نیمی از موفقیتهای جنگ مرهون ایستادگی زنان است

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری شهدای ایران؛ امام خمینـی (ره) همـواره بانـوان را پیشگامان میـدان جنگ میدانست و در این خصوص فرمودهاند: «ملتی كه بانـوانـش در میدانهای جنگ با ابرقدرتها و در مـواجه شدن با قوای شیطانی قبل از مردها در ایـن میدانها حاضر شدهاند، پیروز خواهد شد.» از این رو مادران و همسران شهدا سهم بسزایی در پیروزی رزمندگان اسلام طی هشت سال دفاع مقدس داشتند و كشورمان نیز در تمام این سالها به داشتن مادران و همسران همیشه حاضر در صحنه افتخار میكند. برای آشنایی بیشتر بانقش وحضور زنان در دفاع مقدس با مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه محمد رسولالله (ص) خانم فریبا تدریسی به گفتوگو نشستهایم كه از نظرتان میگذرد.
نقش زنان را در دوران دفاع مقدس چگونه ارزیابی میكنید؟
نقش زنان در این دوران بسیار پررنگ بود. اولین مسئولیتی كه زنان در دفاع مقدس به صورت خودجوش و همپای مردان بر عهده گرفتند، جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب و مزدوران داخلی در كردستان بود، اما اصلیترین حماسه و عملكرد درخشان بانوان ایرانی در خط مقدم جنگ تنها حضور در فعالیتهای امداد و كمكرسانی به موقع به مجروحان و زخمیهای جنگ و نیز پشتیبانی در زمینه دوخت لباس، شستن پتو، بستهبندی غذا، پختن مربا و جمعآوری كمكهای نقدی برای جبههها و كمك در زمینههای اهدای طلا و پسانداز برای كمك به مسائل اقتصادی جبهه خلاصه نمیشد، بلكه تشویقها و شركت مؤثر و مستقیم زنان در استانها و شهرهای مرزی كشورمان در ابتدای جنگ علیه دشمن نمایان شد و روحیه بخشی آنان به مردان و فرزندان خود با الگوگیری از زنان صدراسلام و حتی حضور در خط مقدم جبهه صحنههایی بود كه بسیار در آن دوران مشاهده میشد. شاهد بودیم كه به تشویق مادران، فرزندان برای كمك به جبهه قلكهای خود را پرمی كردند و كسی كه استطاعت نداشت در حد آنچه داشت تقدیم میكرد، از اهدای چند تخم مرغ گرفته تا اهدای طلا و آنچه مورد علاقه یك زن بود. تسلی دادن به خانواده معظم شهدا و سرزدن به ایشان و برآورد احتیاجات ایشان در حد توان نیز از دیگر اموری بود كه توسط بانوان انجام میشد. همین كارها باعث شد تا اسلام بماند و اسلام جهانی شود تا به دنیا نشان دهند كه قدرت زن مسلمان چگونه میتواند در نبرد هم به كارگیری و نیمی از پیروزی را شامل شود.
همسران و مادران شهدا و رزمندگان در طول دفاع مقدس برای حمایت از رزمندگان چه نقشی را ایفا میكردند؟
در جایی درباره خاطرات جنگ مطلبی را خواندم، شخصی در قبرستان خرمشهر زن ۶۵ سالهای را دیده بود كه تفنگ امیك بر دوش دارد. از او میپرسد: مادر چه میكنی؟ گفته بود: پسر و دخترم آنقدر جنگیدند تا شهید شدند و اینجا خفتهاند. میروم راهشان را ادامه دهم. هر چه او را منع میكند، پیرزن نمیپذیرد و میگوید: «باید از دینم دفاع كنم. این تنها وظیفه شماها نیست، بلكه وظیفه من هم است. جنگید و سرانجام با تركش خمپاره شهید شد. همسران و مادران رزمندگان با ترغیب كردن و اطمینان قلبی به رزمندگان از لحاظ روحی ایشان را از تعهدی كه در قبال زن و فرزند و مادر داشتند مطمئن كردند كه در غیاب آنها از عهده همه وظایف برخواهند آمد پس دغدغه آنها را در این خصوص كاهش و روحیه این عزیزان را افزایش میدادند و حامی معنوی آنها میشدند كه جای خالی آنان كمتر احساس شود شاید با قبول این مسئولیت و تنهایی خودشان، از نظر عاطفی برخود سخت میگرفتند، اما این حركت شجاعانه آنها به قدری در روحیه بخشیدن به مبارزان اسلام مؤثر واقع میشد كه اوج این روحیهبخشی مادران و همسران به نحو احسن در قبل از عملیات و به خصوص هنگام نوشتن وصیتنامههای آنها دیده میشد، حتی مادران و همسران شهیدان بعد از خبر شهادت این عزیزان صبر و شكیبایی پیشه میساختند و سعی میكردند در عرصههای دیگری خدمترسانی كنند تا با ایثار خود را به كمال رسانند. در حالی كه رسالت یك شهید بر دوش آنها گذاشته شده بود، باید ایفای نقش میكردند و ما شاهد بودیم مادری پنج شهید تقدیم اسلام و انقلاب كرد.
روحیه این شیرزنان بیبدیل بیمثال میباشد كه مثل كوه میایستادند و فقط رضایتمندی خدا و ولی زمانشان را خواهان بودند و عزیزان خود را تقدیم میكردند و در زمان خود الگوگیری از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) میكردند كه اسلام پیروز شده و راه جهاد را هموار شود. امام خمینی (ره) در اینباره فرمودند: «ما مفتخریـم كه بانوان و زنان پیر و جـوان و خرد و كلان در صحنههای فرهنگی و اقتصادی و نظامـی حاضر و همـدوش مردان یا بهتـر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند.»
در دفاع مقدس مادرانی كه خبر نداشتند آیا فرزندشان زنده است یا شهید، سالم است یا مجروح، وجود داشتند، از صبر و استقامت آنها بگویید.
مادران در عین حالی كه فرزندان خود را راهی میكردند در پشت جبهه به فعالیتهای امدادی و پشتیبانی و جمعآوری كمكهای نقدی و... میپرداختند و با اینكه احتمال میدادند فرزندانشان را در این راه تقدیم میكنند ولی حفظ اسلام را واجبتر میدانستند و زینبگونه استقامت میكردند و اگر فرزندشان شهید میشد سعی میكردند كه دشمن شاد نشود و چون سرو مقاومت میكردند. در زمینه كمك به مجروحان نیز بسیار فعالیت داشتند. آنان در بیمارستانهای مختلف چه در شهرهای خارج از مناطق جنگی و چه در بیمارستانهای مناطق جنگی به پرستاری مجروحان میپرداختند.
گاهی اتفاق میافتاد كه مادر رزمنده قبل از رسیدن خبر شهادت فرزندش خودش از طریق رؤیای صادقه در خواب مطلع میشد و چه بسا خودش دیگران را تسلی میداد و زینبوار شكر میكرد و صبورانه به استقامت خود میبالید و ادامه میداد و مادران دلشان به سلامتی رهبر كبیر انقلاب خوش بود و میگفتند خوشا به حال شهدا، كاش ما هم میتوانستیم جان خود را نثار انقلاب و اسلام و امام كنیم. مادرانی كه فقط یك فرزند داشتند، مادرانی كه از دو، سه، چهار و پنج شهید تقدیم كرده بودند؛ به زبان ساده نیست چه رسد به دل یك مادر البته نه مادر معمولی، مادری كه دلش خدایی شده بود و در راه خدا هر آنچه را خود میپسندید، هدیه میداد.
به نظر شما آیا رسانههای ما به خوبی توانستهاند به تبیین جایگاه زنان ایثارگر بپردازند؟
متأسفانه رسانهها نتوانستند در این زمینه، شیرزنان عرصه دفاع مقدس را به تصویر بكشند و متأسفانه این حلقه مفقوده باز توسط خودشان به دست خواهد آمد. پرداختن به حوزه فعالیتهای بانوان در دفاع مقدس میتواند هم الگوسازی داشته باشد هم مصونیت ایجاد كند كه زنان ما با این سطح از آگاهی و بصیرت طعمه دنیای مجازی و جنگ فرهنگی دشمن نشوند و موجب میشود كه با پرداختن به این موضوع هم وظیفه رسانه در قبال ایثارگریهای این عزیزان محقق شود و هم دینِ جامعه نسبت به این قشر معلوم و آنان درس عبرت شوند و سایر زنان الگوگیری نمایند و افتخار كنند تا دشمن بهراسد و بداند این ملت در قبال استكبار تسلیمناشدنی است و حق خود را تمام و كمال از آنان میستاند. پرداختن به صحبتها و خاطرات زنان مجروح و جانباز ضروری است چراكه كه شاید حرفی ناگفته داشته باشند تا به وسیله رسانه ناگفتههای خود را به سایرین برسانند. بگویند چگونه مثل سرو ایستادند و قد خم نكردند و نخواهند كرد و این چنین با خاطرات شیرینشان در حوزه خودشان انسانهای مشتاق و تشنه را تربیت كنند.
عملكرد بنیاد شهید و امور ایثارگران را در شناسایی و بزرگداشت زنان جانباز و رزمنده و معرفی آنان به جامعه چگونه ارزیابی میكنید؟
متأسفانه عملكردی كه قابل بهرهبرداری عمومی باشد ارائه نشده و الگوسازی و نمادسازی از این زنان ایثارگر و شهید و رزمنده ارائه نشده كه بتواند در جامعه مطرح شود. فكر میكنم بانك اطلاعاتی قابل تفكیك كه بتوان به واسطه آنها حتی به خانوادههای این عزیزان یا خودشان دست پیدا كرد وجود نداشته باشد كه این كمی بیلطفی است. از دست دادن فرصتی است كه میشد از آن بهرهبرداری بهتری شود و میشد كتابهایی در زمینه مشی شهدا منتشر كرد تا جای رمانهای بیخاصیت و پرضرری را كه جوانان متأسفانه به آنها گرایش پیدا میكنند بگیرد كه این اتفاق نیفتاده و این فرصت تبدیل به تهدید شده است كه این بیاعتنایی قابل اغماض نیست و میتوانست با عملكرد بهتر فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت و خدمترسانی فرهنگسازی میشد كه متأسفانه چنین نشد. این عزیزان صفحات زرین تاریخی را نگاشتهاند كه سراسر استواری و ایستادگی و نصرت است. پس میشود با جاودانه نگه داشتن یاد و خاطرات این عزیزان بركاتی را شامل حال اجتماع بنماییم، مانند دشمنشناسی و ولایتمداری شهدا و ایمان و اعتقادات این بزرگان، برخوردشان با تكالیف اجتماعی، دینی و مذهبی چگونه بوده كه همه میتواند خیرات و بركات زیادی را به ارمغان بیاورد، باشد كه با لطف ایزدمنان به این بركات نائل آییم.
زنان آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس تا چه میزان به جامعه و دختران جوان معرفی شدهاند؟
متأسفانه در این زمینه هم كار زیادی انجام نشده، چه بسیارند زنان ایثارگر، مجروح و شهیدی كه حتی به جامعه معرفی نشدهاند ولی با كاری كه بسیج در حال انجام آن میباشد و معرفی یك شهید ملی به كشور و یك شهید استانی و قشری به استان مربوطه و هر قشری (طلبه، پزشك، معلم، دانشآموز، اداری و. . . )به قشر خود و همچنین معرفی خصوصیات و ویژگیهای فردی و اجتماعی ایشان، قدمی در این راه برداشته است. شهدا راهشان، زیستشان و خصوصیات فردی و اجتماعیشان میتواند با توجه به خلوص مورد قبولشان از طرف ایزدمنان تأثیرگذار باشد، پس باید یك خانم جوان بداند، خانمی در سن و سال آنان در معركه دفاع مقدس چگونه ایفای نقش كرد و حال كه معركه جنگ نرم است، چگونه باید ایفای نقش كند. چقدر جامعه روی آن حساب میكند و از او مطالبهگر است. وظیفه و مسئولیت او چیست و چگونه و از چه كسی باید آن را بیاموزد و خود را برای فردای بهتر آماده كند. ساختن فیلم، كارتون، سریال از نحوه زندگی شهدا بسیار میتواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.
درباره نقش زنان در بحث اقتصاد مقاومتی برایمان بفرمایید!
نقش زنان در اقتصاد مقاومتی جزو اهداف سازمان بسیج جامعه زنان كشور میباشد كه با طرحهای زیادی حمایت میكند و در حال انجام است و با ایجادحلقههای صالحین كه حلقههای تربیتی هستند، در پنج مقطع سنی و تحصیلاتی مباحث تربیتی و اخلاقی را مورد آموزش قرار میدهد كه این حلقهها علاوه بر تربیت فرزندان و نسلی كه با ملاك و معیار فرزند انقلابی و اسلامی همتراز باشد، عمل میكند و در جهت ارتقای تحصیلی دانشآموزان و ارتقای كیفیت معلمان و كیفیتافزایی تولیدكنندگان و خدماترسانی در صحنه اجتماعی و خدماترسانی توسط اقشار مختلف و متخصص الحمدلله ظرفیتهای مناسبی تدارك دیده شده كه انشاءالله منشأ خیرات بسیاری خواهند بود. آنچنان كه هم اكنون نیز شاهد درخششهایی در این زمینه در كشور هستیم. امیدوارم با حمایت معنوی و مادی مسئولان برخیل بسیجیان افزوده شده كه این هم افراد را مصونیت میبخشد و دوستان را دلگرم و هم دشمنان را بیمناك عصبانی میكند.
و حرف آخر؟
الحمدلله این سازمان در تلاش است تا تدابیر و فرمایشات امام خامنهای را محقق سازد و در این مسیر حركت كند، پس انشاءالله میتواند در آینده رشد و تكامل بیشتری داشته باشد. با توجه به جنگ نرم در بخش فرهنگی، این سازمان در تلاش است با اشاعه و تقویت و ترویج فرهنگ ناب اسلامی با جنگ نرم دشمن هم مبارزه داشته باشد و این در ظرفیت سازمان است و باید با استعانت از ایزدمنان و یاری امام زمان(عج) گامهای مؤثری در بصیرتافزایی زنان جامعه اسلامی بردارد و او را به فرهنگ، بینش، منش، سبك اسلامی زندگی مسلح سازد تا هم در تربیت نسل و هم در تعالی و كمال خانواده و هم در تلاش در زمینه علمی موفق باشد. ماحصل همه اینها ایجاد یك نیروی مقاومتی است كه میتواند مقابل هر تحریمی ایستادگی كند.
منبع : روزنامه جوان