حضور کم سابقه و خطرناک نظامیان آمریکایی در یمن
آمریکا نه تنها نظامیان خود را از یمن خارج نکرده است، بلکه به شکل گسترده و کم سابقه ای اقدام به افزایش این نیروها و به تبع آن ارسال بیش از پیش تجهیزات نظامی به این کشور کرده که از چشم رسانه های یمنی و منطقه ای دور نمانده است، مساله ای که به باور بسیاری از
به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری شهدای ایران؛ روزنامه العرب چاپ لندن در شماره امروز خود به نقل از منابع یمنی با اشاره به این مساله تاکید کرد 1700 نظامی آمریكایی مجهز به تسلیحات و تجهیزات مدرن وارد صنعا و استان لحج شدند.
این روزنامه بر این باور است که این تعداد از نظامیان برای کمک به دولت متزلزل منصور عبدربه هادی وارد یمن شده است تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آورد، مساله ای که به نظر می رسد با تحلیل برخی دیگر از رسانه های یمنی چندان همخوانی ندارد.
روزنامه الشارع از روزنامه های مستقل یمن به نقل از یك منبع نظامی كه از او با عنوان منبع عالی رتبه یاد كرد، نوشت: «ساعت ده شب به بعد دیشب 1500 نظامی آمریكایی به پایگاه نظامی "العند" در استان لحج وارد شدند و 200 نظامی آمریكایی دیگر نیز وارد فرودگاه بین المللی صنعا شدند و پس از آن از فرودگاه وارد پایگاه نظامی شهید خلبان محمد دیلمی كه در نزدیكی فرودگاه قرار دارد شدند و از آنجا به هتل شرایتون رفتند تا به صدها نیروی دیگر آمریكایی بپیوندند كه بیش از یك سال در این هتل مستقر هستند.
روزنامه با بیان اینكه نظامیانی كه تازه وارد كشور شده اند به سلاح و تجهیزات مدرن مجهزند، افزود: ده ها نظامی آمریكایی پیش از این در قالب گروه های كوچك وارد پایگاه نظامی العند و صنعا شدند اما گروهی كه این بار وارد كشور شدند بسیار گسترده تر و بیشتر هستند.
در ادامه این خبر آمده است: آمریكایی ها در این زمینه سانسور خبری شدیدی دارند و حتی درباره تعداد نیروها یا نوع تسلیحاتی كه وارد یمن می كنند به مسئولان یمنی اطلاعات چندانی نمی دهند با این حال اطلاعاتی كه در اختیار داریم نشان می دهد تعداد این نیروها به احتساب گروه اخیری كه وارد كشور شدند پنج هزار و 800 نفر و تعداد آنها در صنعا 850 نفر است.
روزنامه الشارع یمن به نقل از این منبع نظامی افزود:حضور این همه تفنگدار دریایی آمریكا در یمن می تواند بیانگر اتفاقی عجیب در آینده منطقه باشد. این میزان نیرو نمی تواند بی برنامه وارد كشور شده باشد، آمریكا امكانات خود را برای ارزیابی واكنش جهان عرب در صورت حمله نظامی به سوریه به كار گرفته است و به نظر می رسد یمن هم در برنامه آمریكا حضور دارد.
این روزنامه در ادامه به نقل از منبع نظامی دیگری افزود: مدت زمان حضور صدها تفنگدار دریایی آمریكا در یمن به سر آمده است اما ماه هاست كه آمریكا به هر دلیلی خروج نیروهای خود را از كشور به تاخیر می اندازد.
حال باید دید که نظامیان آمریکایی در راستای طرح حمله به سوریه وارد یمن شده اند یا اینکه قرار است آنها در یمن دست به عملیاتی گسترده علیه گروه تروریستی القاعده بزنند که یمن یکی از پایگاه های اصلی و راهبردی آنها در خاورمیانه به خصوص شبه جزیره عربستان به شمار می رود.
یمن به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبری به خصوص در تنگه باب المندب، برای هر کشوری ارزش نظامی بسیاری دارد و آنچه که از رفتار آمریکایی ها در این کشور بر می آید این است که یمن در پی انقلاب ناکام خود علیه دیکتاتوری علی عبدالله صالح در حال تبدیل شدن به یکی از زیر مجموعه های کاخ سفید و از دست دادن استقلال خود است.
گفتنی است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا سالیان درازی است که در یمن گشتزنی می کنند و حملات گاه و بیگاه متعددی را علیه اهداف مشخص مانند به قتل رساندن فرماندهان القاعده و ضربه زدن به زیر ساخت های این سازمان تروریستی صورت می دهند.
منبع: رجا