روایت روزنامه عبری از درماندگی نظامیان صهیونیست در برابر پهپادهای حزبالله
شهدای ایران: سرویس بین الملل/ در پی ناکامی ارتش اسرائیل در رهگیری و مقابله با پهپادها و ریزپرندههای انفجاری حزبالله، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت به نقل از نظامی صهیونیست در گزارشی به بیان وضعیت ارتش این رژیم در رویارویی با پهپادهای مقاومت پرداخت.
یدیعوت آحارونوت به نقل از این نظامی اسرائیلی نوشت: من در لبنان در لشکر ۹۸ خدمت کردم. از میان تمام دورهها و مأموریتهایی که انجام دادهام ــ و تعدادشان هم کم نبوده ــ این دورهای است که بیش از همه از آن میترسم. ناگهان در شب به من اطلاع دادند که پهپادهایی در حال پرواز بر فراز ما هستند. خودم را دیدم که از خودروی هامر پیاده میشوم، به سمت بوتهزارهای کنار جاده میروم و فقط دعا میکنم که مرا هدف قرار ندهند.
این یک حس شدید ناتوانی است. شدیدترین احساس درماندگی است که در تمام زندگیام تجربه کردهام. فقط دعا میکردم که به من اصابت نکند.»
این نظامی صهیونیست افزود: برای مدت نسبتاً طولانی این احساس وجود داشت که ارتش به اندازه کافی پیشروی نمیکند و کارهای لازم را انجام نمیدهد. درباره این موضوع با فرماندهان صحبت کردم و به آنها گفتم که باید به دنبال درگیری و رویارویی با دشمن باشیم و از آن نترسیم؛ چون ما برای جنگ اینجا هستیم.
احساس میکردم آنها فقط امروز و فردا میکنند و کار را به تأخیر میاندازند. حتی در آخرین مأموریتی که داشتم، اختیار و آزادی عمل کامل برای اجرای درست مأموریت به ما داده نشد.
این موضوع باعث ایجاد پرسش و ناامیدی میشود: پس ما اینجا دقیقاً چه کار میکنیم؟ آیا فقط کافی است حضورمان را نشان دهیم یا باید مأموریتی را اجرا کنیم؟ آیا ما اینجا فقط برای نمایش هستیم، مثل یک مترسک، یا برای از بین بردن تهدید؟»
وی گفت: در ساعات اولیه صبح یکی از روزهای ماه مه گذشته، ستوان «ش» فرمانده گروهان فناوری و نگهداری در یگان شناسایی تیپ گفعاتی، از مرز وارد لبنان شد. هدف او این بود که به همراه دستیار فنیاش یک نفربر زرهی «نامر» که در عمق منطقه دچار نقص شده بود را تعمیر کند.
آنها فوراً به آن خودرو نیاز داشتند تا برای انجام یک حمله از آن استفاده کنند. در مسیر، یکی از نیروهای رزمی به ما ملحق شد و ما را تا محل نفربر خراب همراهی کرد.
ناگهان دستیار فنی متوجه یک پهپاد انفجاری شد که آنها را هدف گرفته بود و با سرعت به سمتشان نزدیک میشد.
یدیعوت آحارونوت در ادامه این گزارش افزود: وقتی کنار درِ نفربر نامر ایستاده بود، ناگهان به من گفت که این پهپاد مال ما نیست در همان یک ثانیه خودش را جمعوجور کرد، من را به داخل نامر هل داد و در آخرین لحظه پشت سر من پرید.
ما نتوانستیم درِ خودرو را از داخل ببندیم که پهپاد به بدنه نفربر برخورد کرد و درست کنار ما منفجر شد. ترکشهای زیادی به سمت ما پرتاب شد. من بیشتر از ناحیه صورت و سر زخمی شدم و او بیشتر از ناحیه پاها آسیب دید.
هرکدام از ما با فریاد دیگری را صدا زدیم تا مطمئن شویم زنده هستیم. سپس او مرا به بیرون کشید و به سمت یکی از گردانهای رزمی برد. آنها صدای انفجار را شنیده بودند و خودشان را به ما رساندند. امدادگر کمکهای اولیه را به ما ارائه داد، در حالی که تمام صورتم پوشیده از خون بود.»
این نظامی صهیونیست در پایان اظهار داشت: ستوان «ش» با بالگرد به بیمارستان ایخیلوف منتقل شد؛ او دچار آسیبهای ناشی از شوک، پارگی یا آسیب در پرده گوش و تعداد زیادی ترکش در ناحیه صورت شده بود که دو مورد از آنها در نزدیکی چشمها اصابت کرده بودند.
او بلافاصله به اتاق عمل منتقل شد و سپس یک عمل جراحی دیگر نیز روی او انجام گرفت؛ اما پزشکان نتوانستند همه ترکشها را خارج کنند. او مجبور خواهد بود تا پایان عمر با برخی از آنها زندگی کند، بدون اینکه بداند پیامدهای باقی ماندن آنها چه خواهد بود.
شبکه کان هم روز گذشته گزارش داده بود که حزبالله از آغاز نبرد در پایان ماه فوریه گذشته، دستکم ۷۲۸۵ موشک و پهپاد به سوی اراضی اشغالی پرتاب کرده است.