کد خبر: ۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مروری بر عملكرد موفق یگان ویژه صابرین در مقابله با پژاك

اقتدار سپاه فراتر از هر معاهده‌ای امنیت‌كشور را تأمین می‌كند

در حالی كه فضای كشورمان در صلح و آرامش قرار دارد، هر از گاهی به دلیل اقدامات تروریستی گروهك‌ پژاك در مرزهای شمال غرب كشور یكی از جهادگران مبارز و رشید كشورمان در درگیری با این مزدوران به شهادت می‌رسد. آنچه در این میان حائز اهمیت است مظلومیت این شهداست كه
برای دیدن تصویر بزرگتر روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری شهدای ایران؛ در حالی كه فضای كشورمان در صلح و آرامش قرار دارد، هر از گاهی به دلیل اقدامات تروریستی گروهك‌ پژاك در مرزهای شمال غرب كشور یكی از جهادگران مبارز و رشید كشورمان در درگیری با این مزدوران به شهادت می‌رسد. آنچه در این میان حائز اهمیت است مظلومیت این شهداست كه در هاله‌ای از غربت تشییع می‌شوند. امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رویارویی با این گروهك ایستاده است و این تلاش سپاه در واقع همان استمرار حماسه دفاع مقدس است. در روزهای آغاز سال ۹۲ كه عموم مردم ایام زیبا و آرام بهاری را با آرامش سپری می‌كنند، چه خوب است نگاهی به فعالیت‌های خالصانه كسانی كه مسئولیت عمده مقابله با تروریست‌های پژاك را دارند، داشته باشیم. رزمندگان رشید و زبده‌ای كه مردانه از مرزهای كشورمان دفاع می‌كنند و هر از گاهی در این راه و در همین فضای صلح و آرامش به شهادت می‌رسند. این روزها و در سالی كه تازه آغاز شده شاید بیشتر از همیشه جایشان میان خانواده‌هایشان خالی باشد اما نباید از نظر دور داشت كه با همت نیروهای غیور ما اكنون امنیت در مرزهای ما حاكم است و دیگر این گروهك تروریست مرزهای ما را جای امنی برای خود قلمداد نمی‌كنند.
درخصوص فعالیت گروهك تروریستی پژاك باید گفت پژاك زاده پ.ك.ك است و در اصل منشعب شده از آن، اما به دلیل اینكه پ.ك.ك با تركیه درگیر است، همین عنوان پژاك در ایران مطرح می‌شود. این گروهك دقیقاً دو ماه بعد از ۱۱ سپتامبر تشكیل ‌شد و به تعبیری از پ.ك.ك جدا ‌شد. با توجه به اینكه این پژاك از ایران عضوگیری می‌كرد عملاً به نوعی به عنوان یك گروه محارب برای كشور ما محسوب ‌شد. از طرفی این گروه از سمت مرز عراق و تركیه شروع به ساخت تونل و غار كرد. این موضوع علتی نداشت جز اینكه در آینده بخواهند علیه كشورمان اقدامی انجام دهند و این مسئله به عنوان یك تهدید بالقوه محسوب می‌شد. فعالیت‌های آنها كم‌كم به جایی رسید كه با پاسگاه‌های ما درگیر می‌شدند و در نقاطی به نیروهای پلیس حمله می‌كردند. این گروه با یك سلسله اقدامات نظامی از این قبیل می‌خواستند ابراز وجود كنند. متن زیر از كلام یكی از فرماندهان سابق گروه ویژه صابرین سپاه است كه بنا به دلایلی از ذكر نام وی معذوریم.

پاسخ قاطع
طی دو سال گذشته فعالیت گروه پژاك در مرزهای غرب كشور افزایش پیدا كرد و در این میان رزمندگان ما نیز بیشتر از همیشه هوشیار شدند و به مبارزه با آنها برخاستند تا وجود این گروه را برای همیشه از مرزهایمان پاك كنند. معاندین در بخشی از ارتفاعات سمت عراق مواضع درست كرده بودند و حتی اجازه نمی‌دادند ما در ارتفاعات مرزی خودمان برویم. نهایتاً قرار شد كه آنها باید مرزها را تخلیه كنند و در آن مناطق حضور نداشته باشند.
اما در آن مقطع از زمان فعالیت نیروهای سپاه و بسیج و به ویژه فعالیت‌های گروه صابرین در مرزها بیشتر از همیشه شد. همین كه نیروهای ما در مرز مستقر شدند، كم‌كم درگیری‌هایی به وجود آمد. آنها مردم مناطق مرزنشین را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند. مسئولان محلی را اذیت می‌كردند، پاسگاه‌ها را مورد حمله قرار می‌دادند و ناامنی ایجاد كرده بودند و بعضاً بمب‌گذاری‌هایی در مسیر پاسگاه انجام می‌دادند. درنهایت چنین رفتارهایی باعث شد كه این گروهك‌ها به عنوان محارب اعلام شوند. لذا به سپاه مأموریت داده شد كه با آنها برخورد شود و پژاك را از مرزها بیرون كنند. در درگیری‌های مرزی تقریباً تمام ارتفاعاتی كه دست پژاك بود همگی آزاد شدند و با توجه به اینكه آنها متحمل تلفات سنگینی شدند، ناگزیر بودند كه به عمق كشورهای تركیه و عراق برگردند و از مرزهای ما فاصله بگیرند. از سوی دیگر با توجه به صدمات بالایی كه دیده بودند، باعث شد كه دیگر نتوانند به این سادگی به سمت مرزهای ما بیایند و ناامنی‌ ایجاد كنند.

آغاز یك عملیات
این رزمنده پیشكسوت گروه ویژه صابرین درخصوص نحوه عملیات نیروهای كشورمان علیه پژاك ادامه می‌دهد: تعداد نیروهایی كه در عملیات علیه پژاك حضور داشتند، به صورت گردان، گردان بود و حدود ۱۶ تا ۲۰ گردان درگیر این موضوع بودند و اكثراً حالت پدافندی داشتند. چون ما باید یك جاهایی پدافند می‌كردیم و جاهایی باید آفند می‌كردیم خیلی استعداد بالایی درگیر نشد اما نیروهای بسیار زبده‌ای وارد عمل شدند.
در طول سال‌های دفاع مقدس رزمندگانی كه در جبهه‌های نبرد حضور پیدا می‌كردند، روحیات معنوی بسیار بالایی داشتند. آنها با اخلاص و تقوا در راه خدا می‌جنگیدند و تنها با آرزوی شهادت قدم در این راه می‌گذاشتند. اكنون پس از گذشت سال‌ها از آن دوران همچنان چنین افرادی هستند كه فقط برای رضای خدا قدم برمی‌دارند. حضور نیروهای با اخلاص در عملیات‌های علیه پژاك خود تصدیق این ادعاست. من به دلیل اینكه هم با رزمندگان دوران دفاع‌مقدس و هم با عزیزان حاضر در عملیات‌های علیه پژاك كار كرده‌ام برداشتم این بود كه روحیات این بچه‌ها از روحیات بچه‌های زمان جنگ هم خیلی بهتر است. بسیار با شور و نشاط كار می‌كنند. فعالیت‌های آنها نشان از قابلیت‌های بالایشان دارد. این جوانان از نظر اعتقادی بسیار مؤمن، معتقد و متدین هستند. به هر حال كسی كه برای كشور و مرز و دینش می‌جنگد با كسی كه به خدا و جهاد ایمان نداشته باشد، فرق دارد. در مجموع به نظر من بچه‌هایی كه ما داشتیم خیلی خوب و عالی كار كردند و بازدهی آنها هم خیلی خوب بود بعد هم جو معنوی و فضای فكر همه چیز درجه یك بود و واقعاً بچه‌ها در طول عملیات با پژاك بی‌نظیر بودند.

شهدای غریب
آنچه در این میان پر رنگ به نظر می‌رسد شهادت مظلومانه تعدادی از این نیروهای انقلابی است كه در هاله‌ای از سكوت خبری مراسم تشییع‌‌شان برگزار شد. وقتی علت عدم رسانه‌ای شدن شهادت مظلومانه‌ این عزیزان را جویا می‌شویم این رزمنده گروه صابرین پاسخ می‌دهد: «در این زمینه چند بحث مطرح است؛ اول اینكه امنیت منطقه نباید زیر سؤال برود و مردم در منطقه غرب كشور باید احساس امنیت داشته باشند و مهم‌تر اینكه درگیری‌های مستمر و سنگین نیستند بلكه موردی و پراكنده شكل می‌گیرد. از طرفی تعداد شهدای این درگیری‌ها بسیار اندك است لذا خیلی رسانه‌ای نمی‌شوند.»
سؤال دیگری كه در این خصوص مطرح است، بحث تأمین امنیتی پایدار برای مناطق مرزی كشورمان است كه این عضو فعال گروه صابرین در این رابطه می‌گوید: «با توجه به وجود امریكا و اسرائیل این اطمینان را هیچ‌كس نمی‌تواند بدهد، چرا؟ چون وقتی ما به نوعی یك دشمن دائمی داریم مرتب آنها به دنبال شرارت هستند پس به نوعی ضد انقلاب‌ها را تحریك می‌كنند، گروه‌های مختلف را تحریك می‌كنند كه ناامنی ایجاد كنند اما نكته‌ای كه اینجا وجود دارد این است كه جمهوری اسلامی می‌تواند قدرت فائقه‌ای ایجاد كند و توان این نظام روز به روز بالاتر می‌رود و تهدیدات ما كمتر می‌‌شود. لذا ضمانت مرزها و متعاقبش امنیت ما بیشتر می‌شود. امنیت ما در گرو قدرت ماست نه در گرو قرارداد‌های بین‌المللی، چون قدرت‌های جهانی و گروهك‌های تروریستی به قراردادهای بین‌المللی پایبند نیستند. اگر اینطور بود عراق به ایران یا كویت حمله نمی‌كرد و این بحران‌هایی كه در حال حاضر در دنیا، مثلاً در پاكستان، در عراق، در افغانستان و... وجود دارد، ‌شكل نمی‌گرفتند اما این قدرت است كه امنیت را ایجاد می‌كند و اگر آنها بفهمند كه در مقابل یك ضربه، صد ضربه می‌خورند قطعاً به این سادگی حاضر نمی‌شوند وارد عمل شوند.»
با نگاهی كلی به عملكرد موفق سپاه و یگان‌های زبده آن همانند صابرین باید اذعان كرد كه دشمن ما امروز بسیار آسیب‌پذیر است. هرچند استكبار سعی می‌كند كه با ایجاد ناامنی در كشورهای اسلامی ضعف خود را بپوشاند اما با قدرت و رشادتی كه فرزندان انقلابی ایران اسلامی از خود نشان می‌دهند دیگر امنیتی را برای جایگاه و منافع خود در سطح منطقه احساس نمی‌كنند.

پایداری همیشگی
حضرت آقا در دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران استان خراسان شمالی فرمودند: «برخی می‌گویند آن كسانى كه در دوران جهاد مقدس و دفاع مقدس، در جبهه‌هاى جنوب و غرب رفتند وارد میدان‌ها شدند و جان خود را كف دست گرفتند، به سه دسته تقسیم می‌شوند: بعضى‌ها از گذشته‌شان پشیمان می‌شوند، بعضى‌ها بى‌تفاوت می‌مانند، بعضى‌ها پایبند می‌مانند. آنهایى كه پایبند می‌مانند، باید از غصه دق كنند. این جمله اخیر را من قبول ندارم. آنهایى كه پایبند می‌مانند، شاهد به ثمرنشستن این نهال و تناور شدن این درخت خواهند بود.»
برخی شهدای عملیات پژاك، همان رزمندگان دوران دفاع‌مقدس هستند كه بعد از پایان جنگ تحمیلی همیشه حسرت شهادت را می‌خوردند و تا سال‌ها بعد از جنگ تحمیلی یك لحظه از گذشته‌شان پشیمان نشدند و از انقلاب حفاظت كردند. در واقع آنها معبر رسیدن به شهادت را یافتند و به پیروی از ولایت فقیه همواره مقابل دشمن ایستادگی كرده و می‌كنند.

منبع: جوان

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار