آسمان خلیج فارس آسمانیها را به معراج برد

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری شهدای ایران؛
خلیج نیلگون یا دریای خون
در دوازده تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافربری ایرباس ایران كه از بندر عباس عازم دبی بود، برفراز آسمان آبی خلیج فارس و در نزدیكی جزیره هنگام مورد حمله یگانهای دریایی و متجاوز امریكایی مستقر در آبهای خلیج فارس قرار گرفت. این هواپیما كه با موشك ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای متجاوز قرار گرفته بود ۲۹۸ نفر مسافر و خدمه داشت كه تمامی آنها اعم از مرد و زن و كودك و نوجوان و كهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان این هواپیما، ۶۶ كودك زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تبعه كشورهای خارجی نیز بودند كه همگی كشته شدند. مورد اصابت قرار دادن و زدن هواپیمای مسافربری ایران توسط گاوچرانهای امریكایی در حقیقت یكی دیگر از مراحل رویارویی عربدهكشان و مستكبران با انقلاب اسلامی ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهههای جنگ بود. پس از سقوط این هواپیما، مقامات امریكایی برای توجیه این جنایت ضد بشری و انسانی دلایل ضد و نقیضی عنوان كردند تا این جنایت تاریخی را یك اشتباه قلمداد كنند.
شرح ماجرا
یك سال پس از تجاوز رژیم عراق علیه انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ حمله به كشتیهای تجاری در خلیج فارس شروع شد و با اعلام مینگذاری سواحل بندر امام(ره) و حمله به دوكشتی تجاری در تاریخ ۳۱ دی ماه ۱۳۶۰ امنیت خلیج فارس به وسیله عراق مختل شد و پس از آنكه فرانسه در سال ۱۳۶۳ هواپیمای سوپراتاندارد و موشكهای اگزوسه را به عراق تحویل داد، گستره میدانی این حملات بیشتر شد. در برابر این حملات كه عراق به صراحت مسئولیت آنها را به گردن میگرفت شورای امنیت سازمان ملل عكسالعمل مناسبی نشان نداد، اما در مقابل با انتساب به دور از واقعیت چند حمله به ایران و شكایت شورای همكاری خلیجفارس، شورای امنیت در ۱۱ خرداد ۱۳۶۳ مطابق با اول ژوئن ۱۹۸۴ میلادی اقدام به صدور قطعنامه ۵۳۳ كرد و در آن خواستار توقف حملات شد. از شروع جنگ تا ۱۰ ژوئیه ۱۹۸۴ میلادی ۱۱۳ كشتی در خلیجفارس مورد حمله موشكی قرار گرفتند. جمهوری اسلامی ایران در ژانویه ۱۹۸۵ میلادی به دبیر كل سازمان ملل اعلام كرد كه از هرگونه اقدامی برای تأمین آزادی و امنیت كشتیرانی در خلیجفارس حمایت و استقبال خواهد كرد. اما حملات به كشتیها ادامه یافت تا تیرماه ۱۳۶۶ در حدود ۵/۸ تن كالا از محمولههای كشتیها در خلیجفارس به زیر آب رفت. ۴۱ كشتی كاملاً نابود شدند و به ۳۴ تن از محمولههای آنها آسیب وارد شد. بیش از ۳۰۰ نفر از ملوانان كشورهای گوناگون كشته شدند و همین تعداد تقریباً مجروح شدند. بدین ترتیب عراق در رسیدن به هدف خود مبنی بر بینالمللی كردن جنگ خلیجفارس تا اندازه زیادی موفق شد و به این ترتیب كشورهای زورگوی غربی و در رأس آنها امریكا در خلیجفارس حضور یافتند و در نهایت كار به جایی رسید كه نفتكشهای كویتی با پرچم امریكا در خلیجفارس حركت كردند و اسكورت كشتیها و نفتكشهای زیرنظر امریكا توسط نیروی دریایی امریكا در خلیجفارس آغاز شد. دستاورد ایجاد این شرایط در خلیجفارس توسط رژیم بعث و دامن زدن به این ناامنیها توسط نیروی نظامی ایالات متحده در خلیجفارس حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در خلیجفارس و شهادت ۲۹۸ نفر در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ بود.
واكنش منفعل شورای امنیت
پس از اصابت موشكهای ناو جنگی وینسنس به ایرباس جمهوری اسلامی در سوم ژوئیه ۱۹۸۸ همه مسافران و خدمه هواپیما به صورت وحشتناكی به شهادت رسیدند. طی این تجاوز آشكار و كثیف گاوچرانهای متجاوز، ایران در روز ۱۴ تیر ۱۳۶۷ طی نامهای به رئیس شورای امنیت خواستار تشكیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد. ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی شورای امنیت تشكیل جلسه داد. از سوی ایران دكتر ولایتی وزیر امور خارجه وقت در قسمتهایی از سخنان خود عنوان كرد: حضور نظامی امریكا در خلیجفارس تنها منادی مرگ و بیقانونی و شرارت بوده و جز ناامنی چیزی به ارمغان نیاورده است. عمل جنایتكارانه امریكا در حمله به هواپیمای كشوری به هیچ وجه در قالب دفاع مشروع قابل توجیه نیست. پس از چندی شورای امنیت در جلسه شماره ۳۸۳۱ خود در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۱۹۸۸ طرح قطعنامهای پیشنهادی را تصویب كرد. متن قطعنامه به شرح زیر است: شورای امنیت با بررسی نامه مورخه ۵ ژوئیه ۱۹۸۸ جانشین نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خطاب به رئیس این شورا و با گوش دادن به بیانات نماینده جمهوری اسلامی ایران و سخنان نماینده ایالات متحده امریكا، با ابراز تأسف عمیق از اینكه یك هواپیمای غیرنظامی ایرانایر در پرواز برنامهریزی شده بینالمللی ۶۵۵ و در حالت حركت در كریدور بینالمللی تنگه هرمز به وسیله موشك شلیك شده از ناوجنگی وینسنس ایالات متحده امریكا منهدم گردیده است، بر ضرورت تبیین حقایق سانحه توسط بازرسی بیطرفانه در منطقه خلیجفارس تأكید داشته و اظهارات خود را به شرح زیر اعلام نمود:
۱- تأسف عمیق خود را از ساقط ساختن هواپیمای غیرنظامی ایران به وسیله موشكی كه از یك ناو جنگی شلیك شده و تسلیت عمیق خود را به خاطر از دست رفتن غمانگیز جان انسانهای بیگناه ابراز میدارد.
۲- همدردی صمیمانه خود را به خانواده قربانیان سانحه غمانگیز و دولتها و كشورهای آنان اعلام میدارد.
۳- از تصمیم سازمان بینالمللی هواپیمایی كشوری در پاسخ به درخواست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد گروه تحقیق برای بررسی تمام حقایق موجود، همچنین از اعلام ایالات متحده امریكا و جمهوری اسلامی مبنی بر تصمیمشان برای همكاری با بررسی سازمان هواپیمایی كشوری استقبال میكند.
۴- از تمامی اعضای كنوانسیون ۱۹۴۴ شیكاگو درخواست میكند كه در همه شرایط مقررات و رویههای سلامت هوانوردی كشوری به ویژه ضمائم آن كنوانسیون را به منظور جلوگیری از چنین پیشامدهایی دقیقاً مراعات نمایند.
۵- لزوم اجرای فوری و كامل قطعنامه ۵۹۸ (۱۹۸۷)، شورا را به عنوان تنها مبنای حل جامع، عادلانه و شرافتمندانه و پایدار، منازعه میان ایران و عراق و ابراز پشتیبانی خود را از دبیر كل برای اجرای این قطعنامه اعلام و خود را ملتزم به همكاری با دبیر كل برای تسریع در اجرای طرح اجرایی او مینمایند.
آخرین سخن
جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم محكومیت قاطع امریكا از سوی شورای امنیت شكایت خود را در دیوان بینالمللی دادگستری لاهه نیز مطرح كرد. عنصر تخصصی سازمان ملل متحد یعنی ایكائو نیز از مسائل سیاسی به دور نمانده و به جای بررسی مسائل فنی و ارائه طریق به شورای امنیت تنها به ابراز تأسف و تسلیت به بازماندگان سانحه پرداخت. و این است دموكراسی و حقوقبشر و عدالت غربی كه به انسانهای جهان وعده میدهند.
منبع: جوا آنلاین