یك یاحسین تا ریشه كنی محرومیت باقی مانده است

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری شهدای ایران؛ محرومیت زدایی یكی از مولفههای مورد تاكید حضرت امام(ره) بود كه از بدو پیروزی انقلاب و با تاسیس نهادهایی چون جهاد سازندگی با قوت زیادی پیگیر شد. بحث پرداختن به محرومین در نقاط كم برخوردار كشورمان، مسالهای است كه بارها مورد تایید و تاكید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و در این راستا، سپاه پاسداران كه هرگونه تلاشی در جهت پیشبرد اهداف نظام اسلامی را سرلوحه كار خود قرار داده، با جدیت به این عرصه وارد شد. همكاری با جهادسازندگی تا زمانی كه بود و فعالیت میكرد، رسیدگی به روستاهای محروم در مناطق مرزی و ناامن حتی در دوران جنگ تحمیلی، همكاری با دولتها در جهت محرومیت زدایی و... همگی در پرونده این نهاد انقلابی به ثبت رسیدهاند. تاسیس قرارگاه سازندگی كوثر یا همان قرب محرومین نیز اقدام دیگری در راستای محرومیت زدایی است كه ما را برآن داشت دقایقی به گفتگو با سردار سید ضیاءالدین حزنی فرمانده این قرارگاه سازندگی داشته باشیم تا از چند و چون اقداماتشان مطلع شویم.
اگر موافق باشید شروع گفتگو را با معرفی خودتان آغاز كنیم. ماموریت شما و همكارانتان در قرارگاه كوثر چیست؟
بنده سرتیپ دوم پاسدار سید ضیاءالدین حزنی مشاور فرمانده كل سپاه در امور محرومیت زدایی و مردمیاری هستم و همچنین افتخار دارم و در قرار گاه سازندگی كوثر خاتم الانبیاء(ص) خدمت میكنم. ماموریت بنده و همكارانم در این قرارگاه مردم نوازی و مردم یاری و مردم دوستی ومردم داری و محرومیت زدایی در مناطق محروم ،مرزی و حساس كشور در بحث ساخت و ساز مساجد و حسنیه هادر سایر مناطق کشور و موارد دیگر است.
مسلما برای اینكه بتوان به هر فرد یا قشری از افراد خدمت رسانی كرد، باید تعریف صحیحی نیز از آن قشر داشته باشیم. شما چه تعریفی از "محرومیت و محرومیت زدایی" دارید؟
ارائه تعریف صحیح از واژه محرومیت علاوه بر نظر و سلیقه افراد به عوامل دیگری مانند، موقعیت جغرافیایی منطقه یا محل مورد نظر، زمان ارائه تعریف و قیاس آن با زمان های گذشته، الگوی مصرف و سطح بندی زندگی افراد یك جامعه نیز بستگی دارد، اما در هر حال تعاریف مختلفی در این رابطه ارائه شده است. همانند اینكه: «محرومیت (فقر) یعنی عدم برخورداری از حداقل امكانات زندگی فردی و یا اجتماعی و... همچنین محروم در فرهنگ عمید یعنی ناامید ،بی بهره،بازداشته از خیر. با چنین تعریفی محرومیت زدایی را میتوان این گونه تعریف كرد: مجموعه اقداماتی كه به منظور دسترسی افراد یا جامعه به حداقل امكانات زندگی فردی یا اجتماعی انجام می شود، محرومیت زدایی است.
سپاه با چه دیدی قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی و قرب کوثر را تاسیس كردهاست؟
با عنایت به تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص محرومیت زدایی ،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برآن شد با ایجاد امنیت پایدار و با ایجاد محبوبیت نظام و کارآمدی نظام در روستاهای محروم و دور افتاده ، طرحهای زود بازده و پروژهای عمومی اعم از ساخت مدرسه، درمانگاه، پل، جاده مواصلاتی، زمین ورزشی، مزار شهدا، غسالخانه و... را در قالب محرومیت زدایی در دستور کار قرارداده و اقدام به تشکیل قرارگاه سازندگی کوثر (قرب محرومین) كند. در پی اهمیت موضوع نیز اقدام به تشکیل قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی در سپاه كرد.
به نظر شما ماحصل این اقدامات چه تاثیراتی در فضای عمومی كشور دارد؟
مسلما با محرومیت زدایی و با فقر کمتر، بخشی از محرومیت ریشه کن می شود، امنیت پایدار در مناطق محروم تضمین شده و پیوند مردم با نظام مستحکم میشود. تجلی بارقه امید و نشاط در دل مردم مناطق محروم از دیگر تاثیرات چنین اقداماتی است. اگر محرومین ببینید ما به فكرشان هستیم، طبیعتا همکاری شان با نظام در بخش امنیتی بیشتر میشود. اشتغال جوانان، رفاه عمومی در جامعه روستاها، عمران و آبادانی و رشد اقتصادی کشور و همچنین بهبود وضعیت معیشت مردم از دیگر بركات چنین اقداماتی است كه نهایتا منجر به اثبات کارامدی نظام برای همگان خواهد شد.
لطفا بخشی از اقدامات قرب کوثر در بخشهای عمرانی، فرهنگی، آموزشی و امدادی را توضیح دهید ؟
اگر بخواهیم به صورت تیتروار عرصههای فعالیت محرومیت زدایی این قرارگاه برشمریم موارد متعددی نظیر: آبرسانی و مخزن آب، ساخت راه (جاده) ، پل، مدرسه، خانه بهداشت، حمام عمومی، سرویس بهداشتی، غسالخانه، اماكن ورزشی، مزار شهدا، مسجد را شامل میشود. همچنین امور امداد رسانی و آموزشی نیز دیگر اقدامات ما را شامل میشود كه موردی چون: کمک نقدی، بستههای بهداشتی و درمانی، پوشاک و لوازم التحریر و آموزش بهداشت و درمان و فنی حرفهای را دربرمیگیرد.
اگر امكان دارد به صورت جزییتر به مواردی كه اشاره كردید بپردازیم، به طور مثال چه لزومی در ساختن خانه بهداشت برای مناطق محروم احساس میشود؟ مثلا این خانههای بهداشت در مقایسه با بیمارستانهای مجهز از امكانات كمتری برخوردار هستند.
شاید در یك نگاه كلی این طور به نظر برسد، اما متاسفانه در برخی از روستاهای دورافتاده شاهد تلف شدن کودک یا جوانی بودیم که بر اثر عدم رعایت بهداشت عمومی یا یک مریضی ساده به وقوع پیوسته، گاهی اوقات فاصله یک روستا تا مرکز بخش به بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر میرسد که همین امر در انتقال بیمار به مرکز درمانی باعث از بین رفتن آنها در مسیر میشود. لذا اگر یک خانه بهداشت ساده در روستا باشد از شیوع امراض کوچک و امراض واگیردار و بعضا حاد جلوگیری می نماید. البته ما فقط به ساختن خانه بهداشت بسنده نمیكنیم و در ساخت و کمک به احداث درمانگاه در مناطقی که محوریت حداقل ۲۰ روستا را دارند فعالیت داریم. این مراکز بهداشتی و درمانی با تجهیز امکانات پزشکی و آزمایشگاهی می توانند خدمات شایستهای به مردم فقیر و مستمند داشته باشند.
یك مورد جالبی كه شما اشاره كردید، ساختن غسالخانه بود، چرا باید یك قرارگاه سازندگی حتی در چنین موردی فعالیت داشته باشد، به تعبیر دیگر چه نیازی در این راستا احساس میشود؟
ببینید همان طور كه قبلا هم اشاره شد، ما با شناسایی نقاط ضعف و نوع محرومیتها در مناطق مختلف، براساس رفع همان نیاز اقدام میكنیم مثلا در روستاهای دور و محروم دیده شده که گاهی اموات خود را در رودخانههای جاری غسل می دهند و همین امر باعث تنش و درگیری بین روستائیان شده و اهالی پایین دستی رودخانه معترض به روستاهای بالاتر شدهاند، یا اگر میت زن باشد که مشکلات اهالی بیش از پیش شده و قرق اطراف رودخانه را توسط نزدیکان میت در پیش دارد تا اینکه میت غسل داده شود، در برخی از روستاها نیز میت خود را در خانهها غسل میدهند که همین موضوع باعث میشود بچهها و زنها از ورود در آن خانه امتناع کنند و بعضا تا ۴۰ روز پشت خانه یا داخل خانه شمع روشن میکنند و کسی از ترس وارد آن محل نمیشود. لذا ساخت یک غسالخانه کوچک و کم هزینه مردم را نسبت به زندگی و نظام و رهبری امیدوار و دلگرم میكند.
فعالیتهای عمرانی شما مباحث فرهنگی را نیز هدف گذاری میكنند؟
ساختن خانه عالم یكی از همین موارد است. فعالیتهای ساخت خانه عالم در روستاها و مناطق محروم در حضور فعال و همیشگی روحانی نقش بسزایی دارد وقتی یک روحانی و عالم در روستای دور افتاده حضور فعال داشته باشد فرهنگ روستاییان براساس موازین شرعی و اسلامی تضمین میشود و دیگر شاهد این نخواهیم بود که اهالی برخی از روستاها حتی آداب اولیه طهارت را هم بلد نباشند و نماز خواندن را ندانند. حضور یک روحانی می تواند علاوه بر رشد فرهنگی روستاییان در تثبیت انقلاب اسلامی و عمق بخشی داخلی کمک شایانی كند.
یا ساختن مجموعه ورزشی روباز در روستاهای محروم و دورافتاده باعث پرشدن اوقات فراغت جوانان روستایی می شود. خوب است اشاره كنم ساخت این مجموعهها اعتبار زیادی نمی خواهد ولی اثر بسیار مثبتی از خود به جای می گذارد. جوانان روستایی به ورزش و تفریحات سالم تشویق می شوند. همچنین ساخت کتابخانه در نقاط محروم از دیگر فعالیتهای عمرانی است كه در جهت ارتقاء معلومات و تحصیلات روستاییان نقش بسزایی دارد. فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی از طریق همین کتابخانه ها به کودکان و جوانان منتقل می گردد و تثبیت نظام را به دنبال خواهد داشت.
گلزار شهدا، یادمان شهدا و حرم شهدا نیز در زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا که چراغ راه سعادت بشر و بشریت هستند از دیگر پروژه هایی است که قرارگاه به آن اهتمام می ورزد. فضای معنوی ایجاد شده در این مکانهای مقدس تاثیرات بسیار مثبتی بر زندگی انسان دارد.
اشارهای به احداث گلزار شهدا شد، در زمینه بزرگداشت مقام خانواده ایثارگران نیز اقداماتی دارید؟
بله بارها پیش آمده كه در برگزاری یادواره شهدا و تقدیر از خانواده معظم شهداء و ایثارگران فعال بودهایم. چنین اقداماتی باعث دلگرمی خانواده معظم شهداء میشود. همچنین نسل جدید نسبت به فداکاری و جانثاری شهداء آگاهی پیدا میكند و انتقال روحیات ایثارگری به نسلهای بعد از جنگ و نیز ایجاد روحیه جهاد و ایثار از دیگر بركات چنین فعالیتهایی است. خوب است به این نكته نیز اشاره كنم كه قرارگاه محرومیت زدایی كوثر به جهت بهره بردن از فضای معنوی حرم مطهر و ملکوتی ثامن الحجج امام رضا(ع) که اثر این زیارت با توجه به فضای معنوی حرم از صدها کلاس بیشتر است، اقدام به اعزام برخی از محرومین سن بالا به مشهد میكند که تاکنون به این شهر مقدس مشرف نشدهاند.
• لطفا دیگر فعالیتهای عمرانی و فرهنگیتان را نیز شرح دهید.
احداث جاده و پل یکی از شاخص های مهم محرومیت زدایی است. چراکه ارتباط یکی از عوامل مهم در پیشرفت و آبادانی به شمار می رود. بیشتر روستاهای دورافتاده به دلیل عدم دسترسی به شهرها دچار عقب افتادگی هایی میشوند که این محرومیت در کوتاه مدت قابل جبران نمی باشد. به عنوان مثال دیر رساندن بیماران اورژانسی به بیمارستان به خاطر نبود جاده یا خراب بودن آن باعث فوت آن بیمار میشود و نیز هرچه راه تردد سخت تر باشد ایجاد امکانات رفاهی نیز برای مردم مشکل تر خواهد بود. پل نیز مثل جاده یک شریان ارتباطی است. روستاهایی در کشور وجود دارند که به خاطر نداشتن یک پل ارتباطشان با جاهای دیگر قطع شده و اهالی منطقه را دچار مشکل نموده است. بچه های روستا با ترس و لرز از روی پلهای چوبی پوسیده تردد می کنند و چه بسا با کمترین باران رودخانه های فصلی پر شده و همان پل را تخریب خطر جان اهالی را تهدید می کند. در زمینه ساخت مساجد نیز باید بگویم این محل تقرب به خدای متعال، جایی است که علاوه بر عبادت و بندگی و برپایی نماز امورات اجتماعی و سیاسی نیز در آن انجام می شود در یک کلام به فرمایش امام راحل مسجد سنگر است و سنگرها را باید حفظ کرد. مسجد در مناطق محروم و روستاها کاربرد بسیار زیادی در امور فرهنگی و دینی و سیاسی دارد که پایگاهی برای عمق بخشی داخلی برای نظام جمهوری اسلامی محسوب می گردد و در مناطق مرزی نیز ضمن ایجاد ثبات ، پایبندی اهالی را به فرهنگ و اعتقادات انقلاب اسلامی تضمین می نماید.پس با توجه به هجمه وهابیت و سلفی های افراطی در برخی از نقاط سنی نشین ضرورت کار فرهنگی در مساجد شیعیان و اهل تسنن ایجاب می نماید که در امورات عمرانی و فرهنگی کمک حال این مساجد باشیم .همچنین حسینیهها نیز در امورات دینی ، مذهبی و فرهنگی تاثیرات بسزایی دارند که می توان با کمک به آنها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و عمق بخشی داخلی فعالیت مثمر ثمری انجام دهیم.
و در نهایت ساختن سرویس بهداشتی و حمام در روستاهای دور افتاده و محروم از دیگر اقدامات ماست كه از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که برخی از روستاها از امکانات اولیه زندگی نیز محروم هستند و از آبهای آلوده و سمی برای استحمام صحرایی استفاده می کنند که همین منجر به ناراحتهای پوستی، چشمی و امراض مختلف داخلی برای اهالی می شود ، افرادی بودند که بر اثر استفاده از آب های آلوده حتی چشم خود را از دست دادند .
زیباییهای خدمت به یک هم نوع و یک هموطن را چگونه میبینید؟
به نظر من اگر طالب آرامش و راحتی و دوری از رنج و ناراحتی هستید به مردم خدمت و نیکی کنید .اگر چه نیکی و خدمت به خویشان و همسایهها به ویژه پدر و مادر بیشتر سفارش شده. اما شما به همه مردم خدمت کنید و تا حد امکان حاجات آنها را برآورده سازید . خدمت به مردم و برآوردن حاجات آنها چند پیامد مثبت دارد و هر کدام از آنها سهمی در افزایش راحتی و آرامش شما دارند.
اول اینکه به خاطر کار نیکی که انجام میدهید در خود احساس رضایت کرده و حالت خوشی به شما دست میدهد . این امر روحیه شما را بالا برده و به شما آرامش و لذت میدهد، دوم اینکه با خدمت به مردم و برآوردن حاجات آنها رحمت و پاداش الهی را به سوی خود جلب میکنید. این امر نیز به افزایش آرامش خاطر و نشاط و امید شما کمک میکند. امام صادق (ع)میفرماید: هر مسلمانی که حاجت مسلمانی را روا کند،خدای تبارک و تعالی به او خطاب میکند که ثواب این کار تو برعهده من است و بغیر بهشت برایت راضی نباشم . براستی آیا وعده ثواب الهی و بهشت ابدی در ازای خدمت به مردم ،برایتان آرامش آفرین و امید بخش نخواهد بود. خداوند متعال وعده داده است که در برابر خدمت به مردم و برآوردن حاجات آنها ،متعاقبا حاجات شما را بر آورده سازد. پیامبر اکرم( ص) هم میفرمایند: هر گاه کسی حاجت مومنی را برآورده سازد، متعاقبا خدا هم حاجات زیادی از حوایج او را بر آورده خواهد ساخت. سومین مورد اینکه با خدمت به مردم، در خود احساس کرامت و بزرگی میکنید. این احساس نیز به افزایش آرامش خاطر و حالات خوش معنوی شما کمک میکند. چهارمین پیامد خدمت و نیکی به مردم این است که دعای خیر آنها را برای شما به ارمغان می آورد. انسانها عبید احسان و نیکی هستند و همین که شما به کسی خدمتی میکنید بدون تردید در حق شما دعای خیری خواهد کرد و بدیهی است که این گونه دعا ها بیشتر در مظان استجابت قرار دارند و بدین سان خیرات و برکات الهی بر شما نازل خواهد شد و پنجم اینکه با خدمت و نیکی به مردم، آنها نیز در حد امکان متقابلا به شما نیکی و خدمت خواهند کرد و مسلما این امر به راحتی و آرامش خاطر شما کمک میکند. لذا در مورد شکل خدمت به مردم به دنبال چیز خاص و عجیب و غریب نباید گشت. شما به شکلهای گوناگون و حتی بسیار ساده و ابتدایی میتوانید به مردم خدمت و نیکی کنید.
چه مشكلاتی در مسیر محرومیت زدایی وجود دارد، در این خصوص چه انتقادها یا پیشنهادهایی دارید؟
قبل از هر چیز باید از مسئولین سپاه كه این مسئولیت مردم نوازی و محرومیت زدایی را بر دوش ما گذاشتهاند تشكر میكنم. اما باید انتقادی روشن از برخی از مسئولین داشته باشیم. از آنهایی که مسوولیتی در این نظام دارند انتظار میرود به وظائف خود توجه داشته باشند و به آن خوب عمل کنند. ندیدن مردم در مناطق محروم و مرزی و حساس کشور دلیل بر نبودنشان نیست، خوب است مسئولین در این مورد به گزارشها و دیدهها توجه کنند، احترام بگذارند و اعتماد کنند. با یک یا حسین دیگر محرومیت ریشه کن میشود. بایستی در مناطق محروم در هر استان و شهرستان، توسط دولت محترم تعریف و ابلاغ شود و محرومیت آنها قید شود. وظایف همۀ دستگاهها در رفع محرومیت باید تعریف تعیین و ابلاغ شود و تا آنجایی که من اطلاع دارم تاکنون این مهم انجام نشده است. اولویت سنجی در رفع انواع محرومیت تاکنون انجام نگرفته است. به نظر بنده هزار حرف به اندازه یک عمل اثر گذاری ندارد ما نیازمند یک برنامه جامع در رفع محرومیت برای همه دستگاهها، وزارتخانهها، سازمانها و نهادها هستیم.
اگر به مناطق محروم نه به اندازه مناطق آزاد بلکه به اندازه نصف و یا ۲۵ درصد، هم توجه، کنترل، نظارت، وقت و اعتبار گذاشته شود، تحول عظیمی ایجاد خواهد شد. باید در اداره مناطق محروم همانند مناطق دیگر تغییراتی ایجاد شود. حضرت آقا فرمودند جنگ نرم یعنی ایجاد تردد در دلها و ذهنهای مردم و ایجاد رعب و وحشت و دو دلی در مردم . کارما برعکس ایجاد خوشحالی و سرور و آماده کردن ذهنها در جهت آشتی واتصال کسانی که در بعضی از جاها به دلایل مختلف با نظام قهر میباشند به نظام مقدس جمهوری اسلامی است. مقام معظم رهبری فرمودند امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم است .لذا مقابله با جنگ نرم نیز در دستور کار ماست
اگر ما قدر و منزلت مردم کشور عزیزخودمان ، اقوام کرد و بلوچ و ترک و عرب و لر و غیره را ندانیم ، دشمنان آنها را از ما می قاپند . هرجا محرومیت هست ،کم و کسری هست ، کارنشده و یا کمتر کار شده . امنیت خوبی حاکم نیست . محرومیت باید در آن مناطق یا ریشه کن شود و یا کم شود که در اینصورت امنیت پایدار خواهد شد و میتوان با ایجاد امنیت توجه مردم آنجا را به نظام مقدس جمهوری اسلامی بیشتر جلب نمود .هرچه ما به مردم نزدیکتر شویم آنها نیز به ما نزدیک خواهند شد مثل رابطه خداوند متعال با بندگان . مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی راضی هستند و ما بایستی کارآمدی در همه زمینه ها در سراسر کشور و در مناطق محروم نشان دهیم . همانطوری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار همه ماموریتهای خود مردم داری و مردم یاری و مردم دوستی و مردم نوازی و محرومیت زدایی را جزء راهبردهای اصلی و اساسی خود قرارداده است ،انتظار میرود همه دستگاهها به این امر توجه داشته کنند .واقعا جای جهاد گران و جهاد سازندگی در مملکت و در مناطق محروم خالی است . امید وارم در سایه برادری و هماهنگی و توجه به اوامر مقام معظم رهبری وظایف خودمان را انجام دهیم و در روز قیامت شرمند دوستان شهیدمان نباشیم .امین یا رب العالمین.
منبع : ایسنا