کد خبر: ۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
روایت قهرمانی از جزیره مجنون تا آب‌های آزاد

معجزه شناگران جانباز در خلیج‌فارس

سلیمانی با بیان اینکه جانبازان بالای 70درصد به‌هر طریقی فوت کنند شهید محسوب می‌شوند گفت: اینان شهدای آینده هستند و امروز می‌خواهند فاتح خلیج‌فارس شوند و دیروز فاتحان جبهه‌های دفاع‌مقدس بودند.
برای دیدن تصویر بزرگتر روی تصویر کلیک نمایید

 گروه ورزشی پایگاه خبری شهدای ایران - سامیه امینی؛ قرارمان استادیوم شهید شیرودی تهران بود. گفت‌وگو با قهرمانی که سال‌ها قبل مدال قهرمانی‌اش را بر سینه آویخته و امروز قهرمان پروری می‌كند. احمد سلیمانی جانباز 50درصدکه امروز سرپرست تیم شنای آب‌های آزاد است می خواهد تا از روایت مردان بی ادعایی بگوید که هنوز برای کشور مدال‌آوری می‌كنند. گفتنی است كه تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولین 27 دی‌ماه سال‌جاری در چابهار، 5 کیلومتر از مسیر دریای عمان را شنا کردند. 



ابتدا تصور این بود که اعضای تیم شنا همگی از جوانان ورزیده و به قول معروف عشق شنای قهرمانی هستند ولی وقتی داخل رختکن شدم درجا خشکم زد. 2 نفر از جانبازان ضایعه نخاعی روی تشکچه نشسته بودند و تمرینات را همراهی می‌کردند. بین شناگران جوانی بود که دست چپش از بازو قطع شده بود. فضای عجیبی بود. پس از پایان تمرینات دسته‌جمعی سوره‌ والعصر را قرائت کردند و آماده مبارزه با سرما شدند. 

دیگر انتظار همه چیز را داشتم که ناگهان با سوت مربی دوباره متحیر شدم. من آنجا، با چشمان خود دیدم که جانباز ضایعه نخاعی 70درصد بدون یاری ویلچر و مدد عصا برخاست و بر دو پای خود راه رفت. 

سرپرست تیم شنای آب‌های آزاد، درباره انگیزه خود برای همراهی این تیم گفت: دو هدف برای تشکیل این تیم دارم که نخستین آن حفظ روحیه ورزشکاران پیشکسوت است، آنان به دلیل دوری از میادین و افتخارآفرینی دچار مشکلات خاص می‌شوند که کم‌کم انگیزه‌های خود را از دست می‌دهند اما تشکیل این تیم و فعالیت آنان، دوباره انگیزه‌های آنان را برای تلاش افزایش می‌دهد. سلیمانی دومین هدف خود را انگیزه بخشیدن به جانبازان و معلولان می داند تا از تلاش دست برندارند و برای رسیدن به اهداف خود در زندگی تلاش کنند. 



شهدای آینده؛‌ فاتحان خلیج‌فارس 

سلیمانی که از حیرت من تعجب نکرده بود جلو آمد و گفت: من یک هفته است كه با این تیم کار می‌کنم. من هم در ابتدا تصور می‌کردم گروهی از جانبازان و معلولان گرد آمده‌اند تا فعالیتی را آغاز کنند اما این شناگران علاوه بر معلولیت پیشکسوت هم هستند. آنها تیم شنای آب‌های آزاد را تشکیل داده‌اند چراکه استخر برای آنها حکم قفس برای یک پرنده را داشت و استخر جوابگوی قدرت و توانایی آنها نبود بنابراین به آب‌های آزاد رفتند و سال گذشته فاصله بین جزیره قشم و هنگام را شنا کردند و الان دوباره آماده شنای در آب‌های خلیج‌فارس هستند.این جانباز 50 درصد می‌گوید: هدف آنان برای اثبات خلیج همیشه‌فارس در دهه فجر شنای دور جزیره کیش است. سلیمانی با بیان اینکه جانبازان بالای 70درصد به‌هر طریقی فوت کنند شهید محسوب می‌شوند گفت: اینان شهدای آینده هستند و امروز می‌خواهند فاتح خلیج‌فارس شوند و دیروز فاتحان جبهه‌های دفاع‌مقدس بودند. 



اینجا، عجایب كم نیست 

در ادامه این گفت‌وگو حمیدرضا شیرژیان مربی تیم با تعصبی خاص آمد و گفت: ببین خانم خبرنگار اگر می‌خواهی فعالیت گروه را در حد یک شنای جانبازان و معلولان تنزل دهی خواهش می‌کنم از همینجا برگرد چراکه این بچه‌ها به‌عنوان پیشکسوت و معلول حرکتی، کاری دارند انجام می‌دهند که حتی در میان جوانان سالم هم کمتر کسی از عهده‌اش برمی‌آید. پس اول خودت ببین و بدان در مورد چه کسانی می‌خواهی بنویسی. 

پس از مدتی گرم کردن شناگران وارد استخر شدند. البته چون می‌دانستند قرار مصاحبه داریم همگی لباس شنای آب‌های گرم بر تن داشتند. بعد هر کدام سه کیلومتر شنا را تمرین کردند که بر اساس دستورالعمل مربی، این مسافت در پنج بخش 600 متری برگزار شد. 

در این میان شنای جانبازان قطع پا بسیار حائز اهمیت بود. یکی از این جانبازان علاوه‌بر آنکه سرعتی‌تر از دیگران شنا می‌کرد پس از پایان تمرین یعنی 3 کیلومتر شنای مداوم، از استخر تا جلوی در ورزشگاه را با خبرنگار و عکاس روزنامه مسابقه داد و برنده میدان شد. 

هزینه تیم را خود جانبازان می‌دهند 

درجه آب استخر 21 درجه سانتی‌گراد بود. گویا مسئولان باشگاه در مورد همکاری و باز نگه‌داشتن استخر به جهت نداشتن مشتری کوتاهی کرده‌اند. آفتاب مایل به آب می‌تابید اما با گذشت زمان دیگر دمای هوا قابل تحمل نبود. در مورد هزینه‌ها سوال کردم که سرپرست تیم می‌گفت: پیمان‌کار استخر وقتی هدف گروه را دید حدود 70درصد به ما تخفیف داد. ما از پیمانکار رضایت داریم اما مسئولان باشگاه همکاری نمی‌کنند. مابقی هزینه اجاره مکان را خود بچه‌ها پرداخت می‌کنند و مربی تیم به‌صورت افتخاری به آنها آموزش می‌دهد. 

تیم شنای آب‌های آزاد، علمی‌ است 

مربی تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولان گفت: در گذشته تیم‌هایی با عنوان آب‌های آزاد در ایران فعالیت داشتند که کار آنان بر اساس استانداردهای جهانی نبوده و ایران‌تاکنون تیم شنای آب‌های آزاد معلولان نداشته است. 

حمیدرضا شیرژیان در ادمه افزود: هدف نخست این است که ورزش شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولان علمی پایه گذاری شود و براساس برنامه‌ریزی‌ها، شنای آب‌های آزاد در جامعه معلولان نهادینه می‌شود و شناگران حرفه‌ای پرورش خواهند یافت. 

وی با بیان اینکه شناگران ما که در حال تمرین هستند، از نظر فنی و حرکات تخصصی تفاوت بسیار زیادی با شناگران قبلی این رشته دارند، بیان كرد: فعالیت‌های گذشته در این رشته ورزشی بیش از آنكه علمی و تخصصی باشد جنبه نمایشی داشته است.شیرژیان با بیان اینکه در این رشته ورزشی شناگران به كلاس‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت: شناگران را با یکدیگر مقایسه نکنید زیرا هر کدام توانایی و استعداد خاصی دارد وهمگی زمان شنا در دریا تلاش خود را انجام می‌دهند. 



شنا در استخر قهرمانی 

علت استفاده از استخر قهرمانی را جویا شدم كه مربی تیم گفت: تمرینات ما به‌گونه‌ای است که شناگران باید کم کم به شرایط و آمادگی بدنی مورد نیاز در آب‌های آزاد برسند. شنا در آب‌های آزاد همراه با باد، بارندگی، جریان‌های دریایی و خیلی از مسائل دیگر است و شناگران باید توانایی لازم برای مقابله با همه این مسائل را داشته باشند. همچنین جهت یابی در آب‌های آزاد نیز بسیار مهم است که باید شناگران این رشته، آن را یاد بگیرند. شیر ژیان بیان کرد: شناگران ما باید یاد بگیرند که به سردی آب توجه نکنند، زیرا فکر کردن به سردی آب باعث خستگی و ناتوانی آنان خواهد شد. در ضمن مشکلات اینگونه تمرینات بیشتر در زمان بیرون آمدن از آب و تا تکمیل پوشش خواهد بود که برای این موضوع نیز دستورالعمل‌های خاص وجود دارد. وی در ادامه با بیان اینکه ورزش شنا یکی از ورزش‌های مورد تاکید دین مبین اسلام است، افزود: متاسفانه به این ورزش در کشور ما اهمیت زیادی نمی‌دهند. در این رشته ورزشی سرمایه‌گذاری خوبی نشده و به همین دلیل نیز همراه با موفقیت نبوده است. 



چه کسی همراه ماست؟ 

سرپرست و مربی تیم درخصوص اینکه هدف والایی دارند و تیم توانایی فوق‌العاده‌ای دارد گفتند: به‌دنبال شخص حقیقی یا حقوقی هستیم که حامی تیم شود و به او یقین می‌دهیم که حمایتش را با موفقیت‌های بین‌المللی جبران می‌کنیم و تیم را از دروازه خلیج‌فارس به آب‌های بیگانه صادر می‌کنیم و از مسئولان و رسانه‌ها درخواست داریم تا با همگامی خود ما را در اعتلای اهداف جهانی و ثبت‌نام خلیج همیشه‌فارس و ایران اسلامی یاری دهند. امروز دست مدد همه مسئولان و حامیان را به‌گرمی می‌فشاریم و منتظر آنیم که در پی قدم بزرگ ما قدمی بردارند. ما شنای استخری را پشت سر نهاده‌ایم و در آب‌های مواج خلیج‌فارس و کنار کوسه و عروس دریایی شنا می‌کنیم. شیرژیان مربی تیم به حرکت خود‌جوش جانبازان و معلولان تیم شنای آب‌های آزاد اشاره کرد و گفت: معلولان و جانبازان احتیاج به ترحم ندارند. آنان علاقه‌مند هستند توانایی خود را ثابت کنند و برای رسیدن به این هدف، دست به کارهای بزرگی می‌زنند. 

مربی تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولان در ادامه به فعالیت‌های سال گذشته این تیم اشاره کرد و گفت: سال گذشته و همزمان با سالگرد آزادی خرمشهر، تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولان شامل ورزشکاران ضایعه نخاعی، دو پا و یک دست قطع، مسافت سه‌کیلومتری جزیره قشم تا جزیره هنگام را در 50 دقیقه شنا کردند و امسال باید آنان مسیرهای طولانی‌تر را با زمان مناسب‌تر شنا کنند. همچنین این تیم تمرینات خود را اردیبهشت‌ماه امسال در دریاچه سد لتیان با دو‌نوبت در هفته پیگیری کرده است.

منبع : تهران امروز

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار