افول سینمای دفاع مقدس و انقلاب در فیلم فجر
جوان- امسال در سی و یكمین جشنواره فیلم فجر با فقر شدیدی در حوزه سینمای دفاع مقدس چه به لحاظ كمی و چه به لحاظ كیفی روبهرو بودیم.
یه گزارش پایگاه خبری شهدای ایران؛ طی ۱۰ روزی كه در جشنواره حضور داشتم، شاهد بلاتكلیفی بعضی گروههای داوری بخش تجلی ملی بودم كه بنا به وظایف ذاتی خود باید فیلمی را به عنوان بهترین فیلم دفاع مقدس انتخاب مینمودند، اما ضعف و محدودیت آثار دفاع مقدس این وظیفه را برای آنها سخت و بلكه مختل ساخته بود. البته در صحبتهایی كه با این دوستان داشتم، این پیشنهاد را مطرح نمودم كه اگر فیلمی را شایسته تقدیر ۱۰۰ درصدی و بلكه ۵۰ درصدی نیز نمیدانند، بهتر است ضمن صدور بیانیهای به آسیبشناسی و علل این افول پرداخته و مدیران سینمایی كشور را به خاطر رسیدن به این نقطه نامطلوب مورد پرسش قرار دهند و در كنار آن نیز به شكل عام از سازندگان فیلمهای موجود به خاطر تلاششان تقدیر كنند.
در هر حال افت آثار سینمای دفاع مقدس زنگ خطری است كه باید آن را جدی انگاشت و ضمن آسیبشناسی در این خصوص، راههای برون رفت از آن را با حضور صاحبنظران رسانه و سینما به بحث و گفتوگو گذاشت. در این زمینه سرفصلهای مختلفی میتواند مورد بررسی قرار گیرد؛ مثلاً اینكه چرا سازمان سینمایی كه مدعی برنامهریزی دقیق برای سینمای ایران است، نتوانست در تقویم تولیدی و حمایتی خود فیلمهایی با مضمون دفاع مقدس را گنجانده و به ثمر برساند یا اینكه چرا بنیاد سینمایی فارابی كه در تولیدات امسال خود آثاری را دارد كه به دلیل مضمون ناساز آن با جامعه دینی و انقلابی قطعاً در دولت فعلی آن را آفتابی نخواهد كرد و احتمالاً آن را به زمین دولت بعد پرتاب خواهد كرد، در تولیدات خود وقعی جدی به سینمای دفاع مقدس ننهاد و از طرفی طی این چند سال هرگاه كه اثری دفاع مقدسی مانند «شب واقعه» و «ملكه» را تولید كرد، برای اكران آن چنان سستی و كاهلی نمود كه یكی از آنها یعنی «شب واقعه» به دلیل اكران نامناسب با شكست مواجه گردید و دیگری یعنی «ملكه» هنوز كه هنوز است، رنگ پرده و اكران به خود ندیده است. آیا این رفتار رفع تكلیفی بنیاد فارابی یكی از عللی نیست كه باعث سرخوردگی فیلمسازان دفاع مقدس شده تا جایی كه نتایج آن را امسال در جشنواره فیلم فجر به نظاره نشستیم؟
در این میان جا دارد تا نهادها و سازمانهایی كه وظیفه ذاتی آنها تولید و حمایت از آثار دفاع مقدس میباشد و بیتعارف تعدادشان نیز كم نیست نیز این زنگ خطر را جدی گرفته و در حمایت از آثار دفاع مقدس تنها به نامها و رفقا اكتفا ننموده و هر فیلمنامهنویس و فیلمسازی را كه اثری درخور برای تولید دارد، مورد حمایت قرار ندهند وگرنه معلوم نیست كه تولیدات آتی آنها كه چه بسا توسط بعضی نامهای بزرگ ساخته میشود، به هنگام درو طعم و بوی خوشی داشته باشد.
از طرف دیگر در كنار افت سینمای دفاع مقدس در سیویكمین آوردگاه جشنواره فیلم فجر، مضامین مربوط به انقلاب اسلامی و مقاومت نیز حال و روز خوشی نداشت. پرداختن به مسئله افغانستان در چند فیلم یا با نگاهی به جشنوارههای خارجی انجام گرفته بود یا چنان آبكی به تصویر درآمده بود كه خنده تماشاگران را حین نمایش و به كرات در پی داشت. در این میان دستپخت مؤسسه رسانههای تصویری كه از زیرمجموعههای سازمان سینمایی میباشد و ساخت فیلم برلین ۷- با موضوع پناهجویان عراقی به آلمان، عملاً به فیلمی در مدح و ستایش دولت آلمان و رفتار منطقی و انسان دوستانه آنها! با پناهجویان تبدیل گردید، غافل از اینكه همین دولت آلمان به عنوان عضوی از اعضای ناتو، نقش مهمی در اشغال عراق و رنج و كشتار مردم آن داشته است.
البته در كنار این مسئله، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه به تولید این اثر پرداخته است، گویا فراموش نموده كه دولت آلمان در طول جنگ تحمیلی چه حمایتها كه از دیكتاتور بغداد ننمود و چه سلاحهای شیمیایی كه در اختیار او قرار نداد تا جایی كه اگر روزی سازمان ملل بخواهد به وظایف خود عمل كند، باید دولتمردان آلمانی را كه وارثان رایش سوم میباشند، به دادگاه بینالمللی جنایتكاران جنگی معرفی نماید، اما افسوس چنین دولتی كه دستش به خون هزاران تن از مردم میهنمان آغشته است، چنین توسط یك سازمان دولتی جمهوری اسلامی ایران مورد نوازش قرار گیرد.
در هر حال امسال جشنواره بینالمللی فیلم فجر تصویری امیدوار از سینمای دفاع مقدس و انقلاب به نمایش نگذاشت و مدیرانی كه با هزار داعیه ارزشی آمده بودند، بدون هیچ ثمری تا چند ماه دیگر ترك میز و صدارت نموده، بیآنكه خاطرهای خوش و محصولی بیادماندنی از خود به جای گذاشته باشند، اما ای كاش این دوستان در فردای روزگار دوباره دست به هیاهوهای كاذب و عوامفریبی نزده و بگذارند سینما در مسیر اصلی خود و سیر و ریل طبیعی خود حركت كند.
در هر حال اگر نبود، تلاش امسال بنیاد فرهنگی روایت در برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت سال ۹۱ به یكی از تلخترین سالهای سینمای دفاع مقدس تبدیل میگردید، اما خدا میخواست و میخواهد كه شهدا و حماسهسازان دفاع مقدس فراموش نشوند.
منیع: رجانیوز