تنگه هرمز هدیه خدای مهربان به ملت ایران و رها کردن آن کفران نعمت است
شهدای ایران :به نقل از کیهان، حسین شریعتمداری در یادداشت روز نوشت:

۱- حاکمیت و کنترل بر تنگه هرمز ، حق قانونی جمهوری اسلامی ایران است که در حقوق بین الملل با صراحت به ان تصریح شده است و به قبل یا بعد از جنگ ربطی ندارد. توضیح ان که در مواد ۱۴ تا ۲۳ از کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو و مواد ۱۷ تا ۳۷ از کنوانسیون ۱۹۸۲ جاماییکا که به موضوع دریای ساحلی و حق عبور کشتی ها اختصاص دارد تاکید شده است که کشورهای ساحلی ابراه های دریایی می توانند بر عبور و مرور شناورها در تنگه های تحت حاکمیت خود نظارت داشته و از عبور کشتی هایی که با منافع ملی انها در تعارض است جلوگیری کنند.
تاکنون جمهوری اسلامی ایران از این حق قانونی خود استفاده نکرده بود و حال ان که اگر جنگ اخیر هم اتفاق نیفتاده بود ، استفاده از این حق قانونی برای جمهوری اسلامی محفوظ بود و می توانست علاوه بر درامد سالانه چند ده میلیارد دلاری از حق ترانزیت شناورها، به عنوان اهرمی قدرتمند برای مقابله با تحریم های دشمن نیز به کار گرفته شود. خوشبختانه مسیولان محترم بعد از جنگ اخیر به اهمیت تعیین کننده تنگه هرمز
پی برده اند که در جای خود قابل تقدیر است ، بنابراین چه جنگ ادامه داشته باشد و چه متوقف شود باید نظام قانونی حاکمیت و کنترل تنگه هرمز با تاکید بر دریافت حق عبور از همه شناورها و بستن تنگه به روی کشتی های متعلق به کشورهای متخاصم عملیاتی شود. در این باره گفتنی هایی هست؛
۲- گاه سخنانی با این سمت و سو شنیده می شود که قبل از شروع جنگ، خود داری ایران از اعمال حاکمیت بر تنگه هرمز
موجه و منطقی بوده است (!). مثلا گفته می شود اگر تنگه را می بستیم، مشروعیت قانونی ایران زیر سوال می رفت! و حال ان که حاکمیت و اعمال نظام حقوقی بر تنگه هرمز در قوانین بین المللی تصریح شده و تمامی کشورهای دیگر نیز از این حق قانونی استفاده می کنند و یا این که گفته می شود، اگر حاکمیت بر تنگه را اعمال می کردیم، علیه ایران اجماع جهانی پدید می امد! که باید پرسید برای کدام یک از کشورهای مصر و ترکیه و پاناما و سایر کشورهایی که حاکمیت بر تنگه های تحت مالکیت خود را اعمال کرده اند، چنین اتفاقی افتاده است؟! و یا این که، بستن تنگه به اقدام نظامی نیازمند بود! که باید
گفت؛ مگر قرار بود وارد جنگ بشویم؟! می خواستیم از حق قانونی خود استفاده کنیم و … این نکته نیز قابل ذکر است که قبل از شروع جنگ، جریانات غربگرا با پیش کشیدن همین نظرات مانع از اعمال حاکمیت قانونی ایران بر تنگه هرمز بودند و امید ان است که نظریات یاد شده دستاویز غربگرایان با هدف ترغیب ایران به خودداری از اعمال حاکمیت قانونی بعد از جنگ بر تنگه هرمز نباشد.
۳- همان گونه که اشاره شد دو کنوانسیون بین المللی ژنو و جاماییکا به موضوع ابراه ها اختصاص دارد که در این مختصر اشاره به چند ماده از این دو کنوانسیون را ضروری می دانیم. بخوانید!
الف- ماده ۱۴ کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو تصریح می کند؛ «کشتی های تمامی کشورها اعم از کشورهای ساحلی یا غیر ان، می توانند در دریای ساحلی از حق عبور و مرور بی ضرر برخوردار باشند».
ب- در بند ۴ از همان ماده امده است؛ «عبور و مرور تا جایی بی ضرر خواهد بود که به ارامش، نظم یا امنیت کشور ساحلی اسیب نرساند».
ج- بند ۴ از ماده ۱۴ و بند یک از ماده ۱۶ کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو، تشخیص بی ضرر بودن عبور کشتی ها از ابراهه (در اینجا ، تنگه هرمز ) را برعهده کشور ساحلی - در اینجا ، ایران اسلامی- گذارده است
د- در بند یک از ماده ۱۶ کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو امده است «کشور ساحلی می تواند اقدامات لازم را برای جلوگیری از عبور و مروری که بی ضرر نیست، به عمل اورد».
هـ- در بند ۳ از ماده ۱۶ تصریح شده است «کشور ساحلی می تواند بی ان که تبعیضی میان کشتی های خارجی قایل شود (حتی) عبور و مرور بی ضرر کشتی های خارجی را نیز به خاطر حفظ امنیت خود، موقتا متوقف کند». تمامی این مواد از کنوانسیون ژنو، در کنوانسیون ۱۹۸۲ جاماییکا نیز به تصریح امده است.
۴- گفتنی است در تیرماه ۱۳۹۷ اقای روحانی رییس جمهور وقت، در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود اگر امریکا مانع فروش نفت شما بشود چه برنامه ای دارید؟ گفته بود؛ « کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی گوید جلوی صادرات نفت ایران را می گیریم. تنگه های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از انهاست ». بعد از این اظهار نظر اقای روحانی، رهبر معظم و شهید انقلاب فرمودند؛ «سخنان رییس جمهور در سفر اخیر به اروپا مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام است. وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی این گونه مواضع رییس جمهور است » و در همان هنگام شهید بزرگوار سپهبد قاسم سلیمانی در نامه ای خطاب به رییس جمهور نوشت: «ان چه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه ها منعکس شد، مبنی بر این که اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی باشد مایه مباهات و افتخار است … دست شما را برای ایراد این سخنان بموقع، حکیمانه و صحیح می بوسم ».
اگرچه پیگیری ماجرا در بینش و منش اقای روحانی جایی نداشت اما استقبال
امام شهیدمان و شهید سلیمانی حاکی از ان بود که عملی کردن این دیدگاه نه فقط بلا مانع، بلکه ضروری بوده است.
۵- حالا به این چند نظر از کارشناسان غربی درباره نقش تنگه هرمز که فقط اندکی از بسیارهاست، نگاهی بیندازید.
فرید زکریا کارشناس شبکه امریکایی CNN می گوید: «این جنگ به ایران یک سلاح مهم تر از سلاح هسته ای داد و ان سلاح، تنگه هرمز است ». نشریه امریکایی تایم به بررسی جایگاه
تنگه هرمز پرداخته و تاکید می کند: «کنترل تنگه هرمز سلاح اتمی واقعی ایران است ». روزنامه صهیونیستی یدیعوت احارونوت
می نویسد: «اهرم فشار ایران در تنگه هرمز به اندازه موشک ها و برنامه هسته ای ان مهم است ». نیکلاس پِلهام، کارشناس مجله اکونومیست می نویسد: «چیزی که ایران در اختیار دارد و شاید حتی از یک سلاح هسته ای هم برتر باشد، کنترلش بر تنگه هرمز است. این ابزار می تواند برای ایران به عنوان یک عامل بازدارنده که بسیار قدرتمندتر از یک برنامه هسته ای است، عمل کند ». و صدها نمونه دیگر که شرح ان به درازا می کشد و سوال این است که کدام یک از این نقش های برجسته تنگه هرمز منحصر به دوران جنگ است و در پیش از جنگ و پسا جنگ نباید از ان بهره گرفت؟!
۶- خوشبختانه مسیولان محترم کشورمان بر تغییر نظام نظارتی پیش از جنگ بر تنگه هرمز و ادامه نظارت و حاکمیت کنونی (درحال جنگ) ایران بر این تنگه استراتژیک تاکید دارند. با بهره گیری از این نظام حقوقی که در کنوانسیون های بین المللی به رسمیت شناخته شده و سایر کشورها نیز پیش از این با استناد به قوانین و نظام های شناخته شده بین المللی و از طریق اعمال نظارت فعال بر ابراه های تحت حاکمیت خود، همه ساله درامدهای کلانی کسب کرده و می کنند. تنگه هرمز هدیه خدای مهربان به ملت ایران است و رها کردن بلا استفاده از ان به یقین کفران نعمت است.