ممنوعیت انتقاد از نهادهای متولی ایثارگران

به گزارش شهدای ایران ، جشنواره نویسندگان و خبرنگاران دفاع مقدس که هر ساله با همت مجمع نویسندگان دفاع مقدس و نهادهایی همچون بنیاد حفظ آثار، شورای فرهنگ عمومی، بنیاد شهید و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار می شد امسال به دوازدهمین جشنواره رسید و با وجود اینکه بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، این جشنواره را تحریم کرده بودند، عملکرد بنیاد شهید و مؤسسه شهید باقری در این جشنواره در نوع خود جالب توجه بود.بر اساس این گزارش، فراخوان جشنواره ماهها قبل از طریق رسانه ها اعلام شد و در نهایت ۶۲۴ اثر توسط ۱۵۰خبرنگار به دبیرخانه جشنواره رسید.هر چند که مسئولان جشنواره اعلام کرده بودند که بهترین دوره جشنواره مطبوعات و نویسندگان دفاع مقدس، در سال ۹۰ برگزار خواهد شد ولی پس از اعلام برگزیدگان این شائبه تقویت شده که داوری آثار رسیده تحت تأثیر نظرات مسؤولان بنیاد شهید انجام شده است:
۱- در جشنواره امسال قرار بود بهترین وبلاگها و سایتهای حوزه دفاع مقدس و ایثارگری معرفی شوند ولی هیچ سایت و وبلاگی معرفی نشد در حالی که صدها وبلاگ نویس و سایت فرم حضور در جشنواره را پر کرده بودند.
۲- در میان برگزیدگان جشنواره هیچ یک از آثار رسیده که در مورد مشکلات جانبازان، آزادگان و خانواده های شهدا در قالب یادداشت، گزارش، خبر و خاطره و با رویکرد انتقادی تهیه شده بودند، حائز رتبه نشدند و صرفا اثرات توصیفی مرتبط با موضوع دفاع مقدس در میان آثار برگزیده حضور داشتند.

۳- در اختتامیه جشنواره جلب توجه می کرد، این بود که جمع کل هزینه اجرای این جشنواره اعم از نشست خبری، پذیرایی و چاپ بنر و تبلیغات حدود ۵ میلیون تومان و هزینه جوایز برگزیدگان جشنواره که ۵ سفر حج، ۶ سفر کربلا و ۶ سفر به مشهد مقدس بود جمعا کمتر از ۶ میلیون تومان می شود در حالی که بنیاد شهید و امور ایثارگران که تا قبل از جشنواره هیچ کمک مالی به جشنواره نکرده بود در دقیقه پایانی پاکتهای ۱۰۰ هزار تومانی هدیه را میان شرکت کنندگان توزیع کرد، به نحوی که به نظر می رسید جمع هدایای توزیع شده بنیاد شهید از جمع هدایای برگزیدگان بسیار بیشتر باشد.
۴- در جشنواره دوازدهم، خبرنگار خبرگزاری مهر با ارائه آثاری همچون ”زندگی یک جانباز در حمام متروکه”، “روستای فراموش شده؛ سالی ۱۰ نفر در نثار دیره شهید می شوند” ، “ننه علی همسایه ۲۰ ساله فرزند شهیدش در بهشت زهرا” ، ” هشت ساعت سینه خیز با پای قطع شده”، “خرمشهر شهری که به پای ایثارگریهایش ایثار نمی بیند” ، “سه فرزند شهیدم را بوسیدم و دفن کردم” ، “۱۵۰۰ جانباز سردشتی بدون پزشک” و “معرفی وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران تنها وبلاگ تخصصی جانبازان شیمیایی کشور” حضور داشت و با وجود اینکه یک هفته قبل از مراسم اختتامیه، طی تماسی از دبیرخانه جشنواره اعلام شده بود که خبرنگار مهر حائز رتبه شده و می بایست در مراسم حضور داشته باشد، اما در اختتامیه جشنواره هیچیک از آثار وی برگزیده نشد؛ شاید این برخورد، نتیجه انتقاد از برخی عملکردها بوده است.
جشنواره نویسندگان دفاع مقدس تعطیل شد
در عین حال، محمدعلی میرزایی از اعضای شورای مرکزی مجمع نویسندگان دفاع مقدس با بیان اینکه این دوره از جشنواره تلخترین دوره جشنواره بوده و دیگر قصد برگزاری این جشنواره را نداریم، در گفتگو با خبرنگار مهر منکر نفوذ بنیاد شهید در آرای هیأت داوران شد، اما تصریح کرد: وزارت ارشاد بر خلاف قول و وعیدها بودجه ای به جشنواره نداد و شورای فرهنگ عمومی هم کمک اندکی کرد و تنها بار این جشنواره بر دوش مؤسسه شهید باقری بود و بنیاد شهید هم در دقیقه ۹۰ آمد و پاکت کارت هدیه توزیع کرد و رفت.
———————–
گزارش از سید هادی کسایی زاده