محمد حسن آصفری:
تشکیل کمیته ویژه در اجلاس جهت پیگیری مطالبات مردم سوریه
سوریه یکی از کشورهای دوست و برادر ماست و در زمان دفاع مقدس تنها کشور عربی که به ما کمک کرد و همراه ما بود و با دشمن نبود دولت سوریه بود لذا وقتی امروز ملت سوریه نیاز به کمک دارند باید به آنها کمک کنیم.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی شهدای ایران گفت: موضوع انرژی هسته ای یکی از بحث هایی است که باید در اجلاس غیر متعهدها مدنظر قرار بگیرد و توجه ویژه ای به آن بشود و از این فرصت برای رفع تحریم ها استفاده گردد و جا دارد تا از این فرصت بدست آمده در مسیر عزت و مصلحت و اقتدار نظام استفاده کنیم و بهره بگیریم.
برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در ایران چه ره آوردی برای ایران خواهد داشت و اطلاعاتی در خصوص برگزاری اجلاس دارید؟
با توجه به پیگریهای انجام شده اکثر کشورها با آمادگی خوبی در اجلاس حضور دارند و پیش بینی ها حاکی از این است که 40 کشور دنیا در حد روسای جمهور و سطح یک کشورشان و باقی هم در سطح هئیت های عالی رتبه حضور پیدا خواهند کرد، آمادگی کامل برای برگزاری اجلاس وجود دارد اما بایستی این نکته را مد نظر داشته باشیم که این اجلاس ها را با سلام و تعارف و خوش و بش رد نکنیم باید از موقعیت و فرصت پیش آمده در اجلاس غیر متعهد ها در جهت خواسته های بحق همین ملتهای کشورها و بویژه جمهوری اسلامی استفاده کنیم.
امروز غرب دنبال این است که ایران را در انزوا قرار دهد باید از این فرصت استفاده کنیم و ارتباط با کشورها و مبادلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و مبادلات دیپلماتیک جایگاه ایران را معرفی کنیم، موضوع انرژی هسته ای یکی از بحث هایی است که باید در اجلاس غیر متعهدها مد نظر قرار بگیرد و توجه ویژه ای به آن بشود و از این فرصت برای رفع تحریم ها استفاده گردد، مهمترین موضوعی که بایدبه آن پرداخت و جایگزینی برای این تحریم ها ست زمانش همین اجلاس غیر متعهد هاست که می توانیم از آن بهره بگیریم و استفاده کنیم البته به شرط آنکه کار گروه های خوبی جهت رسیدن به اهداف تشکیل شده باشد، البته آمادگی به میز و صندلی و صرفاً تهیه هتل و فضای سالن نیست آمادگی این است که از این فرصت و هزینه ای که برای اجلاس می نمائیم در جهت عزت و مصلحت و اقتدار نظام استفاده کنیم و بهره بگیریم.
با توجه به اینکه سوریه همواره از حامیان ما بوده و خط مقدم، بحساب می آید در حوزه سیاست خارجی استراتژی ایران و اجلاس برنامه ای جهت حمایت از سوریه وجود دارد؟
سوریه یکی از کشورهای دوست و برادر ماست و در زمان دفاع مقدس تنها کشور عربی که به ما کمک کرد و همراه ما بود و با دشمن نبود دولت سوریه بود لذا وقتی امروز ملت سوریه نیاز به کمک دارند باید به آنها کمک کنیم اگر نیرو و امکانات قرار نیست بفرستیم ولی کمک سیاسی را از دولت سوریه دریغ نکنیم و در جهت کمک سیاسی اقدامات لازم و کمک های بین المللی را داشته باشیم بهترین موقعیت همین اجلاس غیر متعهد هاست که با صدور بیانیه و حمایت آن، کشورها و روسای جمهور کشورها بتوانیم مخالفت خودمان را برای حضور کشورهای معترض بویژه ترکیه، قطر، امارات ،عربستان بوجود بیاوریم و یک جلسه ویژه و کمیته ویژه ای در اجلاس جهت پیگیری مطالبات مردم و دولت سوریه مدنظر بگیریم و حتماً آنرا اجرایی نمائیم.
خواسته و توقع ما این است که مواضع روشن جمهوری اسلامی در خصوص بیداری اسلامی و مسائل منطقه ای بویژه سوریه، بحرین، مسلمانان میانماربیان شود ما باید از این فرصت بدست آمده نهایت استفاده را بنمائیم و در اجلاس سران از حضور کشورها، در کشورهای دیگر اعتراض خود را اعلام نمائیم نسبت به حضور ترکیه در سوریه موضع شفاف گرفته شود متاسفانه در گوشه و کنار شنیده می شود که بخاطر بعضی حرفهای بی منطق و بی پایه و اساس، مثلاً اینکه یکی دلایل ظهور امام زمان (عج) این است که باید جنگ و مشکلات در حلب و سوریه وجود داشته باشد، دولت نباید به این حرفها توجه کند، دولت توجه کند به منافع ملت ایران که یک بخش آن در کشور سوریه است از این حیث که سوریه همواره همراه ما بوده و از این جهت که پایگاه ارتباطی است بین فلسطین و حزب ا... که ما باید پایگاه را حفظ کنیم و این پایگاه را در اختیار دشمن حزب ا.... و فلسطین و دشمنان بچه های مسلمان قرار نگیرد لذا بهترین زمان اجلاس غیر متعهد هاست که توقع داریم دولت صراحتاً مواضع خود را به طورشفاف نسبت به اتفافات سوریه بیان کند و از آن حمایت نماید.
نظر شما در خصوص برنامه ریزی دولت و تعطیلی های تهران در زمان برگزاری اجلاس چیست؟
جمهوری اسلامی ایران یک کشور اسلامی است با پایه و اساس مدیریت دین مدار و شایسته سالار، که توانسته یک کشور زیبا و موثر و با محیط سالمو فضایی توام با آرامش، باید همه مسائل مربوط به برگزاری اجلاس را ایجاد میکرد و آن را به همه معرفی مینمود، لذا یکی از زمینه های آن بحث تعطیلی است که نیاز بود.
نقش و حضور نمایندگان مجلس علی الخصوص اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی در اجلاس چگونه بوده است؟
ما از دولت توقع داریم در اجلاس غیر متعهد ها حتماً از حضور نمایندگان مجلس استفاده شود و از آنها دعوت بعمل آید متأسفانه در اجلاس سوریه دعوتی صورت نگرفت امیدوارم دراین اجلاس دعوت شوند، چون یکی از وظایف مجلس نظارت هست که دراین حوزه می توانند نقش خوب و موثری داشته باشند.