درکِ ناقص از تحریم و توافق!/خاتمی از خود چه نقشی به جا گذاشت؟!
شهدای ایران:سرویس سیاسی/بیانیۀ اخیر سید محمد خاتمی از سران فتنه 88 که به بهانۀ تمجید از توافق ایران و آمریکاست، همچنان یک پرسش مهم را بیپاسخ میگذارد: کسی که امروز از ضرورت رفع تحریمها، رونق اقتصاد و بهبود معیشت مردم سخن میگوید و بیانیه میدهد، در زمانههایی که فضای سیاسی کشور به سمت تشدید تقابل و فشارهای خارجی سوق داده میشد، چه نقشی از خود به جا گذاشت؟!
چرا خاتمی در بیانیهاش از هزینههای سنگین تحریم و دشواریهای معیشتی مردم سخن میراند و از توافق به عنوان گامی شجاعانه برای عبور از بحرانها مینویسد؛ اما به سهم کسانی که با القای بیثباتی، مخدوش جلوه دادنِ سازوکارهای داخلی و فراهم کردن خوراک سیاسی برای فشارهای خارجی، که زمینهسازِ افزایش تحریمها علیه ملت ایران شد، هیچ اشارهای نمیکند؟!
دعوت به وحدت و عبور از شکافها که خاتمی در بیانیهاش از آن میگوید، زمانی باورپذیر خواهد بود که با بازخوانی صادقانۀ گذشته همراه شود؛ نمیتوان از یک سو از آثار ویرانگر تحریمها بر زندگی مردم سخن گفت و از سوی دیگر، نسبت به نقش خود و کسانی که در شکلگیری این فضایِ تحریم و فشار مؤثر بودهاند، سکوت کرد!