از لیبرالیسم ریشدار اقتصادی تا لیبرالیسم ریشدار فرهنگی!+فیلم
شهدای ایران:سرویس اقتصادی/برخی بلندگوهای مذهبی که قبلاً در خدمت لیبرالیسم اقتصادی بودند، اینک به خدمت لیبرالیسم فرهنگی درآمدهاند. شعر میخوانند «ملاک آدمیت دل پاکه» و به همان شکلی که ملت «مرگ بر آمریکا» میگویند، مشتهای گرهکرده را به آسمان نشانه میروند و پشتبند «دلت پاک باشه» «حیدر حیدر» میگویند.
من قبلاً گفتهام که دلیل وضعیت فرهنگی موجود، ساختارهای فرهنگی و سبک زندگی غربی است. شما نمیتوانید از این نظام آموزش و پرورش، از این سبک زندگی در آپارتمانهای ۷۰ متری و دیگر نظامات غربی موجود در کشور، انسان با حجاب تحویل بگیرید. اینکه کارخانه انسانسازی ما معیوب باشد و بخواهیم بهنام امر به معروف و نهی از منکر و تذکر و..، جریان حزباللهی را در خیابانها به جان بی حجابها بیندازیم، نهتنها نتیجه ندارد، بلکه جز ایجاد نفرت و تنش و تفرقه میان اقشار جامعه حاصلی ندارد. این بحث بجای خود.
اما اینکه مداح و ملّای ما شروع کند از منبر دین و مذهب، برای بیحجابی توجیه بتراشد و ماجرا را عادی سازی کند، پیامهای بسیار خطرناکی دارد که قصد ندارم به آنها بپردازم.
اما غرض این نوشته آن است که جریان اصیل انقلابی شاید به برکت این شعار «ملاک آدمیت دل پاکه»، متوجه شود که اختلاف نظر ما با «لیبرالهای ریشدار» در زمینه اقتصاد، یک اختلاف نظر کارشناسی نیست؛ مبنایی است.
مبنای این اختلاف را شهید بهشتی در نامه معروف خود به حضرت امام خمینی(قدس سره) به زیبایی توضیح داده است و به نظر من، همین حرفها، امروز هم پابرجاست و هیچ عباراتی بهتر از عبارات شهید بهشتی، توصیفکننده این اختلاف نیست: «دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آنکه جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط میشود. یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنت باشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و برداشتهای بینابین، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند [است]؛ و گفتهها و نوشتهها و کردهها بر این موضع بینابین گواه».
جریان انقلابی باید بداند که همانطوری که میتوان ریشدار بود و برای فرهنگ آمریکایی مداحی کرد، میتوان ریشدار بود و برای اقتصاد آمریکایی هم مداحی کرد.
*سید یاسرجبرائیلی