کد خبر: ۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

98 درصد مناطق آلوده به مین کشور پاکسازی شد

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور با بیان اینکه کار پاکسازی 98 درصد از مناطق آلوده به مین کشور پایان یافته است، گفت: همه مصدومان و جان ‌باختگان پاکسازی مناطق آلوده به مین تحت پوشش حمایتی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته ‌اند
برای دیدن تصویر بزرگتر روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش شهدای ایران، براساس آمار منتشرشده توسط سازمان ملل حدود 125 میلیون مین عمل نشده در بیش از 70 کشور جهان وجود دارد که سالانه جان 24 هزار غیرنظامی توسط این مین‌ها گرفته شده یا زخمی می‌شوند.

«مرکز مین‌زدایی کشور» به عنوان متولی اصلی جمع ‌آوری مین در مناطق عملیاتی، زیر نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این امر مهم را با استفاده از امکانات و نیروهای متخصص پس از پایان جنگ تحمیلی برعهده دارد که در این راه عده زیادی از نیروهای متعهد این مرکز نیز به شهادت رسیده‌اند.

خاک ایران در دوران دفاع مقدس با 20 میلیون مین آلوده شد،سردار «محمد حسین علی‌احمدی»، رئیس مرکز مین‌زدایی کشور  اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی به استناد مدارک معتبر، با 20 میلیون انواع مین و مواد منفجره آلوده شده است.

وی یادآور شد: تنوع، حجم و پراکندگی این آلودگی‌ها در مساحتی حدود 4 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی 5 استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان است که باعث شده کشورمان جزو آلوده‌ترین کشورهای جهان باشد.

سرداربیان داشت: با تلاش فراوان نیروهای متخصص این مرکز موفق شده ‌ایم تا پایان خرداد سال جاری مساحتی بالغ بر 4 میلیون و 147 هزار و 805 هکتار از اراضی آلوده به مین و مواد منفجره را پاکسازی کنیم و با برنامه‌ ریزی‌های انجام شده، مساحت باقی مانده آلوده به مین که حدود 56 هزار و 591 هکتار است در آینده‌ای نزدیک پاکسازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از تأسیس مرکز مین ‌زدایی کشور به عنوان متولی اصلی پاکسازی، این مرکز مبادرت به تشکیل دوره ‌های آموزشی تخصصی برای نیروهای خود کرده که حاصل آن کاهش چشمگیر تلفات مصدومین در حین مأموریت ‌ها شد.

 

وی گفت: دوره ‌های بازآموزی مین‌ برداری در 13 دوره آموزشی به استعداد 470 نفر و آموزش‌ هایی از جمله مین‌ یابی و مولتی کت اپراتوری، تانک مین کوب، استانداردهای بین المللی عملیات مین زدایی، GIS خود امدادی و دگر امدادی، سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، انهدام مهمات و کارگاه آموزش تجهیزات نیز برای 330 نفر از همکارانمان برگزار شد.

 

سردار علی‌احمدی، استفاده از تجهیزات و فناوری ‌های نوین در عملیات ‌های مین زدایی را نیز از جمله تلاش‌های مرکز مین زدایی خواند.

رئیس مرکز مین زدایی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سال 1389 مجلس شورای اسلامی همه افرادی که بر اثر انفجار مین و مواد منفجره به جا مانده از جنگ تحمیلی در مناطق آلوده دچار مصدومیت یا فوت می‌شوند، جز شهدا و جانبازان قرار می‌گیرند و از خدمات حمایتی سازمان‌های ذیربط همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی بهره‌مند خواهند بود و در کنار آن، نیروهای پاکسازی میادین مین، تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته تا در صورت بروز هر گونه حادثه خدمات درمانی، حمایتی و معیشتی آنها و خانواده‌هایشان تأمین شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار