کد خبر: ۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰

چه کسی بخشنامه عدم تخصیص ارز مرجع را صادر کرد+سند

بر خلاف ادعای دولتمردان درباره عدم توقف تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی، مکاتبات مسئولان تنظیم بازار و بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک مرکزی ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی همچون گندم، روغن خام، شکر و نهاده‌های دامی تخصیص نداده است.
برای دیدن تصویر بزرگتر روی تصویر کلیک نمایید

 
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری شهدای ایران؛ اوایل اردیبهشت‌ماه خبری از سوی اتحادیه‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی درباره توقف تخصیص ارز مرجع به برخی کالاهای اساسی منتشر شد که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مورد تایید قرار گرفت. به دنبال این تصمیم، قیمت روغن نباتی افزایش یافت.

اما چند روز بعد، معاون اول رئیس جمهور با رد برخی اخبار مبنی بر عدم ارائه ارز مرجع برای کالاهای اساسی از سوی دولت، گفت: دولت تا پایان دوره قانونی خود متعهد به تامین ارز مرجع برای کالاهای اساسی است.

اما در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین فردی بود که خبر حذف ارز مرجع واردات برخی کالاهای اساسی را اعلام کرد ،اما سخن قائم مقام او بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت به طوری که تکذیبیه معاون اول رئیس جمهور درباره حذف ارز مرجع، متوجه اظهارات قائم مقام وزیر صنعت شد.

متعاقبا دولتی‌ها تلاش کردند از اساس، منکر حذف ارز مرجع کالاهای اساسی شوند و انگشت اتهام را متوجه رسانه‌های منتقد دولت کنند به طوری که  وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای مدعی شد «به دنبال فضاسازی رسانه‌های منتقد دولت در مورد موضع قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت در خصوص ارز مرجع ،معاون اول رئیس جمهور در یادداشتی از وی دلجویی کرده است.»

این در حالی است که عملا بانک مرکزی از ابتدای سال جاری هیچ‌گونه ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی شامل گندم، روغن خام، شکر و نهاده‌های دامی تخصیص نداده است.

طبق بخشنامه مورخ دوم اردیبهشت بانک مرکزی به بانک‌های عامل، اعلام شده که از ابتدای اردیبهشت واردات گوشت مرغ، روغن نباتی خام و دانه‌های روغنی به نرخ مبادله‌ای است.


منبع: مشرق

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار