کد خبر: ۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

قانونی که قانونمندان هم آن را جدی نمی گیرند

سید جلال یحیی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اجرای عفاف و حجاب در کشور نیازمند یک عزم ملی است، گفت: ما نیاز به یک عزم و اراده ملی داریم و این موضوعی است که همه مردم باید با فرهنگ سازی مناسبی که برای آنها انجام می شود در این مقوله به صورت جدی و
برای دیدن تصویر بزرگتر روی تصویر کلیک نمایید

به گزارششهدای ایران، سید جلال یحیی زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: در بررسی که در مورد مسئله حجاب از طریق اداره کل قوانین داشتم مشاهده کردم که در این خصوص بعد از انقلاب سه قانون تصویب شده است که دو قانون مربوط به کارمندان دولت هستند. البته قانون حجاب و عفاف که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده و در سال 83 ابلاغ شده است قانونی است که جدای از آن سه قانون است. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت قوانین حجاب و عفاف را برای کارمندان خود جدی نگرفته است، ادامه داد: اگر به  قوانینی که از سوی مجلس در این زمینه وضع شده است بنگریم می بینیم که اکثر این قوانین برای کارمندان دولت است که دولت و دولتمردان این قانون رابرای کارمندان خود جدی نگرفتند. 

یحیی زاده خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که اگر دولت مردان در سراسر کشور همانطور که نسبت به رعایت شرایط  دقت به خرج می دهند و احتیاط می کنند در زمینه حجاب و عفاف هم درست عمل کنند مشکلی پیش نخواهد آمد و حداقل خانم های کارمند ملزم می شوند در اداره و تشکیلات اداری و پس از آن در سطح جامعه حجاب و عفاف را مراعات کنند. وقتی چنین رعایتی وجود داشته باشد خانم ها این افراد را می بینند و متوجه می شوند که مسئولین در این خصوص بازی نمی کنند چه بسا الگو گیری می کنند یا چه بسا خود را نسبت به شرایط وقف می دهند و بسیاری از مشکلات برطرف خواهد می شود. 

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از بدنه خود اجرای قانون عفاف و حجاب را شروع کند، گفت: دولت باید از خودش شروع کند و حتی در برخی از وزارت خانه ها که بالاترین نهاد و تشکیلات مدیریتی و ساختاری کشور است گاهی افرادی را می بینیم که از جهت رعایت حجاب بسیار مشکل دارند و زمانیکه اینگونه است ما توقع داریم سایر مردم و در سطح جامعه با زور حجاب و عفاف را رعایت کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم با بیان اینکه اصولا در ارتباط با حجاب و عفاف در سخن، صحبت و شعار کمبودی نمی بینم اما باید به شکل عملی وارد قضیه شوند،افزود: بنابراین حجاب و عفاف ابتدا نیاز به عزم  و اراده ملی دارد و ثانیا نیاز به باور مسئولین نسبت به اهمیت موضوع و مسئولین نیز باید از خود و ادارات خود شروع کنند و پس از آن مردم را نهی از منکر و وادار به معروف کنند. من فکر می کنم اگر این موضوع حل شود و به همین شکل انجام شود بخش عمده موضوع حل شده و به تدریج می توانیم منتظر باشیم که در سطوح مختلف جامعه با چنین هنجار شکنی هایی کمتر مواجه باشیم.

یحیی زاده خاطرنشان کرد: یکی از مصوباتی که در این زمینه وجود دارد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. طبق اختیار و سیاست گذاری که رهبر معظم انقلاب داشتند،مصوبه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد قانون تلقی می شود و در هر موضوعی که آنها ورودپیدا می کنند مجلس ورود پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه مصوبه حجاب و عفاف یک قانون رسمی است، تصریح کرد: به نظر بنده شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی نیز در این خصوص ورود پیدا کردند و 29 دستگاه را در قانون عفاف و حجاب موظف کرده و وظایفی برایشان تعریف و تبیین شده است. دبیر خانه این موضوع وزارت کشور مشخص شده و در این زمینه حتما کم کاری وجود داشته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در اجرای قانون  حجاب و عفاف کم کاری داشته است، اظهارداشت:  به همین جهت در دو سال اخیر مجلس هشتم تعداد زیادی از وزرا که در قانون حجاب و عفاف تکلیف دارند را دعوت کردیم و جلسات مفصلی با آنها داشتیم. 

یحیی زاده یاد آور شد: در آن جلسات خواسته قانونی مجلس و مردم را به آنها منعکس کردیم و آنها هم بعضا گزارشاتی را از اقدامات انجام شده دادند و نسبت به بعضی از مشکلاتی که داشتند توضیحاتی دادند. همچنین نسبت به برنامه های آتی نیز به صورت مبسوط گزارش ارائه کردند. ولی در عمل ما چندان خروجی ندیدیم و هرچه گذشت وضعیت تاسف بار تر و اسفناک تر هم شد. امیدورایم که این موضوع به این شکل موجب بی توجهی مسئولین قرار نگیرد.  

وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در رواج حجاب و عفاف گفت: شهرداری کارهای موثری در رواج حجاب و عفاف انجام داده که جای سپاس گذاری دارد و بودجه فرهنگی در این زمینه ها خرج کرده و نمی توانیم این تلاش های شهرداری را نادیده بگیریم هر چند که جای کار هممچنان وجود دارد.

 

 

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار