از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان یک شکست بزرگ برای آمریکا و اسرائیل /بایستی نخست میزان صداقت عربستان را در عمل سنجید!

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری شهدای ایران در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک اریان و عربستان گفت: از زمانی که آقای رئیسی انتخاب شدند در همان کنفرانس اول مطبوعاتی شان گفتند که یکی از اهداف اصلی دولت شان افزایش روابط با همسایگان است و این رویکرد امکان پذیر نیست مگر با کاهش تنش با رقیب اصلی منطقهای ایران یعنی عربستان.
وی ادامه داد: به این ترتیب به میزبانی عراق مذاکراتی صورت گرفت و همچنین آقای رئیسی در این مورد با چینیها هم صحبت کردند و در نهایت عربستانیها در حقیقت در مذاکرات حاضر شدند.
در خصوص برقراری روابط، طرف عربستان سالها است که از دوره اوباما و برجام انواع طرح را به صورت مشترک با آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار داده است. زمانی هم می خواست که آمریکا را به جنگ با ایران وارد کند و ترامپ تاکید داشت که آمریکا با ایران جنگ داشته باشد.
این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه پس از اینکه عربستان در پاییز هم بیشترین میزان تلاش خودشان را در چارچوب جنگ ترکیبی آمریکا و با همکاری اسرائیل انجام دادند و نتیجه نگرفتند حالا به جز اینکه راهی بجز برقراری رابطه مجدد نمی بینند، خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به مطبوعات ایران و عربستان بیندازیم، از دیروز تا به حال متوجه میشویم که طرف ایرانی بسیار پوشش مثبت و گستردهای از این اتفاق صورت گرفته داشته، در حالی که در عربستان پوشش حداقلی و توأم با عدم خرسندی صورت گرفته و کاملا مشخص است که چینیها به عربستان فشار ویژه ای وارد کردند تا آنها از مواضع شان عقبنشینی کنند و به کاهش تنش در منطقه تن در دهند.
خوش چشم مطرح کرد: این امر در چهارچوب گسترش رابطه اخیر چین و عربستان معنای بیشتری پیدا میکند و حالا چین فشار بیشتری روی عربستان میتواند وارد کند، از طرف دیگر، جز اینکه یک دستاورد برای طرف ایرانی و چینی است؛ در حقیقت یک شکست بزرگ برای اسرائیل و آمریکا است. نخست وزیر قبلی اسرائیل اذعان داشته که این یک شکست بزرگ برای سیاست خارجه رژیم صهیونیستی است چرا که اگر این برقراری روابط بین ایران و عربستان گسترش همکاریها و روابط بین عربستان و اسرائیل را متوقف هم نکند، قطعاً میتواند سرعت رشد این همکاریها را بکاهد و اسرائیلیها را در اجرای طرحهای منطقهای شان با موانع بیشتری مواجه کند. خصوصاً اینکه این روزها اسرائیلیها در مسائل داخلی هم دچار زلزله ویژه هستند.
وی با بیان اینکه آمریکاییها هم علیرغم موضع رسمی که دولت آمریکا گرفت، بسیاری از جمله جمهوری خواهان این را یک معامله بزرگ سه سر باخت می دانند، یادآور شد: اول آنکه آمریکا در این بین نقشی نداشته است و دومین که یکی از دشمنان اصلی آنها یعنی ایران و یکی از دوستان آنها یعنی عربستان کاهش تنش دادند و برقراری مجدد روابط را انجام داده اند بدون آنکه آمریکا نقشی در آن بازی کرده باشد.
این کارشناس مسائل بین المللی افزود: نکته دیگر اینکه این توافق در کمرنگ شدن آمریکا در منطقه و اخراج آمریکا از منطقه نقش مثبتی داشته و حالا این چین است که نقش برجسته تری را در غرب آسیا ایفا میکند که کمتر حضور سیاسی و امنیتی در این منطقه داشته و حالا در چهارچوب ابتکار عملهایی که ایران و چین داشته اند دو رقیب اصلی آمریکا یعنی ایران و چین توانستند اهداف خودشان را به پیش ببرند.
خوش چشم در پایان اضافه کرد: علیرغم همه این مسائل نباید به دنبال نتیجه قطعی بود، عربستانیها اخیراً بسیار سیاستهای یک بام دو هوا را اجرا میکنند یعنی ممکن است که عربستان در سیاست اعلامی با ایران همکاری کند، اما در سیاستهای اقدامی همچنان با اسرائیلیها همکاری کند؛ بنابراین بایستی نخست میزان صداقت عربستان در اجرای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را در عمل سنجید و بعد نسبت به آن قضاوت نهایی را داشت نسبت پس نسبت به نتایج عملی این توافق باید محتاطانه رفتار کرد.