رونمایی از کتاب زندگینامه شهید «سیدمهدی سلطانیمهر»
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری شهدای ایران، در این یادواره که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین به پیشنهاد یکی از خانواده شهدا به تشریح «عملیات کربلای 5 » پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با این عملیات میفرمایند: شبهای کربلای 5 ؛ شبهای قدر این انقلاب است. انس با آن از شما حراست میکند و هر کسی آن را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد. همچنین در جای دیگری نیز اشاره میکنند که سپاه کربلا را در شلمچه مشق کرد.
وی ادامه داد: عملیات کربلای 5 در شب نوزدهم دیماه سال 1365 آغاز شد و بهتر است قبل از اینکه به تشریح این عملیات بپردازیم به عملیات «کربلای 4 » بپردازیم. برای انجام این عملیات شش ماه آماده سازی کردیم. رزمندگان سه یا چهار ماه مرخصی نرفتند. همچنین 20 روز قبل از اجرا شدن عملیات رزمندگان در قرنطینه بودند به این معنی که ارتباطشان با خانواده به کلی قطع بود. در این عملیات هرگز کسری نیرو نداشتیم و بیش از 100 هزار بسیجی در قالب سپاهیان محمد رسول الله (ص) شرکت داشتند. نکته بسیار مهم این است که بنا به دستورالعمل فرمانده کل سپاه در آن زمان، تمامی فرماندهان در تمامی ردهها مؤظف به ارائه گزارش بودند. بنابراین حدود 1000 برگ سند و گزارش نوشته شد اما این عملیات که شش ماه روی آن کار شده بود کمتر از شش ساعت تبدیل به یک عملیات ناموفق شد.
سردار فضلی خاطرنشان کرد: حدود دو هفته بعد از این عملیات،عملیات «کربلای 5 » در شلمچه آغاز شد. دشمن موانع بسیار سختی را پیش روی ما قرار داده بود. همه میگفتند نمیتوان از آن موانع عبور کرد اما شهید «کیانپور» با دو شب شناسایی توانست معبری برای نفوز به این دژ شناسایی کند.
در ادامه، سردار حسین بهشتی از فرماندهان واحد مخابرات در دوران دفاع مقدس گفت: از جمله کارهایی که در دو سال گذشته در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام شده است میتوان به ثبت ناگفتههای جنگ و سازماندهی آنها و نگارش تاریخ شفاهی جنگ اشاره کرد. در همین جلو اول کتاب تاریخ مخابراتن لشکر 27 در یادواره بعدی رونمایی خواهد شد.
سردار بهشتی با اشاره به زندگینامه شهید سید مهدی سلطانی مهر گفت: یکی از شهدای واحد مخابرات این شهید است که حدود 21 سال سن داشت. او در «عملیات والفجر8 » بسیار تلاش میکرد به خط مقدم برود اما من به او اجازه نمیدادم. این شهید نیز دوستان بسیاری را به عنوان واسطه نزد من میآورد تا وساطت کنم که به خط مقدم برود. او هرچه قدر اصرار میکرد من از خواسته او امتناع میکردم چرا که تک فرزند بود. در نهایت گریه کرد و گفت: تو به این خاطر که من تک فرزند هستم نمیخواهی به خط مقدم بروم. در نهایت به او گفتم که اینگونه نیست. اینجا بمان. من به تو نیازمندم اما برخلاف دستور من به خط مقدم رفت. مسئله قابل توجهی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در جنگ، پارتی بازی، تلاش و تمرد از این جنس بود و در جهت انجام تکلیف.
وی در پایان سخنانش گفت: با توجه به تهدیدها و فشارهای دشمن این ضرورت احساس میشود که فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه زنده نگاه داشته شود.
در بخش دیگر این مراسم،سردار سعید قاسمی از فرماندهان دفاعمقدس با اشاره به تشکر مقام معظم رهبری از مردم برای حضور حداکثری در راهپیمایی 22 بهمن،خاطرهای را از «عملیات والفجرمقدماتی» و چگونگی شهادت رزمندگان در کانالهای «کمیل و حنظله» پرداخت.
وی پیش از خاطرهگویی،با انتقاد از نپرداختن کتابهای درسی مدارس و بازگو نکردن وقایع هشت سال جنگ تحمیلی در دانشگاهها گفت: برگزاری این چنین برنامههایی بسیار ضروری است تا جوانان با حماسه دفاعمقدس آشنا شوند. هر قدر از اینگونه مراسمها برگزار شود باز کم است اما با توجه به تبلیغات دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، لفظ جنگ هشت ساله ایران و عراق در کتابهای درسی و رسانهها، دروغپردازی است. اینگونه را میگویند تا عملکرد ما را در جنگ و خدمتی که شهدا به ما کردهاند، خفیف کنند. اینگونه نیست. ما در این جنگ هشت ساله تنها در خطوط مقدم از 18 ملیت اسیر داشیم و کشورهای بسیاری نیز از عراق حمایت میکردند بنابراین جنگ ایران با تمام دنیا بود.
سردار قاسمی ادامه داد: در عملیات «والفجر مقدماتی» رزمندگان باید از 13 کیلومتر منطقه رملی عبور میکردند. عبور از این رملها بسیار دشوار بود مخصوصا در برخی از نقاط دشت، باران باریده بود. هنگامی که رزمندگان میخواستند از آن عبور کنند پوتینهایشان در «گل» فرو میرفت و بسیار سنگین میشد. بنابراین مجبور بودند با پای برهنه به جنگ با دشمن بروند. بعد از عبور از این رملها به عمق سه کیلومتر موانع بسیار پیچیدهای از سیم خاردار و مین قرار داشت. تجربهای که دشمن از عملیاتهایی مانند «فتح المبین و الی بیتالمقدس» داشت، موجب شده بود تا رزمندگان ما را به داخل این دو کانال هدایت کند. علاوه بر این، خاکی که ناشی از کندن کانالها بود را هم به جای دیگری منتقل کرده بود چرا که میدانست اگر رزمندگان ایران در پشت خاکریزی مستقر شوند به سختی میتوان آنها را شکست داد.
در چنین شرایطی رزمندگان ما توانستند پنج شبانهروز در آنجا بمانند. تمام این پنج شبانهروز برای ما مانند روز بود چرا که منورهای عراقی تمام منطقه را روشن می کردند. اگر رزمندهای سرش را از کانال بیرون میآورد به رگبار میبستند. شبها نیز اگر رزمندگان قصد داشتند که عقبنشینی کنند امکانپذیر نبود. تنها در فاصله بین شلیک دو منور میشد به عقب آمد اما در چه شرایطی؟. آنها باید از معبری بسیار تنگ عبور میکردند و از همان موانعی که آمده بودند باید عقبنشینی میکردند بنابراین بازهم نمیشد عقبنشینی کرد. همین موجب شد تا بسیاری از رزمندگان ما در آنجا شهید شوند.
به گزارش ایسنا، همزمان با این یادواره، یادوارههای شهدای شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات جمهوری اسلامی ایران نیز برگزار شد.
منبع : ایسنا