گزارش عجیب روزنامه اصلاح طلب «دنیای اقتصاد» پس از ناکامی ترامپ
به گزارش شهدای ایران: روزنامه اصلاح طلب دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «هزینه- فایده بستن تنگه/ چرا بستن هرمز اقتصادی نیست؟» مدعی شده است که بستن تنگه اگرچه ابزار سیاسی مؤثری است، اما از نظر اقتصادی سودمند نیست!

بخش هایی از گزارش این روزنامه اصلاح طلب را در ادامه خواهید خواند:
* اختلال در آن تقریباً همه بازیگران را متضرر میکند؛ از افزایش ریسک و بیمه و نوسان شدید بازار انرژی تا کاهش سرمایهگذاری و کارآیی اقتصادی.
*آمریکا نیز با افزایش قیمت انرژی، تورم و هزینههای امنیتی زیان میبیند و کشورهای خلیج فارس بهشدت وابسته به باز بودن تنگه هستند!
*چین نیز بهعنوان واردکننده بزرگ انرژی خواهان باز و امن بودن آن است.
*دریافت عوارض یا محدودسازی از نظر اجرایی با چالشهای حقوقی و سیاسی مواجه است!
* باز بودن تنگه جریان تجارت، اعتماد سرمایهگذاران و فرصتهای اقتصادی را افزایش میدهد!

اما در این باره ذکر نکاتی حتما ضروری است:
یک: اولین نکته مهم آن است که این گزارش دقیقا در فردای روزی منتشر شده است که ترامپ پس از شدیدترین تهدیدها برای حاضر شدن ایران پای میز مذاکره و سنگین ترین رجزخوانی ها برای حمله به ایران در نهایت بدون درخواست ایران آتش بس را تمدید کرد.
دو: ادعای عجیب این روزنامه اقتصادی اصلاح طلب(که متاسفانه سوابق درخشانی هم ندارد) پیرامون عدم سودمندی مدیریت جدید تنگه در حالی است که اتفاقا کارشناسان متعددی برخلاف این موضوع اعتقاد دارند. نمونه برجسته آن هم اینکه طبق آمار همزمان با جنگ فروش نفت ایران بیشتر شد.
سه: علاوه بر هزینه بالا و سخت بودن استفاده از راههای جایگزین، پیرامون جلوگیری از آن راههای فرار هم شرایط و راهکارهای قابل توجهی وجود دارد که عملا دور زدن تنگه را غیرممکن میکند. در همین باره روزنامه اصلاح طلب اعتماد روز گذشته در این باره نوشته بود: «هرمز يكي از معدود تنگههايي است كه عملا جايگزين واقعي ندارد؛ مسيري كه حجم عظيم انرژي خليج فارس را جابهجا ميكند، نه از نظر جغرافيايي و نه از نظر اقتصادي قابل دور زدن نيست».
چهار: اما اینکه یک روزنامه اقتصادی منتشر شده در ایران صریحا از وضع اقتصادی آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس(همراهان امریکا در حمله به ایران) اعلام نگرانی میکند، در نوع خود شک برانگیز به نظر میرسد.
پنج: باید تاکید کرد همان طور که وزیر امور خارجه بیان داشت، تنگه هرمز بسته نیست بلکه وارد دوران جدیدی از مدیریت خود شده است. سال هاست که کشورهایی مانند ترکیه، استرالیا، کانادا و دانمارک از قابلیت مشابهی که مانند ایران برخوردار هستند، مبالغی تحت عنوان "عوارض راهبری" دریافت میکنند. منابع آگاه هم از پذیرش این حق بدیهی ایران توسط بسیاری از کشورها خبر داده اند.
شش: عجیب است که این روزنامه اقتصادی اصلاح طلب به راحتی از کنار این درآمدزایی مهم چند میلیارد دلاری عبور می کند و سعی دارد تا با ادعای مخالفتهای حقوقی و سیاسی مردم و مسئولان تصمیم گیر را بترساند. برخلاف این روزنامه اصلاح طلب، روز گذشته دیگر روزنامه اصلاح طلب یعنی آرمان در گزارشی نوشته بود: «چند دهه ایران کریمانه از حق استراتژیک خود در تنگه هرمز گذشت کرد و دیگر جای تعلل نیست».
هفت: درباره بحث چین نیز باید گفت که ایران به خوبی میداند چگونه باید با کشورهای دوست و همراهان استراتژیک خود چگونه رفتار کند.
هشت: در همه سالها تعابیر زیبایی نظیر «اعتماد سرمایهگذاران» و «فرصتهای اقتصادی» همواره مطرح شده و استفادههای لازم هم حتما صورت گرفته و از این به بعد هم قرار بر این نیست که ازاین فرصت چشم پوشی شود. اما رفتار ایران پس از جنگ با ایران قبل از جنگ تفاوتهای جدی خواهد کرد و بلکه اتفاقا همه متوجه خواهند شد در منطقه امن تری این فرصت های اقتصادی شکل خواهد گرفت.
نه: چه خوب است گردانندگان این روزنامه سیاسی اقتصادی اصلاح طلب به عنوان حامی دولتهای پرخسارت روحانی که در مراسم جشن سالانه تاسیس روزنامه هم از ظریف برای سخنرانی دعوت میکنند، پاسخ دهند که در آن هشت سال تا چه میزان از این فرصت استفاده کردند؟
ده: برای دشمنان رسمی و غیررسمی ایران باورکردنی نبود که ایران کنترل تنگه را در اختیار بگیرد و با فشارهای اقتصادی جدی مواجه شوند. قدرت نمایی ایران تا حدی بود که رئیس جمهور تروریست آمریکا راهی جز هتاکی برای بازگشایی تنگه در مقابل خود ندید. پس از بازگشایی تنگه بعد از آتش بس هم که به دلیل نقض عهد آمریکا به سرعت دوباره مسدود شد، یک بار دیگر مشخص شد که تعیین کننده باز یا بسته بودن تنگه، ایران است.
*جهان