کد خبر: ۲۷۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۵ - ۱۲:۳۰

سناریوی آمریکا و اسرائیل در لبنان چیست؟

شهدای ایران: حامد موفق بهروزی، فعال رسانه در تلگرام نوشت:

بند اول تفاهم ایران و آمریکا به‌صراحت درباره توقف جنگ در تمام جبهه‌ها است. تمام جبهه‌ها یعنی لبنان، یمن، عراق و تمامی محورهای جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس.

بعدازاین تفاهم، به یکباره مذاکرات دولت لبنان با اسرائیل نیز شروع شد. جالب آنکه این مذاکرات بسیار زودتر از آنکه کسی تصور می‌کرد به نتیجه رسید! بر اساس این تفاهم بنا است تا زمان خلع سلاح حزب‌الله لبنان، اسرائیل از مواضع فعلی خود عقب‌نشینی نکند.

نتانیاهو این اتفاق را دستاورد بزرگ نامید و از آن تمجید کرد. علت خوشحالی بسیار زیاد نتانیاهو چیست؟

اول اینکه آمریکا و اسرائیل را باید در یک خط تحلیلی بررسی کنیم. هیچ دوگانگی و اختلاف‌فازی میان این دو وجود ندارد. یک پروژه مشترک در لبنان توسط آمریکا و اسرائیل پیش رفت و در نهایت توانستند لبنان را دو بار در سیاست بفروشند؛ اولین‌بار در تفاهم اسلام‌آباد و دومین بار در مذاکرات دولت لبنان و اسرائیل. اولین‌بار مابه ازای آن توقف جنگ بود و دومین بار مابه ازای آن خلع سلاح حزب‌الله لبنان است.

دومین مکر و حیله آمریکا و اسرائیل این است که تلاش خواهند کرد تفاهم میان دولت لبنان و اسرائیل را بر تفاهم اسلام‌آباد غلبه دهند. یعنی در عمل با توجیه اینکه دولت لبنان خود با اسرائیل به تفاهمی رسیده، نظر و دیدگاه سایرین از جمله ایران را بی‌اعتبار کنند و مقدمه نقض بند اول تفاهم، البته با روکشی کاملاً سیاسی فراهم سازند.

سومین دستاورد آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این است که حداقل در لبنان یک اختلاف داخلی را شعله‌ور سازند. مشخص است که حزب‌الله لبنان زیر بار چنین طرحی نخواهد رفت و قطعاً سلاح را زمین نخواهد گذاشت که در این صورت مقدمه درگیری دولت و حامیانش با حزب‌الله و حامیانش فراهم خواهد شد. این کمترین دستاورد دشمنان لبنان است که می‌تواند باعث تضعیف لبنان در برابر رژیم صهیونی شود.

چهارمین مسئله تأثیر تضعیف حزب‌الله لبنان در عرصه منطقه‌ای است. درصورتی‌که دشمن در این فرآیند بتواند به هدف خود در تضعیف حزب‌الله برسد در صحنه منطقه‌ای نیز می‌تواند یکی از عناصر نزدیک به ایران را از صحنه نبرد خارج کند. در چنین شرایطی طمع دشمن برای شروع جنگ با ایران بیشتر خواهد شد.

چنین پازلی تنها با دولت همسوی لبنان با جریانات دست‌نشانده سعودی و همسوی با غرب ممکن بود تکمیل شود.

اکنون باید توجه کرد که آمریکا برای بند اول تفاهم اسلام‌آباد در چنین سطحی طراحی و سناریو اجرا کرده است و قطعاً باقی امتیازاتی که در تفاهم با ایران آمده است با همین دست‌فرمان دچار مکر و حیله خواهد شد.

هیچ اقدام ساده‌ای در برابر ایران نیست. مسیر تفاهم اسلام‌آباد سخت‌تر از آن است که پیش‌بینی می‌شد. دشمن هر لحظه یک برگ جدید وارد میدان می‌کند و بازی پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

در کنار تمام این وضعیت سخت سیاسی، آمریکایی‌ها در حال بازسازی پایگاه‌های آسیب‌دیده خود هستند. تردد هواپیماهای ترابری نظامی در روزهای گذشته بسیار مشهود است. به نظر می‌رسد دشمن مجهزتر از آن است که شروع جنگی دیگر چندان طول بکشد. اکنون باید فرصت را برای تکمیل چرخه‌های دفاعی، تهاجمی و مخصوصاً ایده‌پردازی‌های جدید جنگی غنیمت شمرد. آمریکایی‌ها بعید است به‌سادگی عقب‌نشینی کنند.

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار