اقدامی برای اجرای قانون شناسایی جانبازان شیمیایی بعمل نیامده است

به گزارش شهدای ایران به نقل از بسیج نیوز انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت به مناسبت فرارسیدن سالروز بمباران شیمیایی این شهر توسط حکومت بعثی عراق بیانیهای صادر کرد.
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
امروز که بیست و پنج سال از واقعه دردناک بمباران شیمیایی سردشت سپری میشود علیرغم اینکه جهانیان به خوبی دریافته اند بقاء و وجود تسلیحات شیمیایی در جهان نتیجه ای جز به مخاطره افتادن صلح و امنیت جهانی و نابودی انسان ها و ایجاد خرابی در محیط زیست ندارد اما باز هم کشورهای بسیاری کماکان این سلاح ها را در اختیار داشته و از آن استفاده میکنند و این بدان معناست که امحاء و نابودی کامل سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی علیرغم اتمام مهلت قانونی برای نابودی سلاح های شیمیایی بر اساس تعهد کشورها در سازمان منع سلاحهای شیمیایی محقق نشده با این اوصاف بی توجهی برخی کشورها به مقررات و قوانین الزام آور بین المللی فاقد وجاهت به نظر میرسد.
قربانیان و مصدومین شیمیایی سردشت بطور جد و قاطع خواستار دنیایی عاری از هرگونه سلاح شیمیایی بوده و امید دارند که دیگر ساکنان جهان فجایعی مانند آنچه در این شهر روی داده تجربه نکنند.
اکنون که 25 سال از خاتمه جنگ ویرانگر ایران و عراق سپری شده و مهمترین اقدام پس از جنگ رسیدگی به وضعیت افرادی است که در اثر جنگ دچار صدمه شدهاند اما کماکان مشکلات و معضلات عدیده قربانیان شیمیایی به قوت خود باقیست که با توجه به اینکه به نظر پزشکان عوارض ناگوار سلاح های شیمیایی و گاز خردل بعد از گذشت حدود 2 دهه ظاهر میگردد، ضروری است دستگاه های مسئول امکانات درمانی، رفاهی، بهداشتی و.... خود را در جهت بهبود اوضاع قربانیان شیمیایی اختصاص دهند با این امید که ایام باقی عمر جانبازان شیمیایی با درد و مرارت کمتری سپری گردد.
این انجمن ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهداء شیمیایی سردشت که فریاد مظلومیت آنها هنوز هم به وضوح شنیده می شود و تجلیل از صبر و استقامت جانبازان شیمیایی که توامان درد مجروحیت و محرومیت را با افتخار تحمل می کنند بر این اعتقاد است وضعیت و امکانات درمانی، بهداشتی و رفاهی سردشت به هیچ وجه زیبنده و شایسته مردمی نیست که در طول 8 سال جنگ حاضر نشدند شهر و وطن خود را ترک کرده و تهاجم شیمیایی هم ذرهای خلل در اراده پولادین آنان وارد نساخت که با توجه به نابسامان بودن وضعیت عمران و آبادانی شهر ضروری است در سطح کلان تدبیری شایسته و فوری برای توسعه این شهر و ساختن آن بطوری که برای زندگی قربانیان و مجروحین شیمیایی مناسب باشد صورت پذیرد و کلینیک تخصصی جانبازان به داشتن پزشکان متخصص، آزمایشگاههای پیشرفته و داروهای مورد نیاز تجهیز یابد و از حالت چهار دیواری و راکد خارج شود.
ضمن تشکر دوباره از نمایندگان مجلس برای پیشنهاد و تصویب قانون الزام دولت به شناسایی جانبازان شیمیایی، هر چند که بطور کافی گویا و وافی به مقصود نیست و اظهار گلایه از ریاست دستگاه اجرایی کشور در تأخیر و عدم ابلاغ آن که ناشی از بی توجهی به قشر جنگ زده و جانبازان می باشد متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این قانون که در آن حداقل انتظارات و درخواست های مصدومین شیمیایی انعکاس یافته به عمل نیامده است و این بیانگر فقدان ارادهای جدی برای اجرایی کردن آن است؛ نباید فراموش کرد که در شرایط حاضر قانون بر روابط و مناسبات افراد حاکم بوده و تمام تلاش دولتها باید صرف اجرای قانون شود بطوری که بی توجهی به قانون و نقض آن غیر قابل اغماض است و هدف از تصویب هر قانونی اجرای بدون کم و کاست آن بوده که این مهم در مورد قربانیان شیمیایی اجراء نمی شود حال از مراجع نظارتی و دستگاه قانون گذاری کشور تقاضای اقدام شایسته برای اجرای فوری و بدون تنازل قانون مذکور را داریم.
از طرفی تنها اقدام قضایی برای اثبات مظلومیت مصدومین شیمیایی کشور و مردم سردشت طرح شکایت این انجمن در دادگاه جزایی لاهه و صدور حکم بر محکومیت فرانس فان آنراد به اتهام ارتکاب جنایات جنگی از طریق تهیه و تدارک مواد اولیه تولید سلاح های شیمیایی برای حکومت بعث عراق بوده است و وزارت امورخارجه به عنوان متولی دفاع از حقوق اتباع ایرانی در مراجع خارجی اقدامی در این خصوص معمول نداشته و مضاف بر آن از همکاری لازم با انجمن ها و سازمانهای مردم نهاد خودداری شده است که باتوجه به الزام قانونی آن وزارتخانه به این امر بدیهی لزوم تأخیر در طرح شکایت منجر به فرصت سوزی و از دست رفتن ظرفیتهای حقوقی موجود خواهد گردید.
همچنین عدم اقدام وزارت خارجه این نتیجه را درپی داشته که دادگاه ویژه رسیدگی با اتهامات سران بعث رسیدگی به شکایت ایران و اتباع ایرانی ناشی از جنگ 8 ساله را مورد پیگرد قرار نداده و آن را خارج از صلاحیت ذاتی خود دانسته و تغییرات قانونی در اساسنامه آن دادگاه در عمل به معنای تضییع حقوق ایرانیان زیاندیده از جنایات عدیده حکومت بعث است و این درحالی است که پرداخت خسارت دولت و اتباع کویت و عدم توجه به خسارات فراوان وارده به ایران و شهروندان آن که کراراً از جنایات صدام متضرر شدهاند ظلم و تبعیض فاحشی است که نباید مورد پذیرش قرار گیرد.
شهر سردشت اگر چه زخم بزرگ بمباران شیمیایی را بر پیکره خود دارد اما جاذبه های توریستی و گردشگری آن بی نظیر است که به منظور استفاده بهینه از آن و توسعه صنعت گردشگری و بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم و کاهش محرومیت منطقه و کاشتن بذر امید و تلاش در دل جوانان و نوجوانان که غالباً از منسوبین و بازماندگان قربانیان و مصدومین شیمیایی هستند شایسته اقدام جدی و اساسی است؛ همچنین ایجاد تسهیلات مرزی برای رفت و آمد و عبور مردم در نواحی مرزی و ضابطه مند کردن معاملات مرزی و افزایش مراودات تجاری و بازرگانی با کشورهای همجوار و عرضه محصولات و تولیدات این شهر در بازارهای خارجی منطقه و تشویق جوانان به کار و فعالیت بیشتر و خودداری از تنگنظری و ایجاد محدودیتهای نابجا برای قوه خلاق و ابتکار آنان و حمایت جدی از قشر تحصیلکرده در راستای استفاده از تخصص آنها در منطقه محروم سردشت و توسعه کشاورزی و صنعت در قبال فداکاری این مردم درخواستی به جا و ضروری است که امیدواریم مسئولین آنها را در سرلوحه برنامهها و اقدامات خود قرار دهند. گرامی باد یاد و خاطره قربانیان شیمیایی سردشت و با امید داشتن جهانی مملو از صلح و آشتی.