نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش پایگاه خبری شهدای ایران نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه شنبه 29 مهرماه با معرفی برگزیدگان به كار خود پایان داد. در این مراسم مدیران و هنرمندانی چون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، رحمت امینی رئیس مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر این دوره از جشنواره، قادر آشنا مدیر مركز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، عزت الله انتظامی، مهدی سلطانی، كریم اكبری مباركه، حسین فرخی، شهرام كرمی، سعید كشن فلاح، مهرداد رایانی مخصوص، خسرو احمدی، شكر خدا گودرزی و... حضور داشتند.
بنا بر این گزارش در این مراسم دكتر امینی مدیر مركز هنرهای نمایشی و دبیر هنری نهمین جشنواره تئاتر ماه ضمن تشكر از هنرمندان حاضر در مراسم گفت: اگر حضور شما هنرمندان بخصوص اهالی تئاتر از سراسر كشور نبود این جشن برگزار نمی شد.
وی با تاكید بر این نكته كه هنرمندان تئاتر با كم ترین امكانات همواره چراغ تئاتر را روشن نگاه داشته اند افزود: ضمن ارج نهادن به همه نمایش هایی كه در راستای اهداف جشنواره به معنویت، اندیشه و هنر ارزشی می پردازند، اعلام می كنم كه دهه جدید جشنواره تئاتر با پایان این مراسم آغاز می شود و همچنان با شعار "تولید محور" یگ گام در راه تولید متون و نمایش هایی شایسته برداشته می شود.
وی در ادمه سخنان خود با تقدیر و تشكر از حسن كشن فلاح و حسین فرخی كه آغازگر این راه بوده اند گفت:حضور قادر آشنا مدیر مركز هنرهای نمایشی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرمایه معنوی تئاتر كشور استاد عزت الله انتظامی در این مراسم مایه احترام و شعف است.
امینی با اشاره به این نكته كه جوایز كم اهمیت ترین بخش برگزاری هر جشنواره ای است گفت: بزرگترین و والاترین همدلی، در كنار یكدیگر تئاتر دیدن و تئاتر كار كردن است و از تمام مدیران به خصوص مدیران روابط عمومی حبیب ایل بیگی، مدیر حراست محمد زقر و مدیر مركز محافل و جشنواره ها علی قربانی به خاطر اهتمام در برگزاری این مراسم بسیار سپاس گزارم .
در ادامه مراسم عزت الله انتظامی با تشویق بی وقفه حاضرین به روی صحنه آمد و ضمن سپاس از تشویق حضار گفت: سلام به تمام هنرمندان زن و مرد، شهرستان ها و تهران در این 8 سالی كه در خدمت جشنواره ماه بودم، امسال یكی از بهترین آنها را تجربه كردم، حوزه هنری مانند یك بخش خصوصی شده است كه محملی برای حضور هنرمندان شهرستانی است كه به تهران بیایند و در یك كنكور هنری شركت كنند، تا تایید شوند و به هنر خویش ادامه دهند، متون نمایشی و بازیگری بسیار خوب بود، آنقدر بازیگر نخست در لیست ما بود كه سخت توانستیم یك نفر را پیدا كنیم. هنرمندان عزیز باید از این فرصت استفاده كنند، تئاتر همیشه محروم بوده است، اما اكنون استقبال تماشاگران خوب است به حدی است كه در تئاتر شهر تماشاگران برای دیدن اجرای تئاتر حتی روی زمین می نشینند. و در پایان باید بگویم كه خجالت می كشم بر روی صحنه تئاتر با عصا بیایم.
در بخش بعدی این مراسم برگزیدگان نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه در بخشهای مختلف به شرح زیر اعلام شد:
1- موسیقی
در بخش خیابانی تندیس جشنواره ،دیپلم افتخار و جایزه موسیقی برتر مشتركاً به علی انوری برای نمایش «حرف ها» از تهران و گروه موسیقی برای نمایش «سنگ، كاغذ، قیچی» از آذربایجان غربی اهدا شد.
همچنین در بخش صحنه ای لوح تقدیر و جایزه سوم موسیقی به مهدی حسنی برای نمایش«صد سال تنهایی»از خراسان رضوی، لوح تقدیر و جایزه دوم موسیقی به محمد فرشته نژاد برای نمایش «شرط سوم» از تهران و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول موسیقی به گروه موسیقی نمایش «مرگ ناصری» از هرمزگان تقدیم شد.
2- طراحی صحنه
لوح تقدیر و جایزه سوم طراحی صحنه به معصومه بویری منجی طراح صحنه نمایش «شرط سوم» از تهران، لوح تقدیر و جایزه دوم طراحی صحنه به رضا كرمی زاده طراح صحنه نمایش «پائیز نگفته بود» از كهگیلویه و بویر احمد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول طراحی صحنه به میثم نویریان طراح صحنه نمایش «خون و ماتیك» از تهران اهدا شد.
3- طراحی لباس
لوح تقدیر هیات داوران به مژگان عیوضی طراح لباس نمایش «شرط سوم» از تهران اهدا شد.
4- نمایشنامه نویسی
در بخش خیابانی لوح تقدیر و جایزه سوم نمایشنامه نویسی به محمد هادی عطایی برای نمایش «قائله شبیه خوانی» از البرز، لوح تقدیر و جایزه دوم نمایشنامه نویسی به آرش دادگر برای نمایش «حرف من یا حرف تو» از لرستان و تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه اول نمایشنامه نویسی به علی بنائیان و آرش ساربان برای نمایش «آپارتمان ابدی» از خوزستان اهدا شد.
در بخش صحنه ای لوح تقدیر هیات داوران به رضا گشتاسب برای نمایشنامه «پائیز نگفته بود» از كهگیلویه و بویر احمد ، لوح تقدیر هیات داوران به سید محمد رضا عطایی فر برای نمایشنامه «شرط سوم» از تهران و لوح تقدیر هیات داوران به بهار لطافتیان برای نمایشنامه «كلاغ پر» از كردستان اعطا شد.
همچنین لوح تقدیر و جایزه سوم نمایشنامه نویسی به ابوالفضل حاجی علی خانی برای نمایش «مجلس برخوانی معاشقه حنجر و خنجر» از تهران و لوح تقدیر و جایزه دوم نمایشنامه نویسی به وحید كیارسی برای نمایش «پشت بوم» از تهران اهدا شد. گفتنی است، در این بخش هیات داوران جایزه نخست نداشت .
5-بازیگر زن
در بخش خیابانی لوح تقدیر هیات داوران به ناهید یوسفی به خاطر بازی در «فریادهای بی صدا» ازكرمانشاه ، لوح تقدیر هیات داوران به سحر مقصودی به خاطر بازی در «حرف من یا حرف تو» از لرستان و تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه بازیگری برتر زن به الهه پور جمشید برای نمایش «بیداری ذرات» از تهران تقدیم شد.
در بخش صحنه ای لوح تقدیر هیات داوران گیتا بهادری بخاطر بازی در « پشت بوم » از تهران و لوح تقدیر هیات داوران به پری بارانی بخاطر بازی در « نقالی قالی » از همدان اعطاء شد.
همچنین لوح تقدیر و جایره سوم به مهری آل آقا برای بازی در نمایش های «زندگی یك رویاست و خون و ماتیك» از تهران، لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگر زن به فاطمه سرلك برای بازی در نمایش «پشت بوم» از تهران و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه اول بازیگر زن به مانلی حسین پور برای بازی در نمایش «خون و ماتیك» از تهران اهدا شد.
6-بازیگر مرد
در بخش خیابانی لوح تقدیر هیات داوران به مصطفی ساسانی بخاطر بازی در نمایش «قائله شبیه خوانی» از البرز، لوح تقدیر هیات داوران به محمد غدیر زاده به خاطر بازی در نمایش «آپارتمان ابدی» از خوزستان و لوح تقدیر هیات داوران به علی بنائیان بخاطر بازی در نمایش«آپارتمان ابدی» از خوزستان تعلق گرفت.
همچنین لوح تقدیر و جایره سوم بازیگر مرد به آرش ساربان برای بازی در نمایش «آپارتمان ابدی» از خوزستان ، لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگر مرد به علی غابشی برای بازی در نمایش «آپارتمان ابدی» از خوزستان و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول بازیگر مرد به محمد هادی عطایی برای بازی در نمایش های «قائله شبیه خوانی و بیداری ذرات» اهدا شد.
در بخش صحنه ای لوح تقدیر هیات داوران به كرامت رود ساز بخاطر بازی در نمایش «شرط سوم» از تهران ،تقدیر هیات داوران به افشین خدری بخاطر بازی در نمایش «كلاغ پر» از كردستان، لوح تقدیر هیات داوران به احمد رنجبر نیا بخاطر بازی در نمایش «مرگ ناصری» از هرمزگان، لوح تقدیر هیات داوران به مرتضی شاه كرم بخاطر بازی در نمایش «كابوس با سمفونی سازدهنی» از خوزستان اهدا شد.
همچنین لوح تقدیر و جایزه سوم بازیگر مرد به سید علی موسویان برای بازی در نمایش «خون و ماتیك» از تهران ، لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگر مرد به مهدی زمین پرداز برای بازی در نمایش «پشت بوم» از تهران و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه اول بازیگر مرد به ابوالفضل حاج علی خوانی برای بازی در نمایش «مجلس برخوانی معاشقه حنجر و خنجر» از تهران تقدیم شد.
7- كارگردانی
در بخش خیابانی لوح تقدیر و جایزه سوم كارگردانی به رضا منصوری برای نمایش «بیداری ذرات » از تهران، لوح تقدیر و جایزه دوم كارگردانی به مهدی یوسفی برای نمایش «فریادهای بی صدا» از كرمانشاه ، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه اول كارگردانی به علی بنائیان و آرش ساربان برای نمایش «آپارتمان ابدی» از خوزستان اهدا شد.
در بخش صحنه ای لوح تقدیر و جایزه سوم كارگردانی به كیوان صباغ برای نمایش «صد سال تنهایی» از خراسان رضوی ، لوح تقدیر و جایزه دوم كارگردانی به رهام مخدومی برای نمایش «پشت بوم» از تهران و تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه اول كارگردانی به سروش طاهری برای نمایش «خون و ماتیك» از تهران اهدا شد.
در پایان این اعلام جوایز، حسن كشن فلاح مدیر سابق مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر فعلی جشنواره فجر، از نمایش های "خون و ماتیك" به كارگردانی سروش طاهری برای "بخش ویژه" و "آپارتمان ابدی" به كارگردانی علی بنائیان و آرش ساربان برای حضور در بخش "خیابانی" دعوت به عمل آورد.
در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره تئاتر ماه مهمانان گرانقدری به شرح ذیل حضور داشتند كه به دعوت مجری برنامه عده ای از آنها بر روی صحنه حاضر شدند و به اهدای جوایز منتخبین جشنواره پرداختند :
قادر آشنا،احمد معین بخش، یدالله وفاداری،ابراهیم گله دار زاده، كریم اكبری مباركه، مهدی سلطانی، حسین فرخی،شكر خدا گودرزی، شهرام كرمی، مهدی شفیعی، مهدی حاجیان، پیمان شریعتی.
لازم به ذكر است اجرای این دوره از مراسم بر عهده رسالت بوذری بود و همچنی در ابتدای مراسم یك نمایش بی كلام همت هنرمندان حوزه هنری استان خوزستان اجرا شد كه با استقبال تماشگران روبروشد.