کد خبر: ۲۷۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۵ - ۱۷:۱۰

نظارت در جنگ تعارف‌بردار نیست/ وزرا از پشت میز‌ها بیرون بیایند

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با انتقاد از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در شرایط جنگی، تأکید کرد: مدیریت در بحران هنر است و شاهدیم که برخی دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

شهدای ایران:به نقل از  تابناک، در شرایطی که کشور در وضعیت حساس و نیمه‌جنگی قرار دارد و فشارهای اقتصادی، معیشتی و روانی هم‌زمان بر جامعه اثر گذاشته، انتظار عمومی از دولت و دستگاه‌های اجرایی، عبور از رویکردهای عادی و حرکت به سمت تصمیم‌گیری‌های میدانی و فوری است. تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که هرگونه تعلل، بروکراسی فرساینده یا اختلاف‌نظرهای اجرایی در سطح مدیریت، مستقیما به بازار، تولید و سفره مردم منتقل می‌شود.


نظارت در جنگ تعارف‌بردار نیست/ وزرا از پشت میز‌ها بیرون بیایند

در چنین فضایی، نقش نظارتی مجلس و هشدارهای نمایندگان نسبت به عملکرد دستگاه‌ها پررنگ‌تر شده و بحث پاسخگویی وزرا و میزان حضور واقعی آن‌ها در میدان اجرا، به یکی از محورهای اصلی نقدها تبدیل شده است. همزمان با افزایش قیمت برخی اقلام اساسی و نگرانی از فشار بیشتر بر اقشار آسیب‌پذیر، این مطالبه جدی‌تر مطرح می‌شود که مدیریت کشور باید متناسب با شرایط بحران تنظیم شود، نه مبتنی بر رویه‌های عادی اداری.

در ادامه، گفت‌وگوی تابناک با محمد رسول شیخی‌زاده، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این شرایط و ضرورت تقویت نظارت و تصمیم‌گیری میدانی آمده است.

محمد رسول شیخی‌زاده، اظهار کرد: مدیریت در شرایط جنگی و بحرانی انجام بشود هنر است؛ وگرنه در شرایط عادی هر کسی می‌تواند مدیریت انجام بدهد و کارها را پیش ببرد.

وی افزود: حقیقتا ما در ارزیابی‌ها در بعضی از حوزه‌ها به شدت گله‌مند هستیم. درست است مجلس اکنون در وضعیت نیمه‌تعطیل قرار دارد، اما نظارت تعطیل‌بردار نیست و ما به‌ صورت مستمر اوضاع را رصد می‌کنیم. هر دستگاهی که وظایف خود را به درستی انجام ندهد، قطعا با فعال شدن کامل مجلس، با ورود جدی نمایندگان مواجه خواهد شد.
یکی از گلایه‌های جدی مردم، افزایش سرسام‌آور قیمت برخی اقلام خوراکی، ساختمانی و کالاهای اساسی است. برخی اقلام در این ایام حتی ۴ تا ۵ برابر افزایش قیمت داشته‌اند و این موضوع به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست.

شیخی‌زاده با اشاره به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار تصریح کرد: یکی از گلایه‌های جدی مردم، افزایش سرسام‌آور قیمت برخی اقلام خوراکی، ساختمانی و کالاهای اساسی است. برخی اقلام در این ایام حتی ۴ تا ۵ برابر افزایش قیمت داشته‌اند و این موضوع به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: در شرایط جنگی، نقش دولت در اعمال نظارت بر بازار بسیار تعیین‌کننده است. انتظار داریم دستگاه‌های مسئول اجازه ندهند عده‌ای سودجو و محتکر، نبض بازار را در دست بگیرند و هرگونه که می‌خواهند قیمت‌ها را افزایش دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: وزارت صمت، وزارت دادگستری به‌ ویژه در حوزه تعزیرات حکومتی و همچنین وزارت جهاد کشاورزی باید به‌ صورت جدی و میدانی وارد عمل شوند. در حوزه تولید اقلام اساسی مانند گوشت، مرغ و تخم‌مرغ نیز برنامه‌ریزی دقیق ضروری است تا امنیت غذایی کشور دچار خدشه نشود.

وی همچنین به موضوع افزایش حق بیمه‌ها پرداخت و گفت: افزایش ۱۳۰ درصدی حق بیمه‌های خویش‌فرما در این شرایط به‌ هیچ‌وجه قابل قبول نیست. این موضوع به‌ ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر مانند زنان سرپرست خانوار فشار مضاعفی ایجاد می‌کند و حتماً باید مورد بازنگری قرار گیرد.

شیخی‌زاده تأکید کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را در دستور کار دارد و از وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی انتظار می‌رود پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه دهند و تصمیمی منطقی اتخاذ کنند تا فشار بیشتری به مردم وارد نشود.

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی، همدلی و مسئولیت‌پذیری دستگاه‌ها اهمیت دوچندان دارد. اگر مدیری توان اداره در شرایط بحران را ندارد، باید جای خود را به فردی بدهد که بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار