کد خبر: ۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
مشاور پروژه «23 نفر»:

عده‌ای از ارزش‌های دفاع مقدس غنیمت جمع می‌کنند

محمد ساردویی با اشاره به سختی‌های اسارت 23 نوجوان ایرانی تأکید کرد غنیمت جمع کردن برخی سودجویان از شرایط بعد از جنگ، آزاده‌ها را آزرده خاطر کرده است.
برای دیدن تصویر بزرگتر روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش شهدای ایران، دکتر محمد ساردویی از آزادگان اسارت تاریخی 23 نفر از نوجوان در جنگ تحمیلی است، او به عنوان مشاور فیلمنامه در کنار مهدی جعفری است و قرار است در ساخت فیلمی بر اساس این اتفاق و دوران اسارت خود و دوستانش با گروه سازنده این فیلم همکاری کند.

فکر نمی‌کنید کمی دیر فیلم و کتاب بر اساس قصه اسارت شما و دوستانتان ساخته و نوشته می‌شود؟

دکتر محمد ساردویی: من و دیگر دوستانم امکاناتی برای اینکه این اتفاق را در عرصه فرنگی و هنری منتشر کنیم نداشتیم. بسیاری از ما درگیری‌های زیادی در زندگی داشتیم و داریم که فرصتی برای دست به قلم شدن برایمان باقی نمی‌گذاشت. این ایراد به کسانی وارد است که دستی در هنر و فرهنگ این مملکت دارند.

در نگارش کتاب «23 نفر» با آقای یوسف‌زاده همکاری داشتید؟

نه به طور مشخص. در بعضی قسمت‌هابا یادآوری خاطرات و همفکری، اندک همکاری داشتم.

چطور شما 23 نفر توانستید آن شرایط سخت اسارت را با وجود سن کم، با افتخار از سر بگذرانید؟

دو دلیل اصلی داشت. ما جمعی بودیم که از طرف عراق انتخاب شده بودیم. تقریبا  همه همسن بودیم.19 نفر از بچه ها به یک لشکر واحد تعلق داشتند. لشکر ثار االله کرمان. دوم اینکه روحیات عمومی که در جبهه حاکم بود، روحیه ای آماده برای فداکاری و شجاعت بود. همه 23 نفر از روحیه ای قوی برخوردار بودند و مهم تر از همه تشکیلاتی عمل می کردیم. یعنی همه به تصمیم جمعی احترام می گذاشتیم که البته بخشی از این اتحاد به روحیات بومی برخی از بچه ها نیز برمی گردد. ما بواسطه سن کم خیلی خوب آن مرحله را با شرافت پشت سر گذاشتیم . شاید این نیرو را از ایمان دوران جوانی که پاک و خالصانه است دریافت می کردیم.

در فیلمی که آقای جعفری قرار است بسازند دوست دارید روی چه چیزی بیشتر از همه تأکید شود؟

من و همه دوستانم عمیقا می‌خواهیم که همه چیز بر اساس واقعیت و بدون بزرگ نمایی و اغراق بازسازی شود.  واقعیت های دوران جبهه به اندازه کافی مبالغه آمیز هست. حتی اتفاقاتی در جبهه می‌افتاد که باورش برای عموم مردم سخت مشکل است. پس در بازسازی دوران اسارت 23 نفر در فیلم سینمایی نیازی نیست که اغراق کنیم یا الگوی جدیدی بسازیم یا برخی قسمت‌ها را پررنگ کنیم. فیلم اگر تمرکز خود را بر روایت صرف بدون اغراق بگذارد قطعا نتیجه مؤثرتری بر جای خواهد گذاشت.

فکر می‌کنید قصه شما بتواند همه گروه‌های سنی را مخاطب قرار دهد؟

بله. اما فیلم به دلیل نشانه‌هایی مثل شخصیت‌های نوجوان، می‌تواند خود را در گروه سنی نوجوان قرار دهد. روایت خاطرات در مستندی که سال 85 ساخته شد توسط خود ما که دیگر چهره ای نوجوان نداشتیم صورت گرفت اما در این فیلم قصه بازسازی می شود و قطعا نوجوانان زیادی را با خود همراه می‌کند.

ارتباط خود را با دوستان دوران اسارت حفظ کره‌اید؟

بله. حتی آن هماهنگی و اتحاد هنوز بین ما هست.

دوستان دیگر درباره ساخت این فیلم چه نظری دارند؟

همه ما با آقای جعفری و با حوزه هنری اتمام حجت کردیم که فیلمی کاملا منطبق بر واقعیت و اصیل ساخته شود و اگر نسخه نهایی به تأیید همه 22 نفر نرسید اکران نشود. نشانه ای مبنی بر اینکه فیلم خوبی ازآب در نخواهد آمد وجود ندارد. این تصمیم تنها بر اساس حساسیتی که همه 22 نفر برای بهترین شکل ارائه آن واقعه تاریخی دارند گرفته شد. آقای جعفری خود را به همه ثابت کرده اند. همه ما بر این نظر هستیم که این فیلم بتواند به عنوان یک سند تاریخی عمل کند.

در مشاوره با آقای جعفری به چه صورت همکاری داشتید؟

آقای جعفری 2 بار نسخه نهایی فیلمنامه را به من دادند من مطالعه کردم و تمام صحنه ها را با هم مرور کردیم و بخشی را به پیشنهاد ما حذف یا اصلاح کردند و نهایتا تأییدیه را از ما گرفتند.

دغدغه آزاده‌ها در شرایط امروز جامعه ایرانی به همان شکل دوران جنگ باقی مانده است یا خیر؟

طبیعی است که برخی از آزاده ها یک زندگی معمولی دارند و شاید دیگر مثل سابق شور ارزشها را نزنند. بخشی از آزاده ها هم از مجموع شرایط جامعه دلخور هستند و شاید لحظاتی با خود فکر کنند که آن همه رشادت و سختی برای کسانی بود که در حال غنیمت جمع کردن هستند.

بیشترین چیزی که در دوران اسارت شما و دوستانتان را آزار می‌داد چه بود؟

جنگ. بیشترین ناراحتی روانی ما جنگ و مسائل کشور بود. تبلیغات در دست عراق بود و ما زودتر و دقیق تر از بقیه از فشارهای دشمن بر کشور آگاه می شدیم. هیچ کدام از ما ترس های شخصی از جنگ نداشتیم فقط مسائل کشور برایمان مهم بود. سختی های فیزیکی و روانی اسارت هم آزاردهنده بود.

سخنی باقی مانده؟

ما 22 نفر هیچ کدام با نگاه کار و درآمد با پروژه فیلم سینمایی 23 نفر هکاری نکردیم. فقط بازنمایی فیلم بر اساس واقعیت و جنبه‌های معنوی آن برایمان مهم است. من شخصا هیچ حق الزحمه مشاوره طلب نکردم اما بعضی دوستانم زندگی سختی را می‌گذرانند دوست دارم در خلال این پروژه کمک‌هایی به این عزیزان اختصاص داده شود.

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار