کد خبر: ۱۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰

راهیان نور عرصه پیروزی در جنگ نرم است

«راهیان نور فعالیتی فرهنگی و تأثیرگذار است كه همه اقشار جامعه به آن واقف هستند. یكی از بسترهای تأثیرگذار در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن عرصه راهیان نور است، آن هم در شرایطی كه دشمنان اسلام و انقلاب بسیج وتهییج عملی شده‌اند ت
برای دیدن تصویر بزرگتر روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری شهدای ایران؛

سردار سلیمانی! از اهمیت سفر‌های راهیان‌نور برایمان بگویید.
در حال حاضر ما در شرایطی شبیه دوران دفاع مقدس به سر می‌بریم. به نظر من در حال حاضر جنگ ما جنگ تن به تن است. در دوره‌ای می‌گفتند جنگ به حدی نزدیك شده كه جنگ سر نیزه‌ها است. در حال حاضر، در عرصه اقتصادی و مباحث جنگ نرم، دشمن حالت تهاجمی دوران دفاع مقدس را به خود گرفته است. آنها لحظه به لحظه تحركات، اقدامات و فعالیت‌های ما را تعقیب و رصد كرده و برای مقابله با آن برنامه‌‌ریزی می‌كنند. برای رسیدن به اهداف خود هزینه‌های گزافی می‌پردازند تا به اهداف خود رسیده و آنها را تحقق بخشند. همه این حركت‌ها برای خدشه‌دار كردن و تهی نمودن اندیشه و تفكر امام خمینی (ره) در بین جوانان و مردم كشورمان است. اما آنها نمی‌دانند كه نهضت ما برگرفته از مكتب و نهضت امام خمینی (ره) و در واقع تداوم نهضت امام حسین(ع) و عاشورای حسینی است. همان شهدایی كه هادی و راهنمایشان امام خمینی (ره )بود. رویكرد نرم قیام عاشورا موجب به زانو در آوردن استكبار در مقابل اسلام است. دشمن امروز به این حقیقت رسیده كه مكتب تشیع با ادامه نهضت نرم عاشورا به قدرت بی‌نظیری دست یافته و پیروزی‌های چشمگیر مسلمانان در جهان همه به واسطه الگوگیری از قیام سرور و سالار شهیدان آقا ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) است. بر همین اساس یكی از بسترهایی كه می‌تواند در مقابل تهاجم، جنگ نرم و تهییج عمومی دشمنان اسلام علیه ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب مؤثر باشد، فعالیت‌های فرهنگی است و یكی ازمؤثرترین آنها عرصه راهیان نور است كه همه بر اهمیت و ارزش آن واقف هستند.
عرصه راهیان نور به چه زمانی باز می‌گردد؟
عرصه راهیان نور و دیدار از مزار و یادكرد مكان‌های جنگ و دفاع به زمان پیامبر (ص) باز می‌گردد. ایشان در آن زمان هم كه به كوه احد می‌رسیدند، ابراز علاقه خود را به این كوه و حوادثی كه پیرامون آن رخ داده ابراز می‌كردند و می‌فرمودند:«این كوه، كوهی است كه ما دوستش داریم...» در واقع رسول گرامی می‌خواستند یاد وخاطره رزمندگان اسلام را زنده نگه دارند و اینكه ما نگاهمان را به این نقطه معطوف بداریم. ما هم سرزمین‌هایی چون شلمچه، طلائیه، هویزه و... داریم كه بسیار هم دوستشان داریم و برای مان اهمیت دارند. در دوران دفاع مقدس در این مناطق رشادت‌های زیادی انجام شده است و مردانی چون چمران‌ها، همت‌ها، خرازی‌ها، علم‌الهدی‌ها و شهدای گمنامی كه نام و نشانی از خود باقی نگذاشتند در آن حماسه‌ها آفریدند. همچنین رشادت‌های ایثارگران، آزادگان، رزمندگان اسلام و جانبازان در این مناطق مرور می‌شود. ما بر این اعتقاد هستیم كه دفاع مقدس ما امتداد عاشورای حسینی است و امتداد دفاع مقدس ما در زنده نگه داشتن آن حماسه‌ها، ایثار‌گری‌ها و از خودگذشتگی‌هاست كه در عرصه راهیان نور محقق می‌شود. در راهیان نور است كه آن خلاقیت‌ها و از خودگذشتگی‌ها را برای مقابله با ناهنجاری و بسیج عمومی كه دشمنان راه انداخته‌اند، روایتگری كرده و آن حماسه‌ها را به نسلی كه دفاع مقدس را ندیده‌اند انتقال می‌دهند.
آیا اردوی راهیان نور دانش‌آموزی همچنان تداوم خواهد داشت؟ اقدامات خاصی در این راستا صورت گرفته است؟
سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۱ قریب به ۶۰۰هزار نفر دانش‌آموز از مناطق عملیاتی بازدید و ۱۰۸ هزار نفر دانشجو در مناطق عملیاتی حضور پیدا كردند. دانش‌آموزان و دانشجویان جزو اقشاری هستند كه بسیار تأثیرگذارند و این حركت فرهنگی در هیچ عرصه‌ای توان بروز ندارد. درحادثه‌ای كه در سال گذشته مربوط به تصادف اتوبوس اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی رخ داد (همچون حادثه دانش‌آموزان بروجنی )دشمنان قسم‌خورده كینه‌ورزی كرده و بسیار فضاسازی كردند. اما باید به این نكته توجه كرد كه در هجمی به حد اعزام یك میلیون دانش‌آموز، از نقطه‌ای به نقطه دیگر، قطعاً حوادثی از این دست پیش می‌آید. اما باید تمام تلاشمان این باشد كه از این اتفاقات حادث نشود. اما همه اینها دلیل نمی‌شود كه ما این عرصه را متوقف یا تعطیل كنیم. در حال حاضر طی جلساتی كه داشتیم اجماع نظراتی صورت گرفت كه انشاءالله با برنامه‌ریزی‌های دقیقی كه برای سال ۱۳۹۲ انجام شده، با هماهنگی وزارت آموزش وپرورش و سازمان بسیج ساز وكار وتسهیلات بهتری برای ادامه این سفر‌ها مورد توجه قرار ‌گیرد. در آینده نزدیك هم ناوگان ریلی سازمان بسیج جهت انتقال زائران در اردوهای مختلف تقویت خواهد شد.
جشنواره رهاورد سرزمین نور یكی از راهكار‌های بسیج برای تداوم اثربخشی اردوهای راهیان نوراست، به نظر شما این جشنواره اكنون تا چه میزان به اهداف مدنظرش نزدیك شده و وضعیت كنونی آن را چطور ارزیابی می‌كنید؟
همزمان با ایام سوگواری حضرت صدیقه كبری(س)، دهمین جشنواره فرهنگی - هنری سرزمین نور، تحت عنوان كنگره بین‌المللی سرزمین نور در تاریخ ۸، ۹و۱۰ فروردین ۱۳۹۲ در زیارتگاه شلمچه برگزار و بیش از ۱۵ هزار اثر به دهمین كنگره رهاورد سرزمین نور ارسال شد. آثار ارسالی در قالب سه گروه دانش‌آموزی، دانشجویی و آزاد در بخش‌های فیلم، متن ادبی، خاطره، شعر، داستان كوتاه، انیمیشن و نماهنگ تهیه و به جشنواره رسید. به طور كلی شروع این جشنواره با حضور زائران و اختتامیه هم پایان حضور كاروان‌های راهیان نور است. این جشنواره كه مردمی‌ترین جشنواره دفاع مقدس و راهیان نور است در نوع خود بی‌نظیر است. كار جدیدی كه صورت گرفته و تحولی كه در این بخش اتفاق افتاده، این است كه قرار شده از سال دیگر این جشنواره‌ها استانی شود. یعنی هر استانی در مناطق عملیاتی استقرار مراكزش این جشنواره را برگزار كند در دو بخش حرفه‌ای و آماتوری به طوری كه هر فردی با هر وسیله‌ای كه در اختیار دارد بتواند آثار خود را تولید و به نمایشگاه عرضه نماید. یعنی حتماً نباید دوربین در حد پیشرفته داشته باشد. هر فردی با همان موبایل یا با دلنوشته‌ای كه در اختیار دارد، اثری را در عرصه دفاع مقدس تولید و به نمایش بگذارد. مهم در این امر توجه به فرمایش امام خامنه‌ای در بیرون كشیدن گنج از گنجینه‌ای به نام جنگ است كه همه زائران با توجه به حضور و تأثیری كه از این سرزمین‌ها دریافت كرده‌اند می‌توانند مستندات خود را تبیین و به عنوان یك اثر هنری برای بازدید دیگران ارائه نمایند. تمام هدف ما این است كه پیروزی‌هایی كه جوانان اسلام در میدان‌های دشوار به دست آوردند، فراموش نشود. در واقع جشنواره، بستری برای ترویج اندیشه شهداست. این جشنواره ۱۰ سالی است كه برگزار می‌شود و همه سازمان‌ها نظیر ارشاد، صدا وسیما، ارتش و. . . در آن مشاركت دارند. نكته قابل توجه‌ای كه در جشنواره رهاورد سرزمین نور اتفاق افتاد، اهدای جایزه ویژه «باروت خیس» به همسر باراك اوباما بود.
سردار!مایلیم از وضعیت راهیان نور دریایی برایمان بگویید؟! آیا مورد استقبال زائران قرار گرفته است؟!
راهیان نور دریایی مدت سه سالی است كه راه‌اندازی شده و اكنون از لحاظ كیفی وكمی در وضعیت بهتری قرار دارد. امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته و ۱۴۰هزار و۶۹۴نفر از مناطق دریایی بازدید داشتند. منطقه راهیان نور دریایی شامل خلیج فارس تا دهانه اروند رود است. امسال هم در خارك نمایشگاهی به همت نیروی دریایی سپاه در هرمزگان احداث شد و از لحاظ كیفی و كمی شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم. امسال قرار بر برگزاری رزمایشی در بحث دریا در جزیره خارك یا هرمزگان بود كه امكان اجرای نمایش رزمی به وجود آید، اما متأسفانه امكانات لازم برای آن فراهم نشد. با توجه به فناوری دریایی وكشتی اثرگذاری راهیان نور دریایی بسیار خوب بوده و با استقبال زیادی هم روبه‌رو شده اما محدودیت‌هایی كه در جزیره خارك وجود دارد، امكان بازدید مجدد هر نفر نیست و همه زائران آن، بار اولی هستند. ما تمایل داریم تا بیشترین استقبال و حضور در عرصه راهیان نور از طرف متخصصان و اقشار تحصیلكرده باشد با توجه به ویژگی‌هایی كه مناطق راهیان نور دریایی دارند. حضور تكنسین‌ها، مهندسین و اساتید دانشگاه در این مناطق و دیدن استقامت، صلابت و پایمردی كسانی كه سال‌ها با توجه به شرایط دشوار ایستادگی كرده و با ایثار خود اجازه ندادند اقتدار كشور مورد هجمه قرار بگیرد، تأثیر خوبی در پی خواهد داشت. توجه به اینكه هزار و ۴۶۸ بار خارك مورد هجمه دشمن قرار گرفت و هرگز خالی از سكنه نشد و صادرات نفت در آن تحت هیچ شرایطی قطع نشد، حتی بازدید از نیروگاه اتمی، اقتدار نظام ما را به تصویر می‌كشد. دیدار از منزل رئیسعلی دلواری و یادآوری حماسه‌های او و استقامتش در برابر انگلیسی‌ها تأثیر مثبت و شایان توجهی بر اذهان وتفكرات جامعه هدفمان خواهد گذاشت.
در سالیان اخیر شاهد رشد چند برابری سفر‌های راهیان نور بوده‌ایم. بسیج كه عمده كار اجرای این سفر‌ها را بر عهده دارد، چطور ظرفیت خود را برای تحت پوشش قرار دادن این افزایش حجم گسترش می‌دهد، چطور خودش را با این افزایش چشمگیر وفق می‌دهد؟
در اینجا باید به دو نكته بسیار مهم اشاره كنم. سازمان بسیج یك حجم بسیار سنگینی را در مباحث اردویی در كل اردوها (با توجه به تأثیرگذاری كه برگزاری اردو‌ها دارد) در عرصه‌های مختلف اردویی برنامه‌ریزی كرده است. بسیج سالانه بیش از ۱۱ میلیون نفر را در اردوهای جهادی، راهیان نور، اردوهای سیاحتی، زیارتی و اردو در شرایط سخت، همچنین برپایی و هماهنگی گردان‌های بیت‌المقدس كه حجم مضاعفی را هم شامل می‌شود ‌ساماندهی می‌نماید و اكثر افراد از اقصی نقاط كشور در آن حضور پیدا می‌كنند. برای بهتر و كیفی‌تر شدن این سفرها و دستیابی به دستاورد‌های پیش‌رو، قطعاً باید بستر‌سازی نماییم تا از توان و ظرفیت مردم هم بتوانیم به خوبی بهره‌مند شویم. اگر یك رصد نسبت به سال گذشته انجام دهیم متوجه خواهیم شد كه حضور مردم بیشتر بوده و در ایام پیك خصوصا از ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین با توجه به اینكه با نام نامی حضرت فاطمه زهرا(س) هم همراه شده بود مردم دیندار كشورمان یادمان كربلای ۵ و زیارتگاه‌های ایران را برای شروع سال و خود انتخاب كرده بودند.
نكته بعدی كه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد این است كه دانش‌آموزانی كه در غیر از ایام پیك، تحت عنوان اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی در مناطق عملیاتی حضور پیدا می‌كردند، به جهت تأثیرگذاری كه روی آنها داشت مجدد همراه با خانواده‌شان به مناطق عملیاتی بازگشته و مشوق خانواده‌هایشان می‌شدند، تا به جای سفر به شمال، شیراز و. . . ، همراه خانواده‌هایشان به جنوب بیایند. در حال حاضر هم در حال برنامه‌ریزی و طراحی زیرساخت‌هایی برای اسكان زائران وخانواده‌ها هستیم كه الحمدلله كار به خوبی پیش می‌رود و به مشكلی بر نخورده‌ایم. در ایام گذشته مراكزی جهت اسكان زائران در اردوگاه‌ها و پادگان‌ها آماده شده بود. خانواده‌هایی كه با خودروهای شخصی آمده بودند هم ساماندهی شده و از طریق ستادمركزی وهماهنگی كه با سازمان بسیج، كمیته اسكان و اعزام صورت گرفته بود این عزیزان خدماتی را دریافت كرده بودند.

نظر شما
(ضروری نیست)
(ضروری نیست)
captcha
آخرین اخبار