تورم و گرانی را گردن جنگ می اندازند تا شانه خالی کنند!/ میخواهند تسلیم را عادیسازی کنند!
شهدای ایران:سرویس اقتصادی/برخی کسبوکارها در جنگ آسیب دیده و گروهی از مردم بیکار شدهاند. از طرفی قیمتها افزایش زیادی داشته و از توان خرید مردم خارج شده است. برخی تورم و گرانی را صرفاً محصول جنگ عنوان میکنند تا ضمن شانه خالی کردن از بار مسئولیت، تسلیم را عادیسازی کنند، اما بر خلاف این وارونهنماییها، بخش زیادی از گرانی و تورم امروز محصول سیاستهای اشتباه از جمله آزادسازی قیمتها، حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بدون ترمیم قدرت خرید مردم، باز گذاشتن دست سوداگران و گماردن افراد نابلد در مناصب و در نتیجه افزایش هزینه واردات و کاهش درآمد حاصل از صادرات است.
دشمن هنوز همان سناریوی ترکیب اغتشاش و حمله نظامی را که در روز نهم اسفندماه بر اساس آن تجاوز را آغاز کرد، دنبال میکند. در این راهبرد، سوخت اعتراضات، ایجاد نارضایتی اقتصادی است.
برخی محدودیتها اجتنابناپذیر است و دولت باید سیاستهای حمایتی خود را برای این بنگاهها گسترش دهد، اما برخی گرانیها و تعدیل نیروها مشکوک و سوالبرانگیز است.
افراد و مشاورانی در دولت هستند که جای دوست و دشمن را تغییر دادهاند. آنها محاسبات اقتصادی مسئولان را از واقعیتها و توان داخلی منحرف کرده و رویکرد «نمیشود» و «نمیتوانیم» را تئوریزه میکنند که دولت باید بهشدت در این زمینه مراقبت کند.
به گزارش کیهان، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه مجلس: در جلسهای، گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور بعد از جنگ ارائه شد. ارائهدهنده معتقد بود به «فروپاشی» اقتصادی نزدیک شدیم! میگفت گزارش را برای مدیران ارشد کشور ارسال کرده! عصر توئیت ترامپ را دیدم؛ «ایران به ما اطلاع داد که آنها در وضعیت فروپاشی هستند».