هزینه سنگین پنتاگون و بحران بزرگ زرادخانه آمریکا
به گزارش شهدای ایران به نقل از تسنیم به نقل از الجزیره، با وجود توقف جنگ میان ایران و آمریکا بعد از انعقاد توافق اخیر، اما امروز نوع دیگری از این جنگ در واشنگتن آغاز شده است: ارزیابی میزان مهمات مصرف شده از زرادخانه ارتش آمریکا در جنگ با ایران و بررسی راههای بازسازی این زرادخانه.
گزارشهای رسانههای آمریکایی اخیرا به حجم بالای مهمات مصرف شده در جنگ با ایران و موانعی که مانع از تلاشها برای پر کردن مجدد زرادخانه ارتش ایالات متحده میشود پرداخته و هشدار دادند که بازسازی این زرادخانه میتواند سالها طول بکشد و به طور بالقوه آمادگی آمریکا برای مقابله با هرگونه جنگ بزرگ در آینده را محدود کند.
اما چرا پر کردن مجدد ذخایر خالی شده ایالات متحده کار آسانی نخواهد بود؟ و مهمترین چالشهایی که این تخلیه برای قابلیتهای نظامی ایالات متحده ایجاد میکند چیست؟
هزینه سنگینی که زرادخانه ارتش آمریکا در جنگ با ایران پرداخت کرد
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرد که جنگ با ایران، زرادخانه ارتش آمریکا را به شدت تحلیل برده و طبق برآوردهای وزارت دفاع ایالات متحده و مقامات کنگره، منجر به کاهش نگرانکننده سطح ذخایر شده است.
این گزارش برجستهترین جنبههای این کاهش را با جزئیات زیر شرح میدهد:
-مصرف تقریباً 1100 موشک کروز رادارگریز دوربرد، که بهطور خاص برای درگیری احتمالی با چین طراحی شدهاند - عددی نزدیک به کل تعداد موشکهای باقیمانده در ذخایر ایالات متحده.
-پرتاب بیش از 1000 موشک تاماهاک، یعنی تقریباً ده برابر مقداری که ارتش ایالات متحده سالانه خریداری میکند.
-استفاده از بیش از 1200 موشک رهگیر پاتریوت، که هر کدام بیش از 4 میلیون دلار هزینه دارند.
-پرتاب بیش از 1000 موشک زمین به هوای PRISM (موشکهای دقیق) و ATACMS.
در همین راستا، مجله فارین پالیسی به نقل از برد کوپر، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) - در جلسه استماع سنا در ماه گذشته - میگوید که ارتش آمریکا در طول جنگ از نزدیک به 14000 مهمات تهاجمی استفاده کرده است.
این مجله تاکید کرد که گزارش اخیر مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی تخمین میزند که با در نظر گرفتن مهمات مورد استفاده در سیستمهای دفاع هوایی، مانند موشکهای پاتریوت و سیستمهای THAAD، میزان واقعی کاهش مهمات میتواند حتی بیشتر باشد.
چرا زرادخانه آمریکا به سرعت بهبود نمییابد؟
نیویورک تایمز گزارش داد که تلاشها برای جایگزینی مهمات کاهش یافته، علیرغم تلاش دولت ترامپ برای تسریع تولید سلاح، با چالشهای بودجهای و تولیدی روبرو است.
بر اساس این گزارش، در جلسات این هفته در کاخ سفید، ترامپ و مقامات ارشد پنتاگون دو رویکرد را برای رسیدگی به این کمبود دنبال کردند: ترغیب پیمانکاران دفاعی به تسریع تولید سیستمهای تسلیحاتی کاهش یافته و فشار بر قانونگذاران برای تصویب بودجه اضافی برای پوشش هزینههای جنگ.
این گزارش توضیح میدهد که اما انتظار میرود درخواست ترامپ برای 70 میلیارد دلار جهت پوشش هزینههای جنگ، با مخالفت شدید کنگره روبرو شود.
در همین حال، به گفته دو مقام آگاه از این جلسه، پیمانکاران دفاعی چهارشنبه گذشته در جلسهای در کاخ سفید به رئیس جمهور گفتند که برای تأمین مالی گسترش خطوط تولید به بودجه اضافی نیاز دارند.
نیویورک تایمز گزارش داد که به گفته مقامات صنایع دفاعی آمریکا، اعلام مکرر برنامههای افزایش تولید مهمات هنوز به گسترش واقعی ظرفیت تولید منجر نشده است.
در همین زمینه، فارین پالیسی گزارش داد که ترامپ چند روز قبل از اعلام توافق با ایران، قانون تولید دفاعی را با هدف رسیدگی به آنچه که او «محدودیتهای ساختاری» پیش روی پایگاه تولید مهمات صنعت دفاعی توصیف کرد، به کار گرفت.
این قانون که در سال 1950 تصویب شد، به رئیس جمهور ایالات متحده اختیار اضطراری میدهد تا شرکتهای آمریکایی را برای کمک به تقویت دفاع ملی هدایت کند.
دولت ایالات متحده همچنین به دنبال افزایش ظرفیت تولید با استفاده از کارخانههای خودروسازی است. طبق این گزارش، ترامپ دوشنبه گذشته اعلام کرد که شرکتهایی مانند فورد و جنرال موتورز برخی از کارخانههای خود را به تولید سلاح اختصاص خواهند داد.
این مجله میافزاید که ارتش آمریکا همچنین در حال بررسی گزینههای ارزانتر برای تقویت قابلیتهای دفاعی خود است و سهشنبه گذشته، از برنامه جدیدی برای معرفی سیستمهای رهگیر کمهزینه رونمایی کرد که هر موشک آن کمتر از یک میلیون دلار قیمت دارد.
پیامدهای طرح ترامپ برای بازسازی زرادخانه ارتش آمریکا چیست؟
نیویورک تایمز توضیح میدهد که توانایی پنتاگون برای مدیریت جنگهای آینده، بهویژه آنچه که به عنوان جنگهای قدرتهای بزرگ علیه چین شناخته میشود، میتواند مستقیماً توسط کمبود مهمات محدود شود، و برآوردها نشان میدهد که رسیدگی به این کسری ممکن است سالها طول بکشد.
این روزنامه به نقل از تارا مورفی دوگرتی، مدیرعامل شرکت نرمافزار دفاعی AIR، میگوید که ایالات متحده با «شکاف وسیع و خطرناکی بین آنچه در میدان نیاز دارد و آنچه سیستم امنیت ملی میتواند ارائه دهد» مواجه است.
دوگرتی توضیح میدهد که این عدم تعادل ناشی از عوامل متعددی است، از جمله تکهتکه شدن سیستمها و مکانیسمهای قدیمی تدارکات نظامی که منجر به تأخیرهای طولانی در راهاندازی برنامههای تسلیحاتی جدید یا نگهداری تجهیزات موجود میشود.
گزارشی که ماه گذشته توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی منتشر شد، نتیجهگیری میکند که ایالات متحده مهمات کافی برای هر سناریوی جنگی بالقوه با ایران دارد، اما کاهش ذخایر، شکاف بزرگ در آمادگی در صورت وقوع درگیری احتمالی در غرب اقیانوس آرام ایجاد کرده است و هشدار میدهد که زمان لازم برای پر کردن مجدد این ذخایر به یک نگرانی عمده تبدیل شده است.