شهدای ایران shohadayeiran.com

کد خبر: ۱۶۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
«ما به‌یاری خدا تا نابودی کامل دشمنان اسلام و ملت‌های مستضعف جهان در برابر آنان و به‌خصوص در مقابل امریکای جهان‌خوار ایستادگی خواهیم کرد. »
به گزارش شهدای ایران، روز گذشته نمازگزاران نماز جمعه در سراسر کشور پس اقامه نماز جمعه با راهپیمایی، انزجار خود نسبت به عهدشکنی دولت آمریکا را اعلام کردند.


راهپیمایی مردم ایران در پاسخ به عهدشکنی آمریکا/ملّت ایران هیچ اعتمادی به اتحادیه اروپا ندارد


نمازگزاران و شهروندان تهرانی نیز در اعتراض به خروج آمریکا از برجام از مقابل درهای دانشگاه تهران تا میدان انقلاب راهپیمایی کردند.

در این راهپیمایی مردم با سردادن شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا»،«مرگ بر اسرائیل»، «مرگ برآل سعود» ، «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» از مسئولین خواستند که پاسخ قاطعی در مقابل عهدشکنی آمریکا و خروج احتمالی اروپا از برجام بدهند.

راهپیمایان در این راهپیمایی پرچم آمریکا را نیز آتش زدند.

در پایان نیز قطعنامه تظاهرات سراسری مردمی ضد استکباری و محکومیت عهد شکنی دولت مستکبر آمریکا صادر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بهانه‌جویی‌ها و اقدام جنون‌آمیز ترامپ ابله با ایجاد جنگ روانی، عهدشکنی و خروج یک‌جانبه از برجام و اظهارات سخیف او برعلیه ایران‌مقتدر، اثبات‌ کننده مجدد خوی استکباری سردمداران کفرپیشه طاغوت ‌اعظم آمریکای جنایت‌پیشه است که هدفی بجز تقابل با اسلام و تلاش مذبوحانه برای براندازی نظام مقدس اسلامی و سلطه شیطانی بر منطقه ندارد و این سیاست خصمانه بار دیگر موید آرمان اصیل استکبارستیزی و ضرورت ایستادگی و مقاومت دربرابر ام‌الفساد قرن با الهام از کلام امام راحل عظیم‌الشان می‌باشد که به زیبایی و ژرف ‌اندیشانه فرمودند: «ما به‌یاری خدا تا نابودی کامل دشمنان اسلام و ملت‌های مستضعف جهان در برابر آنان و به‌خصوص در مقابل امریکای جهان‌خوار ایستادگی خواهیم کرد. »

«آمریکای جهان‌خوار باید بداند که ملت عزیز ... تا نابودی کامل منافعش او را راحت نخواهد گذاشت و تا قطع هر دو دست آن، به مبارزه خود ادامه خواهند داد. »

«ما تا آخر عمر، علیه دولت آمریکا مبارزه می‌کنیم و تا آن را به جایش ننشانیم و دستش را از منطقه کوتاه نکنیم و به تمام مبارزان راه آزادی کمک نکنیم تا آن‌ها را شکست دهند ... از پای نمی‌نشینیم. دنیا باید آمریکا را از بین ببرد والّا تا این‌ها هستند، این مصیبت‌ها در دنیا هست، این‌جا نشد، یک جای دیگر»


راهپیمایی مردم ایران در پاسخ به عهدشکنی آمریکا/ملّت ایران هیچ اعتمادی به اتحادیه اروپا ندارد


واینک، ما شرکت کنندگان در تظاهرات ضد آمریکایی-صهیونیستی با فریاد رسا و ندای ملکوتی "الله اکبر‌‌‌‌‌‌، خامنه‌ای رهبر" اعلام می‌نماییم:

1- با شناخت کامل از اهداف شوم و سیاست‌های خصمانه شیطان بزرگ آمریکا که برای سیطره سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی خویش بر جهانِ زیرسلطه از هیچ جنایتی خودداری نمی‌نماید، کماکان آمریکای جهان‌خوار را دشمن شماره یک بشریت و تروریست بالذات دولتی دانسته و شدیدا آن را محکوم می‌نماییم.

2- مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر تعلیق اولیه فعالیت‌های هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای منتجّ به امضای قرارداد موسوم به برجام، علیرغم بی‌اعتمادی مستدل، منطقی و آینده‌نگرانه معظم‌له نسبت به آمریکای جهان‌خوار و هم‌پیمانانش که نه تنها مانع اقدامات مقامات نشدند بلکه با درایت و هوشمندی مستمراً دولت و تیم مذاکره کننده را تایید فرمودند، حجت را بر همگان تمام کرد، لذا واقع‌بینی و عبرت‌آموزی از وقایع سال‌های اخیر و التزام عملیِ بی‌چون وچرا به منویات مقتدای عظیم‌الشان امت اسلامی را مصرانه از تمامی دست‌اندرکاران و گروه‌ها خاصه مسئولین محترم اجرایی خواهانیم.

3- ملت ایران با بصیرت و آگاهی، هیچ‌گونه اعتمادی به سران اتحادیه اروپا به عنوان هم‌پیمانِ آمریکای عهدشکن نداشته و هوشیاری تمام در هرنوع مذاکره، اخذ تضمین‌های واقعی غیرقابل خدشه و صلابت و اقتدار دربرابر زیاده‌خواهی‌های آن‌ها را مطالبه جدی خود از مسئولین می‌داند.

4- قاطعانه اعلام می‌نماییم آمریکای عهدشکن و ناقض حقوق بین‌الملل، درآینده و در هیچ موضوعی نباید طرف مذاکره با ایران باشد و در مذاکرات با دیگر کشورها ازجمله اتحادیه اروپا نیز هرگز دفاع از جبهه مقاومت و مظلومین جهان- منافع ملّی و توانمندی‌های نظامی و موشکی قابل گفتگو و توافق احتمالی نخواهدبود.

5- ضمن تجدید بیعت با مقتدای عظیم‌الشان امت اسلامی و رهبر شجاع، حکیم و عزیزتر از جانمان، حفظ اتحاد و انسجام ملّی با محوریت ولایت‌ مطلقه فقیه و عمود خیمه نظام اسلامی را وظیفه همگان و رمز عزت و شرافت ایران و ایرانی دانسته و نسبت به هرنوع اقدام خارج از این چارچوب، جدّاً هشدار می‌دهیم.

6- به‌عنوان یک وظیفه دینی و انسانی خدشه ناپذیر به آرمان الهی دفاع از فلسطین پایبند بوده و ضمن محکومیت شدید جنایات و ددمنشی‌های رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی، پاسخ قاطع و متناسب با تحرکات رذیلانه اشغالگران قدس شریف را خواهانیم.



انتشار یافته: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
عراقچی: اگر آمریکا از برجام خارج شود برجامی در کار نخواهد بود/ورود به مذاکرات برای تثبیت حق هسته‎ای بود و نه تحریمها

سه شنبه 10 بهمن 1396 - 00:13
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در برنامه «جهان آرا» به پرسشها درباره برجام پاسخ داد. اوابتدا اظهارامیدواری کرد این گفت وگو همراه با تقوا باشد ولی بارها درحین برنامه، ناگزیر شد به مجری تذکر دهد بحث را به شوخی و مباحث ژورنالیستی نکشاند و «شلوغش نکند».
العالم-ایران
در بخشی از این برنامه مجری به عراقچی گفت فیلم هایی وجود دارد که آقای ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا سخن می گویند، می گوید مواضع و کارها روی انتخابات بعدی ما اثر می گذارد، ما نباید با برگ سیاست خارجی در سیاست داخلی بازی کنیم و این موضوعی مورد قبول همه دنیاست.
عراقچی پاسخ داد: همه ما قطعا اصول را رعایت می کنیم، من در آن جلسه حضور داشتم، اصلا منظور ایشان چنین نبود، نمی خواهم دفاع کنم ولی صادقانه می گویم آقای ظریف چهل سال است که در این نظام کار می کند، در نیویورک و تهران، هم اکنون هم وزیر هستند وهزاران سخنرانی کردند، هزاران ساعت مذاکره کرده است. درست نیست در یک سخنرانی یک موضوع کوچک را از یک متن بردارید و برجسته کنید. من در آن جا بودم، باید قبل و بعد آن را بسنجید.
وی اظهار داشت: ظریف بیان کرد که مردم آزادانه انتخاب می کنند و اتفاقا در دفاع از انتخاب رییس جمهور قبلی احمدی نژاد صحبت می کرد که مردم به خاطر این که از دولت قبل ناراضی بودند آزادانه به دیگری رای دادند .
معاون وزیر امور خارجه گفت: بحث ، خوب و در چهارچوب نظام بود حالا اگر یک جمله را آن وسط بیرون بکشیدباید گفت می شود روی آن تفسیرهای دیگری هم قرار داد. به نظر من این طور نبود، گواهی می دهم منظور این نبود.
**توافق ژنو
مجری پرسید آیا چیزی که در برجام امضا کردیم همان چیزی بود که در ژنو توافق کردیم یا عقب نشینی هایی وجود داشت؟
عراقچی پاسخ داد: این سوال خاصی است . انتظار داشتم بپرسید که در ژنو یا برجام از این برگه چه طور استفاده کردید ؟ اگر بخواهیم ژنو را با توافق نهایی در وین مقایسه کنیم، ژنو یکسری خط مشی ها و اصول کلی را به عنوان یک توافق اولیه مشخص کرد و بعد ما آن را در طول دو سالی که مذاکره شد تبدیل به توافق با همه جزییات کردیم.
وی افزود: ژنو به عنوان توافق اولیه ، تواقفی در موضوعی ایجاد کرد که به سمت حاد شدن می رفت . هر دو طرف در ژنو توافق کردند که همان جا بایستند و شروع به مذاکره کنند، در ژنو گفتیم به این کفایت نمی کنیم که هر که هر جا هست بایستد باید انتهای مذاکره را بدانیم ، مشخص باشد که وقتی مذاکره می کنیم باید بدانیم که وارد مذاکره می شویم یا نه
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای مهم بود که در آخرمذاکره به غنی سازی ما احترام گذاشته شود و ادامه یابد. یکی از خطوط قرمز ما این بود که غنی سازی ایران برای یک روز هم متوقف نشود، غنی سازی ادامه یابد و باید به این مساله احترام گذاشته شود.
وی اضافه کرد: در ژنو در بحث برنامه هسته ای ایران ، محدودیت ها و رفع تحریم ها تصمیمات کلی گرفته شد و بعدها در توافق برجام گنجانده شد. در بحث تحریم ها توافق کردیم در انتهای راه باید همه تحریم های مرتبط با هسته ای به طور کامل برداشته شود. در توافق برجام این موضوع به طور کامل عنوان و اعمال شده است.
**برای رفع تحریم ها مذاکره نکردیم
معاون وزیر امور خارجه گفت: مساله اصلی در مذاکرات، رفع تحریم ها نبود، رفع تحریم ها یک خواسته بسیار بزرگ ما بود. بحران هسته ای 12 سال طول کشید، خواست اصلی و شعار اصلی مردم در این بحران چه بود؟ انرژی هسته ای حق مسلم ماست. اگر می خواستیم فقط برای تحریم ها وارد مذاکره شویم چرا کاری کردیم که وارد تحریم شویم؟ دنبال چه آرمانی بودیم؟ در این مقاومتی که در طول این سال ها کردیم ما به دنبال این شعار بودیم که انرژی هسته ای حق مسلم ماست
عراقچی افزود: تحریم ها برداشته شد، خواسته های ما که بحث تحریم های مرتبط با هسته ای و موضوع مذاکره بود، محقق شد هم در متن برجام هم موضوع مذاکرات.
وی اضافه کرد: اعتقاد ندارم که ما وارد مذاکره شدیم برای رفع تحریم ها بلکه وارد مذاکرات شدیم که حق مسلم مردم ایران را تثبیت کنیم که این در مذاکرات و برجام تثبیت شد، این که جامعه بین الملل ،شوای امنیت و کشورهای 1+5 به برنامه هسته ای ما احترام بگذارند دستاورد بزرگ برجام است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: تحریم هایی که که ما به دنبال برداشتنش بودیم ، تحریم های مرتبط با هسته ای است . تحریم های دیگری هم داریم. تحریم های اولیه آمریکا که بعد از گروگان گیری آمریکایی ها ما را تحریم کردند و به موجب آن هیچ آمریکایی حق ندارد به ایران هیچ سرویسی دهد . سپس در موضوع هسته ای تحریم های ثانویه را اعمال کردند. گفتند نه تنها آمریکایی ها بلکه هر کسی که در دنیا با ایران تعامل اقتصادی کند ما او را هم تحریم می کنیم.
وی افزود: ما در ژنو توافق کردیم که تحریم هایی هسته ای برداشته شود. در لوزان و برجام تحریم های ثانویه مطرح بود. تحریم های اولیه موضوع مذاکرات نبود. ما اجازه نداشتیم.
عراقچی اضافه کرد: اگر می خواستیم در مورد روابط اولیه صحبت کنیم باید در مورد روابط دو جانبه گفت وگو می کردیم ما اجازه چنین کاری نداشتیم.
** تحریم های اولیه و ثانویه
در ادامه برنامه، یامین پور درباره تحریم های خود آمریکا در حوزه هسته ای پرسید.
عراقچی جواب داد: حوزه تحریم های اولیه ربطی به هسته ای ندارد. هرچه آمریکا تحریم های هسته ای گذاشته ثانویه است. هیچ تحریمی نیست که آمریکا به خاطر هسته ای وضع کرده باشد و در توافق برجام برداشته نشده باشد .
معاون وزیر امور خارجه افزود: وقتی ما نزدیک شدیم به مراحل آخر در فروردین 94 در لوزان، آن داشته هایی که به آن رسیده بودیم در حقیقت به نوعی در یک بیانیه آوردیم. برجام تمام تحریم هایی که به خاطر هسته ای گذاشته شده چه ثانویه و چه غیر از آن را برداشت. تحریم هایی آمریکا گذاشته بود همه هسته ای بود به اضافه تحریم های اتحادیه اروپا، به اضافه تحریم های شورای امنیت که همه اینها را برجام برداشته است.
وی اضافه کرد: شما اگر می توانید الان یک مورد سراغ بیاورید مثلا قانون شماره فلان در کنگره آمریکا، قانون شماره فلان دراتحادیه اروپا یا هر بندی از قطعنامه فلان که برداشته نشده است .در آن صورت حق با شما است. بنابراین هیچ عقب نشینی از ژنو تا وین صورت نگرفته است.
عراقچی اظهار داشت: در بحث لغو و تعلیق، تمام خواسته ما این بود که تمامی تحریم ها باید همزمان با اقداماتی که ایران انجام می دهد لغو شود که این خواسته مهم ما بود. اروپایی ها هم قبول کردند، شورای امنیت هم قبول کرد که تحریم را لغو کند.
وی توضیح داد: تحریم های آمریکا دو دسته است؛ تحریم های کنگره آمریکا و تحریم های رییس جمهور آمریکا که آن قانون کنگره است و دومی دستور اجرایی رییس جمهور است.دستورات اجرایی رییس جمهور را آمریکایی ها گفتند ما آن ها را می توانیم لغو کنیم. ولی قوانین کنگره را نمی توانیم لغو کنیم. کنگره خودش باید آن را لغو کند. مثل این که الان کسی بیاید به ما بگوید که مجلس ما قوانین را لغو کند. مجلس ما خودش تصمیم می گیرد که قوانین را لغو کند یا نکند . آنها هم گفتند این با کنگره است. کنگره باید خودش لغو کند. کنگره ما که الان اکثریت آن دست جمهوریخواهان است و با کل قضیه مخالف است لغو نمی کند. ولی کاری که ما می توانیم بکنیم این است که با استفاده از اختیار رییس جمهور این تحریم ها را ویو یا اسقاط کنیم .
عراقچی اضافه کرد: ما این را گزارش کردیم. خود آمریکایی ها گفتند اگراصرارتان بر این است که قوانین کنگره لغو شود پس توافقی نخواهیم داشت. خود کنگره باید این را انجام دهد و ماهم اختیاری نداریم. ما فقط می توانیم ویوش کنیم که این موضوع به داخل منتقل شد. بحث شد و نتیجه گیری شد که عیبی ندارد. تحریم هایی که برای کنگره است را رییس جمهور آمریکا ویو کند ولی متعهد باشد که این ویو را تا پایان انجام دهد. این موضوع حتی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم هست. سال 94 در صحبتی که برای مجلس خبرگان داشتند عین عبارات آن را دارم که اگر خواستید عین عبارات را دارم برایتان می خوانم.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ایشان- مقام معظم رهبری- فرمودند که تحریم ها باید لغو شود حالا بعضی از تحریم ها را می گویند رییس جمهور آمریکا اختیار ندارد همان هایی را که اختیار دارد لغو کند و این در داخل ایران پذیرفته شد.
یامین پور دوباره گفت تحریم هایی را که رییس جمهور آمریکا داشت لغو شد.
عراقچی جواب داد: بله. دستورات اجرایی همه را لغو کرد که همه مکتوبات آن است.
یامین پور گفت پس این ویو چیست؟ این 120 روز چیست؟ این 120 ، 120 روز چیست که دوباره باید تصمیم بگیرند؟
عراقچی جواب داد: دوباره بگویم. ببنید تحریم های خود رییس جمهور آمریکا و دستورات اجرایی آن اینها همه لغو شد. قوانین کنگره، رییس جمهور آمریکا می تواند و اختیار دارد طبق قانون اساسی آمریکا که ویو کند یا اسقاط کند . این ویوها 120 روزه است. البته بعضی ها 120 روزه است و بعضی ها 180 روزه است. یعنی رییس جمهور آمریکا طبق قانون اساسی نمی تواند برای ابد قانونی را ویو کند. اینها گفتند که ما از این می توانیم استفاده کنیم.
معاون وزیر خارجه افزود: در برجام رییس جمهور آمریکا متعهد شده است که قوانین کنگره را ویو کند و متعهد شده است که بعد از هر 120 روز ویو کند و برای همین است که اگر الان آقای ترامپ ویو نکند در حقیقت نقض برجام را انجام داده است. این تعهدی است که آمریکایی ها در برجام کردند که فقط در مورد قوانین کنگره ، چون اختیار لغو با خودشان نبود و کنگره هم آمادگی لغو نداشت قرار شد که آنها ویو کنند و ویوها 120 روزه و 180 روزه است و تعهد کردند که به طور مرتبط آنها را تمدید کنند و کاری است که تا الان انجام داده اند.
مجری پرسید پس منظور از لغو کلیه تحریم ها همین اندازه بود یعنی لغو دستورات رییس جمهور است.
عراقچی جواب داد: لغو تحریم های اتحادیه اروپا ، تحریم های شورای امنیت و لغو دستورات اجرایی رییس جمهور و اسقاط تحریم های کنگره که به صورت مرتبط تکرار می شود.
مجری گفت که ما می خواهیم از زبان شما بشنویم که آمریکا در چه مواردی خودش رسما برجام را نقض کرده است.
عراقچی جواب داد: تعهد اصلی آمریکایی ها که لغو تحریم های رییس جمهور بود انجام شده است. آنچه که وی به تحریم های کنگره الان انجام شده البته ترامپ گفته ممکن است دفعه بعد انجام نشده است. حالا این بحث خود را دارد.
آنچه که ما به عنوان نقض تعهدات آمریکا قبول داریم و عنوان کردیم و به کمسیون مشترک هم اعلام کردیم و نامه هایی که نوشته شده است و اعتراض خود را ثبت کردیم موردی است که مربوط به پارگراف های 26 و 28 و 29 است که در آن امریکا و همه اعضای 5+1 همه متعهد شدند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند. که آقای ترامپ از زمانی که آمده شروع کرده به تخریب کردن.
** قانون ویزا و نقض برجام
عراقچی در پاسخ به این سوالی پیرامون قانون ویزا در آمریکا و اینکه آیا این قانون نقض فاحش برجام نیست ؟ گفت: به طور خاص این قانون نقض فاحش نیست.
وی در پاسخ این سوال که پاراگراف 29 نرمالیزاسیون روابط تجاری است و با این شرایط ایا قانون ویزا نقض آن به حساب نمی آید گفت: نقض فاحش حتما نیست حتی معمولی نیست، نقض بند 26 و 28 است و ازاین بابت که فضای کار اقتصادی با ایران را می توانست برای اتباع بعضی از کشورها مشکل کند از این زاویه می توان با آن برخورد کرد.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که در برجام آمده است آمریکا نباید کاری بکند که اختلالی در آن ایجاد شود قانون ویزا رسما در برجام اختلال ایجاد می کند چرا نقض فاحش نیست،اظهار کرد: نقض فاحش در برجام عبارت خود برجام است؛ یک عبارت عدم اجرا داریم و یک عبارت عدم اجرای برجسته که به آن می گوییم نقض فاحش و این در خود برجام آمده است.
وی افزود: در هر نقضی طرفین به سمت از بین بردن برجام نخواهند رفت. یکی نقض فاحش است که برجام را به سمتی می آورد که کنار گذاشته شود ولی نقض معمولی را اصلاح می کنند.ما اعتراض کردیم که نقض بندهای 26 و 28 است . کاری که آن موقع آمریکاییها کردند این بود که در مورد افراد اقتصادی رییس جمهور آمریکا ویو کرد و ترتیبات دیگری گذاشت تا تبعات این را برای کسانی که می خواهند به ایران بروند در حوزه اقتصادی به حداقل برساند؛ ضمن اینکه کنسرت به برجام ربطی ندارد
وی ادامه داد: آن زمان امریکایی ها آمدند برای افرادی که بیزینس من هستند بحث ویو را به کار بردند. در بحث ویزای ده ساله ترتیباتی گذاشتند تا این افراد با مشکل مواجه نشوند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان سرمایه گذار حاضر می شوید با تحریمهای 120 روزه اعتماد کنید در ایران سرمایه گذاری کنید؟ مثلا قرارداد توتال این همه تیتر درشت زدیم دست آخر زمان شروع قراردادهای ای پی سی اعلام کرد حرف رییس جمهور آمریکا برای من سند است؟ اظهار کرد: این طور نبود رئیس توتال گفت اگر اسنپ بک اتفاق بیفتد و تحریمهابرگردد آنها هم تابع خواهند بود.
عراقچی خاطرنشان کرد: شما فرمودید این ویوها باعث می شود نیایند با ایران کار کنند در دوسال گذشته موارد متعددی داشتیم که با ایران وارد کار اقتصادی شدند توتال هست هنوز هم کنار نرفته است و قرارداد را امضا کرده است.
وی ادامه داد: آماری امروز از وزارت اقتصاد گرفتم . طی دوسال گذشته هشتاد میلیارد دلار خطوط اعتباری به ما اختصاص داده شده و نزدیک به 29 میلیارد دلار توافقنامه هایش امضا شده و دوازده میلیارد دلارش اجرا شده است که البته غیر از توتال که سرمایه گذاری است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت:از وقتی که ترامپ آمده با همین حرفها که پاره می کنم تمدید نمی کنم فضای سردرگمی ایجاد کرده است ما هم با این اقدامات مقابله کردیم و ادامه خواهیم داد. حتما بحث تخریب که ایشان انجام میدهد نقض برجام است و با آن برخورد می شود .
وی در پاسخ به این سوال که در رفتار امریکاییها موارد دیگر نقض برجام داشتیم اظهار کرد: مواردی بوده است که در بعضی از جاها که تکالیفی داشتند تاخیر و تعلل انجام دادند در بحث مجوزهای خرید هواپیما توسط ایران را با تاخیر طولانی صادر کردند
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا خریدهایی که از ایرباس و بوئینگ صورت گرفته مجوزهایش صادر شده است گفت:بله امریکا مجوز فروش هوایپما به ایران را صادر کرده است. سفارشاتی که داده شده طبق روال در حال وارد شدن است. تا الان ده یازده هواپیما وارد شده است. موعد تحویل اکثر اینها 2018 است. ایرباس دو سه مورد آماده داشت که تحویل داد بقیه درحال ساخته شدن است.
وی خاطرنشان کرد:در مورد اینکه هواپیماهای زمین گیروارد شده، مسئولین هواپیمایی باید توضیح دهند. اینها به این دلیل نیست که مجوزی وجود ندارد. تعدادی موتور به خارج ارسال شد و تعمیر شد و برگشت . ما مسائل دیگری داریم . بحث مسائل مالی و اعتبارات هم دخیل است اما آنچه به برجام مربوط می شود برجام موانعی سر راه اقتصاد بود را برداشته است.
به گزارش ایرنا ، یامین پور در ادامه سوال کرد:گفته می شود مجوزی که برای ایرباس صادر شده موردی است ولی آمریکا تعهد کرده بود که مجوز کلی برای فروش هواپیما صادر کند .
عراقچی گفت: تعهد آمریکا در برجام موردی است آنها تعهد کردند کیس بای کیس باشد ضمن اینکه مجوز فروش هوایپما و تحریم فروش هواپیما تحریم اولیه است تحریم هسته ای نیست.
وی گفت: ما چند مورد از تحریم های غیر هسته ای هم توانستیم بگیریم ، تحریمهای اولیه یکی مهمترین هایش فروش هواپیما به ایران است که بعد از انقلاب گذاشته شده بود .یکی هم صادرات مواد غذایی و فرش ما به آمریکا است.
عراقچی اجازه به شعب غیر آمریکایی شرکتهای امریکایی را از دیگر تحریمهای اولیه آمریکا عنوان کرد و گفت: چهار پنج مورد اضافه تر بر تحریمهای هسته ای در برجام است ولی آمده است مورد به مورد آمریکایی ها مجوز می دهند.
** راکتور آب سنگین اراک
مجری پرسید که آمریکایی ها علیرغم گذشت مدت ها از اجرای برجام، تعهدات خود را انجام ندادند، آیا ما عجله نکردیم برای اجرای تعهداتمان؟ آیا ضروری بود که به این سرعت بتن ریزی کنیم؟
عراقچی پاسخ داد: در زمانی که برجام می خواست اجرایی شود ما باید یکسری اقدامات انجام می دادیم و یکسری اقدامات نیز آنان باید انجام می دادند. کارهایی که آنان باید می کردند این بود که تحریم ها را باید لغو می کردند، این کار یک مصوبه بود، ولی کارهایی که ما باید می کردیم چند ماه طول می کشید، این اقدام از تیر تا دی ماه طول کشید.
وی ادامه داد: بحث بر سر این بود که چه کسی اول اقدام را انجام دهد، نتیجه این شد که آن ها آمدند همه تحریم های خود را لغو کردند تاریخ اجرای آن را بعد از انجام اقدامات ایران قرار دادند، اول تحریم ها را لغو کردند، شورای وزیران اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل جلسه گذاشتند، تمام قطع نامه های قبلی را لغو کردند . آمریکایی ها هم دستورات لازم را دادند ولی دستور اجرا زمانی صادر می شد که ایران کارهایش را تمام کرده باشد.
وی گفت: ما شروع کردیم کارهایمان را انجام دادیم وقتی کارهای ایران انجام شد در یک روز مشخص لغو تحریم های آنان هم اجرایی شد.
عراقچی اضافه کرد: این کار طبق قول و قرار و عده ای که در برجام بود انجام شد. پس از آن به نقطه ای رسیدیم که همه کارها انجام شد . کارهایی که به صورت قانونی، انان باید در لغو تحریم ها انجام می دادند همه را انجام دادند ، از 26 دی 94 وارد اجرای برجام شدیم.
وی ادامه داد: در این جا بود که آمریکایی ها شروع به بازی کردند، هم دولت قبلی و هم دولت فعلی، بازی آنان چه بود؟ با این سخت گیری هایی که انجام می دادند و همچنین با هیاهوهایی که ترامپ انجام داد فضا را برای ما تخریب کردند که ما به صورت کامل نتوانیم از مزایای برجام استفاده کنیم.
عراقچی در مورد راکتور اراک گفت:آن چیزی که در اراک می ساختیم راکتور تحقیقاتی آب سنگین بود، راکتور قدرتی نبود که برق تولید کند، یک راکتور آب سنگین آسان ترین و سریعترین راه رسیدن به بمب هسته ای است به دلیل آن که در ضایعات سوختش پولوتونیوم پدید می اید پلوتونیوم را باز فراوری می کنند ماده اولیه برای بمب بدست می آید.
وی ادامه داد: تمام کشورهایی که سال های اخیر به سلاح هسته ای رسیدند، از جمله پاکستان و کره شمالی از همین راکتور آب سنگین به بمب هسته ای رسیدند، طبیعی بود که خودش مایه نگرانی جدی بود در بحث برنامه هسته ای مطرح شده بود که ایران دارای راکتوری است که می تواند سریع به بمب برسد.
عراقچی ادامه داد: ما هم که برنامه بمب اصلا نداشتیم، مذاکرات که شروع شد، از موضوعات اصلی مذاکره بحث اراک بود می گفتند باید اراک را جمع کنید، خط قرمزی که برای ما گذاشته شده بود که از همان خط های پررنگ قرمز رهبری بود که اراک باید راکتور آب سنگین باقی بماند، اگر می شود به لحاظ فنی پلوتونیوم را از بین ببرید اشکال ندارد ولی ماهیت آب سنگین اراک باید حفظ شود.
وی افزود: ما با همین خط قرمز به مذاکره رفتیم آمریکایی ها و اروپایی ها برای ماه ها اصرار می کردند که باید اراک را جمع کنید. طبیعی بود ما مقاومت کردیم. بعد گفتند که اگر اراک را جمع کنید یک راکتور آب سنگین پیشرفته مدرن برای شما می سازیم که ما رد کردیم.
وی فزود: دوباره بحث و جدل بود تا این که گفتند که اراک را جمع کنید اگر جمع کنید ما یک راکتور آب سبک پیشرفته مدرن می سازیم، 130 میلیون دلار هم هزینه می دهیم ما گفتیم نه ، دوباره چند ماه طول کشید گفتند بیایید یک راکتور ترکیبی داشته باشید که هم با آب سنگین و هم سبک کار کند.
وی ادامه داد: متخصصان ما در انرژی اتمی گفتند این طرح قابل مطالعه است . آمریکایی ها در ادامه طرحی آوردند که دانشمندان ما بررسی کردند و گفتند این آب سنگین نیست ، ماهیت راکتور آب سبک است و ما دوباره گفتیم نه.
وی تاکید کرد: دوباره ماه ها کشمکش داشتیم بالاخره متخصصین انرژی اتمی ما گفتند خود ما یک طرحی داریم که بر اساس آن، میزان تولید پلوتونیوم در راکتور پایین می آید، بر اساس این طرح، در قلب راکتور تغییراتی ایجاد می کنیم، آمریکایی ها گفتند شما بلد نیستید، ولی ما گفتیم که انجام می دهیم، پس از آن چندین جلسه میان دانشمندان ما و کارشناسان آنان برگزار شد.
*قانون آیسا

عراقچی گفت: دو سال از اجرای برجام گذشته است. از دید آنها هنوزبحث بازگشت پذیری وجود دارد و اینکه ایران می تواند به سلاح هسته ای دست یابد. البته ما اصلاچنین دکترینی نداریم.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که فکر می کنید تمام دستاورد آنان در برجام چیست؟ اظهار داشت: تنها دستاوردشان این است که اگر ایران اراده کند که به سلاح هسته ای دست یابد یک سال طول بکشد ، این تنها دستاورد آنان در برجام بود.
معاون وزیر امور خارجه افزود:قانون آیسا قانونی است که توسط برجام ویو شده است. وقتی کنگره آمریکا تمدید کرد کماکان ویو است یعنی درعمل هیچ چیزی اتفاق نیفتاده است، این قانون در زمان برجام وجود داشت و توسط برجام ویو شد.
عراقچی ادامه داد: آیسا نقض برجام است، پای آن ایستاده ایم، شکایت کرده ایم و پای آن ایستاده ایم. در پاسخ به این سوال که در عمل چه اتفاقی افتاده است باید گفت در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است زیرا رییس جمهور آمریکا بعد از تمدید برجام باز هم آن را ویو کرد.
وی در پاسخ به این سوال که وقتی آیسا توسط آمریکا نقض شد شما چه کردید گفت: وقتی نقض شد هیات نظارت بر اجرای برجام که به دستور رهبری تشکیل شده و مصوبات آن هم مانند مصوبات شورای امنیت ملی است تصمیم گرفتند.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما گزارش دادیم و گفتیم آنها آیسا را تمدید کردند و این ازنظر ما نقض برجام است ولی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است، چون همان ویوی که بود کماکان هم متوقف است.
وی گفت: عباراتی که رییس جمهور آمریکا در مورد برجام به کار می گیرد، قابل تصور نیست . این که بدترین و شرم آورترین توافق است و سپس از واژه توافق احمقانه استفاده می کند.
مجری در ادامه به نامه دکتر روحانی به وزیر خارجه مبنی بر پیگیری موارد نقض اشاره کرد و سوال کرد که با چه مکانیزمی در نقض برجام یا انجام تعهدات در برجام بر آمریکا نظارت می شود، این در حالی است که آژانس به ما نظارت می کند؟
عراقچی گفت: آژانس بر تعهدات ما نظارت می کند، ولی هیچ کسی نیست که به تعهدات آنان نظارت کند، کدام آژانس است که به آنان نظارت کند، شورای امنیت هم که نمی تواند نظارت کند چون همه خودشان هستند.
وی ادامه داد: تمامی این بحث ها در زمان برجام صورت گرفت، نتیجه این بود که ما به هیچ جا نمی توانیم مراجعه کنیم، جز به خودمان، در برجام اختیار نهایی در مورد تصمیم گیری در مورد تعهدات طرف مقابل با خود ایران است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: در پارگراف 36 آمده اگر ما معتقد باشیم که طرف مقابل نقض برجام کرده ، مکانیزمی وجود دارد و آن مکانیزم این است که کمیسیون مشترک را در سطح معاونان و در قدم بعدی در سطح وزیران فعال می کنیم واگر قانع نشدیم برنامه خود را فعال کنیم یعنی ناظر و مجری خودمان هستیم.
وی افزود: بند 36 و 37 برای ساز و کار حل اختلاف است، در مورد بند 37 بسیار سو تفاهم شده است و ما بارها توضیح دادیم، بند 36 برای ما و بند 37 برای آنان است.
عراقچی ادامه داد: در بند 36 آمده اگر یکی از طرفین برجام، شکایتی از تعهدات طرف مقابل داشته باشد کمیسیون مشترک تشکیل می شود، اگر قانع نشدند، در سطح وزیران تشکیل جلسه می دهند و این یک پروسه 35 روزه است، اگر قانع نشدند دو راه باقی می ماند، اگر ما شاکی باشیم خودمان تصمیم می گیریم برنامه را فعال می کنیم ؛ اگر آنان باشند، آنان هم می توانند تحریم های خود را برگردانند.
وی گفت: اگر بخواهند تحریم های شورای امنیت را برگردانند باید به پاراگراف 37 بروند ما کاری به شورای امنیت نداریم.
در ادامه مجری پرسید که کارشناسان می گویند چرا آژانس نمی تواند به تعهدات آمریکا نظارت کند؟ که عراقچی گفت: آژانس یک نهاد تخصصی هسته ای است چه طوری می تواند به بانک ها و کمپانی ها نظارت کند.
وی تاکید کرد: ما پذیرفتیم که خود نظارت کنیم در برجام ملاک و قاضی خودمان هستیم.
** سرانجام شکایت های ایران

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سرانجام شکایتها و پیگیری های ایران اظهار کرد: خیلی ها اصلاح شد؛ خیلی تاخیرها جبران شد؛ خیلی موارد را اصلاح کردند ، البته در فضایی که ترامپ ایجاد کرده ما هنوز مشکل داریم. برای شرکتها و بنگاههای خارجی فضای بسیار نامطلوبی ایجاد کردند.
عراقچی خاطرنشان کرد: آنچه روشن است تا زمانی که از برجام نفع خودمان را ببریم در آن می مانیم. موارد نقض را هم از کانال خودش پیگیری می کنیم هیئت نظارت هم تصمیم می گیرد که نهایتا باید چه کار بکنیم.
وی خواستار نگاه به تصویر از زاویه آمریکا و از دیدی کلی شد و گفت: آمریکاییها وقتی به برجام نگاه می کنند حرفهایی می زنند منتهی اینجا چندان منتشر نمی شود. می گویند ایران با برجام و بعد از برجام قوی تر و مقتدرتر شده و در منطقه تهاجمی تر رفتار می کند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: این برداشت غالب در آمریکا و حتی اروپا است و سیاستش نسبت به آمریکا و اسرائیل هیچ تغییری نکرده است.
عراقچی گفت:اینکه آیا برجام علت این امر بوده ممکن است در مورد آن بحث داشته باشیم ،کاری به این نداریم اما آمریکا می گوید ایران در منطقه هر کاری دلش می خواهد می کند؛ در سوریه بشار اسد را حفظ کرده است. درلبنان ، در یمن و در اقلیم بازی امریکا را به هم زده و توانایی های دفاعی و موشکی را هم حفظ کرده است.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: می گویند ایران نفتش را می فروشد و پولهایش آزاد شده و مشروعیت پیدا کرده سرمایه گذاران هم به سمتش آمده اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون که ما نفت می فروشیم پولش برمی گردد؟ گفت: بله پولش برمی گردد. دو هفته پیش هم با بانک مرکزی هماهنگ کردم . از اول 96 تا الان بالای 40 میلیارد دلار نفت فروختیم - زمانی چک کردم 37 میلیارد دلار - به حساب های بانک مرکزی برگشته است و خرج شده است.
وی در پاسخ به این سوال که باید به جایش باید کالا وارد کنیم، گفت: پول را مگر چه کار می کنند با آن کالا می خرند.پول هم اگر بخواهد می آید. پس پولی که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز در بازار می ریزد از کجا می آید؟
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد:بانک مرکزی پول را از حسابهای خارج از کشور خود می آورد و تصمیم میگیرد ال سی باز می کند یا خرید انجام می دهد و هر چقدر هم لازم داشته باشد اسکناس داخل کشور می آورد وبرای کنترل بازار این کار را انجام می دهد .این در عمل در حال انجام است.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد:آمریکامی گوید ایران همه کارهایش را انجام می دهد و می خواهد ایرانی که در منطقه مقتدر شده را کنترل و محدود کند. می خواهد تحریمهای سابق نفتی، بانکی و کشتیرانی را برقرار کند و می بیند برجام مانع است.
وی یاد آور شد: تحریم های اصلی که برجام برداشته اینها همه الان کماکان برقراراست. ایران منفعتش را می برد. هم فروش نفت برگشت و هم پول ما، کشتیرانی ، نفتکشها و بیمه هم برقرار است.
عراقچی با اشاره به حادثه کشتی سانچی گفت: کشتی سانچی که متاسفانه غرق شد و یک تراژدی بود و در آن سی و یکی دو نفر از دست دادیم ، تمام بیمه های بین الملی را داشت که زمان تحریمها هیچ کدام را نداشت؛هم محموله تا 200 میلیون دلار بیمه بود و هم خود کشتی، هم شخص ثالث و هم تا یک میلیارد دلار بیمه خسارت بود که اگر الودگی ایجاد بکند این آلودگی را بیمه پرداخت بکند.
وی یادآور شد: ما در زمان تحریم این را نداشتیم خودمان بیمه کیش را درست کرده بودیم که کشتی ها را بیمه می کرد و چون ضعیف بود کشورهای خارجی کشتی های ما را به بنادر خود راه نمی دادند. برای همین بانک مرکزی یک میلیارد دلار تعهد کرد، کیش را حمایت کرد تا اگر حادثه ای رخ داد از محل آن پرداخت بکند.

**خداراشکر در زمان تحریم ها حادثه ای مثل سانچی نداشتیم

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: خدا را شکر در زمان تحریم ها حادثه ای مثل سانچی نداشتیم و الان کشتی سانچی تمام بیمه های بین المللی بر آن باربود و یک دلار به کشور خسارت وارد نشد چون همه را بیمه می دهد
وی در پاسخ به این سوال که چرا سانچی با پرچم کشور دیگر رفت اظهار کرد: به علت مزایایی که استفاده از پرچم این کشورها برای صاحبان کشتی ها ایجاد می کند از آن استفاده می کنند. تقریبا تمام کشورها از پرچم پاناما و دومنیکن استفاده می کنند.اتفاقا زمان تحریم اجازه این استفاده را به ما نمی دادند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران الان مقتدر شده است. رهبری هم فرمودند هیچ وقت ایران به این اندازه مقتدر نبوده است و هر کاری می خواهد انجام می دهد برای همین می خواهند جلویش را بگیرند و دوباره تحریمها را برقرار کنند ، برجام نمی گذارد لذا امریکا می گوید برجام باید از بین برود یا اصلاح شود از این جهت است.
به گفته عراقچی از دید آمریکاییها تمام پولها آزاد شده و تحریمهای بین المللی برداشته شده و ایران از تنگنای شورای امنیت بیرون آمده است. ایران امروز نفتش را می فروشد بیمه و مسائل بانکی هم راه افتاده است ولی می پرسند آقای اوبامااز برجام چه به دست آوردید جز این که حداکثرده سال بمب اتمی ایران را عقب انداخته ای.
وی افزود:ما که دنبال بمب نیستیم ده سال هم در تاریخ چشم برهم زدنی است. این را نتانیاهو گفت که دو سالش هم رفت هشت سال دیگر ایران تمام محدودیت های فعلی ایران مرتفع می شود.
**برجام مانع ترامپ است

وی ادامه داد: این که تحریم های نفتی را نمی توانند برگردانند به خاطر برجام است و در این تردیدی نداریم. برجام مانع ترامپ است . ترامپ می خواهد قدرت ایران را بگیرد برای همین است که می گوید برجام از بین برود.
عراقچی اظهار داشت: در مورد بازگشت پول های ما حاصل از برجام از مسوولان بانک مرکزی بخواهید گزارش دهند، درآمد حاصل از نفت ما به حساب های بانک مرکزی بر می گردد این که چه طوری در کشور خرج شود به بانک مرکزی بر می گردد
مجری در ادامه پرسید که آیا در کشورهای دیگر این پول بلوکه است و ما مجبوریم در ازای آن کالا بخریم؟
عراقچی گفت: این حرف صد درصد غلط است، البته اصل تهاتر از اصول اقتصاد مقاومتی است ولی هم اکنون ما در نفتی که می فروشیم پول دریافت می کنیم طبیعی است که با پولش کالا می خریم
در ادامه مجری پرسید که یعنی دلار به کشور باز می گردد که عراقچی پاسخ داد: شما وقتی که حقوقی دریافت می کنید این حقوق را به حساب شما در بانک میریزند همین که کارت بانکی کار می کند یعنی حساب کار می کند. الان وضع دریافت درآمدهای نفتی همین است، این پول در حساب های بانک مرکزی می آید آن جا هر قدر که بخواهند خرید می کنند هر قدر که بخواهند دلار به داخل کشور می آورند.

** ایران از برجام سود می برد

عراقچی گفت: ایران هم اکنون از نظر خودمان و هم از نظر جامعه بین الملل از برجام و منافع برجام سود می برد؛ هم نفت می فروشد ،هم سرمایه گذاری جذب کرده است.
وی تاکید کرد: امروزخطر سرمایه گذاری در ایران یک درجه کاهش یافته و شرایط بین المللی به شدت برای ایران مساعد شده است.
در ادامه مجری پرسید که چگونه باید ترامپ را کنترل کنیم که عراقچی پاسخ داد: ما هستیم که منافع خودمان را از برجام تشخیص می دهیم، اگر تحریم های علیه ما برداشته نشده باشد جایی شکایت نمی کنیم بلکه خودمان تصمیم نهایی را می گیریم.
** تحریم های اولیه و ثانویه

در ادامه برنامه، یامین پور درباره تحریم های خود آمریکا در حوزه هسته ای پرسید.
عراقچی جواب داد: حوزه تحریم های اولیه ربطی به هسته ای ندارد. هرچه آمریکا تحریم های هسته ای گذاشته ثانویه است. هیچ تحریمی نیست که آمریکا به خاطر هسته ای وضع کرده باشد و در توافق برجام برداشته نشده باشد .
معاون وزیر امور خارجه افزود: وقتی ما نزدیک شدیم به مراحل آخر در فروردین 94 در لوزان، آن داشته هایی که به آن رسیده بودیم در حقیقت به نوعی در یک بیانیه آوردیم. برجام تمام تحریم هایی که به خاطر هسته ای گذاشته شده چه ثانویه و چه غیر از آن را برداشت. تحریم هایی آمریکا گذاشته بود همه هسته ای بود به اضافه تحریم های اتحادیه اروپا، به اضافه تحریم های شورای امنیت که همه اینها را برجام برداشته است.
وی اضافه کرد: شما اگر می توانید الان یک مورد سراغ بیاورید مثلا قانون شماره فلان در کنگره آمریکا، قانون شماره فلان دراتحادیه اروپا یا هر بندی از قطعنامه فلان که برداشته نشده است .در آن صورت حق با شما است. بنابراین هیچ عقب نشینی از ژنو تا وین صورت نگرفته است.
عراقچی اظهار داشت: در بحث لغو و تعلیق، تمام خواسته ما این بود که تمامی تحریم ها باید همزمان با اقداماتی که ایران انجام می دهد لغو شود که این خواسته مهم ما بود. اروپایی ها هم قبول کردند، شورای امنیت هم قبول کرد که تحریم را لغو کند.
وی توضیح داد: تحریم های آمریکا دو دسته است؛ تحریم های کنگره آمریکا و تحریم های رییس جمهور آمریکا که آن قانون کنگره است و دومی دستور اجرایی رییس جمهور است.دستورات اجرایی رییس جمهور را آمریکایی ها گفتند ما آن ها را می توانیم لغو کنیم. ولی قوانین کنگره را نمی توانیم لغو کنیم. کنگره خودش باید آن را لغو کند. مثل این که الان کسی بیاید به ما بگوید که مجلس ما قوانین را لغو کند. مجلس ما خودش تصمیم می گیرد که قوانین را لغو کند یا نکند . آنها هم گفتند این با کنگره است. کنگره باید خودش لغو کند. کنگره ما که الان اکثریت آن دست جمهوریخواهان است و با کل قضیه مخالف است لغو نمی کند. ولی کاری که ما می توانیم بکنیم این است که با استفاده از اختیار رییس جمهور این تحریم ها را ویو یا اسقاط کنیم .
عراقچی اضافه کرد: ما این را گزارش کردیم. خود آمریکایی ها گفتند اگراصرارتان بر این است که قوانین کنگره لغو شود پس توافقی نخواهیم داشت. خود کنگره باید این را انجام دهد و ماهم اختیاری نداریم. ما فقط می توانیم ویوش کنیم که این موضوع به داخل منتقل شد. بحث شد و نتیجه گیری شد که عیبی ندارد. تحریم هایی که برای کنگره است را رییس جمهور آمریکا ویو کند ولی متعهد باشد که این ویو را تا پایان انجام دهد. این موضوع حتی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم هست. سال 94 در صحبتی که برای مجلس خبرگان داشتند عین عبارات آن را دارم که اگر خواستید عین عبارات را دارم برایتان می خوانم.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ایشان- مقام معظم رهبری- فرمودند که تحریم ها باید لغو شود حالا بعضی از تحریم ها را می گویند رییس جمهور آمریکا اختیار ندارد همان هایی را که اختیار دارد لغو کند و این در داخل ایران پذیرفته شد.
یامین پور دوباره گفت تحریم هایی را که رییس جمهور آمریکا داشت لغو شد.
عراقچی جواب داد: بله. دستورات اجرایی همه را لغو کرد که همه مکتوبات آن است.
یامین پور گفت پس این ویو چیست؟ این 120 روز چیست؟ این 120 ، 120 روز چیست که دوباره باید تصمیم بگیرند؟
عراقچی جواب داد: دوباره بگویم. ببنید تحریم های خود رییس جمهور آمریکا و دستورات اجرایی آن اینها همه لغو شد. قوانین کنگره، رییس جمهور آمریکا می تواند و اختیار دارد طبق قانون اساسی آمریکا که ویو کند یا اسقاط کند . این ویوها 120 روزه است. البته بعضی ها 120 روزه است و بعضی ها 180 روزه است. یعنی رییس جمهور آمریکا طبق قانون اساسی نمی تواند برای ابد قانونی را ویو کند. اینها گفتند که ما از این می توانیم استفاده کنیم.
معاون وزیر خارجه افزود: در برجام رییس جمهور آمریکا متعهد شده است که قوانین کنگره را ویو کند و متعهد شده است که بعد از هر 120 روز ویو کند و برای همین است که اگر الان آقای ترامپ ویو نکند در حقیقت نقض برجام را انجام داده است. این تعهدی است که آمریکایی ها در برجام کردند که فقط در مورد قوانین کنگره ، چون اختیار لغو با خودشان نبود و کنگره هم آمادگی لغو نداشت قرار شد که آنها ویو کنند و ویوها 120 روزه و 180 روزه است و تعهد کردند که به طور مرتبط آنها را تمدید کنند و کاری است که تا الان انجام داده اند.
مجری پرسید پس منظور از لغو کلیه تحریم ها همین اندازه بود یعنی لغو دستورات رییس جمهور است.
عراقچی جواب داد: لغو تحریم های اتحادیه اروپا ، تحریم های شورای امنیت و لغو دستورات اجرایی رییس جمهور و اسقاط تحریم های کنگره که به صورت مرتبط تکرار می شود.
مجری گفت که ما می خواهیم از زبان شما بشنویم که آمریکا در چه مواردی خودش رسما برجام را نقض کرده است.
عراقچی جواب داد: تعهد اصلی آمریکایی ها که لغو تحریم های رییس جمهور بود انجام شده است. آنچه که وی به تحریم های کنگره الان انجام شده البته ترامپ گفته ممکن است دفعه بعد انجام نشده است. حالا این بحث خود را دارد.
آنچه که ما به عنوان نقض تعهدات آمریکا قبول داریم و عنوان کردیم و به کمسیون مشترک هم اعلام کردیم و نامه هایی که نوشته شده است و اعتراض خود را ثبت کردیم موردی است که مربوط به پارگراف های 26 و 28 و 29 است که در آن امریکا و همه اعضای 5+1 همه متعهد شدند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند. که آقای ترامپ از زمانی که آمده شروع کرده به تخریب کردن.

** قانون ویزا و نقض برجام

عراقچی در پاسخ به این سوالی پیرامون قانون ویزا در آمریکا و اینکه آیا این قانون نقض فاحش برجام نیست ؟ گفت: به طور خاص این قانون نقض فاحش نیست.
وی در پاسخ این سوال که پاراگراف 29 نرمالیزاسیون روابط تجاری است و با این شرایط ایا قانون ویزا نقض آن به حساب نمی آید گفت: نقض فاحش حتما نیست حتی معمولی نیست، نقض بند 26 و 28 است و ازاین بابت که فضای کار اقتصادی با ایران را می توانست برای اتباع بعضی از کشورها مشکل کند از این زاویه می توان با آن برخورد کرد.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که در برجام آمده است آمریکا نباید کاری بکند که اختلالی در آن ایجاد شود قانون ویزا رسما در برجام اختلال ایجاد می کند چرا نقض فاحش نیست،اظهار کرد: نقض فاحش در برجام عبارت خود برجام است؛ یک عبارت عدم اجرا داریم و یک عبارت عدم اجرای برجسته که به آن می گوییم نقض فاحش و این در خود برجام آمده است.
وی افزود: در هر نقضی طرفین به سمت از بین بردن برجام نخواهند رفت. یکی نقض فاحش است که برجام را به سمتی می آورد که کنار گذاشته شود ولی نقض معمولی را اصلاح می کنند.ما اعتراض کردیم که نقض بندهای 26 و 28 است . کاری که آن موقع آمریکاییها کردند این بود که در مورد افراد اقتصادی رییس جمهور آمریکا ویو کرد و ترتیبات دیگری گذاشت تا تبعات این را برای کسانی که می خواهند به ایران بروند در حوزه اقتصادی به حداقل برساند؛ ضمن اینکه کنسرت به برجام ربطی ندارد
وی ادامه داد: آن زمان امریکایی ها آمدند برای افرادی که بیزینس من هستند بحث ویو را به کار بردند. در بحث ویزای ده ساله ترتیباتی گذاشتند تا این افراد با مشکل مواجه نشوند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان سرمایه گذار حاضر می شوید با تحریمهای 120 روزه اعتماد کنید در ایران سرمایه گذاری کنید؟ مثلا قرارداد توتال این همه تیتر درشت زدیم دست آخر زمان شروع قراردادهای ای پی سی اعلام کرد حرف رییس جمهور آمریکا برای من سند است؟ اظهار کرد: این طور نبود رئیس توتال گفت اگر اسنپ بک اتفاق بیفتد و تحریمهابرگردد آنها هم تابع خواهند بود.
عراقچی خاطرنشان کرد: شما فرمودید این ویوها باعث می شود نیایند با ایران کار کنند در دوسال گذشته موارد متعددی داشتیم که با ایران وارد کار اقتصادی شدند توتال هست هنوز هم کنار نرفته است و قرارداد را امضا کرده است.
وی ادامه داد: آماری امروز از وزارت اقتصاد گرفتم . طی دوسال گذشته هشتاد میلیارد دلار خطوط اعتباری به ما اختصاص داده شده و نزدیک به 29 میلیارد دلار توافقنامه هایش امضا شده و دوازده میلیارد دلارش اجرا شده است که البته غیر از توتال که سرمایه گذاری است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت:از وقتی که ترامپ آمده با همین حرفها که پاره می کنم تمدید نمی کنم فضای سردرگمی ایجاد کرده است ما هم با این اقدامات مقابله کردیم و ادامه خواهیم داد. حتما بحث تخریب که ایشان انجام میدهد نقض برجام است و با آن برخورد می شود .
وی در پاسخ به این سوال که در رفتار امریکاییها موارد دیگر نقض برجام داشتیم اظهار کرد: مواردی بوده است که در بعضی از جاها که تکالیفی داشتند تاخیر و تعلل انجام دادند در بحث مجوزهای خرید هواپیما توسط ایران را با تاخیر طولانی صادر کردند
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا خریدهایی که از ایرباس و بوئینگ صورت گرفته مجوزهایش صادر شده است گفت:بله امریکا مجوز فروش هوایپما به ایران را صادر کرده است. سفارشاتی که داده شده طبق روال در حال وارد شدن است. تا الان ده یازده هواپیما وارد شده است. موعد تحویل اکثر اینها 2018 است. ایرباس دو سه مورد آماده داشت که تحویل داد بقیه درحال ساخته شدن است.
وی خاطرنشان کرد:در مورد اینکه هواپیماهای زمین گیروارد شده، مسئولین هواپیمایی باید توضیح دهند. اینها به این دلیل نیست که مجوزی وجود ندارد. تعدادی موتور به خارج ارسال شد و تعمیر شد و برگشت . ما مسائل دیگری داریم . بحث مسائل مالی و اعتبارات هم دخیل است اما آنچه به برجام مربوط می شود برجام موانعی سر راه اقتصاد بود را برداشته است.
به گزارش ایرنا ، یامین پور در ادامه سوال کرد:گفته می شود مجوزی که برای ایرباس صادر شده موردی است ولی آمریکا تعهد کرده بود که مجوز کلی برای فروش هواپیما صادر کند .
عراقچی گفت: تعهد آمریکا در برجام موردی است آنها تعهد کردند کیس بای کیس باشد ضمن اینکه مجوز فروش هوایپما و تحریم فروش هواپیما تحریم اولیه است تحریم هسته ای نیست.
وی گفت: ما چند مورد از تحریم های غیر هسته ای هم توانستیم بگیریم ، تحریمهای اولیه یکی مهمترین هایش فروش هواپیما به ایران است که بعد از انقلاب گذاشته شده بود .یکی هم صادرات مواد غذایی و فرش ما به آمریکا است.
عراقچی اجازه به شعب غیر آمریکایی شرکتهای امریکایی را از دیگر تحریمهای اولیه آمریکا عنوان کرد و گفت: چهار پنج مورد اضافه تر بر تحریمهای هسته ای در برجام است ولی آمده است مورد به مورد آمریکایی ها مجوز می دهند.

** راکتور آب سنگین اراک

مجری پرسید که آمریکایی ها علیرغم گذشت مدت ها از اجرای برجام، تعهدات خود را انجام ندادند، آیا ما عجله نکردیم برای اجرای تعهداتمان؟ آیا ضروری بود که به این سرعت بتن ریزی کنیم؟
عراقچی پاسخ داد: در زمانی که برجام می خواست اجرایی شود ما باید یکسری اقدامات انجام می دادیم و یکسری اقدامات نیز آنان باید انجام می دادند. کارهایی که آنان باید می کردند این بود که تحریم ها را باید لغو می کردند، این کار یک مصوبه بود، ولی کارهایی که ما باید می کردیم چند ماه طول می کشید، این اقدام از تیر تا دی ماه طول کشید.
وی ادامه داد: بحث بر سر این بود که چه کسی اول اقدام را انجام دهد، نتیجه این شد که آن ها آمدند همه تحریم های خود را لغو کردند تاریخ اجرای آن را بعد از انجام اقدامات ایران قرار دادند، اول تحریم ها را لغو کردند، شورای وزیران اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل جلسه گذاشتند، تمام قطع نامه های قبلی را لغو کردند . آمریکایی ها هم دستورات لازم را دادند ولی دستور اجرا زمانی صادر می شد که ایران کارهایش را تمام کرده باشد.
وی گفت: ما شروع کردیم کارهایمان را انجام دادیم وقتی کارهای ایران انجام شد در یک روز مشخص لغو تحریم های آنان هم اجرایی شد.
عراقچی اضافه کرد: این کار طبق قول و قرار و عده ای که در برجام بود انجام شد. پس از آن به نقطه ای رسیدیم که همه کارها انجام شد . کارهایی که به صورت قانونی، انان باید در لغو تحریم ها انجام می دادند همه را انجام دادند ، از 26 دی 94 وارد اجرای برجام شدیم.
وی ادامه داد: در این جا بود که آمریکایی ها شروع به بازی کردند، هم دولت قبلی و هم دولت فعلی، بازی آنان چه بود؟ با این سخت گیری هایی که انجام می دادند و همچنین با هیاهوهایی که ترامپ انجام داد فضا را برای ما تخریب کردند که ما به صورت کامل نتوانیم از مزایای برجام استفاده کنیم.
عراقچی در مورد راکتور اراک گفت:آن چیزی که در اراک می ساختیم راکتور تحقیقاتی آب سنگین بود، راکتور قدرتی نبود که برق تولید کند، یک راکتور آب سنگین آسان ترین و
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
درپاسخ به قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک سگ دست نشانده مدعیان دروغین حقوق بشر جنایتکار!
آمریکا جنایتکار ازسال 2001 تاکنون درعراق، افغانستان، لیبی ومنطقه خاورمیانه بیش از 999 هزار بار مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت درمنطقه شده است.
دولتمردان آمریکایی درسال 2003 با دستور حمله به عراق و لیبی مرتکب جنایات جنگی شده اند/ و این درحالی است که مدعیان دروغین حقوق بشر و سازمان های بین المللی خیانتکار ازسال 2003 تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه وحشی گری و غیرانسانی آمریکایی ها نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیارکرده اند؟
و مجامع حقوق بشری ازسال 2003 تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیارکرده اند؟
آنچه امروز درسوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، لیبی، یمن، لبنا، نوارغزه، فلسطین، منطقه و جهان دیده می شود منعکس کننده جنایات وحشیانه وحشی گری و غیرانسانی آمریکا ومتحدانش است.
قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک مورد اعتماد ما نیست.
حرف قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک دیگر چه اعتباری دارد؟
چه کسی باور می کند قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک نگران حقوق بشر درعراق، افغانستان، پاکستان، لیبی، نوارغزه، فلسطین، میانمار، سوریه، یمن، منطقه وجهان است.
آمریکا جنایتکارناقض حقوق بشراست / پرورش دهنده تروریست، مدافع حقوق بشرنخواهد بود.
قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک سیاه ترین پرونده حقوق بشر را دارد.
آمریکا جنایتکارازسال 2001 تاکنون به همراهی انگلیس با کمک مالی برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین، مغرب واردن ازتروریسم برای تغییر حکومت ها استفاده می کند وهمچنان نیزادامه می دهد.
حکم دادگاه بی عدالت آمریکا جنایتکار ضد علیه ایران، مصرف داخلی آمریکا است.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را ازتروریسم کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را ازالقاعده کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را ازگروهک تروریستی منافقین کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را از طالبان کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را ازتکفیری ها کرد.
دولت آمریکا بیشرین حمایت را از گروه های تروریستی کرد.
دولت آمریکا بیشرین حمایت را از مخالفان سوری کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را از ارتش آزاد سوریه کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را از جبهه النصره کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را از جنایتکاران جنگی درسوریه، لبنان، نوارغزه، فلسطین، عراق، افغانستان، لیبی، یمن، میانمار کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را از حامیان اصلی تروریسم کرد.
دولت آمریکا بیشترین حمایت را از رژیم جعلی صهیونیستی کرد.
دولت آمریکا از تجاوز آل سعود حمایت می کند.
دولت آمریکا ازتجاوز نتانیاهو حمایت می کند.
قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک نمی تواند مدعی دفاع ازحقوق بشر باشد.
که قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک چشم خود را برروی واقعیات بسته ونمی تواند مدعی دفاع ازحقوق بشر باشد.
آمریکا جنایتکاردشمن تاریخی مردم ایران است.
قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک درمورد جنایات وحشیانه وحشی گری آمریکا، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی درسوریه، لبنان، نوارغزه، فلسطین، عراق، یمن ومنطقه خفه خون گرفتن، کاری نمی کند و سکوت اختیارکرده است.
حکم دادگاه بی عدالت آمریکا جنایتکار درباره ایران برای ما هیچ ارزشی ندارد.
قاضی دادگاهی در جنوب نیویورک درجایگاهی نیست که وضعیت حقوق بشر در دیگرکشورها را ارزیابی کند.
بمباران شیمیایی سردشت توسط ارتش صدام دیکتاتورکمک های و حمایت های همه جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و با کمک های مالی برخی کشورهای عربی جنایتکار، سند رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر، حقوق بشرآمریکایی، حقوق بشراروپایی و سازمان های بین المللی خیانتکاراست.
رژیم جنایتکارصدام دیکتاتور رئیس جمهور سابق عراق با دستور مستقیم آمریکا وغرب علیه مردم ایران از سلاح شیمیایی ساخت آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان استفاده کرده است / و مجامع حقوق بشری بیش از 30 سال است خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیارکرده اند.
ومجامع حقوق بشری 1367/04/12 تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند وسکوت اختیارکرده اند؟
و این درحالی است که آمریکا جنایتکار، انگلیس جنایتکار، فرانسه جنایتکار، آلمان جنایتکار، مدعیان دروغین حقوق بشر، سازمان های مدعی دفاع ازحقوق بشر و سازمان های به اصطلاح بین المللی ازسال 1367 تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه وگری فرمانده آمریکایی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیارکرده اند؟
سرنگون کردن هواپیمای مسافری کشورمان توسط فرمانده نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت آمریکایی برگ دیگری درکارنامه سیاه وننگین آمریکایی ها، وحقوق بشرآمریکایی ومدعیان حقوق بشراست.
آمریکا جنایتکارباید درمورد سرنگونی هواپیمای مسافربری کشورمان را توصیح دهد.
هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایران توسط فرمانده آمریکایی وکشتن 290 شهروند غیرنظامی و... جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.
آمریکا جنایتکاربزرگترین ناقض حقوق بشردردرنیاست.
آمریکا جنایتکارحق دفاع ازحقوق بشر را ندارد.
جنایات کاخ سفید ننگ بزرگ تاریخی است.
کاخ سفید تاکنون احترامی برای زندگی بشری قائل نیست.
چرا فرمانده بی ادب آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران حمله کرد؟
رفتارکاخ سفید شرم آوراست.
رفتارآمریکا جنایتکاردراین زمینه شرم آوراست.
نباید درقبال جنایات وحشیانه و وحشی گری فرمانده بی ادب آمریکایی سکوت کرد.
فرمانده نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت آمریکایی هواپیمای مسافری کشورمان را سرنگون کرد اما مدال افتخار دریافت کرد و عدهای در کشور نسبت به آن اتفاق بیشرمانه سکوت کرده بودند حال چه شده که در مورد یک مأمور نیروی انتظامی که به وظیفه قانونی خود عمل کرده همان عده صدای ضجه و مویهشان گوش فلک را کر کرده است!

اسناد پشتیبانی، کمک و حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه وآلمان ازتجاوز صدام درمدت هشت سال جنگ تحمیلی را دراختیارداریم.

متهم کردن ایران نقض حقوق بشر و... ازسوی آمریکا وهم پیمانانش درواقع به سرپوش گذاشتن به جنایت ها، خیانت های، دخالت های، مداخله گری و تجاوزهای خودشان ازسال 2003 تاکنون درعراق، افغانستان، پاکستان، لیبی، نوارغزه، فلسطین، لبنان، سوریه، منطقه وجهان است.
آمریکا وهم پیمانانش ازسال 2003 تاکنون درافغانستان، عراق، لیبی ومنطقه خاورمیانه مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند.
چرا مدعیان حقوق بشر خیانتکارشماره یک سکوت کرده اند؟
چرا سازمان های بین المللی خیانتکارشماره یک سکوت کرده اند؟
چرا آمریکایی ها جنایتکارشماره یک سکوت کرده اند؟
چرا کشورهای اروپایی جنایتکارشماره یک سکوت کرده اند؟
چرا روحانی، ظریف، مسئولان و نمایندگان مجلس و... دراین زمینه سکوت کرده اند؟
اسناد پشتیبانی، کمک و حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه وآلمان ازتجاوز صدام درمدت هشت جنگ تحمیلی را دراختیارداریم.
بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم جنایتکارصدام دیکتاتور رئیس جمهور سابق عراق و ارتش جنایتکارشماره یک عراق با پشتیبانی و حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و کمک مالی چند کشورجنایتکارشماره عربی درسایه سکوت سازمان های بین المللی، نماد حقوق بشرآمریکایی، نماد حقوق بشراروپایی و نماد جنایات مدعیان حقوق بشر!
آمریکا شریک جنایات صدام است.
انگلیس شریک جنایات صدام است.
فرانسه شریک جنایات صدام است.
آلمان شریک جنایات صدام است.
عربستان سعودی شریک جنایات صدام است.
سازمان ملل شریک جنایات صدام است.
شورای امنیت سازمان ملل شریک جنایات صدام است.
شورای حقوق بشرسازمان ملل شریک جنایات صدام است.
سازمان عفوبین الملل شریک جنایات صدام است.


بمباران شیمیایی سردشت توسط ارتش عراق تحت امر رژیم جنایتکارصدام دیکتاتور رئیس جمهورسابق عراق با پشتیبانی کاخ سفید وغرب، سند رسوایی آمریکایی ها، کشورهای اروپایی، مدعیان حقوق بشرو سازمان های بین المللی است.
مدعیان امروزکاربرد سلاح شیمیایی درسوریه، شریک جرم رژیم جنایتکارصدام دیکتاتور رئیس جمهورسابق عراق بودند.
رژیم جنایتکارصدام دیکتاتور رئیس جمهورسابق عراق با حمایت آمریکا وغرب علیه مردم ایران ازسلاحهای شیمیایی ساخت آمریکایی واروپایی درجنگ تحمیلی هشت سال استفاده کرده است/ ومجامع حقوق بشری تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند وسکوت اختیارکرده اند؟ وسازمان های بین المللی هم سکوت اختیارکرده اند.
واین درحالی است که مدعیان حقوق بشر، سازمان های بین المللی و سازمان های مدعی دفاع ازحقوق بشرتاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه وغیرانسانی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیارکرده اند.
مدعیان دروغین حقوق بشردرمقابل این کشتارغیرانسانی نه تنها ساکت نشسته اند بلکه حتی به آن چراغ سبزنیز نشان می دهند.
جنایات مدعیان حقوق بشر.
مدعیان حقوق بشر، درجنایات ضد بشری جهان دست دارند.
مدعیان حقوق بشربه فجایع کشتارمظلومان چراغ سبزنشان می دهند.
آمریکا جنایتکارشماره یک بزرگترین ناقض حقوق بشردردنیاست.
کاخ سفید ازسال 1357 تاکنون درفرانسه با گروهک تروریستی منافقین همکاری می کند وهمچنان نیزادامه می دهد.
کاخ سفید ازسال 2003 تاکنون درافغانستان، پاکستان ومنطقه با تروریسم همکاری می کند وهمچنان نیزادامه می دهد.
کاخ سفید حق دفاع ازحقوق بشر را ندارد.
واشنگتن حق دفاع ازحقوق بشر را ندارد.
هرچه می توانید روی موشک کاری کنید/ آمریکا باید سیلی بخورد.
دشمنی آمریکا مربوط به مسائل هسته ای ایران نمی شود.
آمریکا ازسال 1357 تاکنون ثابت کرد که با ملت دشمن است، نه موشک
چرا آمریکا جنایتکارشماره یک به هواپیمای مسافربری ایران حمله کرد؟ درتاریخ 1367/04/12
هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایران درتاریخ 1367/04/12 وکشتن 290 شهروند غیرنظامی و...
فاجعه کشتاربی رحمانه هزاران تن ازمسلمانان منا!
نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
آخرین اخبار