسرت چنین ظرفیت بزرگی را در حوزه منابع انسانی دارند ولی واقعیت تلخ این است که با چنین منابع انسانی و مادی و با بهترین شرایط، ولی مردمی کم درآمد و فقیر.
بازگرداندن زندگی دوباره به محرومین و فقرا
قالیباف افزود: اگر در دولت مردم قول حمایت از محرومین و فقرا را دادیم به این خاطر است که آنها دوباره به زندگی خود برگردند؛ اگر قول دادیم که پرداخت یارانه برای آن بخش از قشر کم در آمد بخاطر اینکه آنها بتوانند حداقل زندگی خود را اداره کنند و شرمنده خانواده خودشان نباشند. اگر قول 5 میلیون شغل را دادیم، به این خاطر است که می‌دانیم ریشه همه این مشکلات، فقر و اعتیاد و رکود و گرانی، در نداشتن شغل و بیکاری جوانان عزیز ماست.
محمد باقر قالیباف گفت: اگر قول داده‌ایم که با ایجاد سامانه ویژه کارانه بتوانیم کمکی به جوانان عزیز که مشغول به کار بودند و به دلایل مختلف به خاطر رکود و تعطیلی کارخانه‌ها و کاهش تولید بدون کار شده‌اند به آنها کمکی کنیم و حق کارآن‌ ای در حد 250 هزار تومان به آنها داده شود تا زمانی که بتوانند کاری پیدا کنند و از طریق این سامانه آنها را به محیطهای کار معرفی کنیم به این خاطر است که بتوانیم حداقل کمک را به این عزیزان انجام دهیم؛این حق ماست.
وی تصریح کرد: اگر قول می دهیم که در مالیات تحول اساسی رخ دهد. ما مالیات را به دقت و به سختی از 96 درصد مردم می گیریم و حتی بعضی اوقات ناخواسته یا به هر دلیل دیگری از تولید کننده ای که درآمد کافی نداشته و از فروشنده این چنینی و از کارمند و کسانی که حقوق بگیر دولت هستند در سر وقت مالیات را می گیریم ولی از آن 4 درصد که بیشترین سود و بهره و رانت را می برند نام و نشانی نیست و آنها بیشترین سود را بدون پرداخت هیچ مالیاتی می‌گیرند.
برداشتن تبعیض بین بازنشستگان
وی تاکید کرد: دولت مردم وظیفه خود می داند که تبعیضی که بین بازنشستگان است را از میان بردارد و وظیفه خود میداند که تعهداتش که باید به فرهنگیان و معملمان عزیز توجه بشود را حتما داشته باشد.دولت مردم این را وظیفه خود می داند که بتواند در حوزه مربوط به آموزش و عدالت آموزشی و فرصتهای برابر را برای همه مردم عزیز مان فراهم کند.
قالیباف با بیان اینکه دولت مردم وظیفه دارد در مشکلات جدی محیط زیست چه در آلودگی هوا و چه صوتی بخصوص در شهرهای بزرگ و نیز ریزگردها که به شدت مردم ما را آسیب رسانده برنامه های جدی خود را اجرایی کند، تاکید کرد:مردم عزیز ایران شما می توانید در 29 اردیبهشت تصمیم بگیرید؛ یا همین وضعیت موجود ادامه یابد که ادامه اش یعنی ادامه ی بیکاری، ادامه آسیبهای اجتماعی، ادامه ی رکود؛ یا اینکه با حضورتان این تغییر را ایجاد کنید
وی افزود: متوسط جمعیت در این دهه 1 میلیون و 250 هزار نفر است؛ همه اینها امروز در جامعه ما در سن 22-3 تا 32 سالگی هستند و همه اینها شغل می خواهند و میخواهند ازدواج کنند. اینها مسکن میخواهند و حق زندگی دارند. متعجبم از دولتمردان امروز که می‌گویند میخواهیم مشکلات را حل کنیم و بعد میگویند 5 میلیون شغل امکان ندارد. اگر اینکار را نکنیم، یعنی همین هم ایجاد نشود یعنی در 4 سال بعدی شما میخواهید برای مردم از شرایط فعلی سخت‌تر باشد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می شود. اگر همین یک مورد را برایش اقدام جدی انجام شود چند صد هزار شغل ایجاد خواهد کرد.
قالیباف تصریح کرد: اضافه بر آن در صنایع روستایی و صنایع کوچک و از همه مهمتر فناوری آی تی؛ امروز بیشترین دانشجویان فارغ التحصیل و افراد بسیار بامهارت در این صحنه داریم. می‌توانیم از عرصه بین الملل و بازار داخل در این زمینه استفاده کنیم ولی متاسفانه الان این اتفاق نمی‌افتد.
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، همزمان با انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار می شود.
علاوه بر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و محمد باقر قالیباف ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، مهندس هاشمی طبا، اسحاق جهانگیری و سید مصطفی آقا میرسلیم در این دور از رقابت حضور دارند.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
کسی که به روحانی رای داده است از روی کم عقلی بوده است.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
مشکلات کشور با شعار دولت روحانی حل نمی شود

توقيف 29 خودرو حامل سوخت قاچاق در زابل
فرمانده هنگ مرزي زابل از توقيف 29 خودرو حامل سوخت قاچاق خبر داد.
تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
مأموران اين فرماندهي در بازرسي از خودروهاي ترانزيتي در پست هاي كنترلي توانستند 29 دستگاه خودرو حامل سوخت قاچاق توقيف و 29 نفر قاچاقچي دستگير و مقدار 22 هزار و 86 ليتر سوخت قاچاق را كشف کنند.
سرهنگ‌ علي احمدي افزود: برابر با اعلام نظر كارشناسان، ارزش‌ ريالي اين محموله قاچاق بيش از 626 ميليون ريال برآورد شده است.
حرف دل همه مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
چرا عکس کلان‌دزدان بیت‌المال چاپ نمی‌شود؟

چرا تصاویر به عنوان مثال ۲ خانمی که از مغازه‌ای آجیل دزدیده بودند، در روزنامه‌ها چاپ می‌شود، اما از چاپ عکس اختلاس‌کنندگان و کلان‌دزدان بیت‌المال در روزنامه خبری نیست؟

چرا یارانه نقدی مرا قطع کرده‌اند؟

مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی با فرزند مجرد بیکار و تحصیلات کارشناسی معماری هستم و به‌غیر از حقوق بازنشستگی، درآمد دیگری ندارم. ۲ ماه است که یارانه نقدی مرا قطع کرده‌اند که دلیل آن را نمی‌دانم و اطلاع هم ندارم که در این باره باید به کجا مراجعه کنم؟


چگونه چشم بر محرومان جامعه می‌بندند؟

راننده کامیون بودم که در سال ۷۸ زمین خوردم و لگن‌ام شکست که عمل آن با موفقیت انجام شد، اما مدتی بعد دوباره زمین خوردم که این بار وضعم بدتر شد و برای برقراری مستمری از کارافتادگی مرا به کمیسیون پزشکی فرستادند که ۲ پزشک با آن موافقت و ۳ پزشک دیگر مخالفت کردند که با اعتراض من، پرونده‌ام را به شرکت بیمه رازی واقع در حوالی پارک دانشجو فرستادند و فرمی را دادند تا تکمیل کنم. در حین انجام این کار برخی از جانبازانی را دیدم که در جبهه‌های جنگ تحمیلی نابینا و یا معلول شده بودند. با دیدن این صحنه‌ها من که مدتی در جبهه‌ها خدمت کرده بودم، از حق خود گذشتم و با خود گفتم اگر پولی در کشور وجود دارد، باید خرج این عزیزان و همچنین محرومان جامعه شود. آن‌وقت نمی‌دانم چرا عده‌ای از خدا بی‌خبر این هموطنان عزیز و نیازمند را می‌بینند، ‌اما چشم بر روی آنان می‌بندند و از بیت‌المال اختلاس و دزدی می‌کنند؟



خرید سهام مشتریان به‌وسیله شرکت‌های واگذار شده

متأسفانه برخی از شرکت‌های واگذارشده وابسته به بانک‌های دولتی، بدون درنظر گرفتن قانون اعلام شده، اقدام به خرید سهام مشتریان خود می‌کنند، در حالی که طبق قانون حداکثر میزان خرید سهام یک شرکت در یک کارگزاری معادل ۶۰درصد کل بدهی آن است، حال آن که علیرغم تأکید دولت بر تسهیل کسب و کار، برخی از شرکت‌های کارگزاری بانکی وابسته به دولت این رقم را افزایش داده‌اند. از سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی نهاد ریاست جمهوری تقاضا می‌شود به این تخلف آشکار که برضد سرمایه‌گذاری و توسعه بورس است، رسیدگی کنند.

کارشناس اقتصادی
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
رفتار خاندان پهلوی با مردم زلزله زده طبس چگونه بود؟ + فیلم

چند روزی است که در شبکههای اجتماعی تصویری از حضور محمدرضا پهلوی و همسرش در میان مردم زلزله زده طبس در سال ۱۳۵۷ دست به دست میشود، اما واقعیت حضور خاندان پهلوی در میان مردم چه بوده است؟
سرویس تاریخ مشرق - چند روزی است که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و قلب مردم ایران داغدار است؛ اما در این بین، اذناب آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، با هر بهانه‌ای به دنبال ضربه زدن به نهادها و شخصیت‌ها در جمهوری اسلامی هستند.
در همین چند روز اخیر و در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، تصویری دست به دست می‌شود که حاکی از حضور محمد رضا پهلوی به همراه فرح دیبا در میان مردم زلزله زده طبس در سال ۱۳۵۷ است و به واسطه همین عکس، این چنین به مردم ایران القا می‌کنند که شاه در زلزله طبس میان مردم رفت ولی مقامات مسوؤل در جمهوری اسلامی، میان مردم نمی‌روند، اما اصل ماجرا چه بوده است؟

بعد از حادثه خونین هفده شهریور پنجاه و هفت و کشتار گسترده مردم تهران در میدان شهدا (ژاله سابق)، رژیم پهلوی با انتقادات و مشکلات گسترده ای روبرو می‌شود به نحوی که هیچ کس از درون رژیم مسوؤلیت حادثه هفدهم شهریور را قبول نمی‌کند، در همین اثنا، زلزله طبس در بیست و پنجم شهریور اتفاق می‌افتد و بهترین فرصت برای رژیم پهلوی در جهت سرگرم کردن انقلابیون و مردم خشمگین به وجود می‌آید، اما اینکه شاه و دربار پهلوی چه استفاده از زلزله طبس کردند و چه تفکری درباره کشته شدن مردم ایران در زلزله طبس داشتند، موضوعی است که باید به آن اشاره شود.
"آلبرتو بلیجی" یکی از روزنامه‌نگارانی که شرحی درباره زندگی اشرف نوشته، به وی لقب"ام‌الفساد" داده است؛ وی در قسمتی از شرح حال اشرف، درباره گفتگوی وی با محمدرضا درباره زلزله طبس اشاره می‌کند.
بلیجی در ادامه از شادی «اشرف» از وقوع زلزله در «طبس» خبر می‌دهد و نوار مکالمه «اشرف» و «محمدرضا» که از طریق رابط خود در ساواک به دست آورده را بازگو می‌کند، جایی که اشرف در کمال شقاوت و بی رحمی حادثه زلزله طبس را به برادر تاجدارش تبریک می‌گوید:
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
مردم زیر فشار مشکلات اقتصادی هستند
تورم به 80 – 90 درصد رسیده اما دولت روحانی هنوز بی خیال است.
درحال حاضرتورم درکشور به 80- 90 درصد رسیده متاسفانه دولت روحانی برای کنترل هیچ برنامه ای ندارد.
چرا دولت روحانی با مشکلات اقتصادی مقابله نمی کند؟
نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
آخرین اخبار