اندیشه های امام بر بوم های هنرمندان
به گزارش شهدای ایران ، ناصر سیفی هنرمند تهرانی با بیان این كه نقاشی اش متاثر از حال و هوای حضرت امام (ره) و اندیشه و رفتار ایشان و نگاه آمیخته با حكمت او است، گفت: تاثیر ایشان در جذب بیشتر جامعه به سمت ارزش های دینی و توجه دوباره جامعه به قابلیت هایی كه ما از آن غافل بودیم و همچنین ستیز با ظلم بدون توجه به موقعیت و قدرت آن ها و ارزش گذاشتن بر روی عدالت و عدالت اجتماعی به عنوان ارزش اصیل بنیادین مورد نیاز جامعه موضوعاتی است كه بر روی من تاثیر گذاشته و باعث شده این نقاشی را بكشم.
وی درباره علت حضورش در این كارگاه آموزشی گفت: اگر برای شخصیتی كه مطلوب جامعه نیست به من سفارش كار بدهند هرگز انجام نمی دهم، همانطور كه تا به حال هم چنین كاری نكرده ام و از همه مهمتر نفوذ و جاذبه ایی است كه امام (ره) در جامعه داشته اند و عظمت و روح بزرگ او در جهان انكار ناشدنی است.
سمیرا رفیعی هنرمند استان مركزی و برگزیده سومین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری در رشته نقاشی نیز موضوع نقاشی خود را رحلت امام خمینی (ره) عنوان كرد و افزود: به موضوعات مذهبی علاقه مندم و بیشتر آثارم با موضوع مذهبی است و از آنجا كه رشته تحصیلی ام گرافیك بوده است این نقاشی هم سبك كارهای دیگرم را دارد و به تصویر سازی خیلی نزدیك است.
رفیعی با بیان این كه شیوه نقاشی اش سمبلیك است ، گفت: موضوعی كه بر روی آن كار می كنم را در ابتدا به صورت داستان برای خودم تعریف و تجسم می كنم و بعد بر روی بوم پیاده می كنم.
وی برگزاری كارگاه های هنری را برای هنرمندان مفید دانست و گفت: این كارگاه ها كمك می كند تجربیات دیگران را ببینیم و برای خود من مانند كلاس درس است و بیشتر از این كه به خلق اثر فكر كنم علاقه مندم در این فضا باشم و یاد بگیرم.
همچنین حمید خندان دهكردی كه از استان چهارمحال و بختیاری به این كارگاه آمده بود با تاكید بر این كه نخواسته است عكس امام (ره) را بكشید، تصریح كرد: دغدغه ام اندیشه و چگونگی اتفاق بوده است و بیشتر تاثیر و شرایطی كه وجود داشته را از منظر نقاشی ترسیم می كنم.
دهكردی ادامه داد: موضوع انسانیت و سعادت انسان است و امام همه دغدغه اش ناشی از سعادتمندی و به كمال رسیدن انسان است و من این اتفاق را مثل درختی كشیده ام و اسب نیز در نقاشی ام نماد حركت و پویایی و زندگی است و با رنگ های مختلف به تصویر كشیده شده و نگاه ها به این اتفاق معطوف است.
او درباره این كارگاه نیز گفت: حركتی است كه هنرمندان دور هم جمع می شوند و باعث می شود از تجربیات و اندیشه یكدیگر با خبر شوند و استفاده كنند و نگاه هنرمندان به این موضوع و یافتنش می تواند خیلی مفید و تاثیرگزار باشد.
افشین مجربی تبریزی هنرمند آذربایجان شرقی نیز كه چهره امام (ره) را با تایپوگرافی اسم و سخنان ایشان به تصویر كشید ه بود درباره اثرش گفت: در كنار دست امام مكعبی به حالت نمادین كعبه و ذكر الله در آن نگاشته ام كه نشانگر این است كه امام در نمازش تنها به خدا فكر می كرد.
وی ادامه داد: انگیزه شخصی ام و شخصیت امام و اهداف ایشان باعث شد در این كارگاه شركت كنم.
حلیمه پیری نیز كه از استان سیستان و بلوچستان در این كارگاه حضور داشت، گفت: نقاشی ام تصویر ذهنی از عالمی پاك و مقدس است كه امام داخل آن عالم حضور دارد.
وی اولین مساله ای كه باعث حضورش در این كارگاه شد را عشق و علاقه قلبی به رهبر كبیر انقلاب عنوان كرد و گفت: در مرتبه پایین تر دلیل حضورم در این كارگاه هنری كسب تجربه و آشنایی با هنرمندان كشور و خلق اثر هنری بوده است.
این هنرمند كارگاه هنری جشنواره بر آستان آفتاب را برای هنرمندان تاثیر گذار دانست و گفت: این گونه كارگاه ها انرژی مثبتی برای تولید اثر به هنرمند می دهد و تجربه خوبی به دست می آوریم.
رضا غلامی از هنرمندان خراسان شمالی درباره موضوع نقاشی اش گفت: آدم هایی را به تصویر كشیده ام كه در حال عزاداری هستند و سعی كرده ام با رنگ های تند و بافت های قوی فضای احساساتی و غمبار را در قالب فیگورها و چهره ها نشان دهم.
غلامی با بیان این كه كارگاه های آموزشی اینچنینی می تواند كمك كند هنرمندان انگیزه بیشتری برای كار پیدا كنند، گفت: كارگاه نقاشی فرصتی است تا هنرمندان دور هم جمع شوند و همدیگر را بشناسند و خودشان را محك بزنند.
این هنرمند با تاكید بر این كه ارائه اثر در مناسبت خاص هیچ مشكلی ندارد، اظهار كرد: برپایی كارگاه های هنری در تمام دنیا اتفاق می افتد، اما این كه انتظار داشته باشیم هنرمندی كه به آن مناسبت در كارگاه شركت كرده، حتما اثری با همان موضوع ارائه دهد جالب نیست بلكه باید موضوع آثار هنری آزاد باشد و هنرمند نگاه خود را به واقعه ارائه دهد.